Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 504 | 08.11.2021 | 3 | |
Kaupunginvaltuusto | 257 | 15.11.2021 | 3 | |
Keskusvaalilautakunta | 200 | 27.12.2021 | 8 |
3758-2021 (02 02 02, 02.00)
Vuoden 2021 kolmas osavuosikatsaus
Tiivistelmä: -
Kh § 504
Talousjohtaja Valtteri Mikkola ja konsernilaskennanpäällikkö Merja Vuorinen 3.11.2021:
Kolmannen osavuosikatsauksen laadintaa on haastanut kesäkuussa käyttöön otettu uusi taloustietojärjestelmä, jonka käyttöönoton yhteydessä on mm. kaupungin ostolaskujen maksatusprosessi merkittävästi ruuhkautunut.
Valtioneuvosto on lokakuun alussa vahvistanut asetuksella STM/2021/194, että pandemian hoitoon liittyvä korvaustaso kattaa kokonaisuudessaan kunnille ja kuntayhtymille kustannukset valtakunnan tasolla täysimääräisesti. Asetus on voimassa 11.10.2021 – 31.12.2022. Valtionavustusta on haettava erikseen tammi-elokuun ja syys-joulukuun aikana syntyneisiin kustannuksiin. Toimintokohtaista avustusta saadaan testaukseen, jäljittämiseen, rokottamiseen sekä sairaalahoitoon ja muihin välittömiin kustannuksiin tälle vuodelle.
Kuntajaosto on antanut 12.10.2021 oma-aloitteisen lausunnon numero 126 Covid-19-epidemiasta aiheutuviin kustannuksiin myönnettävän valtionavustuksen jaksottamisesta kuntien ja kuntayhtymien kirjanpidossa. Kunnat eivät välttämättä saa avustuksen toista erää koskevaa päätöstä tai sitä ei ehditä maksamaan ennen tilinpäätöksen 2021 valmistumista. Lausunnon mukaan erityistä varovaisuutta noudattaen myös sellainen tilikauden menoihin kohdistettava avustus, jota pidetään varmana, vaikka siitä ei olisi saatu päätöstä, voidaan kirjata tilikauden tuotoksi oikean ja riittävän kuvan muodostamiseksi. Avustuksen kirjaamista koskevan tositteen sisällöstä on käytävä selkeästi ilmi kirjattavan määrän oletukset ja laskentasäännöt. Avustustuloksi kirjatun määrän ja lopullisen maksetun avustuksen erotus kirjataan tulonoikaisuna sille tilikaudelle, jolloin avustuksen maksettava määrä on tiedossa.
Tilikauden tulosennuste
Kuluvan vuoden kolmannen talousennusteen mukaan Turun kaupungin vuosikate on 47,0 miljoonaa euroa, kun sen vuoden toisessa ennusteessa arvioitiin olevan vain 4,6 miljoonaa euroa. Ennustetta on tarkennettu Covid-19-pandemian hoidon kustannuksiin haettavilla valtionavustuksilla, jotka Sosiaali- ja terveysministeriö on edellä mainitulla päätöksellä vahvistanut korvattavan kunnille valtakunnan tasolla täysimääräisesti vuonna 2021.
Tarkennusten jälkeen vuosikate-ennuste poikkeaa muutetusta talousarviosta -16,6 miljoonaa euroa. Toimintatuottojen ja verorahoituksen ennustettu kertymä ei riitä kattamaan toimintakuluja ja suunnitelman mukaisia poistoja. Toisin sanoen vuosikate 47,0 miljoonaa euroa ei riitä ennusteen mukaisiin noin 58 miljoonan euron suunnitelman mukaisiin poistoihin.
Tilikauden alijäämäksi muodostuisi ennusteen mukaan 9,1 miljoonaa euroa. Muutetussa talousarviossa on hyväksytty alijäämäksi 25,8 miljoonaa euroa, joten talousarviopoikkeamaksi muodostuu 16,6 miljoonaa euroa. Edelliseen vuoteen verrattuna alijäämää muodostuisi 19,3 miljoonaa euroa enemmän.
