Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto | 51 | 08.12.2020 | 14 |
13407-2020 (12 00 01)
Syvälahden koulun opetussuunnitelman muutos
Tiivistelmä: -
Kasosvpj § 51
Syvälahden koulun rehtori Jarmo Salo:
Esitän Turun kaupungin kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkieliselle varhaiskasvatus- ja perusopetusjaostolle muutoksia Syvälahden koulun koulukohtaiseen opetussuunnitelmaan (luvut 1 – 12).
nro | sivu | luku/kappale | muutos/uusi muoto
|
1 | 7 | 5.2 Yhteistyö | Järjestämiskäytännöt lukuvuosittain/vuosiluokat 1. – 6. ▪syys-lokakuussa ensimmäisen luokan opettajan ja huoltajien henkilökohtaiset tapaamiset ▪luokanopettajan vaihtuessa luokkakohtainen vanhempainilta kotikorttelissa vanhempainilta lukuvuoden alussa |
2 | 7 | 5.2 Yhteistyö | Järjestämiskäytännöt lukuvuosittain/vuosiluokat 7. – 9. ▪elo-syyskuussa lukuvuoden alussa jokaisella vuosiluokalla huoltajille yhteis- ja luokkakohtaiset tilaisuudet (aiheena lukuvuoden tavoitteet) ▪syys-lokakuussa kehityskeskustelut (luokanohjaajat) ▪yhdeksännellä vuosiluokalla vanhempainillat vanhempainilta (teemoina mm. jatko-opinnot ja yhteishaku) |
3 | 7 | 5.2 Yhteistyö | Opettajakunnasta valitaan vuosittain vanhempainyhdistyksen yhdysopettajat, jotka osallistuvat yhdysopettaja, joka osallistuu vanhempainyhdistysten kokouksiin. |
4 | 8 | 5.3 Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö | Jälki-istunto ▪Kouluaikana tapahtuvasta väkivaltatapahtumasta tai vakavasta sääntöjen rikkomisesta seuraa jälki-istunto. |
5 | 9 | 5.3 Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö | Kirjallinen varoitus ▪Kirjallisen varoituksen antaa rehtori yhteistyössä luokanopettajan kanssa tai apulaisrehtori. |
6 | 10 | 6.2 Arvioinnin yleiset periaatteet | Formatiiviset arvioinnit kerätään omaan kansioonsa, jota käytetään työkaluna arviointikeskustelussa ja muissa oppilaan, huoltajan ja opettajan välisissä keskusteluissa. Kansion toteutustapa on sähköinen tai ”perinteinen”. Formatiivisessa arvioinnissa käytettävää materiaalia kehitetään koulussa säännöllisesti ja aktiivisesti.
|
7 | 11 | 6.11.3 Välitodistus
| Väliarviointi toteutetaan vuosiluokilla 1. – 4. 3. marras-tammihelmikuun välisenä aikana dokumentoituna arviointikeskusteluna. Vuosiluokilla 5. 4. – 9. annetaan numeerinen välitodistus. Välitodistukset ovat sisällöltään ja muodoltaan lukuvuositodistusten kaltaisia. Mikäli oppilaan koulumenestys vuosiluokilla 5. 1. – 9. selvästi heikkenee, järjestetään lukuvuoden puolessa välissä oppilaalle henkilökohtainen ohjauskeskustelu, johon huoltajalla on mahdollisuus osallistua.
|
8 | 13 | 8.4 Oppilashuoltosuunnitelmat | Syvälahden koulukohtaisen yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän (KOR) toiminnasta vastaavat koulun rehtori ja apulaisrehtori. Rehtori tai apulaisrehtori toimii myös puheenjohtajana. Ryhmän muita jäseniä ovat erityisopettajat, oppilaanohjaaja, koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja, koulupsykologi, koululääkäri, psykiatrinen sairaanhoitaja sekä tarvittaessa opettajien edustajat. |
9 | 14 | 8.4 Oppilashuoltosuunnitelmat | Monitalon työyhteisö arvioi KOR:n toimintaa ja aikaansaannoksia vähintään kerran lukuvuoden aikana. Arvioinnin tulokset käsitellään erillisessä kokoontumisessa. Tulosten pohjalta kehitetään yhteisöllisen oppilashuollon toimintaa. |
10 | 26 ja 27 | liite katsomusaineiden opetus | Vuosiluokat 1. – 6. Vuosiluokka 5. Yhteisesti opiskellaan vain sisältöalueita, jotka ovat yhteneviä kaikkien katsomusaineiden oppimäärissä.
Lähestymistavat Tarpeen mukaan opetusta eriytetään.
Vuosiluokat 7. – 9. Vuosiluokka 7. Oppilaat opiskelevat yhdessä ja samassa opetusryhmässä niitä sisältöjä, jotka ovat yhteneviä kaikissa katsomusaineissa. Niiltä osin, kuin sisältöjä, jotka eivät ole yhteneviä, oppilaat opiskelevat eriytettynä. Seitsemännellä vuosiluokalla opiskellaan eri katsomusaineita yhteisissä opetusryhmissä. |
nro | peruste muutosesitykselle |
1 | muutos koulun toimintakulttuurin vakiintumisen ja riittävän toiminnallisuuden perusteella |
2 | muutos koulun toimintakulttuurin vakiintumisen ja riittävän toiminnallisuuden perusteella |
3 | muutos koulun toimintakulttuurin vakiintumisen ja riittävän toiminnallisuuden perusteella |
4 | muutos, koska seurauksena voi olla myös muu kurinpitotoimi (perusopetuslaki 36 §) |
5 | muutos riittävän toiminnallisuuden perusteella Turun sivistystoimialan järjestämispäätöksen (6. luku 23 §) mukaan ko. päätöksen tekeminen kuuluu rehtorille |
6 | kirjaus tarpeeton, riittävä kuvaus arvioinnista luvussa 6.2 |
7 | jaksotukseksi/vuosiluokka sama kuin lukuvuositodistuksessa |
8 | muutos palvelutarjonnassa/oppilashuolto (lisäys psykiatrinen sairaanhoitaja) |
9 | KOR arvioi omaa toimintaansa |
10 | muutos suomenkielisen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston päätöksen (31.3.2020, 10 §) perusteella |
Liite 1 Opetussuunnitelma muutosehdotuksineen, poistettava teksti yliviivattuna ja muutokset punaisella
Perusopetuksen palvelualuejohtaja Tommi Tuominen:
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto päättää hyväksyä muutosehdotuksen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Perusopetuksen palvelupäällikkö Riikka Koivunen oli kutsuttuna paikalla.
Jakelu
tpvSalo Jarmo
Liitteet:
Kasosvpj § 51
Liite 1:Syvälahden koulun opetussuunnitelma muutosehdotuksineen