Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 250 | 08.06.2020 | 5 | |
Kaupunginvaltuusto | 99 | 15.06.2020 | 29 | |
Keskusvaalilautakunta | 36 | 31.08.2020 | 11 |
4177-2020 (02 02 02, 02.00)
Vuoden 2020 ensimmäinen osavuosikatsaus
Tiivistelmä: -
Kh § 250
Talousjohtaja Valtteri Mikkola 1.6.2020, talous ja rahoitus -yksikkö:
Koronavirustilanteen takia ensimmäinen osavuosikatsaus laaditaan poikkeuksellisesti 1.1. – 30.4.2020 tilanteesta häiriötilan johtoryhmän päätöksellä 30.3.2020.
Tilikauden tulosennuste
Vuoden 2020 ensimmäisen talousennusteen mukaan vuosikate on 73,5 milj. euroa negatiivinen. Vuosikate-ennuste poikkeaa talousarviosta -86,8 milj. euroa. Pääosin koronapandemian taloudellisten seurausten takia toimintatuottojen ja verotulojen ennustettu kertymävaje syvenee entisestään eikä riitä kattamaan toiminnasta aiheutuvia kuluja eikä suunnitelman mukaisia poistoja.
Tilikauden alijäämäksi muodostuu tämän hetkisen ennusteen mukaan 129,4 milj. euroa ottaen huomioon, että verotulojen ennustettuun kertymään liittyy suurta epävarmuutta. Talousarviossa hyväksyttiin alijäämäksi 41,9 milj. euroa. Talousarviopoikkeama on -87,6 milj. euroa.
Toimintatulojen ja -menojen toteutuminen
Toimintakate-ennuste on -1.148,2 milj. euroa. Nettokäyttömenoja kuvaava toimintakate ylittää talousarvion 32,5 milj. eurolla (2,9 %). Edelliseen vuoteen verrattuna toimintakate heikkenee 76,9 milj. euroa (7,2 %).
Toimintatuottojen koko vuoden ennuste on 414,9 milj. euroa, mikä on 33,1 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2019 tilinpäätöksen toteutuma. Ennusteen mukaan talousarvion poikkeama olisi 13,6 milj. euroa suunniteltua huonompi.
Toimintakulut oikaistuna valmistuksella omaan käyttöön on ennusteen mukaan 1.563,0 milj. euroa. Kasvua talousarvioon verrattuna on 18,8 milj. euroa ja 43,6 milj. euroa edelliseen vuoteen verrattuna.
Nettokäyttömenojen (toimintakatteen) poikkeamia toimielimittäin (talousarvio/ennuste 1/2020):
| Toteutumisennuste | Nettopoikkeama |
Sosiaali- ja terveyslautakunta | -666,2 | -24,6 |
Joukkoliikennelautakunta | -24,0 | -6,0 |
Kaupunkiympäristölautakunta | -10,5 | -1,1 |
Liikuntalautakunta | -22,1 | - 0,9 |
Kulttuurilautakunta | -37,8 | - 0,7 |
Kaupunginhallitus, kaupungin yhteiset | +18,5 | - 3,2 |
Kaupunginhallitus | -63,3 | +2,4 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | -315,5 | +1,1 |
Nettopoikkeama:
+ menon alitus/tulon ylitys
- menon ylitys/tulon alitus
Lautakuntien ennustetut poikkeamat vuoden 2020 talousarvioon johtuvat pääosin COVID-19 pandemiasta.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan TA 2020 lähtökohtana oli noin 4 miljoonaa euroa pienempi talousarvio kuin vuoden 2019 tilinpäätös. Lisäksi COVID-19 pandemian kulut ovat merkittävät sekä kustannusten että tulojen menetysten osalta. Toimialan hallinnossa on aineiden ja tarvikkeiden ostoissa poikkeustilaan varautumisen menoja arvioidaan olevan koko vuoden ennusteessa 1,0 milj. euroa. Myös palvelualueilla syntyy noin 3-4 milj. euroa kustannuksia palveluiden ostojen sekä aineiden ja tarvikkeiden lisääntyneestä käytöstä. 2M-IT liikkeen luovutuksen johdosta kirjataan käyttöomaisuuteen 850 000 euron arvonalennus. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin ennuste on hyvin epävarma, koska sairaanhoitopiirin ennustetun alijäämän kattamissuunnitelmaa ei toistaiseksi ole ja talousennuste on tehty tammi-huhtikuun toteutuman perusteella.
