Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 171 | 23.03.2009 | 8 Kj | |
Kaupunginhallitus | 188 | 06.04.2009 | 4 Kj |
3206-2009 (045)
Turun kaupungin tilinpäätös 2008
Tiivistelmä: -
Kh § 171
Keskushallinto, talousasioiden vastuualue, talousjohtaja Ari Mäkinen ja laskentapäällikkö Seija Liinoja 17.3.2009:
Kuntalain 68 §:n mukaan kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi sekä tilintarkastuksen jälkeen saatettava se valtuuston käsiteltäväksi kesäkuun loppuun mennessä.
Tilinpäätökseen kuuluvat tuloslaskelma, tase, rahoituslaskelma ja niiden liitetiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätökseen sisällytetään konsernin tuloslaskelma, konsernitase ja konsernin rahoituslaskelma liitetietoineen. Edellä mainitut tilinpäätökseen kuuluvat asiakirjat sidotaan tasekirjaan. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kaupunginhallituksen jäsenet ja kaupunginjohtaja.
Talouskeskus talousjohtaja Ari Mäkinen ja laskentapäällikkö Seija Liinoja 23.3.2009:
Kuntalain 68 §:n mukaan kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Tilikaudelta on laadittava tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja se on annettava tilintarkastajien tarkastettavaksi sekä tilintarkastuksen jälkeen saatettava se valtuuston käsiteltäväksi tilikautta seuraavan kesäkuun loppuun mennessä.
Tilinpäätökseen kuuluvat tuloslaskelma, tase, rahoituslaskelma ja niiden liitetiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätökseen sisällytetään konsernituloslaskelma ja konsernitase liitteineen sekä konsernin rahoituslaskelma.
Edellä mainitut tilinpäätökseen kuuluvat asiakirjat sidotaan tasekirjaan.
Tilinpäätöksen allekirjoittavat kaupunginhallituksen jäsenet ja kaupunginjohtaja.
1. Tilinpäätöksen laadintaperiaatteet
Kirjanpidossa ja tilinpäätöksen laadinnassa on noudatettu kuntalakia sekä kirjanpitolautakunnan kuntajaoston ohjeita ja lausuntoja kirjanpitolain ja kuntalain soveltamisesta.
2. Turun kaupungin tuloslaskelma 1.1.- 31.12.2008
Turun kaupungin tilinpäätöksen tuloslaskelma on laadittu kuntajaoston yleisohjeen tuloslaskelmakaavan muotoon. Tuloslaskelman tehtävänä on osoittaa, riittääkö tuottoina kertynyt tulorahoitus palvelujen tuottamisesta aiheutuneiden kulujen kattamiseen.
Tilinpäätöksen tuloslaskelmassa sisäiset tuotto- ja kuluerät on eliminoitu. Liikelaitosten, muuna taseyksikkönä toimivan aluepelastuslaitoksen ja muiden nettobudjetoitujen yksiköiden samoin kuin omien rahastojen tuotot ja kulut on yhdistelty tuloslaskelmaan rivi riviltä. Ennen yhdistelyä on eliminoitu kaupungin sisäiset erät toimintatuotoista ja kuluista sekä rahoituskuluista ja tuotoista.
Toimintatuotot olivat 263,1 milj. euroa. Toimintatuotot kasvoivat 11,6 milj. euroa (+ 4,6 %).
Toimintakulut oikaistuna Valmistus omaan käyttöön – erällä olivat 1 064,3 milj. euroa. Toimintakuluihin sisältyvät, omaan investointirakentamiseen liittyvät valmistusmenot on käsitelty menojen oikaisuna tuloslaskelman rivillä Valmistus omaan käyttöön ja kirjattu investointimenoksi ja taseen omaisuuden lisäykseksi. Oman rakentamisen valmistusarvo oli 35,2 milj. euroa (35,0
milj. euroa v. 2007). Suurin osa oman rakentamisen valmistusarvosta on tilalaitoksen ja kiinteistölaitoksen investointirahoilla rahoitetun omaisuuden rakentamismenoja.
