Liite 3

s.149

 

 

 

Puolalan koulu tarjoaa kaksikielistä opetusta englannin ja saksan kieliluokilla sekä suomalais-venäläisillä luokilla.

Opiskelu kieliluokilla on suunnattu äidinkielenään suomea puhuville oppilaille sekä niille oppilaille, joiden suomen kielen taito on riittävä. Ensimmäiselle luokalle tultaessa englannin ja saksan kieliluokille pyrkivät hakijat osallistuvat Turun yliopiston oppimistutkimuskeskuksen toteuttamaan kieliluokkatestiin, jossa testataan hakijan kielellisiä valmiuksia. Oppilasvalinta tehdään kieliluokkatestistä saatujen pistemäärien perusteella. Suomalais-venäläiselle luokalle hakijat osallistuvat soveltuvuushaastatteluun. Vuosiluokille 2-6 pyrkivien oppilaiden taidot testataan suomen kielessä, matematiikassa ja vieraassa kielessä. Yläkoulun kieliluokille pyrittäessä oppilaat testataan kokeella, joka edellyttää hyvää suomen kielen sekä vieraan kielen hallintaa.

TAVOITTEET

1.-2. luokilla tavoitteena on, että oppilas herkistyy uudelle kielelle, ja synnytetään ja vahvistetaan kohdekielen taitoja tulevia luokka-asteita varten. Kieli on toiminnan, oppimisen ja viestinnän väline. Tavoitteena on synnyttää oppimisen iloa ja herättää innostusta ja mielenkiintoa kohdekieltä kohtaan. Kieltä omaksutaan arkisissa viestintätilanteissa ja keskusteluun, draamaan, lauluun, leikkiin ja peleihin sekä digitaalisiin materiaaleihin perustuvat menetelmät korostuvat.

 

3.-6. luokilla syvennetään kaikkia kielen osaamisalueita. Menetelmiä ja viestintäkanavia käytetään monipuolisemmin, ja oppilaita ohjataan yhä enemmän myös valitsemaan niistä itselle sopivimpia tavoitteiden saavuttamiseksi. Tavoitteena on, että oppilaiden vieraan kielen kommunikatiiviset taidot kehittyvät edelleen ja oppilas käyttää kieltä aktiivisesti ja luontevasti. Kohdekielen käyttöön kannustetaan ja kielenkäyttötilanteisiin luodaan mahdollisuuksia enenevässä määrin. Oppilaan motivaatio ja rohkeus käyttää kieltä oppimisen ja kommunikaation välineenä lisääntyy taitojen karttuessa. Oppilaan vastuu omasta opiskelusta ja työskentelystä vieraalla kielellä kasvaa.

 

3. luokalla kieltä aletaan opiskella omana oppiaineenaan, jolloin sitä voidaan tarkastella analyyttisemmin. Yhteisenä oppiaineena opiskeltavan kielenopetuksen osalta kieliluokilla opiskellaan Turun opetussuunnitelman vuosiluokkaisten tavoitteiden ja sisältöjen mukaisesti.

 

7.-9. luokilla syvennetään kaikkia kielen osaamisalueita edelleen. Tavoitteena on luontevasti kohdekieltä käyttävä oppilas, joka on perehtynyt kohdekielisiin maihin ja kulttuureihin sekä tutustunut toisiin eurooppalaisiin nuoriin.

 

SISÄLLÖT

Kohdekieli on olennainen osa kieliluokkien jokapäiväistä toimintaa ja vuorovaikutustilanteita peruskoulun alusta lähtien. Vuosiluokilla 1-6 kohdekielellä voidaan opiskella kaikkien oppiaineiden sisältöjä, painottaen matematiikan, ympäristöopin sekä historian sisältöjä. Vuosiluokilla 7-9 eri oppiaineiden opiskelu kohdekielellä jatkuu englannin kieliluokilla. Saksan kieliluokilla ja suomalais-venäläisillä luokilla oppiaineiden opetus tapahtuu pääsääntöisesti suomeksi.

 

Kohdekielen osuus eri oppiaineissa ja tunneilla sovitetaan oppilasryhmän tarpeisiin ja opiskeltaviin sisältöihin. Eri oppiaineiden kielellisenä tavoitteena on, että oppilaat omaksuvat opiskeltavien aiheiden keskeistä sanastoa ja tutustuvat kullekin tieteenalalle tyypilliseen kielenkäyttöön ja tyyliin. Oppilasta ohjataan etsimään ja hyödyntämään ikäkaudelle soveltuvaa kohdekielistä lähdeaineistoa. Oppitunneilla harjoitellaan kohdekielisten suullisten ja kirjallisten esitysten laatimista. Myös oppimateriaalit voivat olla vieraskielisiä.