Toimintatuottojen ja -kulujen toteutuminen
Toimintakatetta toteutuisi ennusteen mukaan -1 162,6 miljoonaa euroa. Nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate toteutuisi 21,7 miljoonaa euroa (1,9 %) muutettua talousarviota heikommin. Edelliseen vuoteen verrattua toimintakate heikkenisi 43,8 miljoonaa euroa (3,9 %).
Toimintatuottojen koko vuoden ennuste on 489,4 miljoonaa euroa, mikä on 52,8 miljoonaa euroa (12,1 %) enemmän kuin vuoden 2020 tilinpäätöksen toteutuma. Ennusteen mukaan talousarvio ylittyisi 42,4 miljoonaa euroa (9,5 %).
Toimintakulut oikaistuna valmistuksella omaan käyttöön ovat ennusteen mukaan 1.652,0 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen on 96,6 miljoonaa euroa (6,2 %). Talousarvio ylittyisi 64,1 miljoonaa euroa (4,0 %).
Toimintakatteen (nettokäyttömenojen) suurimmat poikkeamat toimielimittäin (talousarvio/ennuste 3/2021):
| Toteutumisennuste | Nettopoikkeama |
Sosiaali- ja terveyslautakunta | -686,8 | -26,2 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | -322,6 | -2,7 |
Kaupunkiympäristölautakunta | -13,0 | -1,0 |
Kaupunginhallitus, kaupungin | +6,1 | +1,6 |
Kaupunginhallitus | -24,6 | +3,3 |
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta | -45,5 | +2,2 |
Nettopoikkeama:
+ menon alitus/tulon ylitys
- menon ylitys/tulon alitus
Sosiaali- ja terveyslautakunnan ennusteen mukaan talousarvion nettomenojen ylitys olisi 26,2 miljoonaa euroa, mikä on huomattavasti parantunut edellisestä ennusteesta, jossa ylitystä ennustettiin 72,0 miljoonaa euroa. Ennuste on tarkentunut Covid-19 kustannusten korvausten ja sairaanhoitopiirin menojen osalta. Toimintatuotot ylittyvät 22,5 miljoonaa euroa ja toimintakulut ylittyvät 48,7 miljoonaa euroa. Hyvinvoinnin palvelukokonaisuuden tekemässä ennusteessa Covid-19-pandemiasta arvioitujen kustannusten määrä on otettu huomioon siihen saatavana valtionavustuksena, minkä takia pandemian hoidon kustannukset kolmannessa ennusteessa eivät vaikuta palvelukokonaisuuden nettotulokseen. Hyvinvoinnin palvelukokonaisuudelle on toteutunut ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana 16,1 miljoonaa euroa pandemian hoitoon liittyviä kustannuksia, kun koko vuoden toteutuma-arvio on 27,3 miljoonaa euroa.
Palvelualueittain tarkasteltuna terveyspalvelujen nettoylityksen ennustetaan olevan 1,7 miljoonaa euroa, perhe- ja sosiaalipalvelujen 13,4 miljoonaa euroa sekä vanhus ja vammaispalvelujen 11,6 miljoonaa euroa. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on saanut valtiolta koronakorvauksia ja ilmoittanut palauttavansa saamansa Covid-19 korvaukset ja ylijäämän jäsenkunnille, minkä vuoksi Turun maksuosuus toteutunee sairaanhoitopiirin talousarvion mukaisena. On kuitenkin huomattava, että vaikka sairaanhoitopiirin talousarvio toteutuisikin suunnitellun mukaisesti, ylittää se Hyvinvoinnin palvelukokonaisuuden 229 miljoonan euron talousarvion noin 4,0 miljoonalla eurolla.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan nettomenojen ennustetaan ylittävän talousarvion 2,7 miljoonaa euroa. Toimintatuottojen ennustetaan toteutuvan lähes talousarvion mukaisesti. Toimintamenojen puolella ylittyvät aineet, tarvikkeet ja tavarat, mikä johtuu pääosin talousarvioon sisältymättömästä maksuttoman toisen asteen aiheuttamasta kulujen kasvusta sekä ennakoimattomien tilavuokrien kasvusta.
Kaupunginhallitus alittaa oman talousarvionsa nettomenot 3,3 miljoonalla eurolla. Suurin alitus syntyy Hankkeet ja projektit –palvelualueen 2,7 miljoonan euron alituksesta, kun Tall Ships races -tapahtuma peruutettiin ja Turun tiedepuisto -kärkihankkeen projekteista osa on toteutunut suunniteltua aikataulua hitaammin.