Matkustamisen hiljeneminen häiriötilan aikana vaikuttaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talouteen siten, että lautakunnan toimintatuottojen arvioidaan alittavan budjetin 8,0 milj. eurolla ennusteen ollessa 30,5 milj. euroa (TA 38,5 milj. euroa). Tammi-huhtikuun lipputulovaje oli 3,6 milj. euroa ja odotettavissa oleva toukokuun lipputulovaje on 1,8 milj. euroa. Loppuvuodelle arvioidaan 2,6 miljoonan euron lipputulovajetta. Myös toimintamenot alenevat, mutta vähemmän kuin tulomenetykset. Toimintamenojen rahankäytön ennustetaan alittavan talousarvion 2 milj. eurolla ennusteen ollessa 54,5 milj. euroa (TA 56,5 milj. euroa).
Kaupunginhallituksen yhteisten toimintojen (ml. omaisuuden hallinta) toimintakate (nettotulo) alittuu ennusteen mukaan koko vuoden osalta 3,2 milj. euroa (TA 2020 21,7 milj. euroa). Koronaepidemia on aiheuttanut kysynnän laskua tonttien myyntiin ja tämän arvioidaan vaikuttavan kiinteän omaisuuden myyntiennusteeseen sekä myyntivoittoihin 3,2 miljoonalla eurolla. Toimintamenoihin ei ennusteta olennaisia poikkeamia.
Kaikkien toimialajohtajien selvitykset keskeisistä tapahtumista ja toimintaympäristön muutostekijöistä, talousarviopoikkeamista ja niiden syistä sekä mahdollisista toimenpiteistä mihin on ryhdytty tai ryhdytään talousarviossa pysymiseksi sisältyvät osavuosikatsaus -diaraportin kohtaan toimialojen nostot. Selvityksiin sisältyy myös ennuste työvoimatavoitteiden toteutumisesta.
Henkilötyövoiman käyttö ja henkilöstökulujen toteutuminen
Työvoiman käytön ennustetaan alittavan työvoimatavoitteen yhteensä 14,7 henkilötyövuodella. Vallitseva poikkeustilanne vaikuttaa työvoiman käyttöön kaikilla toimialoilla ja henkilöstöä on siirretty muilta toimialoilta hyvinvointitoimialalle avuksi. Koronatilanteen johdosta mm. kiireetöntä hoitoa on lisäksi ajettu alas omissa toiminnoissa ja varauduttu hoitamaan COVID-19 tilannetta. Lisäksi toimialoilla on jaksotettu mm. vuosilomia koko lomakaudelle, mikä vähentää sijaisten ja tilapäisen henkilöstön palkkaamistarvetta.
Koko vuoden henkilöstökulut (kaikki palvelussuhteet) tulevat ennusteen mukaan olemaan noin 521,4 milj. euroa ja palkat ja palkkiot 417,9 milj. euroa (oikaistuna sairausvakuutus-, tapaturmavakuutus- ja muilla henkilöstömenojen korjauserillä yhteensä 411,9 milj. euroa). Poikkeama henkilöstökulujen osalta talousarvioon kokonaisuudessaan tulisi olemaan yhteensä - 9,6 milj. euroa ja palkkojen ja palkkioiden osalta kaupunkitasoisesti - 4,1 milj. euroa.
Vuodelle 2020 siirtyvä 1 %:n kustannusvaikutus 1.4.2019 sopimuskorotuksista on 0,25 % palkoista eli noin 1,0 milj. euroa. KT Kuntatyönantajat ja kunta-alan pääsopijajärjestöt ovat saaneet aikaan neuvottelutuloksen kunta-alan uusista virka- ja työehtosopimuksista 27.5.2020. Kustannusvaikutus palkkoihin vuodelle 2020 tullaan täsmentämään toisessa osavuosikatsauksessa.
Verorahoitus
Valtiovarainministeriö on 30.12.2019 antanut päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja veroperustemuutoksista johtuvien veromenetysten korvauksesta vuonna 2020. Kunnalle myönnetään valtionosuutta peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain mukaisten valtionosuustehtävien järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on 31.12.2019 antanut päätöksen opetus- ja kulttuuritointa varten kunnille käyttökustannuksiin myönnettävästä valtionosuudesta sekä kuntayhtymille, rekisteröidyille yhteisöille ja säätiöille myönnettävästä rahoituksesta vuodelle 2020.