 

Kielenelävöittäjän tunneilla oppilaat saavat autenttisen kosketuksen kohdekieleen. Kieliluokkaopetus mahdollistaa kieleen ja kulttuuriin liittyvien teemojen kokemuksellisen ja elämyksellisen käsittelyn. Opetusta elävöitetään erilaisin kulttuuri- ja maantuntemusta (tapoja, juhlia, perinteitä) lisäävin tapahtumin kouluvuoden aikana. Kielenelävöittäjän tunneilla hyödynnetään sitä, että opettajat ovat natiiveja, eli syntyperäisiä opetuskielten puhujia. Saksan, venäjän ja englannin kielen ja kulttuurin tunneilla oppilaat saavat mahdollisuuden kuulla syntyperäisen opettajan puhetta, keskustella kohdekielellä, laajentaa arkielämään, kulttuuriin, maantuntemukseen ja globaaliin ilmiöihin liittyvää sanastoa. Kielenelävöittäjät rohkaisevat oppilaita alusta lähtien käyttämään kieltä erilaisissa autenttisissa puhetilanteissa.

 

Vuosittain kohdekielellä opetettaviin sisältöihin vaikuttavat ajankohtaiset teemat, oppilaiden ja opettajien tekemä yhteinen suunnittelutyö, käytettävissä olevat yhteistyöverkostot sekä kulloinkin käynnissä olevat hankkeet. Tavoitteista, opetuksen painotusalueista ja sisällöistä keskustellaan säännöllisesti henkilökuntakokouksissa ja eri kielilinjojen omissa kokouksissa. Kokouksissa ja kielilinjojen ryhmäkehityskeskusteluissa arvioidaan myös tavoitteiden toteutumista ja keskustellaan muutostarpeista. Suunnittelutyötä tehdään myös yhdessä oppilaiden ja kannatusyhdistysten kanssa.

7.-9. luokilla kohdekieltä (englanti, saksa, venäjä) opetetaan painotetusti. A1-kielen tuntimäärä ylittää peruskoululle asetetun minimin. Oppilailla on mahdollisuus osallistua oppilasvaihtoon ja saksan kieliluokan oppilaat suorittavat Saksan valtion kielidiplomin (Deutsches Sprachdiplom - DSD I).

 

ARVIOINTI

Eri oppiaineissa kohdekielelle asetetut tavoitteet eivät toimi arvosanan muodostamisen perusteena. Kieli on kuitenkin väline sisältöjen oppimisessa, ja siksi tärkeä myös oppiaineiden tavoitteiden saavuttamisessa.

 

Perusopetuksen päättöarvioinnissa kohdekielen tavoitteiden saavuttaminen arvioidaan A1-kielen päättöarvioinnin kriteereiden mukaisesti. Näin menetellään oppilaiden yhdenvertaisuuden turvaamiseksi toisen asteen opintoihin hakeuduttaessa.

 

 

Liite 4. Varhennettu vieraan kielen opetus vuosiluokilla 1-2 Puolalan koulussa

 

Varhennetussa kielenopetuksessa tavoitteena on kohdekieleen ja kohdekulttuuriin tutustuminen, uudelle kielelle herkistyminen ja kohdekielen taitojen varhainen kehittyminen tulevia luokka-asteita varten. Kieli on toiminnan, oppimisen ja viestinnän väline. Tavoitteena on synnyttää oppimisen iloa ja herättää innostusta ja mielenkiintoa kohdekieltä kohtaan sekä vahvistaa oppilaiden luottamusta omiin kykyihinsä oppia kieliä ja käyttää vähäistäkin kielitaitoa rohkeasti. Kieltä omaksutaan arkisissa viestintätilanteissa, ja keskusteluun, draamaan, lauluun, leikkiin ja peleihin perustuvat menetelmät korostuvat. Opetuksessa käsitellään monipuolisesti erilaisia aiheita. Sisältöinä ovat oppilaan arkielämään liittyvät tutut ympäristöt kuten koti, koulu, harrastukset jne. Opetuksen alussa opilaalta ei edellytetä luku- ja kirjoitustaitoa. Oppilaan kiinnostusta suullista ja kirjoitettua kieltä kohtaan herätellään ja lisätään. Arviointi tapahtuu sanallisena arviointina merkinnällä hyväksytty/hylätty.

A1-ENGLANTI

 

Opetuksen tavoitteet

1. luokka

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet (S)

 

 

Laaja-alainen osaaminen

(L)

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

 

 

 

T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa on. Ohjataan oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä.

Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekieli muista osaamistaan kielistä.

(tavoitetta ei arvioida)

S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Hyödynnetään kielten opetuksessa oman koulun ja lähiympäristön kotikansainvälisyyttä sekä Turun kaksi- ja monikielistä kulttuuritarjontaa (kirjasto, teatteri jne).