Henkilötyövoiman käyttö ja henkilöstökulujen toteutuminen
Työvoiman käytön ennustetaan alittavan työvoimatavoitteen yhteensä 32,3 henkilötyövuodella. Ennusteen mukaan työvoiman käyttö alittuisi kaikissa palvelukokonaisuuksissa konsernihallintoa lukuun ottamatta. Voimakkainta alitus olisi hyvinvoinnin palvelukokonaisuudessa johtuen henkilöstön saatavuuden vaikeutumisesta. Poikkeamia ennusteeseen aiheuttaa myös pormestarimalliin siirtymisen yhteydessä tehty palvelukokonaisuuksien hallintojen keskittäminen konsernihallinnon yhteisiin palveluihin. Tämä näkyy konsernihallinnossa työvoimankäytön kasvuna ja vastaavasti palvelukokonaisuuksissa työvoimankäytön laskuna vaikuttaen henkilötyövoiman käytön lukujen vertailukelpoisuuteen.
Henkilöstökulut vuoden lopussa (kaikki palvelussuhteet) tulevat ennusteen mukaan olemaan noin 558,5 miljoonaa euroa ja palkat ja palkkiot 450,2 miljoonaa euroa ja oikaistuna sairausvakuutus-, tapaturmavakuutus- ja muilla henkilöstömenojen korjauserillä yhteensä 442,6 miljoonaa euroa. Poikkeama henkilöstökulujen osalta talousarvioon tulisi kokonaisuudessaan olemaan yhteensä -2,1 miljoonaa euroa ja palkkojen ja palkkioiden osalta kaupunkitasoisesti 2,2 miljoonaa euroa.
Kunta-alan palkankorotusten sopimuskauden 1.4.2020-28.2.2022 kustannusvaikutus kokonaisuudessaan vuodelle 2021 on keskimäärin 2,11 % eli noin 9,2 miljoonaa euroa.
Verotulojen ja valtionosuustulojen ennuste
Talouden myönteinen kehitys on näkynyt positiivisesti sekä kunnallis- että yhteisöverojen tilityksissä. Palkkasumman ja ennakkoveroverojen kehitysarviot ovat olleet myönteisiä. Noususuhdanne on näkynyt valtion pääomatuloverojen kehitysarviossa kuluvana vuonna ja pääomatulot ovat olleet vahvassa kasvussa. Jakosuhteen tarkistus valtion ja kuntien välillä tulee hieman alentamaan kunnallisverotuottojen hyvää alkuvuoden kertymää.
Vero- ja valtionosuustulojen kokonaiskertymäksi on arvioitu 1 182,2 miljoonaa euroa, mikä on noin 38 miljoonaa euroa talousarvioon asetettua tavoitetta enemmän.
Kunnan tuloveroennuste 662,5 miljoonaa euroa toteutunee 10,4 miljoonaa euroa talousarvioon kirjattua tavoitetta paremmin. Kuntien yhteisöveron jako-osuuden 10 %:n määräaikainen korottaminen jatkuu ja ennustettu kertymä kasvaisi 149,3 miljoonaan euroon. Ennuste ylittää talousarviotavoitteen 19,7 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna on noin 39 miljoonaa euroa.
Kiinteistöveroa ennustetaan kertyvän lähes talousarvion mukaisesti 65,9 miljoonaa euroa. Kiinteistöveron 13,5 miljoonan euron muutos edellisen vuoden tilinpäätökseen nähden johtuu vuoden 2020 tilitysuudistuksesta, jonka seurauksena edellisen vuoden kiinteistöveron kertymästä osa tilitetään vasta seuraavan vuoden tammi-helmikuussa. Kuntaliiton mukaan aikaisemmin arvioitua suurempi osuus kuluvan vuoden kiinteistöveroista noin 10 % siirtyy ensi vuodelle aikaisemman arvion ollessa noin 5 %.