Sivistystoimialan johtoryhmä on käsitellyt opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksen ja toimialajohtaja Timo Jalonen on lausunnossaan 4.3.2020 todennut, että päätös ei vaadi toimialan oikaisua.
Oikaisuvaatimus valtionosuuspäätöksestä tulee tehdä kolmen kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimuksia ei ole ollut tarpeen tehdä ja kaupunginhallitukselle esitetään, että päätökset merkitään tiedoksi.
Verotulojen ennusteen taustalla on ennakoitu BKT:n 7 prosentin lasku tänä vuonna. Vuodenvaihteen valtiovarainministeriön taloudellisessa katsauksessa ennakoitiin vuoden 2020 BKT:n olevan vielä 1 prosentin kasvussa. Valtio on valmistelemassa kuntatalouden tukitoimia koronaepidemian vaikutusten kompensoimiseksi kunnille. Valmistelut ministeriöissä ovat alkaneet ja päätöksiä on odotettavissa kesäkuussa. Verorahoituksen ennusteita tarkastellaan näiden päätösten jälkeen ja mahdollisia talousarviomuutoksia veroihin ja valtionosuuksiin tehdään syksyn ennusteiden yhteydessä.
Verotulojen ja valtionosuustulojen ennuste
Verotulojen ja valtionosuustulojen kokonaiskertymäksi ennustetaan 1 051,4 milj. euroa, mikä on 46,9 miljoonaa talousarvioon asetettua tavoitetta vähemmän.
Kunnan tuloveroennuste 620 milj. euroa jää talousarvioon kirjatusta tavoitteesta noin 32 miljoonaa euroa.
Kiinteistöveroa ennustetaan kertyvän 57 milj. euroa, mikä on 1,5 milj. euroa talousarvioon merkittyä vähemmän.
Yhteisöveron ennustettu kertymä 78 milj. euroa poikkeaa talousarviosta noin 36 milj. euroa. Kevään ennuste on odotetusti synkentynyt. Yhteisöveron tilitykset olisivat näillä näkymin vähentyneet edellisvuoteen 27,3 prosenttia ennusteen toteutuessa.
Valtionosuuksia kertyisi 22,5 milj. euroa talousarviota enemmän. Opetus- ja kulttuuriministeriön lopullinen päätös vuoden 2020 valtionosuudesta oli noin 4,4 milj. euroa enemmän kuin budjetoitu ennakkolaskelman mukainen valtionosuus. Valtiovarainministeriö on myös päättänyt korvata koronapandemiasta johtuvat verotulojen lykkäysmenettelyn kompensaatiot kunnille valtionosuusmaksatuksen yhteydessä. Kompensaatio peritään kunnilta takaisin viivästyskorkoineen vuonna 2021. Turun osalta kompensaatio on 18,6 milj. euroa.
Rahoituserien toteutuminen
Rahoitustuottojen ja -kulujen ennuste on +23,4 milj. euroa, mikä on 7,4 milj. euroa talousarviota vähemmän. Ennusteessa on huomioitu Turun Teknologiakiinteistöt Oy:ltä saamatta jäänyt osinkotuotto (2,5 milj. euroa) sekä Arkea Oy:ltä ja Kuntec Oy:ltä saamatta jääneet vaihtovelkakirjalainojen tuotot (yhteensä n. 0,5 milj. euroa). Lisäksi on ennustettu kaupungin kassavarojen jvk-sijoitusten osalta alaskirjaustarve n. 1,0 milj. euroa sekä vahinkorahaston osalta saamatta jääviä tuottoja ja muita rahoituskuluja eli alaskirjauksia yhteensä n. 3,8 milj. euroa.
Toiminnan ja investointien rahoitus
Toiminnan ja investointien rahavirta on toisen ennusteen mukaan 177,6 milj. euroa negatiivinen. Toteutuma olisi 79 milj. euroa muutettua talousarviota huonompi, mikä johtuu erityisesti vuosikatteen huonommasta toteutumisesta. Negatiiviseen vuosikatteeseen vaikuttaa eniten nettokäyttömenojen ylitys ja verotulojen alitukset.
