Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Keskusvaalilautakunta | 85 | 24.10.2022 | 4 |
3490-2022 (02 02 02)
Keskusvaalilautakunnan kolmas osavuosikatsaus ja talousarviomuutos 2022
Tiivistelmä: -
Kevaalk § 85
Kaupunginlakimies Annika Nieminen ja lakimies Henna Saanakorpi 19.10.2022:
Vuoden 2022 talousarvio
Keskusvaalilautakunta on vaalilakiin perustuva lakisääteinen toimielin, jonka keskeisin tehtävä on vaalien toimittaminen. Vuoden 2022 tammikuussa järjestettiin historian ensimmäiset aluevaalit. Vuoden 2022 talousarvion laadinnassa huomioitiin vallitsevasta koronatilanteesta johtuvat poikkeavat olosuhteet, kunnan 30.6.2021 vastaanottama oikeusministeriön kirje (VN/16839/2021), sekä hallituksen esitys eduskunnalle hyvinvointialueiden perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi sekä Euroopan paikallisen itsehallinnon peruskirjan 12 ja 13 artiklan mukaisen ilmoituksen antamiseksi (HE 241/2020 vp, s. 300). Hallituksen esityksen mukaan aluevaalien kustannusrakenne kuntien näkökulmasta on samanlainen kuin eduskuntavaaleissa.
Ensimmäisissä aluevaaleissa, jotka toimitettiin erillisinä vaaleina, oikeusministeriö suoritti kunnalle vaalilain 188 §:n mukaisena kertakorvauksena ministeriön vahvistaman euromäärän jokaiselta aluevaaleissa äänioikeutetulta kunnan asukkaalta. Oikeusministeriön kirjeen mukaan korvauksessa pyrittiin huomioimaan se, että ensimmäisissä aluevaaleissa – toisin kuin esimerkiksi eduskuntavaaleissa – keskusvaalilautakunta vastasi ennakkoäänten laskennasta ja vaalipäivän äänten tarkastuslaskennasta.
Kolmas osavuosikatsaus ja talousarvion ylitys
Keskusvaalilautakunnan kolmannen osavuosikatsauksen perusteella vuoden 2022 talousarvio tulee ylittymään liitteen 1 ennusteen mukaan yhteensä 52 459 euroa . Vuonna 2022 toimitetut aluevaalit olivat ensimmäiset aluevaalit, joten talousarvion laadinnassa ei ole voitu verrata euromääräistä arviota vastaavan vaalivuoden toteumaan. Myöskään aiempien aluevaalien äänestysaktiivisuutta ei ollut tiedossa äänestäjämäärän vertailun tueksi.
Liite 1Keskusvaalilautakunnan kolmas osavuosikatsaus
Liite 2Vuoden 2022 talouden 3. osavuosikatsaus – ohje
Kunta vastaanotti oikeusministeriön kirjeen 30.6.2021 (VN/16839/2021), jossa kehotettiin kuntaa rekrytoimaan riittävästi henkilöstöä terveysturvallisten vaalien järjestämiseksi. Pahenevan koronatilanteen vuoksi keskusvaalilautakunta kiinnitti huomiota henkilökunnan riittävyyteen sairauspoissaolojen varalta ennen aluevaalien ennakkoäänestyksen alkamista. Erityisesti keskusvaalilautakunnan tuli varautua ennakkoäänestyspaikoilla sellaisiin tilanteisiin, että vaalitoimitsija tai useampi vaalitoimitsija ei voisi jatkaa vaalitoimitsijana toimimista esimerkiksi karanteeni- tai eristysmääräyksen vuoksi.
Henkilöstökustannusten lisäksi vuoden 2022 tammikuussa toimitetuissa aluevaaleissa kiinnitettiin edelleen huomiota koronaviruksen suojautumiskeinoihin, joita vaalivirkailijoiden työturvallisuuden sekä äänestäjien terveysturvallisen äänestämisen turvaaminen pandemian aikana edellytti. Vuoden 2021 pahentunut koronatilanne ja uudet maskisuositukset aiheuttivat keskusvaalilautakunnalle tarpeen hankkia FFP2-maskeja äänestyspaikoille ja äänten laskentaan. Keskusvaalilautakunta oli varustautunut aluevaaleihin kuntavaalien tapaan mm. tavallisilla maskeilla, visiireillä ja muilla suojavarusteilla. Paheneva koronatilanne aiheutti välittömän hankintatarpeen FFP2-maskeille kaikille aluevaaleissa toimiville henkilöille, mukaan lukien vaalitoimikunnat, vaalilautakunnat, vaalitoimitsijat sekä ennakkoäänten ja vaalipäivän äänten tarkastuslaskennan laskijat. Tilausmäärissä tuli huomioida myös terveysviranomaisten ohjeistamat maskien vaihtovälit. Myös ennakkoäänestyksen ja vaalipäivän äänestyspaikoille varattiin maskeja, joita jaettiin äänestäjille tarpeen mukaan.
Lisäksi vaalipäivän vaalilautakunnille jaettiin varatoimenpiteinä suojapukuja siltä varalta, että vaalilautakunnan jäsenen tulisi ottaa äänestys vastaan karanteenissa tai eristyksessä olevalta äänestäjältä.
Keskusvaalilautakunta on varautunut loppuvuoden ennusteessa seuraavien eduskuntavaalien järjestämisestä johtuvaan mahdolliseen lisäkokoukseen, mikäli esimerkiksi eduskuntavaalien äänestyspaikoissa tapahtuisi odottamattomia tai ennakoimattomia muutoksia tai mikäli ilmaantuisi muita asioita, jotka vaativat keskusvaalilautakunnan päätöstä nopealla aikataululla. Lisäksi loppuvuoden ennusteessa on huomioitu jatkuvista palveluista, kuten postipalveluista, syntyvät juoksevat kulut.
Edellä kerrotuilla perusteilla keskusvaalilautakunnan vuoden 2022 talousarvio tulee ylittymään liitteen 1 ennusteen mukaisesti yhteensä 52 459 euroa.
EhdotusKeskusvaalilautakunta päättää merkitä liitteinä olevat kolmannen osavuosikatsauksen 2022 ja osavuosikatsauksen 3/2022 ohjeen tiedokseen. Lisäksi keskusvaalilautakunta päättää esittää kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle liitteen 1 mukaisen muutoksen keskusvaalilautakunnan talousarvioon.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian esitteli lakimies Henna Saanakorpi.
Jakelu
ilmKaupunginhallitus
tiedAhola Kaija
tiedMikkola Valtteri
tpvVuorinen Merja
Liitteet:
Kevaalk § 85
Liite 1:Keskusvaalilautakunnan kolmas osavuosikatsaus
Liite 2:Vuoden 2022 talouden 3. osavuosikatsaus -ohje