Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 422 | 11.10.2022 | 6 | |
Keskusvaalilautakunta | 86 | 24.10.2022 | 5 |
6892-2022 (02 02 00)
Kaupunginhallituksen toimielimen toimintasuunnitelma sekä talousarvioehdotus vuodelle 2023
Tiivistelmä: -
Kh § 422
Talousjohtaja Valtteri Mikkola, strategia- ja kehittämisjohtaja Rami Savila, työllisyysjohtaja Riitta Uitto ja talouspäällikkö Juhani Pärtty 5.10.2022:
Kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 13.6.2022 § 141 lautakuntien vuosien 2023–2026 taloussuunnitelman suunnitteluluvut. Kaupunginhallituksen alaisten kokonaisuuksien osalta suunnitteluluvut olivat:
Kh, Konsernihallinto | -33 054 000 |
Kh, Kaupungin yhteiset | -8 477 000 |
Kh, Työllisyyden palvelukokonaisuus | -34 985 000 |
Kh yhteensä | -76 516 000 |
Syksyn valmistelussa ollaan tehty muutoksia kaupunginhallituksen alaisen toiminnan organisaatiossa yllä mainittujen tasojen välillä, joten jaottelu ja näin ollen lopullinen talousarviorakenne poikkeaa suunnitteluluvun taustalla olleesta organisaatiorakenteesta. Ohjelukuna on käytetty Kh yhteensä tasoa ja valmistelu on tehty sen antamassa raamissa. Kaupunginhallituksen alaisten kokonaisuuksien käyttötalouden talousarvioesitys vuodelle 2023 on yhteensä -76 752 429 euroa ylittäen suunnitteluluvun 0,2 milj. eurolla. Ylitys aiheutui käytännössä keskitettyjen varausten kasvaessa kiihtyneen inflaation johdosta.
Kaupunginhallituksen alaisten kokonaisuuksien lisäksi esitetään myös keskusvaalilautakunnan ja kaupunginvaltuuston talousarvioesitys.
Konsernihallinnon osalta toimintasuunnitelma (liite 1) sisältää:
1. Konsernihallinnon vuoden 2023 talousarvion sekä taloussuunnitelman vuosille 2023–2026.
2. Vuosien 2023–2026 pormestariohjelman toimenpiteet
3. Kärkihankkeiden toimintasuunnitelmat 2023 (Kh-sitovana liitteenä)
4. Konsernihallinnon investoinnit vuosille 2023–2026
Kh, Konsernihallinto
Kaupunginhallituksen käyttötalouden talousarvioehdotuksen toimintakate (nettomeno) on -30 478 218 euroa. Verrattuna kuluvan talousarvioon, kasvua toimintakatteessa on 8,0 prosenttia (2,3 milj. Euroa). Merkittävin yksittäinen kasvua selittävä tekijä on matkailun kokonaisuuden määrärahojen siirtäminen (+3,0 milj. eur) vapaa-ajan palvelukokonaisuudesta. Lopullinen rahoitustarve selviää liikkeenluovutuksen yhteydessä Visit Turku Archipelago Oy:öön.
|
|
|
|
| |
Kh, Konsernihallinto, 1 000 € | Talousarvio 2022 | Talousarvio esitys 2023 | Talous- suunnitelma 2024 | Talous- suunnitelma 2025 | Talous- suunnitelma 2026 |
Toimintatulot | 176 532 | 143 259 | 151 998 | 160 662 | 162 108 |
Valmistus omaan käyttöön |
|
|
|
|
|
Toimintamenot | 204 745 | 173 737 | 184 335 | 194 842 | 196 596 |
Toimintakate | -28 213 | -30 478 | -32 337 | -34 181 | -34 488 |
Muutos % | 39,7 % | 8,0 % | 6,1 % | 5,7 % | 0,9 % |
Toinen merkittävä muutos on henkilöstön ja toimintojen siirtyminen hyvinvointialueelle 1.1.2023. Henkilöstökustannuksia konsernihallinnosta siirtyy tämänhetkisen valmistelutilanteen mukaan kaikkiaan n. 7 milj. euroa ja henkilötyövuosia 183 (luvut tarkentuvat valmistelun edetessä). Palkkojen korotusten vaikutus konsernihallinnossa on noin. 1,0 milj. euroa.
