Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Keskusvaalilautakunta | 50 | 02.05.2022 | 5 |
6920-2021 (03.04, 00 00 00)
Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisu koskien äänestyksen avustamista kuntavaaleissa 2021
Tiivistelmä:
Turun keskusvaalilautakunta vastaanotti 23.3.2022 päivätyn eduskunnan oikeusasiamiehen vastauksen 26.5.2021 vireille tulleesta kantelusta koskien kuntavaaliehdokkaan toimimista äänestäjän avustajana Varissuon kirjaston ennakkoäänestyspaikassa kuntavaaleissa 2021. Kantelun johdosta Turun keskusvaalilautakunnalta pyydettiin lausunto ja selvitys tapahtuneesta.
Kevaalk § 50
Lakimies Henna Puska ja avustava lakimies Niina Kujansuu 27.4.2022:
Keskusvaalilautakunnan selvityksen ja lausunnon 7.6.2021 mukaan ehdokkaat eivät toimi vaalitoimitsijoina. Vaalitoimitsijat on ohjeistettu puuttumaan järjestystä häiritsevään toimintaan vaalilain 56 §:n mukaisesti. Äänestäjän pyynnöstä on vaalitoimitsijan tai vaalitoimikunnan jäsenen avustettava häntä äänestämisessä. Henkilö, jonka kyky tehdä äänestysmerkintä on olennaisesti heikentynyt, saa käyttää äänestyksessä apuna valitsemaansa avustajaa. Ehdokas tai hänen puolisonsa, lapsensa, sisaruksensa tai vanhempansa ei voi olla avustajana. Puolisoilla tarkoitetaan aviopuolisoita sekä avioliitonomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä henkilöitä. Avustaja on velvollinen täyttämään äänestäjän osoitukset sekä pitämään salassa äänestyksen yhteydessä saamansa tiedot.
Varissuon kirjaston ennakkoäänestyspaikalla on koko kuntavaalien ennakkoäänestysajan ollut näkyvällä paikalla tiedote avustajan kelpoisuusrajoituksista, jossa todetaan muun ohella, ettei vaaliavustajana voi toimia ehdokas. Äänestäjä on käyttänyt apunaan itse valitsemaansa avustajaa ja heidän keskustelukielenään on ollut venäjän kieli. Vaalitoimitsija on vaalilain mukaisesti allekirjoittanut äänestäjän lähetekirjeeseen todistuksen siitä, että äänestys oli toimitettu laissa säädetyin tavoin. Tapahtunut avustustilanne oli kirjattu ennakkoäänestyspäivän huomautuksia sisältävään asiakirjaan, jossa oli avustajana toimineen sukunimi ja henkilötunnus ilman henkilön etunimeä. Vaalitoimitsijat eivät ole ymmärtäneet äänestäjän ja avustajan välistä venäjän kielistä keskustelua, eikä avustajaa ole tunnistettu äänestystilanteessa kuntavaaliehdokkaaksi. Myöskään huomautuksia sisältävä asiakirja ei ole läpikäytyjen kirjausten osalta herättänyt erityistä huomiota keskusvaalilautakunnassa, kun asiakirja saapui ennakkoäänestyspäivän jälkeen keskusvaalilautakuntaan. Ennakkoäänestyspaikan vaalitoimitsijat ja Turun keskusvaalilautakunta eivät saaneet tietoonsa kantelijan havaintoja kyseiseltä ennakkoäänestyspäivältä. Vuoden 2021 kuntavaaleissa Turussa oli 669 ehdokasta.
Keskusvaalilautakunnan 9.3.2022 toimittamassa lisäselvityksessä on todettu, ettei edellä kerrotulla vaalilain vastaisella toiminnalla ole kuitenkaan vaikutusta vaalien lopputulokseen, eikä kuntavaaleista valitettu Turun hallinto-oikeuteen. Vaikka kuntavaaliehdokas oli toiminut äänestäjän avustajana, kukaan ei voi tietää tai selvittää, ketä ehdokasta äänestäjä on todellisuudessa äänestänyt. Lähetekirje ja vaalikuori on keskusvaalilautakunnan toimesta erotettu toisistaan, sillä keskusvaalilautakunnan tarkastamat ennakkoäänestysasiakirjat eivät olleet puutteellisia eivätkä siten vaatineet keskusvaalilautakunnan käsittelyä äänestyksen huomioon ottamisesta tai huomioon ottamatta jättämisestä. Vaalisalaisuus säilyisi siitä huolimatta, vaikka äänestystä ei olisi otettu huomioon vaalilain 63 §:n 2 momentin mukaisilla perusteilla. Myöskään varmuutta ei voida saada siitä, oliko vaalikuoren sisällä olevan äänestyslipun äänestysmerkintä sellainen, joka on ääntenlaskennassa hyväksytty tai ollut mitätön vaalilain 85 §:n mukaisilla perusteilla.
Eduskunnan oikeusasiamies totesi, että Turun Varissuon ennakkoäänestyspaikassa tapahtui menettelyvirhe, kun kunnallisvaaliehdokas toimi äänestäjän avustajana äänestysmerkinnän tekemisessä vaalikopissa. Oikeusasiamies päätti vastauksessa esitetyin perustein, ettei asiassa ilmennyt hänen toimenpiteitään edellyttämää vaalitoimitsijoiden tai keskusvaalilautakunnan lainvastaista menettelyä tai velvollisuuden laiminlyöntiä, kun otetaan huomioon sovellettavat vaalilain oikeusohjeet ja asiassa saadut keskusvaalilautakunnan selvitykset. Oikeusasiamiehelle perustuslaissa säädettyyn valvontatehtävään ei kuulu tutkia yksityishenkilöiden, kuten kuntavaaliehdokkaiden, menettelyä. Kantelu ei johtanut toimenpiteisiin.
Oheismateriaali 1Eduskunnan oikeusasiamiehen vastaus EOAK/3872/2021
EhdotusKeskusvaalilautakunta päättää merkitä tiedoksi eduskunnan oikeusasiamiehen vastauksen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian esitteli lakimies Henna Puska.