Henkilöstökulut yhteensä olivat 553,0 milj. euroa. Kasvu edelliseen vuoteen verrattuna oli 27,5 milj. euroa (+5,2 %). Palvelujen ostot olivat yhteensä 363,2 milj. euroa. Kasvua edelliseen vuoteen oli 21,9 milj. euroa (+ 6,4 %). Terveystoimen palvelujen ostot ulkopuolisilta olivat 178,2 milj. euroa (+ 14,9 milj. euroa) ja sosiaalitoimen palvelujen ostot ulkopuolisilta olivat 68,9 milj. euroa (+ 7,2 milj. euroa).
Toimintatuotoilla katettiin 24,7 % toimintakuluista. Verotuloilla ja valtionosuuksilla jää rahoitettavaksi siten 75,3 %.
Kokonaisverotulot olivat yhteensä 573,5 milj. euroa, mikä on 0,8 miljoonaa euroa yli muutetun talousarvion. Kuntien verotulojen kasvu oli ennakkotietojen mukaan 7,6 %.
Kunnan tuloverot kasvoivat vuoden 2007 tilinpäätökseen verrattuna 24,1 milj. euroa, osuus yhteisöveron tuotosta kasvoi 6,9 milj. euroa ja kiinteistöverojen tuotot 1,5 milj. euroa.
Valtionosuuksien kasvu oli 29,1 milj. euroa (+ 12,1 %) verrattuna edelliseen vuoteen. Vuonna 2008 tehtiin ensimmäisen kerran ns. uusimuotoinen kustannustenjaon tarkistus (pohjavuosi 2005) ja täysimääräinen kustannustasotarkistus eli indeksitarkistus. Kustannustenjaon tarkistus oli myös täysimääräinen. Valtionosuuksien kasvu kuntasektorille selittyy lähes kokonaan kustannustenjaon tarkistuksen, indeksitarkistuksen, verokompensaatioiden ja palkkaratkaisun aiheuttamista valtionosuuksien lisäyksistä.
Verotulot ja valtionosuudet olivat yhteensä 844,1 milj. euroa. Verorahoituksen kasvu oli 61,6 milj. euroa (+ 7,9 %). Kasvu kattoi 61,0 % nettokäyttömenojen kasvun.
Nettorahoituskulut olivat 19,8 milj. euroa. Rahoitustuottojen ja – kulujen netto laski edellisvuodesta 37,7 milj. euroa ja ne olivat 32,8 milj. euroa muutetussa talousarviossa asetettua tavoitetta pienemmät. Rahoitustuotot laskivat 2,6 milj. euroa ja rahoituskulut nousivat 35,1 milj. euroa. Rahoituskuluja nostavat tilinpäätökseen sisältyvät rahoitusarvopapereista tehdyt 31,9 milj. euron arvonalennuskirjaukset. Arvonalennusten kirjaukset perustuvat arvopapereiden arvostukseen, jotka tehtiin vuoden vaihteen poikkeuksellisen alhaisten markkinahintojen perusteella. Pääosin arvonalennukset eivät ole realisoituneet lopullisiksi tappioiksi. Suurin osa tilinpäätöksen arvonalennuksista kirjattiin kaupungin vahinkorahaston osake- ja korkoinstrumenttisijoituksista. Tarvetta sijoitusten myymiseen ennenaikaisesti huonossa markkinatilanteessa ei ole.
Vuosikatteeksi jäi 23,2 milj. euroa. Kun arvonalennuskirjaukset vähennetään, jää varsinaisen toiminnan ja rahoituksen vuosikatteeksi 55,1 milj. euroa.
Suunnitelmanmukaiset poistot olivat 57,4 milj. euroa.
Vuosikate ei kattanut suunnitelmanmukaisia poistoja ja pysyvien vastaavien arvonalentumisia. Arvonalentumisena kirjattiin kuluksi kaupunginhallituksen hallinnassa olevan, toimintansa lopettaneen säätiön peruspääoma. Suunnitelman mukaiset poistot olivat yhteensä 57,4 milj. euroa.