Kaupungin keskitettyjä it-kustannuksia ei saada täysimääräisesti skaalautumaan hyvinvointialueelle siirtyvien toimintojen ja henkilöiden suhteessa, mutta kustannukset niiden osalta laskevat sitä myöden, kun uudet sopimuskaudet järjestelmien ja sovellusten osalta alkavat. Kaupunki on myös lähestynyt hyvinvointialueen johtoa tarjoamalla siirtymävaiheen (vuoden 2023 alku) it-palveluita open book-periaatteen mukaisesti.
Konsernihallinnon alaisiin määrärahoihin budjetoidaan myös uuden hyvinvoinnin lautakunnan käyttömenot, mutta määrärahatasoon ei tältä osin tule korotusta, koska kaupunginhallituksen toimielimen kustannukset (kokouspalkkiot) ovat laskeneet merkittävästi pormestarimalliin siirtymiseen myötä.
Määrärahatarvetta kasvattavat myös kaupungin kärkihankkeet, jotka ovat kaikki siirtyneet toimeenpanovaiheeseen. Myös tapahtumien Turku -kokonaisuutta vahvistetaan koronavuosien jälkeen.
Yhteisten palvelujen osalta kustannukset kasvavat tilapalveluissa n. 1,9 milj. euroa, missä tarve nousee koulujen ja päiväkotien uusien väistötilakohteiden (Suikkila, Topelius ja Pansio), Yliopistonkatu 27 toimistotilojen valmistumisen, purkukohteiden sekä arkeologisten kaivausten ja kaupungintalon peruskorjauksen johdosta.
Toiminnan tavoitteiden osalta toimintasuunnitelman sisältö noudattaa syksyllä hyväksyttyä pormestariohjelmaa. Toimintasuunnitelma sisältää toimenpiteet konsernihallinnon toimintaa koskevien pormestariohjelman tavoitteiden osalta. Kärkihankkeiden toimintasuunnitelmat ovat konsernihallinnon toimintasuunnitelman liitteenä (liite 2).
Konsernihallinnon bruttoinvestointeja on yhteensä 8 150 000 euroa. Investoinneista 1,7 miljoonaa euroa liittyy It-palvelukehitykseen, 1,9 miljoonaa euroa tukiprosessien kehittämiseen, 0,9 miljoonaa euroa digitaalisten palvelujen kehittämiseen, 1,2 miljoonaa euroa järjestämistoiminnon investointeihin sekä 2,3 miljoonaa euroa palvelukokonaisuuksien it-investointeihin.
Investointiosa |
|
|
|
|
|
Kh, Konsernihallinto, 1 000 € | Talousarvio 2022 | Talousarvio esitys 2023 | Talous- suunnitelma 2024 | Talous- suunnitelma 2025 | Talous- suunnitelma 2026 |
Investointimenot | 10 159 | 8 150 | 8 150 | 8 150 | 8 150 |
NETTO | 10 159 | 8 150 | 8 150 | 8 150 | 8 150 |
Muutos % |
| -19,8 | 0 | 0 | 0 |
Suunnitelmavuosien nettoinvestoinnit ovat jatkovuosien 2024-2026 osalta 8,2 milj. euroa.
Kaupunginhallitus, Työllisyyden palvelukokonaisuus
Työllisyyden palvelukokonaisuuden käyttötalouden talousarvioehdotuksen toimintakate (nettomeno) on -15 000 000 euroa. TA23 on 59 % pienempi verrattuna kuluvan vuoden talousarvio. Tähän on syynä kaksi tekijää. Toinen on työmarkkinatuen siirto työllisyyspalveluiden kustannuspaikalta konsernin yhteisiin menoihin. Lisäksi kunnan järjestämisvastuulla ollut kuntouttavan työtoiminnan palvelu siirtyy vuoden 2023 alusta hyvinvointialueen järjestämisvastuulle, jolloin tähän palveluun talousarviossa varattuna ollut raha poistuu. Edelleen talousarviota pienentää henkilöstömenojen osalta hyvinvointialueelle siirtyvien tehtävien hoito. Edellä mainitut seikat ovat nettovaikutukseltaan yhteensä -21,6 M€.