Muutettuun investointiosan talousarvioon sisältyy kaupunginvaltuuston 24.2.2020 § 19 päättämät määrärahasiirrot, yhteensä 18,9 milj. euroa. Infrainvestointien osalta korotettiin talousarvion määrärahaa (TA 43,6 milj. euroa) 16,6 milj. euroa ja toimitilainvestointien määrärahaa (TA 23,7 milj. euroa) 2,4 milj. euroa niiden hankkeiden osalta, joiden toteutus on siirtynyt vuodelta 2019 vuodelle 2020 ja joiden kuluvalle vuodelle siirtyvä rahoitustarve on selvinnyt vasta talousarvioehdotuksen käsittelyn jälkeen.
Rahoituksen rahavirta on ennusteen mukaan 70 milj. euroa ja toteutuisi suunnitelman mukaisesti.
Investoinnit ja omaisuuden luovutustulojen toteutuminen
Kaupungin investointimenojen ennuste on yhteensä 110,3 milj. euroa. Ennusteen ja muutetun talousarvion investointienmenojen välillä on yhteensä 9,5 milj. euroa alitusta. Luovutustuloennuste 19,9 milj. euroa alittuu 4,0 milj. euroa suunnitellusta.
Osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi tarvittavat infrainvestointi- ja toimitilainvestointihankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen. Samalla tuodaan tiedoksi kaupunkiympäristötoimialajohtajan ja tilapalvelujohtajan päättämät investointiohjelmaan lisätyt tai poistetut alle miljoonan euron investointihankkeet. Liite 1 (toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut) ja liite 2 (kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut).
Kaupunkiympäristön rakennuttamisen osalta raportoitavat poikkeamat ovat hankelisäykset ”Blue industry parkin infrastruktuuri” sekä ”Funikulaari”. Toimitilojen rakennuttamisen osalta ilmenneet suurimmat poikkeamat vuositason rahoituksessa ilmenivät aikataulumuutossyistä hankkeilla ”Puolalan koulu peruskorjaus” ennuste 2,9 milj. euroa (TA 1,7 milj. €), ”Tommilan pk uudisrakennus ent. Niitunniska” ennuste 2,1 milj. euroa (TA 3,0 milj. euroa).
Vuoden ensimmäisen ennusteen mukaan antolainakanta olisi vuoden lopussa 496,0 milj. euroa, jossa kasvua edellisvuoteen olisi 42 milj. euroa. Uusia antolainoja tullaan myöntämään konserniyhteisöille talousarvion mukaisesti noin 40 milj. euroa. Antolainoja lyhennetään vuoden aikana 4,2 milj. euroa. Uusia antolainoja myönnetään toukokuussa TVT Asunnot – konsernin tytäryhtiöille yhteensä 15,2 milj. euroa, siten että myönnettyjen tililimiittien negatiiviset saldot konvertoidaan yhtiöiden pitkäaikaisiksi veloiksi suunnitellusti.
Velanottotarve kasvaa
Pitkäaikaisia lainoja ennustetaan vuoden aikana nostettavan enintään 150 milj. euroa ja lyhennettävän noin 104 milj. euroa kaupunginhallituksen 3.2.2020 hyväksymän lainannostosuunnitelman ja talousarvion mukaisesti. Lyhytaikaisiin lainoihin kuuluvia kuntatodistuksia arvioidaan käytettävän noin 60 milj. euroa vuoden aikana, tosin kuntatodistusten käyttötarve vaihtelee voimakkaasti kassatilanteen mukaisesti. Konsernitili- ja henkilöstökassatalletusten määrä oli alku vuonna lievässä kasvussa, 7 milj. euroa.
Vuoden lopussa korollisen kokonaisvelan eli lainakannan arvioidaan olevan noin 850 milj. euroa. Pitkäaikaisia lainoja erääntyy vuoden alkupuolella yhteensä 50 milj. euroa ja ne jälleen rahoitetaan kokonaan Euroopan investointipankilta nostettavalla pitkäaikaisella (25 vuoden) lainalla. Lainan nosto tapahtuu 18.5.2020. Lisäksi 20.5 nostetaan 10 milj. euron laina Euroopan kehityspankilta (CEB), jonka maturiteetti on seitsemän vuotta. Yhteensä pitkäaikaista velkaa nostetaan alkuvuonna 60 milj. euroa.