Turun saamat valtionosuudet ovat ylittämässä talousarvion lähes 8 milj. eurolla. Talousarviota laadittaessa oli käytössä valtiovarainministeriön ja kuntaliiton ennakkolaskelmat. Valtiovarainministeriön lopullinen päätös on tehty 30.12.2020 ja päätöksessä peruspalvelujen valtionosuutta oli myönnetty ennakkolaskelmissa esitettyä enemmän, opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuutta vähemmän, veroperustemuutoksista johtuvia veromenetysten kompensaatiota enemmän ja kaikkiaan noin 3 milj. euroa enemmän kuin oli talousarvion laadinnan vaiheessa tiedossa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on tehnyt lisäpäätöksiä opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuteen noin 4,4 milj. eurolla. Ammatillisen koulutuksen järjestäjille myönnettiin lisärahoitusta noin 3,3 milj. euroa, josta suurin osa noin 2,7 miljoonaa euroa myönnettiin perusrahoitukseen ja 0,6 milj. euroa koronavirusepidemian johdosta tarvittaviin tukitoimiin.
Rahoitustuottojen ja -kulujen ennuste toteutuisi talousarvion mukaisesti +27,3 miljoonaa euroa. Suurimpina rahoitustuottoina ennusteessa on huomioitu Turku Energian osinkotulo 20 milj. euroa sekä vahinkorahaston nettotulo 1,5 milj. euroa. Rahoituskulujen 9,5 miljoonaa euroa ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Ennuste sisältää sekä ottolainojen korkokustannukset että lainasalkun suojauskustannukset.
Investoinnit ja omaisuuden luovutustulojen toteutuminen
Kaupungin investointimenojen toteutumisennuste on 142,9 miljoonaa euroa. Ennusteen mukaan investointimenojen muutettu talousarvio 170.3 miljoonaa euroa alittuu 27,3 miljoonalla eurolla kun investointikohteiden suunnitellut ajoitukset siirtyvät eteenpäin. Luovutustulot toteutuvat lähes talousarviossa suunnitellun mukaisesti.
Toiminnan ja investointien rahoitus
Toiminnan ja investointien rahavirta on kolmannen ennusteen mukaan 89,9 miljoonaa euroa negatiivinen, kun sen vielä toisessa ennusteessa arvioitiin olevan 136,5 miljoonaa euroa negatiivinen. Ennuste on nyt 43,2 miljoonaa euroa talousarviota parempi, mikä johtuu vuosikatteen suunniteltua paremmasta toteutumisesta sekä investointien toteutumisesta alle talousarvion.
Antolainasaamiset lisääntyvät
Vuoden kolmannen ennusteen mukaan antolainakanta olisi vuoden lopussa enintään 569 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuoteen olisi noin 86,3 miljoonaa euroa. Vuoden aikana uusia antolainoja myönnetään talousarvion mukaisesti enintään 90,5 milj. euroa konserniyhteisöille. Antolainoja lyhennetään 4,2 miljoonaa euroa velkakirjaehtojen mukaisesti.
Lainakannan muutos
Vuoden lopussa korollisen kokonaisvelan eli lainakannan arvioidaan olevan noin 780 miljoonaa euroa, kun se vuoden 2020 tilinpäätöksessä oli 713 miljoonaa euroa. Ennusteessa on mukana myös lyhytaikaisiin lainoihin kuuluvia kuntatodistuksia, joita on ennustettu laskettavan liikkeelle enintään 40 milj. euroa vuoden lopussa. Kuntatodistusten tarve vaihtelee voimakkaasti kassatilanteen ja likviditeetin hallinnan mukaisesti.
Lainakannan noin 66 miljoonan euron kasvu edelliseen vuoteen verrattuna johtuu kaupungin ja tytäryhtiöiden investointien rahoittamisesta. Pitkäaikaisia lainoja nostetaan vuoden aikana enintään 80 miljoonaa euroa kaupunginhallituksen 7.12.2020 § 554 hyväksymän lainannostosuunnitelman ja talousarvion mukaisesti. Lainoja nostetaan aina todellisen tarpeen mukaan ja kassavaranto pyritään pitämään alhaisena pankkien asettamien negatiivisten talletuskorojen takia. Pitkäaikaisia lainoja lyhennetään suunnitelman mukaisesti noin 54 milj. euroa.
Marraskuun alun tarkentuneen tilanteen mukaan lainakanta vuoden lopussa olisi enintään 800 - 810 miljoonaa euroa.