Käyttötalousosa |
|
|
|
|
|
Työllisyyden palvelukokonaisuus, 1 000 € | Talousarvio 2022 | Talousarvio esitys 2023 | Talous- suunnitelma 2024 | Talous- suunnitelma 2025 | Talous- suunnitelma 2026 |
Toimintatulot | 6 675 | 5 775 | 5 775 | 5 775 | 5 775 |
Valmistus omaan käyttöön |
|
|
|
|
|
Toimintamenot | 43 275 | 20 895 | 20 894 | 20 894 | 20 894 |
Toimintakate | -36 600 | -15 120 | -15 119 | -15 119 | -15 119 |
Muutos % | 6,0 % | -58,7 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % |
Kaupungin työllisyyspalvelut viettävät ensi vuonna 105-vuotisjuhlavuotta. Työllisyyden palvelukokonaisuuden tehtävänä on edistää kaupunkilaisten hyvinvointia työllistymistä tukevien palveluiden ja toimenpiteiden avulla. Tavoitteena on myös hillitä työttömyydestä yhteiskunnalle, niin kaupungille kuin valtiollekin, aiheutuvia kustannuksia. Työllisyyspalveluissa on tapahtunut ja lähivuosina tapahtuu muutoksia. Kaupungin organisaatiouudistuksessa konsernihallinnon työllisyyspalvelukeskuksesta muodostettiin työllisyyden palvelukokonaisuus.
Työllisyyden edistämisen kuntakokeilu ja pohjoismainen palvelumalli
Työllisyyden palvelurakennetta uudistetaan osana hallitusohjelmaa. Työllisyyden edistämisen kuntakokeilu valmistaa työllisyyspalveluiden järjestämisvastuun siirtoon kuntiin. Tämä tapahtuu kolmivaiheisesti: työllisyyden kuntakokeilut, pohjoismainen työvoimapalvelumalli tuli voimaan vapun jälkeen 2022, järjestämisvastuun siirtäminen valtiolta kunnille v.2025.
Työllisyyskokeilujen tavoitteena on edistää työttömien työnhakijoiden työllistymistä ja koulutukseen ohjautumista ja tuoda uusia ratkaisuja osaavan työvoiman saatavuuteen. Kokeiluissa kehitetään työnhakijoille tarjottavia työllistymistä tukevia palveluja ja palvelumalleja, joiden avulla voidaan nykyistä paremmin tunnistaa ja ratkaista asiakkaiden palvelutarpeet, työllistymisen esteet sekä osaamisen kehittämistarpeet.
Kuntakokeilu on kasvattanut työllisyyspalveluiden asiakasmäärää. Vaikeasti työllistyvien asiakasmäärän kasvaessa myös palvelutarve kasvaa. Taloudellinen tavoite on pienentää työmarkkinatuen kuntaosuutta ja kannustaa työttömiä työllistymään ja/tai siirtymään työllistymistä edistäviin palveluihin ennen varsinaista työllistymistä. Toimenpiteillä on positiivinen vaikutus turkulaisten hyvinvointiin, esimerkiksi syrjäytymisen ehkäisy, osallisuuden lisääminen, sote-palveluiden tarpeen vähentäminen. Vaikutus näkyy myös verotulojen kasvuna.
Kaupunginhallitus, Kaupungin yhteiset toiminnot
Käyttötalousosa |
|
|
|
|
|
Kaupungin yhteiset toiminnot, 1 000 € | Talousarvio 2022 | Talousarvio esitys 2023 | Talous- suunnitelma 2024 | Talous- suunnitelma 2025 | Talous- suunnitelma 2026 |
Toimintatulot | 37 310 | 31 802 | 30 802 | 29 802 | 29 802 |
Valmistus omaan käyttöön |
|
|
|
|
|
Toimintamenot | 35 146 | 62 956 | 60 256 | 60 256 | 60 256 |
Toimintakate | 2 164 | -31 154 | -29 454 | -30 454 | -30 454 |
Muutos % | -86,5 % | -1539,4 % | -5,4 % | 3,4 % | 0 % |
Kaupunginhallitus, kaupungin yhteiset toiminnot kokonaisuus sisältää kaupungin omarahoitusosuuksien, omaisuuden hallinnan ja kaupunkitasoisten erien käyttötalousosan ja investointiosan talousarviomäärärahaehdotukset vuodelle 2023.
Keskitetyt varaukset
Kaupungin yhteisiin määrärahoihin tullaan talousarviovaiheessa varaamaan yhteensä 12 milj. euron suhdannevarausmääräraha. Varausmäärärahalla on tarkoitus varautua energian hinnannousuun sekä yleisen hintatason vaikutuksiin (polttoaine, materiaalien ja palveluiden hintojenkorotuspaineet), jotka eivät vielä ole palvelukokonaisuuksittain tarkasti jaoteltavissa.
