Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto1616.03.20215

3043-2021 (12 02 00)

Perusopetuksen laatukysely 2021

Tiivistelmä: -

Kasosvpj § 16

Perusopetuksen palvelualuejohtaja Tommi Tuominen:

Oppilaat saavat apua turkulaisissa kouluissa tarvittaessa ja koulut koetaan turvallisiksi.

Perusopetuksen laatukysely toteutettiin kaikissa Turun suomen- ja ruotsinkielisissä peruskouluissa viidennen kerran tammikuussa 2021. Kyselyyn vastasivat koulujen henkilöstön ja oppilaiden lisäksi myös oppilaiden huoltajat. Edellisvuosien tapaan kysely sisälsi kysymyksiä oppilaan arjesta, johtamisesta, henkilöstöstä taloudesta sekä fyysisestä oppimisympäristöstä.

Perusopetuksen laatukyselyn vastaajamäärät ovat pysyneet hyvinä kaikissa vastaajaryhmissä. Tänä vuonna kyselyyn vastasi yhteensä 14 280 henkilöä, joista peruskouluikäisiä 1.–9. -luokan oppilaita oli yhteensä 10 780. Perusopetuksen laatukysely näyttääkin säilyttävän paikkansa osana koulujen tekemää laatutyötä poikkeusoloista huolimatta.

Kyselyn tulokset ovat koko kaupungin tasolla pääpiirteissään hyvin positiiviset ja samankaltaiset kuin kaksi vuotta aikaisemmin toteutetussa kyselyssä. Henkilöstö on koulun toimintaan varsin tyytyväistä. Opetussuunnitelman ja lukuvuosisuunnitelman merkitys työssä on hyvin ymmärretty. Positiivista on, että henkilöstön mukaan oppilaskunnan hallitukset toimivat aktiivisesti ja että oppilashuoltotoiminnasta tiedotetaan lukuvuoden alkaessa. Huoltajilta toivotaan edelleen aktiivisempaa osallistumista, vaikkakin pandemian aikaiset rajoitukset ovat aiheuttaneet haasteita mahdollisuuksien tarjoamiseen.

Huoltajien antama palaute koulun toiminnasta on enimmäkseen positiivista. Positiivisina asioina he näkevät koulun johdon asiallisen ja riittävän kommunikaation, oman osallistumisensa lapsensa oppimisen tuen suunnitteluun ja tieto- ja viestintätekniikan riittävän käytön. Huoltajien oma osallistuminen koulun toiminnan suunnitteluun ja lukuvuosi- ja opetussuunnitelmien tuntemus ovat kuitenkin edelleen heikentyneet, mikä johtunee osittain myös vallitsevista rajoituksista

1.–4. luokkien oppilaat ovat edelleen hyvin koulumyönteisiä. Heistä 80 prosenttia sanoo viihtyvänsä koulussa erittäin tai melko hyvin. 1.–4. -luokkalaisista kouluissa on turvallista, oppilaat saavat apua tarvittaessa, rehtorit ovat ammattitaitoisia ja huoltajat tietävät luokan opettajan. Tieto siitä, kuka on koulun koulupsykologi tai koulukuraattori, ei ole kaikkia 1.–4. luokan oppilaita kuitenkaan tavoittanut eikä oppituntien työrauhaa pidetä parhaana mahdollisena. Koulun kerhoihin eivät kaikki lapset mielellään osallistu.

Luokkien 5–9 oppilaat suhtautuvat kouluun lähes yhtä myönteisesti kuin kaksi vuotta sitten. 5.–9. -luokkalaisista 68 prosenttia vastaa viihtyvänsä koulussa erittäin tai melko hyvin. Erityisesti he arvioivat toimivansa itse koulun järjestyssääntöjen mukaan ja tärkeimpänä havaintona kokevat saavansa apua koulussa. Kouluissa on 5.-9. luokkalaisten mielestä hyvät rehtorit. Sen sijaan mahdollisuuksiaan osallistua koulun lukuvuoden suunnitteluun he pitävät vähäisinä. Kouluruoan maussa on myös kehitettävää. Kyselyn tuloksessa näkyy ruokailun osalta myös poikkeusajan järjestelyiden aiheuttama kiire ruokailutilanteessa.

Laatukyselyn tulokset on toimitettu kouluille tiedoksi 5.3. Koulut ovat aloittaneet omien kehittämisalueiden pohdinnan. Tavoitteena on, että myös oppilaat osallistuvat pohdintaan. Perusopetuksen palvelualue tukee työssä onnistumista tarvittaessa esimerkiksi koulutuksen kautta.

Kouluruokailua koskevat palautteet on viety eteenpäin ruokapalvelupäälliköille.

EhdotusKasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto merkitsee asian tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.