PäätösKeskusvaalilautakunta käsitteli kuntavaalien ehdokashakemukset ja päätti antaa seuraavat huomautukset vaaliasiamiehille siten kuin vaalilain 37 §:ssä säädetään:
- Huomautus Suomen Keskusta rp:n vaaliasiamiehelle:
- Kuntalain 71 §:n 1 kohdan mukaan se, että henkilöllä on kotikunta siinä kunnassa, jossa hän on ehdokkaana, on kuntavaaliehdokkaan yleisen vaalikelpoisuuden ensimmäinen edellytys.
- Suomen Keskusta rp:n vaaliasiamiehelle huomautetaan, että ehdokkaaksi asetetulla Mikko Heikkilällä ei väestötietojärjestelmässä olevien tietojen mukaan ole kotikuntaa Turussa 15.3.2021. Jos viimeistään 17.3.2021 ennen kello 16 ei ole selvitystä siitä, että Heikkilän kotikunta on Turku, hän ei ole vaalikelpoinen Turun kaupunginvaltuustoon kuntalain 71 §:n 1 kohdassa tarkoitetulla perusteella.
- Huomautus Piraattipuolue rp:n vaaliasiamiehelle:
- Keskusvaalilautakunta katsoo, että lääkekannabiskonsultti ei ole sellainen vaalilaissa tarkoitettu arvo, ammatti tai toimi, joka voitaisiin ottaa ehdokaslistojen yhdistelmään.
- Huomautus Kansallinen Kokoomus rp:n vaaliasiamiehelle:
- Vaalikelpoisuutta valtuustoon rajoitetaan kuntalain 72 §:ssä. Pykälän 1 momentin 2 kohdan mukaan vaalikelpoinen valtuustoon ei ole kunnan palveluksessa oleva henkilö, joka toimii kunnanhallituksen tai lautakunnan tehtäväalueen johtavassa tehtävässä tai sellaiseen rinnastettavassa vastuullisessa tehtävässä. Pykälän 2 momentin mukaan edellä tarkoitetussa palvelussuhteessa oleva on vaalikelpoinen valtuutetuksi, jos palvelussuhde päättyy ennen kuin valtuutettujen toimikausi alkaa.
- Kuntalain 72 §:n 1 momentin 2 kohtaa koskevien esitöiden (HE 268/2014 vp s. 190–191) mukaan säännös pyrkii rajoittamaan vain keskeisten vastuullisessa asemassa olevien henkilöiden valitsemista valtuustoon. Vaalikelpoisuus ratkaistaan kussakin tapauksessa henkilön tosiasiallisten tehtävien ja aseman, ei nimikkeen perusteella.
- Kuten oikeuskirjallisuudessa (Harjula–Prättälä, Kuntalaki – tausta ja tulkinnat, 2019, s. 483) on todettu, ”Säännöksessä tarkoitettu johtava tehtävä on selkeästi kunnanhallituksen ja lautakunnan tehtäväalueen ”ykkösjohtajalla”. Tällaisia ovat ainakin keskushallinnon johtavat ja hallinnonalan johdossa toimivat viranhaltijat: kunnanjohtaja…”
- Kansallinen Kokoomus rp:n vaaliasiamies on 15.3.2021 toimittanut keskusvaalilautakunnalle 12.3.2021 päivätyn selvityksensä (oheismateriaalina) koskien Minna Arven vaalikelpoisuutta valtuustoon. Selvitykseen on liitetty Suomen Kuntaliitto ry:n 20.1.2021 päivätty lausunto (oheismateriaalina) koskien vaalikelpoisuutta pormestarimalliin siirryttäessä.
- Vaaliasiamiehen selvityksessä on perusteena Arven vaalikelpoisuudelle muun ohella viitattu kuntalain 78 §:n 2 momenttiin, jonka mukaan luottamushenkilö ei menetä vaalikelpoisuuttaan toimielimeen, jos hänet otetaan väliaikaisesti enintään kuuden kuukauden ajaksi 72–76 §:ssä tarkoitettuun palvelussuhteeseen.
- Kuntalain 78 §:n 2 momentin säännös koskee kuitenkin sananmukaisesti tilannetta, jossa palvelussuhteeseen ottaminen tapahtuu luottamustoimen aikana. Oikeuskirjallisuudessa (Harjula–Prättälä 2019, s. 482) onkin katsottu, että ”Säännöstä ei voida soveltaa kuntavaalien ehdokasasettelussa. Ehdokasasetteluun sovelletaan 72.2 §:ää, jonka mukaan 72.1 §:ssä tarkoitetun palvelussuhteen tulee päättyä ennen kuin valtuutettujen toimikausi alkaa.”