Määrärahoja tullaan siirtämään osavuosikatsausten yhteydessä toteutuneiden kustannustietojen ja tarkan tarvehankinnan mukaisesti edelleen palvelukokonaisuuksille.
Kaupungin yhteiset toiminnot, käyttötalousosa
Kaupunginhallituksen, kaupungin yhteisten toimintojen talousarvioehdotus käyttötalouden toimintakatteeksi (nettomeno) vuodelle 2023 on 31,2 milj. euroa. Vertailua vuoden 2022 talousarvioon ei ole tarkoituksenmukaista tehdä, koska työmarkkinatuen kuntaosuus siirrettiin kaupungin yhteisiin eriin työllisyyden palvelukokonaisuudesta. Keskitettyjen varausten lisäksi vuoden 2022 nettolukua paransi 7 milj. euron kohdentamaton säästötavoite, mikä teknisesti parantaa vuoden 2022 talousarviota.
Kaupunkitasoiset erät
Hyvinvointialueen muodostuminen näkyy myös kaupunkitasoisten erien määrärahoissa. Työterveyshuollon, tyhy-toiminnan ja työsuhdematkalipun määrärahoja on leikattu siirtyneen henkilöstön suhteessa. Ensi vuodeksi on uutena eränä tullut työsuhdepolkupyörät, joka nostaa määrärahatarvetta 100 000 eurolla. Asukasbudjetoinnin toteutusvaiheen määrärahatarve käyttötalouden osalta arvioidaan ensi vuodeksi 1,7 milj. euroksi (investointiosa 1,3 milj. euroa).
Kaupungin yhteisiin toimintoihin siirrettiin aiemmin hyvinvoinnin palvelukokonaisuudessa ollut kotoutumislain kuntakorvaukset (1,5 milj. euroa), joista kunnan osuus jatkossa on 85 % ja hyvinvointialueen 15 %.
Omarahoitusosuuksissa poistui merkittävä erä (14,8 milj. euroa) Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen maksuosuuden myötä. Eläkemenoperusteiset maksut poistuvat ensi vuodeksi, mutta tilalle tulee tasausmaksu, joka jaetaan kunnan ja hyvinvointialueen välillä. Korotusta kyseisen erän osalta tulee 0,4 milj. euroa.
Työmarkkinatuen kuntaosuus siirrettiin ensi vuoden osalta työllisyyden palvelukokonaisuudesta kaupungin yhteisiin toimintoihin, jotta työllisyyspalveluiden oman toiminnan osuus on selkeämmin erotettavissa. Vuoden 2022 ennuste kuntaosuuden osalta on 21,9 milj. euroa ja ensi vuoden talousarvioon on varattu 20,0 milj. euroa. Varattu summa on realistinen, mikäli Suomen talous ei vajoa syvempään taantumaan, jolloin työmarkkinat muuttuisivat haastaviksi. Jos työmarkkinatilanne pysyy hyvänä, tullaan työmarkkinatuen kuntaosuudessa pääsemään ensi vuonna koronaa edeltävälle tasolle eli alle 20 miljoonan euron tasoon.
Omaisuuden hallinta
Kaupungin yhteiset toiminnot, omaisuuden hallinnan talousarviomäärärahaehdotukseen sisältyy kaupunkiympäristön rakennuttamiseen liittyvät infran, tilojen ja kiinteän omaisuuden hankinnan, rahoitusosuuksien ja pysyvien vastaavien myynteihin liittyvät käyttötalouden ja investointien määrärahat vuodelle 2023. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelmaan on lisätty kaupunginhallituksen palvelutilaus, mikä pitää sisällään talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköiltä (1602 KH/Maaomaisuus, 1603 KH/Tilaomaisuus, 1604 KH/Infraomaisuus) kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa edellä mainittujen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista. Kaupungin yhteiset, omaisuuden hallinnan talousarviomäärärahoihin sisältyy lisäksi kaupungin osakkeiden ja osuuksien hankintaan liittyvät investointimäärärahat (1600 KH/Osuudet ja käyttökorvaukset) ja ensikertaiseen kalustamiseen varatut investointimäärärahat (1605 KH/Ensikertainen kalustaminen), joiden toteutuksesta ja raportoinnista vastaa konsernihallinto.
