Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kaupunginhallitus 106 23.02.2009 1 Kj

1692-2009 (001)

Lausunnon antaminen valtiovarainministeriölle aluehallinnon uudistamishanketta koskevasta esityksestä

Tiivistelmä: -

Kh § 106

Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:

 

Valtionvarainministeriö on pyytänyt lausuntoa hallituksen esityksestä aluehallinnon uudistamiseksi. Lausunnon tulee olla valtionvarainministeriössä viimeistään 27.2.2009. Esitän, että kaupunginhallitus päättäisi antaa aluehallinnon uudistamishanketta koskevasta luonnoksesta valtiovarainministeriölle seuraavan lausunnon:

 

”Turun kaupungilla ei ole huomautettavaa esitettäviin uudistuksen peruslähtökohtiin, uusiin aluejakoihin, niiden mukaisiin virastojen sijoituksiin ja tehtävämäärittelyihin. Uudistuksen tavoitteet ovat kokonaisuudessaan kannatettavia.

 

Keskeistä uudistuksessa on, miten uudistuksessa hahmoteltu aluehallinnon ohjaus tulee käytännössä toimimaan. Sektoripolitiikkojen raja-aitoja eri hallinnonalojen välillä tulee tässä yhteydessä ehdottomasti voida madaltaa uusissa aluehallinnon virastoissa ja niiden ohjauksessa. Toisaalta myös kuntien ohjausjärjestelmää tulisi arvioida uudessa tilanteessa.

 

ALKU -lainsäädäntöä koskevassa esityksessä keskitytään valtion keskushallinnon ja aluehallinnon väliseen ohjausjärjestelmään, mutta jätetään kokonaan huomiotta, että maakuntaliittojen aseman vahvistuminen ja tehtävien lisääntyminen aluekehityksessä edellyttävät toisaalta myös maakuntaliittojen ja yleisemminkin kuntayhtymien ohjausjärjestelmän tarkastelua ja uudelleen arviointia. Tätä on pidettävä merkittävänä puutteena ALKU -lainsäädäntöä koskevassa esityksessä. Nykyisin kuntayhtymien päätösvalta suurimman omistajakunnan osalta on supistettu äänileikkurilla pienemmäksi kuin sen suhteellinen väestöosuus ja reaalinen maksuosuus edellyttäisivät. Etenkin tilanteessa, jossa maakuntien liittojen toimivaltaa nyt voimakkaasti lisätään ja muodostetaan lisäksi uusia ylimaakunnallisia maakuntien yhteistyörakenteita, kunnilla tulee olla niiden väestöpohjan ja maksuosuuden mukainen ääniosuus kuntayhtymänä toimivan maakuntaliiton päätöksenteossa.

 

Esityksessä jää avoimeksi myös maakunnan liitoille tulevien uusien tehtävien ja niiden vaatiman henkilöstön rahoitus. Maakuntaliitoille valtion aluehallinnosta siirtyvät uudet tehtävät eivät saa lisätä maakunnan liittojen jäsenkuntien maksukuormaa. Mikäli uudistuksen tuloksena valtiolta kunnille siirtyy uusia toimintoja, ne on valtion korvattava täysimääräisesti.

 

ALKU -hankkeessa ei myöskään riittävästi huomioida eri puolilla Suomea sijaitsevien suurimpien kaupunkiseutujen ja niiden välisen yhteistyön merkitystä. Ottaen huomioon Suomen suurimpien kaupunkiseutujen ja kasvukeskusten merkityksen koko kansantalouden ja myös aluetalouden kannalta, on merkillepantavaa, ettei aluehallinnon uudistus sinänsä luo uusia mahdollisuuksia eikä kannusteita Suomen kasvukeskusten ja näiden välisen verkostomaisen yhteistyön kehittämiseen.

 

Pääkaupunkiseudulle on luotu metropoliohjelmamenettely, jonka piirissä ovat suurista kaupungeista Helsinki, Espoo, Vantaa ja Lahti. Samaa menettelyä tulisi soveltaa myös muille suurimmille kaupunkiseuduille. Maakuntalähtöinen aluekehittämismalli ei käytännössä kykene tarttumaan ylimaakunnallisiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.”

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että aluehallinnon uudistamishanketta koskevasta luonnoksesta annetaan valtiovarainministeriölle edellä olevan ehdotuksen mukainen lausunto.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausValtiovarainministeriö
tpvKeskushallinto, hallinto