Pohditaan omia kokemuksia kohtaamisissa eri kieli- ja -kulttuuritaustan omaavien ihmisten kanssa.

Kuunnellaan ja tutustutaan kieleen toiminnallisten harjoitusten avulla (esim. leikit, pelit, laulut).

L1, L2, L5, L7

T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta

Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja.

(tavoitetta ei arvioida)

S1 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille.

Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitys omassa perheessä, luokassa ja koulussa.

Hyödynnetään oman koulun ja lähiympäristön kotikansainväli-syyttä kieltenopetuksessa.

Harjoitellaan arvostavaa ja kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa (esim. leikin ja draaman avulla).

L1, L2

Kielenopiskelutaidot

 

 

 

T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä

Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.

S2 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

Pohditaan yhdessä monikielisyyttä oppilaan omassa arjessa.

Tehdään yhdessä havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen.

L1, L2, L6

T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä

Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä.

(tavoitetta ei arvioida)

S2 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella.

Ohjataan ja kannustetaan lasta tarkkailemaan ja tutkimaan vierasta kieltä myös koulussa ja koulun ulkopuolella (kielen tarkkailuun kannustavat läksyt).

Tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen (lasten kokemusmaailman sanastoa-> lelut, pelit, viihdemaailma, herkut).

Keskustellaan siitä, miten kieltä voi harjoitella koulun ulkopuolella, käyttäen eri viestintävälineitä (esim. pelit, leikit, laulut).

L1, L4, L5

T5 tutustutaan yhdessä erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.

Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.

S2 Pohditaan, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Harjoitellaan erilaisia tapoja opiskella kieltä. Harjoitellaan arvioimaan omaa kielitaitoa itse- ja vertaisarvioinnin keinoin käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Oppilasta ohjataan tutustumaan erilaisiin tapoihin oppia kieltä, (toiminta, toisto, leikki, puhuminen, kuuleminen, piirtäminen, laulu, draama), jotta hän myöhemmin kykenee omakohtaiseen tavoitteiden asetteluun ja arviointiin.

Tutustutaan tavoitteiden asetteluun, itse- ja vertaisarviointiin. Tavoitteenasettelua harjoitellaan ryhmässä.

Harjoitellaan kieltä mm. laulamalla, leikkimällä ja piirtämällä.

L1, L7

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

 

 

 

T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilan-teissa

Oppilas oppii käytämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.

S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Keskeisiä sisältöjä ovat eri kielenkäyttötarkoituksiin liittyvät tilanteet, kuten tervehtiminen, hyvästely, omasta itsestä kertominen ja arkeen liittyvät kielenkäyttötilanteet. Opetuksessa harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Osana vuorovaikutusta harjoitellaan sanastoa ja rakenteita fraaseina esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla.

Oppilas harjoittelee muutamia tilanteeseen sopivia tervehdyksiä ja fraaseja (esim. Good morning, Good afternoon, thank you, please, here you are, bye, yes, no). Oppilas harjoittelee esittelemään itsensä sekä tuetusti kertomaan itsestään (esim. vointi, ikä). Lasta rohkaistaan reagoimaan kieleen.

Tutustutaan kieleen monipuolisesti hyödyntäen erilaisia oppimistapoja, myös tietotekniikkaa.

Kielenkäyttötilanteissa harjoitellaan erityisesti tervehtimistä, hyvästelyä, itsestä kertomista ja muita arkeen liittyviä kielenkäyttö-tilanteita.

L1, L2, L4,

L6, L7

T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.

Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteesta. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmäränyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.

S3 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on ongelmia.

Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Tutustutaan nonverbaalisen viestinnän keinoihin ja harjoitellaan niitä. Tutkitaan lapsen maailmaan liittyviä vieraskielisiä sanoja ja harjoitellaan sanojen merkityksien päättelyä (esim. lelut: pet shop, pelit: football, viihdemaailma: play station, herkut: popcorn).

Harjoitellaan yleisimmin toistuvia, epämuodollisia, rutiininomaisia viestintätilanteita (esim. leikkimällä, toistamalla, pelaamalla).

L1, L2, L3, L4

L5, L7

 

T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla

Oppilas oppii käyttämään joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia.

S3 Totutellaan käyttämään kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia arjen vuorovaikutustilanteissa, kuten tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen ja avun pyytäminen. Harjoitellaan luontevaa reagointia vuorovaikutustilan-teissa.

Tutustutaan kulttuurien välisiin eroihin kohteliaisuuden ilmauksissa. Harjoitellaan kohteliasta kielen käyttöä oppitunneilla ja osana koulun arkea (esim. hello, good morning, please, thank you, sorry).

