Kaupunkiympäristö, liikkumispalvelut, projektikoordinaattori Juha Pulmuranta 19.10.2022:
Turku on toukokuussa 2022 päivitetyssä ilmastosuunnitelmassaan (Kv 16.5.2022 § 103) linjannut, että liikenteen sähköistymistä edistetään valmistelemalla sähkölatauksen yleissuunnitelma. Sähkölatauksen yleissuunnitelman tekeminen ja päästöttömän liikenteen edistäminen on mainittu tavoitteena myös Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksessa (2020–2031). Turku on mukana kansainvälisessä USER-CHI hankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää sähkökäyttöisten kulkuneuvojen latausverkostoa yritysvetoisesti ja käyttäjälähtöisesti Euroopassa. Projektin yhtenä tavoitteena Turussa on edistää julkisten latauspisteiden yleistymistä laatimalla koko kaupungin kattava sähkölatauksen yleissuunnitelma. Tällä hetkellä Turussa on alle 200 julkisessa käytössä olevaa latauspistettä. Yleissuunnitelman avulla pyritään varautumaan sähköautojen ja muiden sähkökäyttöisten kulkuneuvojen määrän yleistymiseen ja ohjaamaan kehitystä toimivaan lopputulokseen.
Sähkölatauksen yleissuunnitelma:
- Tukee sähköisen liikkumisen yleistymistä Turussa.
- Luo yhtenäisen toimintamallin julkisen latausinfran kehittämiselle.
- Auttaa Turkua kohtaamaan AFIR-asetuksen vaatimukset vuoteen 2030 asti. AFIR edistää vaihtoehtoisiin käyttövoimiin siirtymistä kaikissa liikennemuodoissa asettamalla sitovia kansallisia vähimmäisvaatimuksia vaihtoehtoisten käyttövoimien julkiselle lataus- ja tankkausinfrastruktuurille. Lisäksi asetuksessa asetetaan yleiset tekniset edellytykset lataus- ja tankkauspisteille sekä vaatimuksia infrastruktuuria ja palveluja koskevien tietojen saatavuudelle, tiedonsiirrolle sekä maksutavoille.
- Osoittaa potentiaaliset sijainnit latausoperaattoreille ja antaa niille tasapuoliset mahdollisuudet rakentaa toimivaa latausinfrastruktuuria.
- Huomioi eri toimijoiden lataustarpeet (mm. yksityisautoilu, taksit, yhteiskäyttöautot, jakeluliikenne ja kevyet sähköajoneuvot).
- Edistää kaupungin kiinteistöjen ja yksityisten latauspisteiden avaamista julkiseen käyttöön sekä latauspisteiden yhteiskäyttöä.
Yleissuunnitelman laatimisesta vastaa kaupungin sisäinen työryhmä, jota johtaa liikennepalvelupäällikkö Risto Peltonen kaupunkiliikkumisen ratkaisut -vastuualueelta. USER-CHI -hankkeen kautta saadaan työn koordinointi ja asiantuntemus sekä ostopalvelurahaa asiantuntijapalvelun ostamiseen. Työryhmässä on edustettuna kaikki Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden palvelualueet ja Konsernihallinnon Tilapalvelut. Lisäksi työryhmään kutsutaan edustaja Turku Energia Sähköverkot Oy:stä.
Työryhmän tavoitteena on valmistella vuoteen 2030 asti vaikuttava yleissuunnitelma hyväksyttäväksi syksyllä 2023. Yleissuunnitelma laaditaan yhteistyössä keskeisten sidosryhmien kanssa, joita ovat mm. konsernin yhtiöt, latausoperaattorit, suuret työnantajat, ammattiliikenne ja kaupungin asukkaat. Yleissuunnitelma tuodaan päätöksentekoon virallisen lausuntokierroksen jälkeen syksyllä 2023.
Maankäyttö- ja rakennuslaista (126 §) sekä AFIR-direktiivistä on johdettu linjaukset Turun sähkölatauksen yleissuunnitelmalle. Kaupungin yleisille alueille ja omille kiinteistöille ehdotetaan seuraavia linjauksia.
Yleisten alueiden latausinfra:
- Turku avaa katutilan pysäköintipaikkoja latausoperaattoreiden käyttöön ja tukee siten sähköisen liikenteen kehittymistä Turussa.
- Turku tavoittelee kattavaa julkista latausverkostoa 2029 mennessä Liikenne- ja viestintäministeriön automääräennusteiden mukaisesti. (Nykyarvion mukaan tarpeena olisi 2000 latauspistettä Turussa vuoteen 2030 mennessä).
- Latauspaikkojen avaaminen toteutetaan siten, että paikkojen kilpailutus on avointa ja tasapuolista latausoperaattoreita kohtaan.
- Yleissuunnitelmassa huomioidaan asiakkaiden tarpeet ja määritellään kilpailutus siten, että latauspisteet ovat saavutettavia, hinnoittelultaan kohtuullisia, läpinäkyviä ja helposti vertailtavia ja syrjimättömiä.
- Yleissuunnitelmassa huomioidaan Turun eri alueet ja kilpailutuksilla vastataan alueiden erityisiin lataustarpeisiin mahdollisuuksien mukaan.
- Sähkölatauspaikkojen vaihtuvuutta ja tehokasta hyödyntämistä tuetaan pysäköintimaksuilla ja pysäköinnin valvonnalla.
- Turun kaupunki tukee sähköisten yhteiskäyttöautojen yleistymistä Turussa osana latausverkkosuunnitelmaa.
- Kevyille jakeluajoneuvoille tarjotaan riittävä määrä latausasemia niiden määrään nähden.
- Tuetaan yksityisessä käytössä olevien kevyiden sähköajoneuvojen latausmahdollisuuksia.
- Turun kaupunki osallistuu kansallisen latausverkoston suunnitteluun ja rakentamiseen, sekä tekee yhteistyötä sähkölataukseen liittyvissä hankkeissa muiden kaupunkien kanssa (mm. raskaan liikenteen latauskentät TEN-T verkossa).
Kaupungin omien kiinteistöjen latausinfra:
- Turun kaupunki rakentaa latauspisteet omille kiinteistöilleen vähintään Maankäyttö- ja rakennuslain (126 §) vaatimalla tavalla ja mahdollisuuksien mukaan avaa näitä latauspisteitä julkiseen käyttöön.
- Turun kaupungin omien kiinteistöjen latauspisteet kilpailutetaan siten, että ovat keskenään käytettävyydeltään samanlaisia ja teknisesti sellaisia, että ne voidaan avata myös julkisiksi latauspisteiksi.
- Jotta lakimääräiset latauspistevaatimukset kaupungin omistamissa kiinteistöissä täytetään, latauspisteiden kilpailutus ja asennussopimukset tehdään ennen sähkölatauksen yleissuunnitelman valmistumista.
- Kaupunki tarjoaa henkilökunnalleen autojen latauspisteitä omissa kiinteistöissä vain maksua vastaan.
- Turun kaupunki tukee ja opastaa yksityisten kiinteistöjenomistajien, taloyhtiöiden ja yritysten latauspisteiden julkisiksi muuttamista.
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä edellä kuvatut sähkölatauksen yleissuunnitelman valmistelua koskevat linjaukset.