Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus23627.04.20091 Kj

5608-2009 (101, 021, 022)

Kaupungin henkilökunnan lomauttaminen

Tiivistelmä:

Tällä päätöksellä täydennetään kaupunginhallituksen aiempia 23.3.2009 § 178 ja 6.4.2009 § 200 henkilökunnan lomautuksia koskevia päätöksiä.

Kh § 236

Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen 23.4.2009:

Kaupunginhallituksen asiaa koskevat päätökset:

Kaupunginhallitus päätti 23.3.2009 § 178 mm., että kaupunginhallitus päättää käynnistää valmistelun henkilöstön lomauttamiseksi vähintään kahdeksi viikoksi tai vastaavan suuruisen säästön aikaansaamiseksi henkilöstömenoissa.

Kaupunginhallitus totesi 6.4.2009 § 200 kaupunginvaltuuston 30.3.2009 § 97 hyväksymään lisätalousarvioon viitaten, että hallintosäännön 38 §:ssä tarkoitetut taloudelliset lomautusperusteet ovat olemassa ja että ne koskevat kaupungin koko organisaatiota, minkä takia kaupunginhallitus edellyttää hallintosäännön em. §:ään viitaten, että lauta- ja johtokunnat toteavat em. lomautusperusteiden olemassa olon.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti samassa päätöksessään lisätalousarvion edellyttämän säästötavoitteen aikaansaamiseksi,

- että virastojen ja liikelaitosten tulee välittömästi ryhtyä valmistelemaan kaupunginvaltuuston 30.3.2009 § 97 hyväksymän lisätalousarvion edellyttämiä vähintään kahden viikon palkka- ja työnantajasivukulujen säästötavoitteen toteuttamiseen tähtääviä toimenpiteitä sekä siinä tarkoituksessa selvittää ja suunnitella hallintokuntatasolla erikseen käytävien kunta-alan yt-lain (449/2007) edellyttämien neuvottelujen pohjaksi mm. sitä, millä tavoin virastossa/liikelaitoksessa toteutettavaksi edellytetyt lomautukset voidaan toteuttaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisella ja toimintaa vähiten haittaavalla tavalla ja jotta em. neuvottelussa on hallintokunnan osalta annettavissa muun muassa em. lain 5 §:n 1 momentin ja 7 §:n 2 momentin tarkoittamat käytettävissä olevat tiedot ja selvitykset,

- että kukin virastopäällikkö / liikelaitoksen johtaja asettaa johdollaan toimivan virastossa/liikelaitoksessa toteutettavien lomautusten ohjaus- ja suunnitteluryhmän, joka virasto- ja liikelaitoskohtaisesti suunnittelee ja ohjeistaa virastossa/liikelaitoksessa tehtävien lomautuspäätösten pohjaksi mm. lomautusaikataulut ja –jaksotukset sekä muut lomautusten menettelytavat siten, että lomautuksia toteutettaessa otetaan huomioon ao. viraston/liikelaitoksen palvelutoiminnan luonteeseen liittyvät piirteet, jotta lomautukset voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisella ja toimintaa vähiten haittaavalla tavalla,

- että viranhaltija- ja työntekijäkohtaisesti tarvittavan lomautusajan vähennyksenä otetaan viranhaltijan/työntekijän osalta huomioon hänen vuoden 2009 aikana pitämänsä talkoovapaat (Kaupunginhallitus 16.3.2009 § 139) siten, että kuukausipalkkaisella viranhaltijalla/työntekijällä 5 työpäivän pidettävä talkoovapaa vastaa 7 kalenteripäivän lomautusta ja tuntipalkkaisilla työntekijöillä (TTES) 4 työpäivän talkoovapaa 5 työpäivän lomautusta,

- että talkoovapaaksi katsotaan kaupunginhallituksen hallintojaoston 22.5.2007 § 175 hyväksymän ohjeen liitteen 1, kohdan 5.1 tarkoittamat edellytykset täyttävä harkinnanvaraisesti myönnetty/myönnettävä palkaton virka- tai työvapaa, jonka ajaksi ei palkata sijaista ja jonka ajalta ei synny muitakaan ylimääräisiä palkkakustannuksia,

- että lääkärisopimuksen (LS) yleisen osan 24 §:n mukaisesti pidettävät 5 lomarahapäivää, joiden ajalle ei palkata sijaista, vastaa 7 kalenteripäivän lomautusta,

- että, jos viranhaltija/työntekijä on pitänyt/pitää vuonna 2009 vähintään 10 työpäivää talkoovapaata (TTES vähintään 8 työpäivää) tai vähintään 10 lääkärisopimuksen mukaista lomarahapäivää, häntä ei lomauteta vuonna 2009 ja että vähennyksenä huomioidaan ennen viranhaltija- ja työntekijäkohtaista lomautuspäätöstä anotut ja vuoden 2009 aikana pidettäväksi hyväksytyt talkoovapaat/lomarahapäivät, jotka tulee olla myönnetty 15.5.2009 mennessä ja

- virastojen ja laitosten tulee kaikin käytettävissä olevin keinoin löytää järjestelyjä, joilla talkoovapaita voidaan käyttää niin, että välttämättömät toiminnot voidaan ylläpitää palkkaamatta sijaisia.

