Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto326.01.20213

889-2021 (05 10 00)

Ajankohtaista varhaiskasvatuksen kehittämisestä Turussa

Tiivistelmä: -

Kasosvpj § 3

Varhaiskasvatuksen palvelualuejohtaja Vesa Kulmala 19.1.2021

Yleistä kehittämishankkeista

Varhaiskasvatuksessa on käynnissä useita kehittämishankkeita, joita rahoitetaan erityisavustuksilla joko opetus- ja kulttuuriministeriön tai Opetushallituksen toimesta. Oheismateriaalissa 1 on esitelty keskeiset asiat kehittämishakkeista. Suurimmat rahoituserät on saatu koronan vaikutusten tasoittamiseen ja tasa-arvoon liittyvien avustusten myötä. Perhepäivähoidon ja erityisen tuen osalta asiaa esitellään vielä erikseen tarkemmin.

Oheismateriaali 1Varhaiskasvatuksen avustus- ja hankekatsaus

Perhepäivähoidon kehittäminen

Turussa on käynnissä Positiivinen diskriminaatio varhaiskasvatuksessa -hanke. Kyse on valtion erityisavustuksesta varhaiskasvatuksen positiivisen diskriminaation edistämiseksi, hanke jatkuu kesään 2021 asti. Varhaiskasvatussuunnitelman käyttöönoton myötä varhaiskasvatuksen työtapa ja ajatusmaailma ovat muuttuneet siitä, mitä se ennen on ollut ja perhepäivähoitajat kaipaavat käytännön tukea ja työparia uusien asioiden sisäistämiseen ja toteuttamiseen. Tarve ja apu mitä he kaipaavat ilmenee erityisesti lasten varhaiskasvatussuunnitelmien laadinnassa ja kirjaamisessa ja suunnitelman mukaisen toiminnan suunnittelussa sekä toteutuksessa.

Perhepäivähoitajilla ei ole samanlaista mahdollisuutta tiimityöskentelyyn ja asioiden jakamiseen kuten päiväkodeissa. Heillä ei ole mahdollisuutta hyödyntää varhaiskasvatuksen opettajien osaamista, vaan he tekevät kaiken saman itse, mitä päiväkodeissa tehdään yleensä tiimin kesken.

Hoitaja vastaa yksin esimerkiksi oman ryhmän toiminnan suunnittelusta ja sen kirjaamisesta, lasten vasuista ja muista asiakirjojen täytöstä, vanhempien kanssa tehtävästä yhteistyöstä sekä tietenkin perushoidosta ja ruuan laitosta.

Perhepäivähoidossa on toiminut hankkeen aikana kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa. Hankkeen aikana on kehitetty varhaiskasvatussuunnitelman mukaista toimintaa perhepäivähoidossa. Työpanoksella on pystytty tarjoamaan kollegiaalista tukea perhepäivähoitajan arkeen ja näin tukea heitä työssä jaksamisessa ja alalla pysymisessä.

Tavoitteena olisi laajentaa kehitetty malli koskemaan koko Turun kaupungin perhepäivähoitoa, niin kunnallista kuin yksityistä sektoria. Hanke on kohdennettu ohjeiden mukaisesti määrätyillä alueilla toimiviin perhepäivähoitajiin.

Hankkeessa työssä olleet varhaiskasvatuksen opettajat ovat laatineet esittelyn yhteistyössä lähijohtajien sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa.

Oheismateriaali 2Hankkeen esittely

Erityisen tuen kehittämisestä

Mäntymäen päiväkodissa käynnistyi lokakuussa 2020 erityisryhmä, jossa järjestetään varhaiskasvatusta lapsille, joiden tunne-elämän kehityksessä on ongelmia ja ne näkyvät lasten käyttäytymisessä. Oheismateriaaliin 3 on päiväkodinjohtaja ja ryhmän varhaiskasvatuksen opettaja koonnut keskeisiä näkökulmia toiminnasta kolmen kuukauden kokemuksen jälkeen. Toiminnan käynnistämisvaiheen palkkakustannuksissa on voitu hyödyntää OKM:n erityisavustusta koronan aiheuttaminen vaikutusten vähentämiseen.

Oheismateriaali 3Mäntymäen päiväkodin esitys

Muuta huomioitavaa

Varhaiskasvatussuunnitelma

Varhaiskasvatussuunnitelman päivittäminen on käynnistetty Turussa. Tarkoituksena ei ole tehdä merkittäviä muutoksia, mutta päivityksen aikana huomioidaan mm. varhaiskasvattajien kokemuksia suunnitelman käytettävyydestä arjessa.

Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämissuositukset julkaistu

Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisfoorumin työskentelystä syntyneet suositukset viitoittavat suuntaa varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämiseen. Suositusten avulla koulutusta tarjoavien tahojen ja sidosryhmien yhteistyö laajenee.

Suositusten mukaan nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön vastataan ammatillisella osaamisella, jonka on pohjauduttava tutkittuun tietoon perustuvaan perustutkintokoulutukseen. Työuran aikana uutta tietoa omaksutaan jatkuvalla oppimisella ja täydennyskoulutuksissa. Varhaiskasvatuksen työvoimatarpeeseen vastataan riittävien aloituspaikkamäärien lisäksi huolehtimalla joustavista koulutuspoluista.

Suositusten vieminen käytäntöön vaatii eri tahojen erillisiä ja yhteisiä toimia. Seuraava askel onkin konkreettisen toimintasuunnitelman laatiminen kehittämisfoorumin suositusten pohjalta. Ministeriö asettaa työryhmän toimintasuunnitelman laatimista varten vuoden 2021 alussa.

Lisätietoa:

Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämissuositukset julkaistiin - OKM - Opetus- ja kulttuuriministeriö (minedu.fi)

Kaksivuotinen esiopetuskokeilu

Kaksivuotisesta esiopetuksesta toteutetaan elokuun 2021 alusta toukokuun 2024 loppuun kestävä kokeilu. Kokeilun tarkoituksena on vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa, kehittää esiopetuksen laatua ja vaikuttavuutta, selvittää varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen välisiä jatkumoita, perheiden palveluvalintoja sekä saada tietoa kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksista lasten kehitys- ja oppimisedellytyksiin, sosiaalisiin taitoihin ja terveen itsetunnon muodostumiseen.

Opetus- ja kulttuuriministeriö johtaa ja ohjaa kokeilun toimeenpanoa sekä päättää seurannan ja arvioinnin toteuttajan. Opetushallitus vastaa kokeilun opetussuunnitelman perusteiden laatimisesta ja toimeenpanon tuesta, raportoi kokeilun etenemisestä opetus- ja kulttuuriministeriölle sekä toimii kokeilurekisterin rekisterinpitäjänä. Kokeilukunnat huolehtivat kokeilun paikallisesta toimeenpanosta kuten kuntien alueella asuvien kohdejoukkoon kuuluvien lasten ja näiden huoltajien riittävästä informoinnista ja kokeilun paikallisen opetussuunnitelman laatimisesta.

Kaksivuotista esiopetusta annetaan kahtena vuotena yhteensä vähintään 1 400 tuntia, vähintään 700 tuntia kumpanakin vuotena.

Kokeiluun tulevat kunnat on nyt valittu ja Turun kaupunki on mukana kokeilussa. Kokeilu kohdistuu vuonna 2016 ja 2017 syntyneisiin lapsiin.

Varhaiskasvatuksen palvelualuejohtaja Vesa Kulmala:

EhdotusKasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto päättää merkitä ajankohtaiset asiat tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.