Vuoden 2020 lopussa konsernin korollinen kokonaisvelka eli lainakanta oli 1 437 miljoonaa euroa ja kaupungin antolainaus huomioiden sen ennustetaan kasvavan noin 1 550 miljoonaa euroon.
Muut käsittelyyn tuotavat asiat
Sopeuttamisohjelman eteneminen ja taloudellisen vaikutuksen ennuste
Kaupunginvaltuusto päätti 17.6.2019 § 108, että kaupunginhallitus käynnistää 50 miljoonan euron sopeutusta tavoittelevan sopeutusprosessin, jonka tuloksena määritetään talouden tasapainottamiseen tähtäävät ja valmisteltavaan taloussuunnitelmaan sisällytettävät toimenpiteet. Sopeuttamisohjelmaan valmisteltiin kaikkiaan 95 toimenpidettä taloussuunnitelmakaudelle 2020-2023. Sopeuttamisohjelman toimenpiteiden etenemisestä raportoitiin ensimmäisen kerran vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä.
Vuoden 2020 syksyllä todettiin tarve tiheämmälle raportointisyklille. Etenemisestä raportoidaan vakiomuotoisella raportilla jokaisen osavuosikatsauksen ja tilinpäätöksen yhteydessä.
Palvelukokonaisuuksien tilannekatsaus sopeuttamisohjelman toimenpiteiden taloudellisista vaikutuksista on oheismateriaalina 2.
Vuoden 2021 talousarviolausekkeet
Vuoden 2021 talousarvioon sisältyvien lausekkeiden seurantaraportti on oheismateriaalina 3.
I Kaupunginhallitukselle esitettävät määrärahamuutokset ja -siirrot
Toimitila- ja infrainvestointien vuositason rahoituksen ylitykset
Osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi tarvittavat infrainvestointi- ja toimitilainvestointihankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen. Samalla tuodaan tiedoksi kaupunkiympäristötoimialajohtajan ja tilapalvelujohtajan päättämät investointiohjelmaan lisätyt tai poistetut alle miljoonan euron investointihankkeet. Kaupunkiympäristölautakunta raportoi ja esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 1 ja 2 mukaiset kohdekohtaiset kustannusarvio-, hanke ja aikataulumuutokset sekä vuosittaisen rahankäytön muutokset perusteluineen.
Keskusvaalilautakunnan talousarviomuutokset
Keskusvaalilautakunta on päättänyt 18.10.2021 § 176 esittää kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginhallitukselle muutoksen keskusvaalilautakunnan talousarvioon. Keskusvaalilautakunta esittää, että kaupunginhallitus päättää kaupungin talousarvion noudattamista koskevien määräysten mukaisesti ilman kaupunginvaltuuston erillistä päätöstä keskusvaalilautakunnan määrärahan ylityksestä ja tulosta, kun määrärahaa ja tuloarviota ei ole voitu huomioida talousarvion laadinnassa ja määräyksessä vaaditut edellytykset toteutuvat samanaikaisesti. Esityksen mukaan lautakunnan tulojen ylitys 230 056 euroa kattaa kokonaan menojen 117 738 euron ylityksen. Toimintakatteeksi jää 112 318 euroa.
II Kaupunginvaltuustolle esitettävät talousarvion määräraha- ja tuloerien muutokset sekä muutokset henkilötyövuositavoitteisiin
Sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt 20.10.2021 § 365 esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että palvelukokonaisuuden tuloerää korotetaan 22 482 568 euroa ja menoerää korotetaan 48 719 908 euroa eli nettomääräisesti 26 237 340 euroa. Lautakunta toteaa esityksessään, että ennusteeseen sisältyy olennaisia riskejä. Matkustamisen terveysturvallisuuteen liittyvien kustannusten korvauksesta ei ole päätöstä 1.7.2021 jälkeen. Ostolaskujen käsittelyprosessin ruuhkautumisen seurauksena saattaa ennusteesta puuttua normaalista poikkeavia kustannuksia ja 1.7.2021 voimaantulleen asiakasmaksulain toimeenpanossa ilmenneet haasteet ovat osaltaan viivästyttäneet asiakaslaskutusta. Myös Covid-10 kustannusten kirjanpidolliseen todentamiseen saattaa sisältyä vähäinen riski.