Yhteistoimintalain (449/2007) mukainen käsittely kaupungin yhteistyötoimikunnassa:

Yhteistoimintalain 7 §:n mukaan jos työnantaja harkitsee 4 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoittamaa taloudellisista tai tuotannollisista syistä toimeenpantavaa osa-aikaistamista, lomauttamista tai irtisanomista, on työnantajan annettava kirjallinen neuvotteluesitys yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämiseksi viimeistään viisi päivää ennen neuvottelujen aloittamista.

Yhteistoimintalain 5 §:n mukaan ennen kuin työnantaja ratkaisee 4 §:ssä tarkoitetun asian, hänen on neuvoteltava yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden saavuttamiseksi valmisteilla olevan toimenpiteen perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista ainakin niiden työntekijöiden kanssa, joita asia koskee. Yhteistoimintalain 5 §:n 2 momentin mukaan laajakantoiset tai henkilöstöä yleisesti koskevat asiat käsitellään 14 §:ssä tarkoitetussa yhteistoimintaelimessä, joka Turun kaupungissa on kaupungin yhteistyötoimikunta.

Yhteistoimintalain 7 §:n mukainen neuvotteluesitys on toimitettu yhteistyötoimikunnan jäsenille 27.3.2009. Kaupungin yhteistyötoimikunta on neuvotellut taloudellisista syistä toimeenpantavista lomautuksista 3.4.2009 ja 17.4.2009. Yhteistyötoimikunnan kokouksessa 17.4.2009 todettiin, että yhteistyötoimikunta on neuvotellut taloudellisista syistä toimeenpantavien lomautusten perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista riittävästi ja yhteistoimintavelvoite (yhteistoimintalaki 13 §) on näiltä osin täytetty. Tämän jälkeen virastoissa ja liikelaitoksissa tulee käynnistää yhteistoimintalain mukaiset yhteistoimintaneuvottelut mm. siitä, kuinka mahdolliset lomautukset ao. virastossa ja liikelaitoksessa toteutetaan.

Taloudellisista syistä toimeenpantavista lomautuksista koko kaupungin osalta on em. yhteistoimintaneuvotteluihin liittyen toimitettu 31.3.2009 yhteistoimintalain 8 §:n mukainen ilmoitus työ- ja elinkeinotoimistolle.

Oheismateriaali 1Yhteistyötoimikunnan 17.4.2009 § 34 tarkastamaton pöytäkirja

Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

- että kunkin viraston ja liikelaitoksen henkilökunta lomautetaan siten, että viranhaltija- ja työntekijäkohtainen lomautusaika on virastoissa/liikelaitoksissa vähintään 14 kalenteripäivää / lomautettava (TTES 10 työpäivää),

- että virasto/liikelaitos voi työn luonteesta johtuen tai muusta perustellusta syystä kaupunginhallituksen luvalla poiketa eo. lomautusajoista alaspäin ja/tai jättää jotkut henkilöstöryhmät lomautusten ulkopuolelle. Esitykset tulee toimittaa 15.5.2009 mennessä sektorista vastaavalle apulaiskaupunginjohtajalle,

- että yhteenvedot virastossa / liikelaitoksessa päätetyistä talkoovapaista tulee toimittaa keskushallinnon henkilöstön vastuualueelle 18.5.2009 mennessä. Yhteenvedosta on ilmettävä kuinka moni (hlö) työntekijä/viranhaltija v. 2009 talkoovapaita käyttää, talkoovapaapäivien kokonaislukumäärä ja arvio palkka- ja työnantajasivukuluissa talkoovapaiden johdosta v. 2009 syntyvistä säästöistä,

- että virastojen ja liikelaitosten tulee välittömästi käynnistää ja viivytyksettä käydä kunta-alan yhteistoimintalain edellyttämiä määräaikoja noudattaen mahdollisia lomautuksia edeltävä em. lain mukainen yhteistoimintamenettely mm. siitä, kuinka lomautukset ao. virastossa ja liikelaitoksessa toteutetaan,

- että viranhaltijoita/työntekijöitä, jotka kuluvana vuonna pysyvästi eläkkeelle jäädäkseen ovat irtisanoutuneet kaupungin palveluksesta ennen häntä koskevan lomautuspäätöksen antamista, tai jotka täyttävät vuoden 2009 aikana 68 vuotta, ei lomauteta ja

- että osa-aikaeläkeläisten osalta tulee aina ennen lomautuspäätöksen tekemistä selvittää, ettei 1) lomautus Kunnallisen eläkelain säännösten perusteella johda sellaiseen ansiotulojen vähenemiseen, jossa ansiot alittavat vuositasolla osa-aikaeläkkeen ansiorajan (osa-aikaeläkkeellä olevan tulee ansaita vuositasolla vähintään 35 % kokoaikatyön vakiintuneesta ansiotasosta), ja että 2) osa-aikatyön ansio on vähintään 273,38 €/kk.