Tilikauden tulos on – 34 252 663,40 euroa.
Tilikauden tuloksen jälkeen esitetään tuloksen käsittelyerät eli poistoeron, vapaaehtoisten varausten ja rahastojen muutokset. Kaupunginhallituksen on kuntalain 69 §:n mukaan tehtävä toimintakertomuksessa tai sen antamisen yhteydessä esitys tilikauden tuloksen käsittelyä ja talouden tasapainottamista koskevista toimenpiteistä.
Tilinpäätöksen tuloslaskelmaan sisältyy vapaaehtoisista varauksista pääkirjaston perusparannusmenoon tehdyn investointivarauksen tuloutus ja samansuuruinen poistoeron lisäys 3,7 milj. euroa. Lisäksi Turun Vesilaitoksen investointivarausta on tuloutettu 0,7 milj. euroa ja tehty samansuuruinen poistoeron lisäys. Poistoeroa on purettu investointivarauksilla rahoitettujen kohteiden suunnitelmanmukaisten poistojen määrällä yhteensä 0,8 milj. euroa. Rahastoista on tuloutettu 0,2 milj. euroa kattamaan vahinkorahaston sääntöjen mukaisia vahingonkorvauksia.
Kaupunginhallitus päättänee esittää toimintakertomuksen antamisen yhteydessä, että tilikauden tuloksesta vähennetään ja siihen lisätään edellä mainitut poistoeron ja vapaaehtoisten varausten sekä rahastojen muutokset. Tuloksenkäsittelyerien jälkeen kaupungin alijäämäksi muodostuu 33.246.202,54 euroa. Alijäämä katettaneen edellisten tilikausien kertyneistä ylijäämistä.
Turun kaupungilla on edellisiltä tilikausilta kertynyttä ylijäämää 109.469.140,15 euroa. Kun tilikauden 2008 alijäämä katetaan kertyneistä ylijäämistä, jää kertyneitä ylijäämiä 76.222.937,51 euroa.
3. Liikelaitosten tulokset
Liikelaitosten ja muiden taseyksikköjen yli-/alijäämät vuodelta 2008 ovat:
V-S aluepelastuslaitos | 0,5 milj. € | (0,7 milj. € v.2007) |
Turun vesilaitos | 3,4 milj. € | (1,5 milj. € v.2007) |
Liikennelaitos | 0,1 milj.€ | (0,04 milj.€ v.2007) |
Turun satama | 1,7 milj. € | (4,4 milj.€ v.2007) |
Kiinteistölaitos | 22,5 milj. € | (9,3 milj.€ v.2007 |
Tilalaitos | 10,3 milj. € | (0,4 milj.€ v.2007) |
Jätelaitos | -1,5 milj. € | (-0,9 milj.€ v.2007) |
Kunnallistekniikka | 0,4 milj. € | (0,4 milj.€ v.2007) |
Viherlaitos | 0,1 milj. € | (0,3 milj.€ v.2007) |
Talotoimi | 0,3 milj. € | (0,3 milj.€ v.2007) |
Kiinteistöjen hoito | 0,3 milj. € | (0,3 milj. € v. 2007) |
Kaupunginvarikko | - 0,5 milj. € | (-0,5 milj. € v. 2007) |
Omien rahastojen tulokset vuodelta 2008 ovat:
Vahinkorahasto | -22,6 milj.€ | (2,9 milj.€ v.2007) |
Sataman investointirahasto | -1,6 milj.€ | (0,5 milj.€ v.2007) |
Vesilaitoksen investointirahasto | 0,02 milj.€ | (0,02 milj.€ v.2007) |
Edellä mainitut tulokset sisältyvät tilikauden aikana erilliskirjanpidoissa hoidettujen liikelaitosten ja rahastojen tuloslaskelmaan ja taseeseen, jotka yhdistellään kaupungin tilinpäätökseen sisäiset erät eliminoituna. Tuloksissa on ns. peruskaupungin ja liikelaitosten sekä rahastojen väliset sisäiset erät mukana. Tulokset on kirjattu liikelaitosten ja rahastojen omaan pääomaan tilikauden yli-/alijäämäriville.