Kaupungin yhteiset toiminnot, omaisuuden hallinnan talousarvioehdotuksen toimintakate (nettotulo) vuodelle 2023 on 19,6 milj. euroa. Vuoteen 2022 verrattuna nettotulot laskevat 6,9 milj. euroa. Pysyvien vastaavien myyntitulotavoite vuodelle 2023 on 22,0 milj. euroa, josta myyntivoittotavoite on 18,0 milj. euroa. Maankäyttösopimustulojen tavoite vuodelle 2023 on 7,0 milj. euroa. Pilaantuneiden tonttimaiden ja yleisten alueiden kunnostuskustannuksiin on varattu vuodelle 2023 yhteensä 6,0 milj. euroa. Ruoppausmassojen vastaanottomaksutulotavoite on 1,2 milj. euroa ja vastaavat menot 0,6 milj. euroa.
Investointiosa |
|
|
|
|
|
Kaupungin yhteiset toiminnot, 1 000 € | Talousarvio 2022 | Talousarvio esitys 2023 | Talous- suunnitelma 2024 | Talous- suunnitelma 2025 | Talous- suunnitelma 2026 |
Investointimenot | 158 967 | 188 506 | 226 906 | 224 330 | 180 107 |
Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet | 2 775 | 10 448 | 6 750 | 3 070 | 3 103 |
Pysyvien vastaavien luovutustulot | 38 043 | 22 000 | 17 000 | 15 000 | 12 000 |
NETTO | -118 149 | -156 058 | -203 156 | -206 260 | -165 004 |
Muutos % | 34,1 % | 32,1 % | 30,2 % | 1,5 % | -20,0 % |
Kaupungin yhteiset toiminnot, investointiosa
Talousarvioehdotuksen investointimenot ovat 188,5 milj. euroa, joka jakautuu infrainvestointeihin 105,3 milj. euroa, tilainvestointeihin 67,6 milj. euroa, kiinteän omaisuuden hankintaan 3,5 milj. euroa, osuuksiin ja käyttökorvauksiin 11,0 milj. euroa ja ensikertaiseen kalustamiseen 1,1 milj. euroa. Vuoteen 2023 verrattuna investointimenot nousevat 29,5 milj. euroa. Talousarvioehdotukseen sisältyy 10,4 milj. euroa rahoitusosuuksia, joiden osuus nousee vuoden 2022 muutettuun talousarvioon verrattuna 7,7 milj. euroa. Pysyvien vastaavien myyntitulojen talousarvioehdotus vuodelle 2023 on 22,0 milj. euroa, joka on 16,0 milj. euroa alempi verrattuna vuoden 2022 muutettuun talousarvioon verrattuna.
Kaupunginhallitus hyväksyi keväällä investointiohjelmien priorisoinnit ja lähtökohdat. Suunnitteluluvut investointimäärärahoista päätettiin kaupunginvaltuustossa kesäkuussa. Infrahankkeiden määrärahoista osa, 34,75 milj. euroa, hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa kesäkuussa, jotta kyseessä olevien hankkeiden toteutussuunnittelu ja tutkimukset kyetään käynnistämään kuluvan talousarviovuoden aikana ja rakentamisen kilpailutukset voidaan käynnistää tarvittaessa heti seuraavan vuoden alussa (Kv 13.6.2022 § 142).
Kaupunginvaltuusto hyväksyi kesäkuussa infrainvestointimenojen suunnitteluluvuksi 104 265 000 euroa ja tilainvestointiohjelman 84 881 356 euroa. Tämä jälkeen kiinteistökehityshankkeiden ja kärkihankkeiden kaava-ajoitusten muutokset ja vaikutukset infra- ja tilainvestointiohjelmaan on sovitettu yhteen. Kaupunkiympäristön infrainvestointeihin esitetään yhteensä 105,3 milj. euroa vuonna 2023, joka ylittää suunnitteluluvun 1,0 milj. euroa. Toimitilainvestointeihin esitetään vuonna 2023 yhteensä 67,6 milj. euroa. Investointiohjelmissa on esitetty myös konserniyhtiöiden tai vuokrahankkeina toteutettavat kohteet, mutta nämä eivät ole edellä mainitussa summassa mukana.