Kaupungilla arvioidaan olevan vuoden lopussa korollisia saamisia ja rahamääräisiä sijoituksia 50 milj. euroa vähemmän kuin korollista velkaa eli kaupungilla on nettovelkaa. Alkuvuoden aikana ei ole tehty yhtään koronvaihtosopimusta (korkojohdannaista), koska kokonaisvelan suojausaste on jo nyt verraten korkea.
Tytäryhteisöjen suoraan rahoituslaitoksilta ottaman lainamäärän vuoden lopussa ennustetaan nousevan erityisesti TVT Asunnot Oy:n konsernin ja Turun Ylioppilaskyläsäätiön investointien seurauksena. Lisäksi Koy Turun Yli-Maarian koulun ja Koy Turun Syvälahdenkoulujen valmistuttua lyhytaikaista velkaa korvataan pitkäaikaisella rahoituksella. Konsernin lainakannan ennustetaan kasvavan maltillisesti vuoden 2020 aikana.
I Kaupunginhallitukselle esitettävät määrärahamuutokset ja -siirrot
Kaupunkiympäristölautakunta on 26.5.2020 § 184 esittänyt kaupunginhallitukselle vuodelle 2020 lisärahoitusta henkilöstömenoihin yhteensä 111 994 euroa (palkkakulut 92 557 euroa + sivukulut) perustuen kaupunginvaltuuston hyväksymän sopeutusohjelman toimenpiteiden mukaisiin vakanssilisäyksiin:
-pysäköinnin muutokset: 2 pysäköinnintarkastajan virkaa, vuoden 2020 rahoitustarve 32 982 euroa, josta palkkojen osuus 27 258 euroa. Kustannuspaikka 49223,
-pima-maiden kustannustehokkaampi käsittely: massakoordinaattori, vuoden 2020 rahoitustarve 32 933, josta palkkojen osuus 27 217 euroa. Kustannuspaikka 49204,
-toiminnan kustannustehokkaampi järjestäminen - joukkoliikenteen rahastusjärjestelmä takaisin omaksi toiminnaksi: rahastuslaiteasiantuntija, vuonna 2020 rahoitustarve 46 079 euroa, josta palkkojen osuus 38 082 euroa. Kustannuspaikka 41401.
Projektien ja hankkeiden määrärahojen ja tuloerien tarkistaminen
Kaupunginvaltuuston hyväksymää määrärahaa saadaan kaupunginhallituksen päätöksellä ilman kaupunginvaltuuston erillistä päätöstä ylittää tulojen ylittymistä tai uusia tuloja vastaavalla määrällä, mikäli määrärahaa ja tuloarviota ei ole voitu huomioida talousarvion laadinnassa ja mikäli samanaikaisesti
toteutuvat seuraavat edellytykset:
-ylittyvillä tuloilla ja menoilla on suora, perusteltu syy-yhteys,
-tulot ovat valtionosuuksia tai -avustuksia
-menon lisäys tulee täysin katetuksi ulkoisten tulojen lisäyksellä ja tulon kertyminen on varmaa.
Kaupunginhallituksen projektien ja hankkeiden määrärahat kasvavat tulojen ja menojen osalta liitteen 3 mukaisesti. Uusien projektien omarahoitusosuudet oli huomioitu talousarvion valmistelussa ja näin ollen lisämäärärahatarvetta kaupunginhallituksen toimielimen talousarvioon ei ole.
Kallelankadun päiväkodin siirto nimettyihin hankkeisiin
Kallelankadun päiväkodissa (Kallelankatu 3) on tehty vuosien 2014 - 2018 aikana osastokorjauksia kesäaikoina. Vuonna 1982 rakennettu kohde on edelleen osin alkuperäiskuntoinen ja kohteen korjaaminen kokonaisuudessaan ajanmukaiseksi on tarkoituksenmukaista. Jäljellä oleviin korjauksiin on varauduttu tilapalvelujohtajan hyväksymässä pienet investoinnit -ohjelmassa 2020 (ppky 20.12.2019 § 31).