Kasvatus- ja opetuslautakunta on 6.10.2021 § 142 todennut, että ”uuden ennusteen mukaan nettomenot ovat edelleen ylittymässä 2,6 miljoonaa euroa. Kuitenkin kaupunginvaltuusto hyväksyessään vuoden 2021 talousarvion linjasi, että kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden talousarviossa tulee lisäksi ottaa huomioon maksuttomasta toisesta asteesta aiheutuvat menot. Näiden yhteismäärä on 1,1 miljoonaa euroa. Lisäksi ennakoimattomat tilavuokrat nostavat menoja 1,5 miljoonaa euroa. Kaupunginvaltuusto piti tärkeänä, että kasvatuksen ja opetuksen talousarvion tulisi ottaa huomioon maksutuloperusteiden muuttuminen, jonka vaikutus on talousarviota heikentävä. Koska samalla työllisyystilanne on merkittävästi parempi, on tämä lisännyt maksutuloja. On varsin mahdotonta tässä vaiheessa esittää, mikä näiden kahden kokonaisvaikutus on ollut. Varhaiskasvatuksen palvelualueella arvioidaan, että toimintatulot alenevat, mutta yksityiskohtaisen määrän esittäminen on vaikeaa.”
Lautakunta on esittänyt kaupunginvaltuustolle, että sen tekemän linjausten mukaisesti kasvatus- ja opetuslautakunnan vastuualueelle osoitetaan 1,1 miljoonaa euroa maksuttoman toisen asteen kustannusten kattamiseksi ja 1,5 miljoonaa euroa sisäisten vuokrien kattamiseksi.
Ensimmäisessä osavuosikatsauksessa korotettiin konsernihallinnon it-investointien vuoden 2021 määrärahaa yhteensä 623 183 euroa, jotta oppivelvollisuuslain mukaiset velvoitteet saadaan toteutettua.
Kaupunkiympäristölautakunta on 2.11.2021 § 428 esityksessään todennut, että ”Lumitilanne aiheuttaa talousarvion ylityksen noin 1,1 milj. euroa. Tästä osa saataneen kompensoitua muista kunnossapitomenoista. Rahoitustarve vuodelle 2021 on 0,6 miljoonaa euroa menoja lisäävä (kustannuspaikka 40126 KY/Lumenkuormaus ja kuljetus, pääkirjatili 442100 Muut kuljetuspalvelut). ” Lautakunta on esittänyt kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle 0,6 miljoonan euron rahoituksen lisäystä lumitilanteen johdosta kaupunkiympäristön kustannuspaikalle 40126.
Kaupunginvaltuusto on 19.10.2020 § 170 hyväksynyt Impivaaran tenniskeskuksen asemakaavanmuutoksen, jossa infran kustannusarvio on 43 000 euroa. Hankkeen kustannusarvio on tarkentunut asemakaavavaiheesta suunnittelun tarkentumisen johdosta. Yleisten alueiden katusuunnitelmatasoisten suunnitelmien mukainen kustannusarvio on noin 85 000 euroa. Kaupunkiympäristölautakunta päätti 21.09.2021 § 366 esittää kustannusarvion muutoksen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä.
Lautakunta esittää Impivaaran tenniskeskuksen asemakaavanmuutoksen muuttuneen kustannusarvion 85 000 euroa kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta on 9.9.2021 § 8 esittänyt kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että vuoden 2020 tilinpäätöstiedon perusteella kulttuuri- ja nuorisolautakunnan vuoden 2021 talousarvion toimintamäärärahaa lisätään yhteensä 1 525 723 eurolla. Museopalvelut ja kaupunginorkesteri tekivät vuonna 2020 budjetoitua paremman tuloksen. Kaupunginorkesterin positiivinen nettopoikkeama oli 791 028 euroa ja Museopalvelun 734 696 euroa.
Konsernihallinnon strateginen talousohjausyksikkö lähettää vuoden 2021 kolmannen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen 3.11.2021:
Kaupungin talousennuste on tarkentunut oman toiminnan sekä verorahoituksen osalta vuoden viimeisessä osavuosikatsauksessa. Ennusteen mukaan toimintakate ylittäisi vajaalla 22 miljoonalla eurolla voimassa olevan muutetun talousarvion. Lautakunnat ovat esittäneet talousarviomuutoksia kuluvalle vuodelle. Esitettyjen muutosten jälkeen muutettu talousarvio ylittää noin 31 miljoonalla eurolla alkuperäisen talousarvion.