- Oikeuskäytännön puuttumisesta huolimatta, ja oikeuskirjallisuuden viitaten, keskusvaalilautakunta katsoo, ettei kuntalain 78 §:n 2 momenttia sovelleta kuntavaalien ehdokasasetteluun.
- Sillä käytännön ohjeella, että tulkinnanvaraisessa tilanteessa henkilöä ei poisteta ehdokaslistalta (koska jos henkilö on perusteetta poistettu ehdokaslistalta, on mahdollista, että vaalit valituksen johdosta kumotaan ja joudutaan toimittamaan uudelleen), ei ole käytännön merkitystä tilanteessa, jossa on enemmän kuin todennäköistä, että keskusvaalilautakunnan maaliskuussa 2021 tekemät ehdokashakeuksia koskevat ratkaisut kuntavaalien siirtämisen johdosta joka tapauksessa mitätöityvät.
- Vaaliasiamiehen antaman selvityksen mukaan Arve ei ole irtisanoutunut kaupunginjohtajan tehtävästään, eikä Turussa myöskään ole tehty päätöstä Arven uusista tehtävistä pormestarimalliin siirryttäessä (ja kaupunginjohtajan toimen päätyttyä).
- Vaikka kaupungin siirtyessä pormestarimalliin kaupunginjohtajan virkasuhde kaupunginjohtajana päättyy, on Arvella kuntalain 41 §:n 4 momentista johtuva subjektiivinen oikeus siirtyä hänelle soveltuvaan määräaikaiseen virkaan tai työsopimussuhteeseen määräaikaisuutensa päättymiseen 13.11.2021 saakka. Toiseen virkaan tai työsopimussuhteeseen siirretyllä kunnanjohtajalla on oikeus saada siihen kuuluvat edut sellaisina, etteivät ne ole epäedullisemmat kuin kunnanjohtajan virkaan kuuluneet edut.
- Vaaliasiamiehen selvitykseen liitetyn Kuntaliiton lausunnon mukaan vaalikelpoisuuden kannalta kysymyksiä herättää kuitenkin kaupunginjohtajan oikeus kuntalain 41 §:n 4 momentin perusteella siirtyä toiseen virkaan tai työsuhteeseen (määräaikaisuutensa päättymiseen 13.11.2021 saakka). Lausunnon mukaan, jos keskusvaalilautakunnalla, sen käsitellä ehdokashakemukset, olisi käytössään päätös kaupunginjohtajan ”alkavasta määräaikaisesta virka- tai työsuhteesta ja selvitys tehtävistä, ja keskusvaalilautakunta voisi asiakirjojen perusteella todeta, että kysymys ei ole kuntalain 72 §:ssä tarkoitetusta palvelussuhteesta, olisi kaupunginjohtaja kiistatta vaalikelpoinen valtuustoon.” Vaaliasiamies ei ole toimittanut keskusvaalilautakunnalle edellä tarkoitettua selvitystä.
- Kansallinen Kokoomus rp:n vaaliasiamiehelle huomautetaan, että jos hän ei viimeistään 17.3.2021 ennen kello 16 toimita edellä tarkoitettua selvitystä, ehdokkaaksi asetettu Minna Arve ei ole vaalikelpoinen valtuustoon kuntalain 72 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetulla perusteella, joka johtuu välillisesti kuntalain 41 §:n 4 momentista.
- Lisäksi merkittiin, että keskusvaalilautakunnan varajäsen Lars Nyberg on asetettu ehdokkaaksi. Hän on siten esteellinen osallistumaan keskusvaalilautakunnan kuntavaaleja 2021 käsitteleviin kokouksiin. Sijaantulojärjestyksessä seuraava varajäsen on Tuija Sievänen.
Tämä päätös mitätöityy, mikäli vuoden 2021 kuntavaalit päätetään lailla siirtää pidettäväksi sunnuntaina 13. kesäkuuta.
Oheismateriaali 1Ehdokasasetteluasiakirjat liitteineen
Oheismateriaali 2Piraattipuolue rp:n vaaliasiamiehen kirjelmä
Oheismateriaali 3Kansallinen Kokoomus rp:n vaaliasiamiehen kirjelmä liitteineen (ml. Suomen Kuntaliiton lausunto)
Asian esitteli keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja Ilkka Sepponen.