4. Turun kaupungin tase 31.12.2008
Taseen loppusumma on 1.340,5 milj. euroa (1.391,3 milj. euroa v. 2007).
Pysyvien vastaavien määrä vuoden lopussa oli 1.012,7 milj. euroa (1.011,4 milj. euroa v. 2007). Pysyvien vastaavien määrää taseessa lisäsi eniten rakennukset, joiden kirjanpitoarvo taseessa kasvoi 15,2 milj. euroa. Kaupungin lainasaamiset vähenivät 8,9 milj. euroa. Pysyvien vastaavien määrä yhteensä kasvoi vuoden aikana 1,2 milj. euroa.
Vaihtuvien vastaavien saamiset 31.12.2008 olivat 68,4 milj. euroa, näistä lyhytaikaisia saamisia oli 61,4 milj. euroa. Rahoitusarvopaperit vuoden vaihteessa olivat 159,3 milj. euroa. Vähenemistä oli vuoden aikana 42,5 milj. euroa. Rahoitusarvopaperit on merkitty taseeseen käyttäen vuoden vaihteen poikkeuksellisen alhaisia markkinahintoja. Laskennalliset arvonalennukset vähensivät rahoitusarvopapereiden kirjanpitoarvoa 31,9 milj. euroa.
Pitkäaikainen vieras pääoma taseessa 31.12.2008 oli 162,7 milj. euroa (159,1 milj. euroa v. 2007). Tilikauden aikana otettiin uutta velkaa 45,0 milj. euroa.
Lyhytaikainen vieras pääoma 31.12.2008 oli 325,7 milj. euroa (335,8 milj. euroa v. 2007). Lyhytaikaisen vieraan pääoman velkoihin sisältyy pitkäaikaisten velkojen seuraavan vuoden lyhennykset 44,0 milj. euroa, henkilöstökassan pääomaa 68,1 milj. euroa ja konsernitilien talletuspääomia 74,0 milj. euroa. Viimeksi mainitut laskivat 34,4 milj. euroa.
Kaupungin lainakanta vuoden päättyessä oli 336,0 milj. euroa (342,8 milj. euroa). Lainakanta sisältää kaupungin korolliset velat. Lainakanta väheni 6,8 milj. euroa. Tytäryhteisöjen konsernitileillä olevat pääomat vähenivät 34,4 milj. euroa ja henkilöstökassan talletuspääomat vähenivät 2,4 milj. euroa. Lainat rahoitus- ja vakuutuslaitoksilta kasvoivat 30,0 milj. euroa. Korolliset velat asukasta kohden olivat 1.914 euroa (1.956 euroa v. 2007). Investointien rahoittamiseen otetut pitkäaikaiset lainat olivat 194,0 milj. euroa (1 105 euroa/asukas). Suhteellinen velkaantuneisuus oli 38,0 % (ilman henkilöstökassan pääomia). Vastaava luku edellisenä vuonna oli 41,0 %.
5. Turun kaupungin rahoituslaskelma
Rahoituslaskelma täydentää tuloslaskelman ja taseen antamaa kuvaa tulorahoituksen riittävyydestä, investoinneista, sijoituksista, pääomarahoituksesta sekä rahoitusaseman muutoksista.