Harjoitellaan intonaation, eleiden, ilmeiden ja ympäristön hyödyntämistä viestintätilanteissa.

L2, L4, L6, L7

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

 

 

 

T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa

Oppilas oppii ymmärämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.

S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Kuunnellaan ja havainnoidaan kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.

Oppilas tutustuu ensisijaisesti arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Pääpaino on puhutussa kielessä (laulut, lorut, tarinat).

Tutustutaan vieraalle kielelle tyypillisiin ääntämiseen ja sen eroavaisuuksiin verrattuna suomen kieleen (esim. intonaatio, äänenpaino).

Oppiminen tapahtuu toiminnallisesti (laulut, leikit, lorut).

Harjoitellaan kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.

L1, L2, L3, L4,

L5, L7

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

 

 

 

T10 ohjata oppilasta käyttämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa ja harjoittelemaan ääntämistä

Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi.

S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan osana vuorovaikutusta erilaisissa oppilaille tutuissa tilanteissa sekä esimerkiksi kuvien, laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden, draaman ja pelillistämisen avulla.

 

Tarjotaan mahdollisuuksia tutustua vähitellen kirjoittamiseen.

 

Äänteiden ja ääntämisen harjoittelu alkaa. Äänteitä, sanoja ja sanontoja harjoitellaan toistamalla. Erityisesti kiinnitetään huomiota ja opiskellaan kuulemaan suomen kielestä poikkeavia äänteitä (kts. 2. lk).

 

Harjoitellaan käsiteltävien aiheiden valintaa yhdessä.

 

Tunnistetaan ja päätellään viestien ydinsisältöjä asiayhteyteen tukeutuen (esim. eleet ja ilmeet, intonaatio).

 

L1, L2, L3, L4,

L5, L7

 

 

 

 

 

Opetuksen tavoitteet

2. luokka

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Tavoitteisiin

liittyvät

sisältöalueet (S)

Laaja-alainen osaaminen

(L)

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

 

 

 

T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa on. Ohjataan oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä.

Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekieli muista osaamistaan kielistä.

(tavoitetta ei arvioida)

S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Hyödynnetään kielten opetuksessa oman koulun ja lähiympäristön kotikansainvälisyyttä sekä Turun kaksi- ja monikielistä kulttuuritarjontaa (kirjasto, teatteri jne).

Pohditaan omia kokemuksia kohtaamisissa eri kieli- ja kulttuuritaustan omaavien ihmisten kanssa.

Kuunnellaan ja tutustutaan kieleen toiminnallisten harjoitusten avulla (esim. leikit, pelit, laulut).

L1, L2, L5, L7

T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta

Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja.

(tavoitetta ei arvioida)

S1 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille.

Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitys omassa perheessä, luokassa ja koulussa laajemmin (esim. Turku, Suomi, yhteisöt).

Hyödynnetään oman koulun ja lähiympäristön kotikansainväli-syyttä kieltenopetuksessa.

Harjoitellaan arvostavaa ja kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa (esim. leikin ja draaman avulla).

L1, L2

Kielenopiskelutaidot

 

 

 

T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä

Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.

S2 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

Pohditaan yhdessä monikielisyyttä oppilaan omassa arjessa.

Tehdään yhdessä havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen.

L1, L2, L6

T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä

Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä.

(tavoitetta ei arvioida)

S2 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella.

Ohjataan ja kannustetaan lasta tarkkailemaan ja tutkimaan vierasta kieltä myös koulussa ja koulun ulkopuolella (kielen tarkkailuun kannustavat läksyt).

Tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen (lasten kokemusmaailman sanastoa-> lelut, pelit, viihdemaailma, herkut).

Keskustellaan siitä, miten kohdekieltä voi harjoitella koulun ulkopuolella, käyttäen eri viestintävälineitä (esim. pelit, leikit, laulut).

L1, L4, L5

T5 tutustutaan yhdessä erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.

Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.

S2 Pohditaan, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Harjoitellaan erilaisia tapoja opiskella kieltä. Harjoitellaan arvioimaan omaa kielitaitoa itse- ja vertaisarvioinnin keinoin käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Tehdään oppilaat tietoisiksi erilaisista tavoista oppia kieltä (toiminta, toisto, leikki, puhuminen, kuuleminen, piirtäminen, laulu, draama), jotta hän myöhemmin kykenee omakohtaiseen tavoitteiden asetteluun ja arviointiin.

Harjoitellaan tavoitteiden asettelua, itse- ja vertaisarviointia sekä itsenäisesti että ryhmässä.

Harjoitellaan kieltä mm. laulamalla, leikkimällä ja piirtämällä.

L1, L7

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

 

 

 

T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilan-teissa

Oppilas oppii käytämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.