Kaupunkiympäristölautakunta on lähettänyt kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelman vuosille 2023-2026, kaavoitusohjelman, kiinteistökehitysohjelma, infrainvestointiohjelman ja tilainvestointiohjelman edelleen kaupunginhallitukselle. Lisäksi on tunnistettu tarve 10 %:n suhdannevaraukseen investointimenoihin laskettuna investointiohjelman loppusummasta. Tämä tarkoittaa infrainvestointien osalta 10,5 milj. euron varausta ja tilainvestointien osalta 6,8 milj. euron varausta. Suhdannevaraus on syytä tehdä nykyisen maailmantilanteen vuoksi. Kuluva vuosi on näyttänyt, että globaali epävarmuus muun muassa koronan ja Venäjän käynnistämän hyökkäyssodan vuoksi on lisääntynyt ja se on heijastunut rakennuskustannuksiin. Rakennuskustannukset ovat kuluvan vuoden aikana nousseet erityisesti toimitusketjujen ja raaka-aineiden saatavuuspulan vuoksi.
Investointien suhdannevaraus ei sisälly nykyiseen esitykseen, vaan huomioidaan pormestarin talousarvioesityksessä.
Henkilöstö
Keskeinen työvoiman käyttöön tuleville vuosille vaikuttava tekijä on hyvinvointialueiden muodostuminen vuoden 2023 alusta. Konsernihallinnosta on siirtymässä hyvinvointialueelle yhteensä 183 henkilötyövuotta syyskuun valmistelutilanteen mukaisesti. Konsernihallinnon työvoiman tarve on vuonna 2023 ennakoitu yhteensä 609,6 henkilötyövuodeksi (sisältäen hankkeet ja projektit).
Hyvinvointialueiden muodostuminen tuo olennaisia muutostarpeita myös jäljelle jäävään organisaatioon. Muutokset vaikuttavat suoraan konsernihallinnon henkilöstön työhön ja tehtäväkuviin, ja henkilöstön käyttöön kohdistuvia muutoksia tullaan näin ollen tarkastelemaan ja täsmentämään edelleen suunnittelun edetessä. Jotta muutos on hallittua, tulee johtamisen ja osaamisen päivittyä vastaamaan ympäristön, organisaation monimuotoisuuden ja henkilöstön tarpeita.
Kaupunginhallitukseen nähden sitovina esitetään toimintamenot ja toimintatulot. Nettositovuus tarkoittaa, että toimintakate (toimintatuottojen ja –kulujen erotus) on sitova kaupunginhallitukseen nähden. Kaupunginvaltuuston nähden esitetään sitovuustasoksi kaupunginhallitus toimielimenä.
Kaupunginhallitukselle tuodaan päätettäväksi talousarvion täytäntöönpanon yhteydessä esitys avustusmäärärahojen jakautumisesta ja pormestariston vieraanvaraisuuteen varattujen määrärahojen käytöstä.
Liite 1Konsernihallinnon toimintasuunnitelma 2023-2026
Liite 2Kärkihankkeiden toimintasuunnitelmat 2023
Liite 3Keskusvaalilautakunnan talousarviokortti 2023
Liite 4Kaupunginvaltuuston talousarviokortti 2023
Oheismateriaali 1Kaupunginhallituksen It-investoinnit 2023
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että ehdotus vuoden 2023 talousarvioksi kaupunginvaltuuston, keskusvaalilautakunnan, kaupunginhallituksen ja työllisyyden palvelukokonaisuuden sekä kaupungin yhteisten toimintojen määrärahojen osalta hyväksytään ja sisällytetään osaksi pormestarin esitystä koko kaupungin talousarvioksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kevaalk § 86
Lakimies Henna Saanakorpi 20.10.2022:
Oheismateriaali 1Kaupunginhallituksen It-investoinnit 2023
Oheismateriaali 2Konsernihallinnon toimintasuunnitelma 2023-2026
Oheismateriaali 3Kärkihankkeiden toimintasuunnitelmat 2023
Oheismateriaali 4Keskusvaalilautakunnan talousarviokortti 2023
Oheismateriaali 5Kaupunginvaltuuston talousarviokortti 2023
EhdotusKeskusvaalilautakunta merkitsee asian tiedoksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian esitteli lakimies Henna Saanakorpi.
Liitteet:
Kh § 422
Liite 1:Konsernihallinnon toimintasuunnitelma 2023-2026
Liite 2:Kärkihankkeiden toimintasuunnitelmat 2023
Liite 3:Keskusvaalilautakunnan talousarviokortti 2023
Liite 4:Kaupunginvaltuuston talousarviokortti 2023