Varsinaisen toiminnan tulorahoituksella katettiin 32,7 % investointien omahankintamenosta. Vuoden 2008 investointimenot olivat 73,3 milj. euroa, josta perusparannus- ja korvausinvestointeja noin 39,1 milj. euroa (42 milj. euroa v. 2007). Omaisuuden myyntituloja kertyi 23,8 milj. euroa ja niillä rahoitettiin investointien omahankintamenosta 33,5 % (34,0 prosenttia v. 2007).
| 2008 | 2007 | 2006 |
Tulorahoitus | 23,2 | 47,0 | 37,7 |
Investointien omahankintameno | 71,0 | 69,6 | 95,5 |
Nettoinvestoinnit | 47,2 | 45,9 | 77,1 |
Investointeja ja lainojen lyhennyksiä rahoitettiin lainarahoituksella ja antolainojen lyhennyksillä. Antolainojen lyhennyksistä kertyi 8,9 milj. euroa. Kaupunki nosti uutta lainaa 45,0 milj. euroa.
Rahavarat vähenivät vuoden aikana 41,1 milj. euroa. Vähennyksessä on 31,9 milj. euroa laskennallista arvonalennusta.
6. Konsernitilinpäätös
Konsernin tuloslaskelma
Konsernin vuosikate oli 69,5 milj. euroa. Vuosikate ei riittänyt kattamaan poistoja ja arvonalentumisia. Tilikauden tulos oli - 25,0 milj. euroa. Tuloksenjärjestelyerien jälkeen konsernin alijäämäksi tilikaudelta 2008 muodostui -31,7 milj. euroa.
Turku-konsernin lainakanta vuoden päättyessä oli 1 052,5 milj. euroa (1 021,8 milj. euroa v. 2007). Konsernin lainat asukasta kohden olivat 5 994 euroa (5 829 euroa / as. v. 2007). Konsernin lainakanta ilman velkoja kaupungin henkilöstökassalle oli 984,4 milj. euroa (5 606 euroa/asukas).
Konsernin lainakannasta kohdistuu kiinteistö- ja asuntoliiketoimintaan 57 %, muuhun elinkeino- ja liiketoimintaan 15 %, kuntayhtymien toimintaan 3 % ja emon eli Turun kaupungin toimintaan 25 %.
Konsernin leasingvastuiden määrä 31.12.2008 oli 67,9 milj. euroa (52,1 milj. euroa v. 2007). Leasingvastuista Turun kaupungin osuus on 36,6 milj. euroa ja tytäryhteisöiden osuus 31,3 milj. euroa. Suurin osa tytäryhteisöjen leasingvastuista on seudullisen jätevedenpuhdistamon investointihankkeen leasingrahoitusta.
Konsernin omavaraisuusaste oli 40,5 % (42,2 % v. 2007).
Konsernin rahoituslaskelma
Konsernin nettoinvestoinnit olivat 135,2 milj. euroa (2007 107,8 milj. euroa). Tulorahoitus ei riittänyt investointien rahoittamiseen. Konsernin korolliset velat lisääntyivät 30,7 milj. euroa (2007 89,2 milj. euroa).
Konsernin rahavarat vähenivät 58,8 milj. euroa.
7. Talousarvion toteutuminen
7.1. Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen
Kuntalain 69 pykälän mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta.
Ehdotus toimintakertomukseksi ja selvitys toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta on liitteenä 1. Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisselvitykseen sisältyy tuloskortiston sisältämien tavoitteiden toteutuminen toimielimittäin, kuntalain tarkoittama käyttötalousosan toteutumisvertailu sekä kunkin apulaiskaupunginjohtajan katsaus toimialansa tavoitteiden toteutumisesta.
Toteutumisvertailuihin sisältyvät myös liikelaitoksille ja konserniyhteisöille asetettujen tavoitteiden toteutumisselvitykset.
7.2. Tuloslaskelmaosan toteutuminen
Talousarvion tuloslaskelmaosan määrärahoihin ja tuloeriin sisältyvät palvelutoimen lisäksi myös liikelaitosten sekä omien rahastojen menot ja tulot. Sisäisiä eriä ei ole eliminoitu talousarviosta eikä toteutumisesta. Toteutunut 2008 sarakkeeseen sisältyy palvelutoimen ja liikelaitosten toimintamenot ja toimintatulot sekä lisäksi rahastojen rahoitustuotot ja -kulut rivi riviltä yhdisteltynä.