S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Keskeisiä sisältöjä ovat eri kielenkäyttötarkoituksiin liittyvät tilanteet, kuten tervehtiminen, hyvästely, omasta itsestä kertominen ja arkeen liittyvät kielenkäyttötilanteet. Opetuksessa harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Osana vuorovaikutusta harjoitellaan sanastoa ja rakenteita fraaseina esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla.

Oppilas laajentaa kielitaitoaan eri tilanteisiin sopivilla fraaseilla. Oppilas tottuu esittelemään itsensä sekä tuetusti kertomaan itsestään ja arjestaan. Lasta rohkaistaan käyttämään kieltä.

Tutustutaan kieleen monipuolisesti hyödyntäen erilaisia oppimistapoja, myös tietotekniikkaa.

Kielenkäyttötilanteissa harjoitellaan erityisesti tervehtimistä, hyvästelyä, itsestä kertomista ja muita arkeen liittyviä kielenkäyttö-tilanteita.

L1, L2, L4,

L6, L7

T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.

Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteesta. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmäränyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.

S3 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on ongelmia.

Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoittellaan erilaisia ilmaisun keinoja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on vaikeuksia.

Harjoitellaan yleisimmin toistuvia, epämuodollisia, rutiininomaisia viestintätilan-teita (esim. leikkimällä, toistamalla ja pelaamalla).

L1, L2, L3, L4,

L5, L7

T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla

 

 

Oppilas oppii käyttämään joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia.

S3 Totutellaan käyttämään kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia arjen vuorovaikutustilanteissa, kuten tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen ja avun pyytäminen. Harjoitellaan luontevaa reagointia vuorovaikutustilan-teissa.

Harjoitellaan reagoimaan kohdekielelle tyypillisillä tavoilla. Harjoitellaan ja syvennetään kohteliasta kielen käyttöä oppitunneilla ja osana koulun arkea.

Harjoitellaan intonaation, eleiden, ilmeiden ja ympäristön hyödyntämistä viestintätilan-teissa.

L2, L4, L6, L7

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

 

 

 

T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa

Oppilas oppii ymmärämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.

S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Kuunnellaan ja havainnoidaan kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.

Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin. Tutustutaan vieraalle kielelle tyypilliseen ääntämiseen ja sen eroavaisuuksiin verrattuna suomen kieleen (esim. intonaatio, äänenpaino).

Oppiminen tapahtuu edelleen pääsääntöisesti toiminnallisesti (laulut, leikit, lorut).

Harjoitellaan kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.

L1, L2, L3, L4,

L5,L7

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

 

 

 

T10 ohjata oppilasta käyttämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa ja harjoittelemaan ääntämistä

Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi.

S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan osana vuorovaikutusta erilaisissa oppilaille tutuissa tilanteissa sekä esimerkiksi kuvien, laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden, draaman ja pelillistämisen avulla. Tarjotaan mahdollisuuksia kirjoittamiseen vähitellen.

Tarjotaan mahdollisuuksia tutustua vähitellen kirjoittamiseen.

Äänteiden ja ääntämisen harjoittelu jatkuu. Oppilas tutkii, miltä opittu äänne näyttää kirjoitettuna. Harjoiteltavia äänteitä ovat esim.

v/w > vet/wet

p/b > pig/big

u > umbrella, sun
a > ant

j > jump

y > yes

c > cat

th > brother

ch> chocolate

sh > ship

ee> see

 

Harjoitellaan käsiteltävien aiheiden ja tekstien valintaa yhdessä.

Tunnistetaan ja päätellään viestien ydinsisältöjä asiayhteyteen tukeutuen (esim. eleet ja ilmeet, intonaatio).

 

L1, L2, L3, L4,

L5, L7

 

 

 

 

Liite 6. Painotettu opetus Puolalan koulussa: englannin ja saksan kieliluokat ja suomalais-venäläiset luokat

 

Englannin ja saksan kieliluokat ja suomalais-venäläiset luokat

 

Vuosiluokat 1-2

 

1. luokka

ENGLANTI, SAKSA, VENÄJÄ, A1

 

 

 

Opetuksen tavoitteet

1. luokka

Opetuksen

tavoitteista johdetut

oppimisen tavoitteet

Tavoitteisiin

liittyvät

sisältöalueet

(S)

Laaja-alainen

osaaminen (L)

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

 

 

 

T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa on. Ohjataan oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä.

Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekieli muista osaamistaan kielistä.

(tavoitetta ei arvioida)

S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Hyödynnetään kielten opetuksessa oman koulun ja lähiympäristön kotikansainvälisyyttä sekä Turun kaksi- ja monikielistä kulttuuritarjontaa (kirjasto, teatteri jne).