Kustannusarvio kuitenkin ylittää miljoonan euron rajan, joten kohde esitetään siirrettäväksi tilainvestointiohjelmaan ryhmään Nimetyt investointihankkeet > 1 M€, Kh. Korjausten kustannusarvio on 1,95 milj. euroa ja toimenpiteet jakautuvat vuosille seuraavasti 2020: 1,5 milj. euroa ja 2021: 450 000 euroa. Määrärahavaraus hankkeelle pienet investoinnit -ohjelmasta vuodelle 2020 oli 900 000 euroa. Erotus on näin ollen 1 050 000 euroa. Investointimenot eivät kokonaisuudessa kasva muutoksen seurauksena, sillä pienet investoinnit - ohjelmasta jää vuoden 2020 aikana toteutumatta suunniteltuja hankkeita. Lisäksi kohteelle on talousarvion 2021 valmistelussa huomioitu investointimääräraha. Kaupunginhallitus on hyväksynyt Kallelankadun päiväkodin hankekuvauksen 3.2.2020 § 39.
II Kaupunginvaltuustolle esitettävät talousarvion määräraha- ja tuloerien muutokset
Kaupunkiympäristölautakunta on 26.5.2020 § 184 esittänyt kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että
-vuodelta 2019 käyttämättä jääneen pysäköintimittareiden uusimiseen varattu 0,5 milj. euron investointimääräraha lisätään kaupunkiympäristötoimialan investointimäärärahoihin vuodelle 2020 (TA 1,7 milj. euroa) ja
-Nunnavuoren koulutalon purkumenoihin lisätään 0,35 milj. euroa määrärahaa kaupunkiympäristötoimialan kustannuspaikalle 49200.
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on 27.5.2020 § 97 päättänyt lähettää kaupunginhallitukselle osavuosikatsauksen ja pyytää kaupunginhallitukselta ratkaisua runkolinjaston aloittamisajankohdasta.
Talous ja rahoitus -yksikkö lähettää vuoden 2020 ensimmäisen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Kaupunginjohtaja Minna Arve 1.6.2020:
Lautakunnat ovat vuoden ensimmäisessä ennusteessa normaalista poiketen arvioineet myös välttämättömiä koronapandemian aiheuttamia häiriötilan vaikutuksia vuoden 2020 talousarvioon. Kaupunkiympäristölautakunta on esittäneet jo ensimmäisessä ennusteessa tarkistuksia kuluvan vuoden talousarvioon. Tarkistusten jälkeen muutettu käyttötalouden talousarvio ylittää noin 0,5 milj. eurolla alkuperäisen talousarvion.
Koronapandemialla tulee olemaan merkittävä vaikutus julkisen sektorin talouteen. Valtio on ilmoittanut kuntataloutta vahvistavista toimenpiteistä, mutta yksityiskohtia ei ole vielä julkistettu. Tilanteen seurauksena kaupungin taloudellista asemaa ei ole mahdollista arvioida ja tästä syystä valmius runkolinjastoon liittyvän ratkaisun tekemiseen on heikko. Asia on tarkoituksenmukaista ratkaista talouden kokonaiskuva ja kehitysarvio huomioiden, joten asia tuodaan käsittelyyn vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä.
Kaupunginjohtaja Minna Arve ja talousjohtaja Valtteri Mikkola 8.6.2020:
Maan hallitus antoi vuoden 2020 neljännen lisätalousarvioesityksen eduskunnalle perjantaina 5.6.2020. Lisätalousarvioesitys pitää sisällään ns. elvytyskokonaisuuden. Laajaan kokonaisuuteen kuuluu myös kuntia tukevia toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on turvata peruspalvelujen järjestämisen edellytykset ja helpottaa poikkeustilanteesta johtuvia kuntien talouden haasteita.
Kuntien ja sairaanhoitopiirien tukemisen kokonaisuus lisätalousarvioesityksessä on yhteensä noin 1,4 miljardia euroa.
Valtionosuuteen kunnille peruspalvelujen järjestämiseen ehdotetaan yhteensä yli 770 miljoonan euron lisäystä. Tästä 112 miljoonaa euroa kohdistettaisiin lasten, nuorten ja perheiden tukemiseen ja se jaettaisiin kunnille osana valtionosuusjärjestelmää lasten lukumäärän perusteella. Lisäksi 60 miljoonaa euroa kohdennettaisiin iäkkäiden palveluiden toimivuuden varmistamiseen. 50 miljoonaa euroa kohdistuisi harkinnanvaraisten valtionosuuksien korotukseen, ja yhteensä 550 miljoonaa euroa kaikille kunnille jaettavaksi osin asukaskohtaisesti yhtä suurella määrällä ja osin vuoden 2020 kunnallisveron jako-osuuksien suhteessa.