+ tulojen ylitys/menojen alitus
- tulojen alitus/menojen ylitys
Toimintakate oli – 801,2 milj. euroa. Alkuperäiseen talousarvioon verrattuna toimintakate oli 3,7 milj. euroa parempi. Talousarvioon tehtyjen muutosten jälkeen nettokäyttömenot (toimintakate) olivat 6,5 milj. euroa pienemmät. Toimintatuottoihin sisältyvät myyntivoitot toteutuivat tilalaitoksen osalta 4,5 milj. € euroa talousarviota pienempinä ja kiinteistölaitoksen myyntivoitot 3,2 milj. euroa suurempina. Terveys-, sosiaali- ja opetustoimen maksutulot sekä terveys- ja opetustoimen myyntitulot olivat budjetoitua suuremmat.
Kokonaisverotulot ylittivät noin 0,8 miljoonalla eurolla muutetun talousarvion. Verotulot kasvoivat 6,0 prosentilla vuodesta 2007. Talousarviota laadittaessa kokonaisverotulojen arvioitiin kasvavan 4,2 % vuoden 2007 toteutuneista verotuloista. Talousarviovuoden aikana verotulokohtaa tarkistettiin ja kasvuksi arvioitiin 5,9 %.
Korkokulut ylittyivät 5,3 milj. euroa.
Rahoituskuluihin varatun määrärahan ylittyminen selittyy suurelta osin rahoitusomaisuuden laskennallisten arvonalennusten kirjaamisesta vuoden 2008 tilinpäätökseen.
Edellä esitetyistä tekijöistä johtuen vuosikate toteutui 22,5 milj. euroa budjetoitua huonompana.
Tasekirjan toteutumisvertailuihin liitetään tuloslaskelmaosan toteutumisvertailu, johon liikelaitokset sisältyvät nettoperiaatteella. Tähän vertailuun liikelaitoksista sisältyy liikelaitosten korvaukset peruspääomasta sekä sisäisten lainojen ja rahaliikenteen rahoitustuotot ja -kulut.
7.3. Investointiosan toteutuminen
Kaupungin investointimenot yhteensä mukaan lukien liikelaitokset olivat 73,3 milj. euroa.
Palvelujen ja hallinnon investointimenoihin varattiin alkuperäisessä talousarviossa 4,6 milj. euroa. Palvelutoimen sekä hallinnon investointeihin käytettiin 3,7 milj. euroa.
Kiinteistölaitoksen alkuperäisen talousarvion mukaiset investoinnit olivat yhteensä 25,7 milj. euroa ja toteutuneet investoinnit 24,3 milj. euroa. Kaupunginvaltuustoon nähden sitoviksi merkittyjä määrärahoja pääliikenneväylien ja keskustan kehittämiseen käytettiin 4,6 milj. euroa ja määräraha alittui 0,4 milj. euroa. Kiinteistölaitoksen hallinnassa olevien maa- ja vesialueiden sekä rakennusten myyntituloja kertyi 17,9 milj. euroa (14,7 milj. euroa v. 2007) eli 2,4 milj. euroa budjetoitua enemmän.
Tilalaitoksen investoinnit olivat 29,2 milj. euroa (28,4 milj. euroa v. 2007). Uudisrakennuksiin käytettiin 4,4 milj. euroa (2,8 milj. euroa v. 2007) ja perusparannuksiin 24,8 milj. euroa (25,6 milj. euroa v. 2007). Alkuperäisessä talousarviossa varauduttiin 27,9 milj. euron investointeihin, joten toteutuneet investoinnit olivat 3,1 milj. euroa pienemmät. Kaupunginvaltuustoon nähden sitoviksi merkityt määrärahat alittuivat. Tilalaitoksen käyttöomaisuuden myynnit olivat 4,6 milj. euroa. Myyntituloja kertyi 10,4 milj. euroa alun perin budjetoitua vähemmän.
Kiinteistölaitoksen ja tilalaitoksen valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet toteutuivat 0,1 milj. euroa budjetoitua pienempinä.