 

Pohditaan omia kokemuksia kohtaamisissa eri kieli- ja -kulttuuritaustan omaavien ihmisten kanssa.

 

Kuunnellaan ja tutustutaan kieliluokan kohdekieleen toiminnallisten harjoitusten avulla (esim. leikit, pelit, laulut).

 

L1, L2, L5, L7

   

T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta

 

Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja.

(tavoitetta ei arvioida)

S1 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille.

 

Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitys omassa perheessä, luokassa ja koulussa.

 

Hyödynnetään oman koulun ja lähiympäristön kotikansainvälisyyttä kieltenopetuksessa.

 

Saadaan opetusta ja ohjausta natiiviopettajilta.

 

Harjoitellaan arvostavaa ja kohteliasta kieliluokan kohdekielen kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa (esim. leikin ja draaman avulla).

 

L1, L2

Kielenopiskelutaidot

 

 

 

T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä

Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja

S2 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

 

Pohditaan yhdessä monikielisyyttä oppilaan omassa arjessa.

 

Tehdään yhdessä havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen.

L1, L2, L6

T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä

 

 

Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä.

 

(tavoitetta ei arvioida)

S2 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella.

 

Ohjataan ja kannustetaan lasta tarkkailemaan ja tutkimaan vierasta kieltä myös koulussa ja koulun ulkopuolella (kielen tarkkailuun kannustavat läksyt).

 

Tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen (lasten kokemusmaailman sanastoa-> lelut, pelit, viihdemaailma, herkut).

 

Keskustellaan siitä, miten kieltä voi harjoitella koulun

ulkopuolella, käyttäen eri viestintävälineitä (esim. pelit, leikit, laulut).

 

L1, L4, L5

T5 tutustutaan yhdessä erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.

Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.

S2 Pohditaan, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Harjoitellaan erilaisia tapoja opiskella kieltä. Harjoitellaan arvioimaan omaa kielitaitoa itse- ja vertaisarvioinnin keinoin käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Oppilasta ohjataan tutustumaan erilaisiin tapoihin oppia kieltä, (toiminta, toisto, leikki, puhuminen, kuuleminen, piirtäminen, laulu, draama), jotta hän myöhemmin kykenee omakohtaiseen tavoitteiden asetteluun ja arviointiin.

Tutustutaan tavoitteiden asetteluun, itse- ja vertaisarviointiin. Tavoitteenasettelua harjoitellaan ryhmässä.

 

Harjoitellaan kieliluokan kohdekieltä toiminnallisesti ja kommunikatiivisesti mm. laulamalla, leikkimällä ja piirtämällä.

 

L1, L7

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

 

 

 

T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilan-teissa

Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.

S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Keskeisiä sisältöjä ovat eri kielenkäyttötarkoituksiin liittyvät tilanteet, kuten tervehtiminen, hyvästely, omasta itsestä kertominen ja arkeen liittyvät kielenkäyttötilanteet. Opetuksessa harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Osana vuorovaikutusta harjoitellaan sanastoa ja rakenteita fraaseina esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla.

 

Oppilas harjoittelee muutamia tilanteeseen sopivia tervehdyksiä ja fraaseja (esim. Good morning, Good afternoon, thank you, please, here you are, bye, yes, no)

 

Oppilas harjoittelee esittelemään itsensä sekä tuetusti kertomaan itsestään (esim. vointi, ikä). Lasta rohkaistaan reagoimaan kieleen.

 

Tutustutaan kieleen monipuolisesti hyödyntäen erilaisia oppimistapoja, myös tietotekniikkaa.

 

Oppilas harjoittelee kieliluokan kohdekielellä muutamia tilanteeseen sopivia tervehdyksiä ja fraaseja:

 

EN:

Good morning, Good afternoon, thank you, please, here you are, bye, yes, no

 

SA:

Guten Morgen, Guten Tag, Danke, Bitte, Tschüs, ja, nein usw.

 

VE:

Доброе утро, добрый день, здравствуйте, привет, спасибо, пожалуйста, до свидания, пока, да, нет)

 

L1, L2, L4,

L6, L7

 

 

 

 

T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämi-seen liittyviä vaikeuksia.

Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteesta. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmäränyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.

S3 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on ongelmia.

 

Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Tutustutaan nonverbaalisen viestinnän keinoihin ja harjoitellaan niitä.

 

Tutkitaan lapsen maailmaan liittyviä vieraskielisiä sanoja ja harjoitellaan sanojen merkityksien päättelyä (esim. lelut: pet shop,

pelit: football, viihdemaailma: play station,

herkut: popcorn.)

 

Harjoitellaan yleisimmin toistuvia, epämuodollisia, rutiininomaisia viestintätilanteita sekä ohjeiden kuuntelua ja ymmärtämistä esim. leikkimällä, toistamalla, pelaamalla, satujen sekä ikätasolle sopivien kirjallisten tehtävien ja materiaalien avulla myös teknologiaa hyödyntäen.

