Liite 4

13.4.3. VIERAAT KIELET

A1 – ranska

1.lk

Kulttuurintuntemus

Kielenopiskelutaidot

Kuullunymmärtäminen

 

Oppilas tekee havaintoja ranskankielisen kulttuurin ilmiöistä. Oppilas oppii erottamaan ranskan kielen muista kielistä.

 

Oppilas tutustuu ranskan kieleen ja ranskankielisiin lähiympäristössään (ranskankieliset luokkatoverit, natiiviopetus, yhteistyötasot jne.)

 

(T1, T2, T8)

Oppilas tekee ranskankielisistä sanoista havaintoja lähiympäristössään ja lasten maailmaan liittyen.

 

Oppilas oppii päättelemään ja arvaamaan sanojen ja ilmauksien merkityksiä, sekä nonverbaalista viestintää.

 

(T3, T4, T5, T7)

Oppilas oppii ymmärtämään jokapäiväisiä keskeisiä fraaseja ranskankielisestä opetuksesta.

Oppilas oppii erottamaan ranskankielisiä äänteitä. Oppilas oppii tunnistamaan ranskan kielelle tyypillisen intonaation.

Oppilas oppii ymmärtämään koulusanastoa ja luokassa annettavia ohjeita ranskaksi.

Oppilas harjoittelee uusia sanoja tuttujen tilanteiden ja sanojen avulla.

(T4, T5, T6, T9)

 

Puhuminen

Lukeminen

Kirjoittaminen

 

Oppilas harjoittelee ranskan kielelle tyypillisiä tervehdyksiä ja fraaseja (esim. osaa pyytää arkisia asioita ja kysyä lupaa toimia).

Oppilas oppii tuottamaan ranskan kielen äänteitä ja harjoittelee intonaatiota.

Harjoittelee esittelemään itsensä.

Harjoittelee koulusanastoa ja oppisisältöihin liittyvää sanastoa.

Oppilas oppii reagoimaan hänelle esitettyihin ranskan kielisiin kysymyksiin ja puheeseen.

 

(T5, T6, T7, T8, T10)

Oppilas harjoittelee erottamaan ranskankielisiä sanoja suomenkielisistä kouluympäristössä.

 

(T4, T5)

 

Pääpaino on puhutussa kielessä.

 

 

 

2.lk

Kulttuurintuntemus

Kielenopiskelutaidot

Kuullunymmärtäminen

 

Oppilas tekee havaintoja ranskankielisen kulttuurin ilmiöistä. Oppilas oppii erottamaan ranskan kielen muista kielistä.

 

 

Oppilas tutustuu ranskan kieleen ja ranskankielisiin lähiympäristössään (ranskankieliset luokkatoverit, natiiviopetus, yhteistyötasot jne.)

 

(T1, T2, T8)

 

Oppilas tekee ranskankielisistä sanoista havaintoja lähiympäristössään ja lasten maailmaan liittyen.

 

 

Oppilas oppii päättelemään ja arvaamaan sanojen ja ilmauksien merkityksiä, sekä nonverbaalista viestintää.

 

(T3, T4, T5, T7)

 

Oppilas oppii laajemmin ymmärtämään jokapäiväisiä keskeisiä fraaseja ranskankielisestä opetuksesta.

Oppilas vahvistaa taitoaan erottaa ranskankielisiä äänteitä. Oppilas tunnistaa ranskan kielelle tyypillisen intonaation.

Oppilas harjoittelee lisää uusia sanoja tuttujen tilanteiden ja sanojen avulla.

(T4, T5, T6, T9)

 

Puhuminen

Lukeminen

Kirjoittaminen

 

Oppilas käyttää ranskan kielelle tyypillisiä tervehdyksiä ja fraaseja (esim. osaa pyytää arkisia asioita ja kysyä lupaa toimia).

 

Oppilas tuottaa ranskan kielen äänteitä ja omaksuu kielelle tyypillisen intonaation omassa puheessaan.

Oppilas oppii kertomaan perheestään ja kiinnostuksen kohteistaan tuetusti.

 

Oppilas käyttää koulusanastoa ja oppisisältöihin liittyvää sanastoa.

 

Oppilas reagoi esitettyihin kysymyksiin ja puheeseen tuetusti ranskan kielellä.

 

(T5, T6, T7, T8, T10)

Oppilas harjoittelee erottamaan ranskankielisiä sanoja suomenkielisistä kouluympäristössä.

 

Pääpaino on puhutussa kielessä.

 

Oppilas tutustuu keväällä myös tuttuihin ranskankielisiin sanoihin kirjoitettuna.

 

(T4, T5)

Oppilas saa kokeilla tuttujen ranskankielisten sanojen kirjoittamista.

 

(T4, T5)

 

 

Arviointi

Lukuvuosiarviointi toteutetaan kaupungissa linjatulla tavalla (ks. A1-englanti).