Muiden liikelaitosten investoinnit olivat yhteensä 16,1 milj. euroa (12,1 milj. euroa v. 2007), josta vesilaitoksen investoinnit olivat 10,0 milj. euroa ja sataman 6,2 milj. euroa. Muiden liikelaitosten investointimäärärahat eivät ole kaupunginvaltuustoon nähden sitovia
7.4. Rahoitusosan toteutuminen
Rahoitusosan toteutumisella voidaan osoittaa miten kunnan menot on rahoitettu.
Toiminnan ja investointien rahavirta toteutui 23,4 milj. euroa budjetoitua suurempana. Poikkeamaa selittävät keskeiset tekijät ovat vuosikatetta pienentävät rahoitusarvopapereiden arvonalennukset, omaisuuden myyntitulojen alittuminen sekä investointimenojen alittuminen.
Talousarvioon merkitty pitkäaikainen laina 45 milj. euroa nostettiin kokonaisuudessaan. Lyhytaikaisten lainojen vähennys johtui pääosin konserniyhtiöiden kassatalletusten vähenemisestä.
8. Tilinpäätöksen jälkeiset tapahtumat ja näkymät vuodelle 2009
Suomen talous painui taantumaan vuoden 2008 loppupuolella. Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan kokonaistuotanto supistuu kuluvana vuonna 4,4 prosenttia ja supistuminen jatkuu vielä vuonna 2010. Kokonaistuotannon lasku ja sen vaikutukset työttömyyden lisääntymiseen heikentävät kuntien verotuloja.
Suhdannenäkymien heikentyminen näkyy ensimmäisenä yhteisöverotuottojen laskuna. Vaikutukset kunnan tuloverossa näkyvät viiveellä. Verohallinnon ennakkotietojen mukaan veronsaajien vuoden 2009 verotulot laskevat jyrkästi. Turun kaupungin verotulot vähenevät tilinpäätöksen laadintahetkellä olevan tiedon mukaan noin 38 milj. euroa. Tästä yhteisöverojen osuus on noin 25,7 milj. euroa ja kunnan tuloveron osuus 12,7 milj. euroa.
Kaupunginjohto on valmistanut erillisen toimenpidesuunnitelman ja siihen perustuvan määrärahoja vähentävän lisätalousarvioehdotuksen kuluvalle vuodelle ja sitä seuraaville taloussuunnitelmavuosille.
9. Tasekirja
Tasekirja sisältää toimintakertomuksen, kaupungin tuloslaskelman, taseen, rahoituslaskelman sekä konsernituloslaskelman, konsernitaseen ja konsernin rahoituslaskelman sekä näiden liitetiedot. Lisäksi tasekirjaan sisältyvät talousarvion toteutumisvertailut.
Tasekirjan allekirjoittaa kaupunginjohtaja ja kaupunginhallituksen jäsenet.
Turun kaupungin tilinpäätös 2008 (Toimintakertomus, Talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen, Tuloslaskelma, Tase, Rahoituslaskelma, Konsernituloslaskelma, Konsernitase, Konsernin rahoituslaskelma ja tilinpäätöksen liitetiedot), joka on jaettu kaupunginhallituksen jäsenille 23.3. pidetyssä kokouksessa, liitetään kokouksen asiakirjoihin.