Kaupunginvaltuuston hyväksymään pormestariohjelmaan on kirjattu talouteen liittyviä reunaehtoja. Tarve erillisille taloudellista asemaa parantaville toimenpiteille syntyy, mikäli toteumaennusteen mukainen vuosikate painuu negatiiviseksi tai kertyneet ylijäämät laskevat alle 80 miljoonaan euroon. Vuoden viimeisen osavuosikatsauksen ennusteen mukaan vuosikate on 47,0 miljoonaa euroa positiivinen ja kertyneitä ylijäämiä olisi 172,9 miljoonaa euroa. Näiden perusteella erillisiä sopeutustoimenpiteitä ei tarvitse käynnistää, mutta talouden tasapainottamiseen kuluvan vuoden aikana tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Valtion talousarvio on kuluvana vuonna vielä sisältänyt kuntien verotulojen menetystä tukevia kertaluonteisia tukitoimia kuntien peruspalveluihin kuten peruspalvelujen valtionosuuden korotus sekä yhteisöveron 10 %:n määräaikainen korotus. Valtion talousarvio vuodelle 2022 ei lähtökohtaisesti sisällä koronakorvauksia kunnille ja kuntien verorahoitusta tukevat toimenpiteet vähenevät. Kuntaliiton mukaan valtion toimenpiteiden yhteisvaikutus heikentää kuntataloutta vuonna 2022 noin 550 miljoonaa euroa. Ensi vuonna kaupungin talousarvion tulojen ja menojen tasapainottamista haastaa paitsi väistyvät koronatuet ja valtionosuusrahoitukseen kohdistuvat leikkaukset myös hidastuva talouskasvu ja julkisen sektorin laajenevat tehtävät sekä paheneva työvoimapula.
Kaupungin taloudellisen aseman parantamiseksi kaikkien palvelukokonaisuuksien tulee jatkaa tiukkaa tarveharkintaa muun kuin koronaan liittyvien pakollisten sijaisten ja tilapäisen työvoiman palkkaamisessa. Tämän lisäksi loppuvuoden palvelu- ja tavarahankinnat rajoitetaan vain päivittäisessä palvelutuotannossa ja koronan hoidossa ehdottomasti tarvittaviin. Palvelukokonaisuuksien tulee suosia talkoovapaiden antamista, mikäli se on mahdollista ilman sijais- ja ylityökustannuksia.
Liite 1Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09/2021
Liite 2Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09/2021
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 3 2021 raportti
Oheismateriaali 2Sopeuttamisohjelman toimenpiteiden seuranta
Oheismateriaali 3Vuoden 2021 talousarviolausekkeiden seuranta
Oheismateriaali 4Linkkikirjasto niiden lautakuntien päätöksiin, jotka ovat esittäneet talousarviomuutoksia
EhdotusKaupunginhallitus päättää
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että
Edelleen kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kokouksessa asiaa oli selvittämässä talousjohtaja Valtteri Mikkola.
Kv § 257
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 3 2021 raportti
Oheismateriaali 2Sopeuttamisohjelman toimenpiteiden seuranta
Oheismateriaali 3Vuoden 2021 talousarviolausekkeiden seuranta
Oheismateriaali 4Linkkikirjasto niiden lautakuntien päätöksiin, jotka ovat esittäneet talousarviomuutoksia
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kevaalk § 200
Lakimies Henna Puska 21.12.2021:
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 3 2021 raportti
Oheismateriaali 2Sopeuttamisohjelman toimenpiteiden seuranta
Oheismateriaali 3Vuoden 2021 talousarviolausekkeiden seuranta
Oheismateriaali 4Linkkikirjasto niiden lautakuntien päätöksiin, jotka ovat esittäneet talousarviomuutoksia
EhdotusMerkitään tiedoksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian esitteli avustava lakimies Niina Kujansuu.
Liitteet:
Kh § 504
Liite 1:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09/2021
Liite 2:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09/2021