Valtionosuuteen kohdistuvien päätösten arvioidaan kasvattavan Turun kaupungin peruspalvelujen valtionosuutta n. 23 miljoonaa euroa vuonna 2020.
Kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta ehdotetaan korotettavaksi 10 prosenttiyksiköllä ja valtion jako-osuutta alennettaisiin vastaavasti vuoden 2020 osalta. Muutos pienentää valtion verotulokertymää 410 miljoonaa euroa kuluvana vuonna ja lisää kuntien verotuloja vastaavasti.
Yhteisöveron jako-osuuden muutoksen seurauksena Turun kaupungin yhteisöverotulojen arvioidaan kasvavan n. 23 miljoonaa euroa vuonna 2020.
Sairaanhoitopiireille ehdotetaan 200 miljoonan euron avustusta koronavirustilanteen aiheuttamien kustannusten ja mahdollisten alijäämien kompensointiin.
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin on kuntayhtymä, joka toimii pääosin jäsenkuntien rahoituksella. Piirin talous on tasapainotettu kuntalaskutuksen kautta. Valtion suora avustus tulee pienentämään piirin alijäämää ja siten jäsenkunnille kohdentuvaa alijäämän kattamisvelvollisuutta.
Tämän lisäksi elvytyskokonaisuus pitää sisällään erikseen haettavia valtionavustuksia perusopetukseen, varhaiskasvatukseen, lukiokoulutukseen, ammatilliseen opetukseen, harrastamiseen ja nuorisotyöhön sekä joukkoliikenteeseen. Näiden osalta voidaan arvioida kaupungin valtionavustusten kasvavan n. 4 miljoonaa, mutta arvio tarkentuu syksyllä.
Turun kaupungin ensimmäisessä osavuosikatsauksessa arvioidaan tilikauden tuloksen vajoavan lähes 130 miljoonaa alijäämäiseksi. Edellä mainittujen valtion toimenpiteiden seurauksena kaupungin taloudellinen asema parantunee n. 46 miljoonalla eurolla. Tämän lisäksi voidaan ennakoida valtionavustusten kasvavan n. 4 miljoonalla eurolla. Kokonaisuutena vuoden 2020 taloudellinen asema parantunee n. 50 miljoonaa euroa, jolloin ennakoitu alijäämä tullee pienenemään n. 80 miljoonaan euroon. Valtion toimenpiteiden vaikutus täsmentyy myöhemmin ja ne huomioidaan vuoden toisessa osavuosikatsauksessa sekä syksyn talousarviovalmistelussa.
Liite 1Toimitilojen rakennuttaminen investointienkohdekohtaiset perustelut 03/2020
Liite 2Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03/2020
Liite 3Kaupunginhallituksen toimielimen määrärahamuutokset uusien projektien ja hankkeiden osalta
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 1/2020 raportti
Oheismateriaali 2Linkkikirjasto niiden lautakuntien päätöksiin, jotka ovat esittäneet talousarviomuutoksia
Oheismateriaali 3Valtiovarainministeriön päätös 30.12.2019 ja Opetus- ja kulttuuriministeriön päätös 31.12.2019 valtionosuuksista vuodelle 2020
EhdotusKaupunginhallitus päättää
Edelleen kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle,
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä talousjohtaja Valtteri Mikkola.
Kv § 99
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 1/2020 raportti
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää merkitä osavuosikatsauksen 1/2020 tiedoksi.
Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää tehdä vuoden 2020 talousarvion määrärahoihin seuraavat muutokset:
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian käsittely kokouksessa
Ryhdyttäessä käsittelemään asiaa puheenjohtaja Rantanen ilmoitti hallintosäännön 145 §:n nojalla rajoittavansa tässä asiassa pidettävien puheenvuorojen pituuden enintään 5 minuuttiin.
Kevaalk § 36
Lakimies Annika Nieminen 26.8.2020:
Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 1/2020 raportti
EhdotusMerkitään tiedoksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian esitteli lakimies Annika Nieminen.
Liitteet:
Kh § 250
Liite 1:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03/2020
Liite 2:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03/2020
Liite 3:Kaupunginhallituksen toimielimen määrärahamuutokset uusien projektien ja hankkeiden osalta