Liite 1 Turun kaupungin tilinpäätös 2008
Liite 2 Toimielinten poikkeamat kaupunginvaltuustoon nähden sidotuista määrärahoista vuoden 2008 tilinpäätöksessä
Kaupunginhallitus päättänee esittää toimintakertomuksen antamisen yhteydessä tuloksen käsittelystä seuraavaa:
–tuloutetaan peruskaupungin vapaaehtoisista varauksista vanhan pääkirjaston perusparannusmenoon tehtyä investointivarausta hankintamenoa vastaava määrä yhteensä 3 685 462,42 euroa ja tehdään kohteeseen liittyvä poistoeron lisäys 3 685 462,42 euroa
–tuloutetaan Turun Vesilaitoksen vapaaehtoisista varauksista uusien kaava-alueiden vesijohtoverkoston ja viemäriverkoston rakentamiseen tehty investointivaraus 750 000 euroa ja tehdään kohteisiin liittyvä poistoeron lisäys 750 000 euroa
–vähennetään peruskaupungin poistoeroa investointivarauksilla toteutettujen investointien hankintamenosta tehdyn suunnitelmapoiston määrällä, yhteensä 804 858,90 euroa
–vähennetään Turun Vesilaitoksen poistoeroa investointivarauksilla toteutettujen investointien hankintamenosta tehdyn suunnitelmapoiston määrällä, yhteensä 21 131,26 euroa
–tuloutetaan vahinkorahastosta kaupungin vastuulle jäävien vahinkojen korvaamisesta aiheutuvia menoja vastaava määrä, yhteensä 180 470,60 euroa
–katetaan vuoden 2008 alijäämä 33 246 202,64 euroa taseen edellisten tilikausien ylijäämästä
–allekirjoittaa vuoden 2008 tilinpäätöksen ja jättää tilinpäätöksen tilintarkastajien tarkastettavaksi.
Turun kaupungin vuoden 2008 tilinpäätös esitellään kaupunginhallitukselle 23.3.2009. Tilinpäätöksen esittelyyn liittyvä aineisto ja päätösehdotus jaetaan kokoukseen osallistuville kokouksessa 23.3.2009.
Liite 1Turun kaupungin tilinpäätös 2008 (jaetaan erillisenä ja liitetään kokousasiakirjoihin)
Liite 2Toimielinten poikkeamat kaupunginvaltuustoon nähden sidotuista määrärahoista vuoden 2008 tilinpäätöksessä
Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää esittää toimintakertomuksen antamisen yhteydessä tuloksen käsittelystä seuraavaa:
– tuloutetaan peruskaupungin vapaaehtoisista varauksista vanhan pääkirjaston perusparannusmenoon tehtyä investointivarausta hankintamenoa vastaava määrä yhteensä 3 685 462,42 euroa ja tehdään kohteeseen liittyvä poistoeron lisäys 3 685 462,42 euroa
– tuloutetaan Turun Vesilaitoksen vapaaehtoisista varauksista uusien kaava-alueiden vesijohtoverkoston ja viemäriverkoston rakentamiseen tehty investointivaraus 750 000 euroa ja tehdään kohteisiin liittyvä poistoeron lisäys 750 000 euroa
– vähennetään peruskaupungin poistoeroa investointivarauksilla toteutettujen investointien hankintamenosta tehdyn suunnitelmapoiston määrällä, yhteensä 804 858,90 euroa
– vähennetään Turun Vesilaitoksen poistoeroa investointivarauksilla toteutettujen investointien hankintamenosta tehdyn suunnitelmapoiston määrällä, yhteensä 21 131,26 euroa
– tuloutetaan vahinkorahastosta kaupungin vastuulle jäävien vahinkojen korvaamisesta aiheutuvia menoja vastaava määrä, yhteensä 180 470,60 euroa
– katetaan vuoden 2008 alijäämä 33 246 202,64 euroa taseen edellisten tilikausien ylijäämästä
ja allekirjoittaa vuoden 2008 tilinpäätöksen ja jättää tilinpäätöksen tilintarkastajien tarkastettavaksi.
PäätösAsia pantiin pöydälle Randellin ehdotuksesta yksimielisesti.
Kokouksessa oli asiaa selostamassa talousjohtaja Ari Mäkinen.
Kh § 188
Pöydältä 23.3.2009 § 171
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
ilmKeskushallinto, talousasiat
ilmRevisiotoimisto
ilmTarkastuslautakunta 2009-2012
Liitteet:
Kh § 171
Liite 1:Tilinpäätös 2008 (jaetaan erillisenä)
Liite 2:Toimielinten poikkeamat kaupunginvaltuustoon nähden sidotuista määrärahoista vuoden 2008 tilinpäätöksessä