 

Tutkitaan lapsen maailmaan liittyviä vieraskielisiä sanoja ja harjoitellaan kieliluokan kohdekielen sanojen merkityksien päättelyä esim.

 

EN:

lelut: pet shop,

pelit: football, viihdemaailma: play station,

herkut: popcorn.

 

SA:

lelut: das Auto, der Ball,

värit: lila, rosa

ruoka: die Tomate, die Banane

 

VE:

футбол, хоккей, лимонад)

 

L1, L2, L3, L4

L5, L7

T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla

 

Oppilas oppii käyttämään joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliasuuden ilmauksia

S3 Totutellaan käyttämään kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia arjen vuorovaikutustilan-teissa, kuten tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen ja avun pyytäminen. Harjoitellaan luontevaa reagointia vuorovaikutustilanteissa.

 

Tutustutaan kulttuurien välisiin eroihin kohteliaisuuden ilmauksissa. Harjoitellaan kohteliasta kielen käyttöä oppitunneilla ja osana koulun arkea

(esim. hello, good morning, please, thank you, sorry)

 

Harjoitellaan intonaation, eleiden, ilmeiden ja ympäristön hyödyntämistä viestintätilanteissa.

 

Tutustutaan kulttuurien välisiin eroihin kohteliaisuuden ilmauksissa. Harjoitellaan kohteliasta kielen käyttöä kieliluokan kohdekielellä oppitunneilla ja osana koulun arkea, esim.

 

EN:

hello, good morning, please, thank you, sorry

 

SA:

Hallo, Guten Morgen, Guten Tag, Bitte, Danke, Entschuldigung, Es tut mir leid

 

VE:

Opettajia ja vieraita aikuisia teititellään ja puhutellaan nimellä ja isännimellä)

 

L2, L4, L6, l7

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

 

 

 

T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa

Oppilas oppii ymmärtämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.

S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Kuunnellaan ja havainnoidaan kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.

 

Oppilas tutustuu ensisijaisesti arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Pääpaino on puhutussa kielessä (laulut, lorut, tarinat).

 

Tutustutaan vieraalle kielelle tyypillisiin ääntämiseen ja sen eroavaisuuksiin verrattuna suomen kieleen (esim. intonaatio, äänenpaino).

 

Oppiminen tapahtuu toiminnallisesti (laulut, leikit, lorut).

 

Harjoitellaan kieliluokan kohdekielelle ja -kulttuurille tyypillisimpiä

kohteliaisuuden ilmauksia rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.

 

L1, L2, L3, L4,

L5, L7

L5Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

 

 

 

T10 ohjata oppilasta käyttämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa ja harjoittelemaan ääntämistä

 

Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi.

S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan osana vuorovaikutusta erilaisissa oppilaille tutuissa tilanteissa sekä esimerkiksi kuvien, laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden, draaman ja pelillistämisen avulla. Tarjotaan mahdollisuuksia tutustua vähitellen kirjoittamiseen.

 

Äänteiden ja ääntämisen harjoittelu alkaa. Äänteitä, sanoja ja sanontoja harjoitellaan toistamalla. Erityisesti kiinnitetään huomiota ja opiskellaan kuulemaan suomen kielestä poikkeavia äänteitä (kts. 2. lk).

 

Harjoitellaan käsiteltävien aiheiden valintaa yhdessä.

 

Tunnistetaan ja päätellään viestien ydinsisältöjä asiayhteyteen tukeutuen (esim. eleet ja ilmeet, intonaatio).

 

L1, L2, L3, L4,

L5, L7

T11 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin

Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi kommunikoidessaan oppimistilanteessa.

S3 Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan osana vuorovaikutusta.

Tutustutaan vähitellen kirjoittamiseen.

 

Harjoitellaan oppilaiden jokapäiväiseen elämänpiiriin kuuluvaa kohdekielen keskeistä sanastoa ja matemaattista termistöä sekä yksinkertaisia lauseita CLIL- menetelmää käyttäen.

Kannustetaan käyttämään kielitaitoa rohkeasti.

L3, L4, L5,

L7

 

 

2. luokka

ENGLANTI, SAKSA, VENÄJÄ, A1

 

 

 

Opetuksen tavoitteet

2. luokka

Opetuksen

tavoitteista johdetut

oppimisen tavoitteet

Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet

(S)

Laaja-alainen osaaminen (L)

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

 

 

 

T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa on. Ohjataan oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä.

Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekieli muista osaamistaan kielistä

 

(tavoitetta ei arvioida)

S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Hyödynnetään kielten opetuksessa oman koulun ja lähiympäristön kotikansainvälisyyttä sekä Turun kaksi- ja monikielistä kulttuuritarjontaa (kirjasto, teatteri jne).