PäätösKaupunginhallitus päätti,

- että kunkin viraston ja liikelaitoksen henkilökunta lomautetaan siten, että viranhaltija- ja työntekijäkohtainen lomautusaika on virastoissa/liikelaitoksissa vähintään 14 kalenteripäivää / lomautettava (TTES 10 työpäivää),

- että toimielin voi työn luonteesta johtuen tai muusta perustellusta syystä kaupunginhallituksen luvalla poiketa eo. lomautusajoista alaspäin ja/tai jättää jotkut henkilöstöryhmät lomautusten ulkopuolelle. Esitykset tulee toimittaa 15.5.2009 mennessä sektorista vastaavalle apulaiskaupunginjohtajalle,

- että yhteenvedot virastossa / liikelaitoksessa päätetyistä talkoovapaista tulee toimittaa keskushallinnon henkilöstön vastuualueelle 18.5.2009 mennessä. Yhteenvedosta on ilmettävä kuinka moni (hlö) työntekijä/viranhaltija v. 2009 talkoovapaita käyttää, talkoovapaapäivien kokonaislukumäärä ja arvio palkka- ja työnantajasivukuluissa talkoovapaiden johdosta v. 2009 syntyvistä säästöistä,

- että virastojen ja liikelaitosten tulee välittömästi käynnistää ja viivytyksettä käydä kunta-alan yhteistoimintalain edellyttämiä määräaikoja noudattaen mahdollisia lomautuksia edeltävä em. lain mukainen yhteistoimintamenettely mm. siitä, kuinka lomautukset ao. virastossa ja liikelaitoksessa toteutetaan,

- että viranhaltijoita/työntekijöitä, jotka kuluvana vuonna pysyvästi eläkkeelle jäädäkseen ovat irtisanoutuneet kaupungin palveluksesta ennen häntä koskevan lomautuspäätöksen antamista, tai jotka täyttävät vuoden 2009 aikana 68 vuotta, ei lomauteta ja

- että osa-aikaeläkeläisten osalta tulee aina ennen lomautuspäätöksen tekemistä selvittää, ettei 1) lomautus Kunnallisen eläkelain säännösten perusteella johda sellaiseen ansiotulojen vähenemiseen, jossa ansiot alittavat vuositasolla osa-aikaeläkkeen ansiorajan (osa-aikaeläkkeellä olevan tulee ansaita vuositasolla vähintään 35 % kokoaikatyön vakiintuneesta ansiotasosta), ja että 2) osa-aikatyön ansio on vähintään 273,38 €/kk.

Päätös tehtiin yksimielisesti esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta.

Jakelu

tpvAmmattikorkeakoulun hallitus
tpvAmmattiopetuslautakunta
tpvJoukkoliikennelautakunta
tpvJoukkoliikennetoimisto
tpvJätteenpolttoliikelaitoksen johtokunta
tpvJätteenpolttoliikelaitos
tpvKaupunginkirjasto
tpvKaupunginorkesteri
tpvKaupunginteatteri
tpvKeskushallinto
tpvKeskushallinto, sisäinen tarkastus
tpvKeskushallinto, talouspalvelukeskus
tpvKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tpvKiinteistöliikelaitos
tpvKiinteistöpalveluliikelaitoksen johtokunta
tpvKiinteistöpalveluliikelaitos
tpvKulttuuriasiainkeskus
tpvKulttuurilautakunta
tpvKunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunta
tpvKunnallistekniikkaliikelaitos
tpvLiikuntalautakunta
tpvLiikuntapalvelukeskus
tpvMuseokeskus
tpvNuorisoasiainkeskus
tpvNuorisolautakunta
tpvOpetuslautakunta
tpvOpetuspalvelukeskus
tpvPeruspalvelulautakunta
tpvRakennuslautakunta
tpvRakennusvalvontatoimisto
tpvRevisiotoimisto
tpvRuokapalvelukeskus Katerinki
tpvRuotsinkielinen työväenopisto
tpvSatamaliikelaitoksen johtokunta
tpvSosiaali- ja terveystoimi
tpvSosiaali- ja terveystoimi, työterveyshuollon palvelut
tpvTalotoimiliikelaitoksen johtokunta
tpvTalotoimiliikelaitos
tpvTarkastuslautakunta 2005-2008
tpvTilaliikelaitoksen johtokunta
tpvTilaliikelaitos
tpvTurun ammatti-instituutti - Åbo yrkesinstitut
tpvTurun ammattikorkeakoulu
tpvTurun Satama
tpvTurun Seudun Kehittämiskeskus
tpvTurun suomenkielinen työväenopisto
tpvVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tpvVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta
tpvVesiliikelaitoksen johtokunta
tpvVesiliikelaitos
tpvViherliikelaitoksen johtokunta
tpvViherliikelaitos
tpvYmpäristö- ja kaavoituslautakunta
tpvYmpäristö- ja kaavoitusvirasto
tpvYmpäristönsuojelutoimisto