 

Pohditaan omia kokemuksia kohtaamisissa eri kieli- ja kulttuuritaustan omaavien ihmisten kanssa.

 

Kuunnellaan ja tutustutaan kieliluokan kohdekieleen toiminnallisten harjoitusten avulla (esim. leikit, pelit, laulut, digitaaliset materiaalit).

 

L1, L2, L5, L7

T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta

 

Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja.

 

(tavoitetta ei arvioida)

S1 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille.

Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitys omassa perheessä, luokassa ja koulussa laajemmin (esim. Turku, Suomi, yhteisöt).

 

Hyödynnetään oman koulun ja lähiympäristön kotikansainvälisyyttä kieltenopetuksessa.

 

Saadaan opetusta ja ohjausta natiiviopettajilta.

 

Harjoitellaan arvostavaa ja kohteliasta kieliluokan kohdekielen kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa (esim. päivittäin toistuvissa toiminnoissa sekä leikin, musiikin ja draaman avulla).

 

L1, L2

Kielenopiskelutaidot

 

 

 

T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä

 

Oppilas oppii

yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja

S2 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

Pohditaan yhdessä monikielisyyttä oppilaan omassa arjessa.

 

Tehdään yhdessä havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen.

 

L1, L2, L6

T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä

 

Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä.

 

(tavoitetta ei arvioida)

S2 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella.

Ohjataan ja kannustetaan lasta tarkkailemaan ja tutkimaan vierasta kieltä myös koulussa ja koulun ulkopuolella (kielen tarkkailuun kannustavat läksyt).

Tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen (lasten kokemusmaailman sanastoa-> lelut, pelit, viihdemaailma, herkut).

 

Keskustellaan siitä, miten kohdekieltä voi harjoitella koulun ulkopuolella, käyttäen eri viestintävälineitä (esim. pelit, leikit, laulut, elokuvat, kuvakirjat ja nettimateriaalit).

 

L1, L4, L5

T5 tutustutaan yhdessä erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.

 

Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.

S2 Pohditaan, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Harjoitellaan erilaisia tapoja opiskella kieltä. Harjoitellaan arvioimaan omaa kielitaitoa itse- ja vertaisarvioinnin keinoin käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Tehdään oppilaat tietoisiksi erilaisista tavoista oppia kieltä (toiminta, toisto, leikki, puhuminen, kuuleminen, piirtäminen, laulu, draama), jotta hän myöhemmin kykenee omakohtaiseen tavoitteiden asetteluun ja arviointiin.

Harjoitellaan tavoitteiden asettelua, itse- ja vertaisarviointia sekä itsenäisesti että ryhmässä.

 

Harjoitellaan kieliluokan kohdekieltä toiminnallisesti ja kommunikatiivisesti mm. laulamalla, leikkimällä ja piirtämällä sekä ikätasolle sopivien kirjallisten materiaalien ja tehtävien avulla CLIL-menetelmää käyttäen.

 

L1, L7

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

 

 

 

T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilan-teissa

 

 

Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.

S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Keskeisiä sisältöjä ovat eri kielenkäyttötarkoituksiin liittyvät tilanteet, kuten tervehtiminen, hyvästely, omasta itsestä kertominen ja arkeen liittyvät kielenkäyttötilanteet. Opetuksessa harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Osana vuorovaikutusta harjoitellaan sanastoa ja rakenteita fraaseina esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla.

Oppilas laajentaa kielitaitoaan eri tilanteisiin sopivilla fraaseilla. Oppilas tottuu esittelemään itsensä sekä tuetusti kertomaan itsestään ja arjestaan. Lasta rohkaistaan käyttämään kieltä.

 

Tutustutaan kieleen monipuolisesti hyödyntäen erilaisia oppimistapoja, myös tietotekniikkaa.

 

Oppilas varmentaa kieliluokan kohdekielellä oppimiaan tilanteeseen sopivia tervehdyksiä ja fraaseja:

 

EN:

Good morning, Good afternoon, thank you, please, here you are, bye, yes, no

 

SA:

Guten Morgen, Guten Tag, Danke, Bitte, Tschüs, ja, nein usw.

 

VE:

Доброе утро, добрый день, здравствуйте, привет, спасибо, пожалуйста, до свидания, пока, да, нет)

 

 

L1, L2, L4, L6,

L7

 

 

 

 

T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.

Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteesta. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmäränyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.

S3 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on ongelmia.

Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoittellaan erilaisia ilmaisun keinoja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on vaikeuksia.

 

Harjoitellaan päivittäin toistuvia, epämuodollisia, rutiininomaisia viestintätilanteita sekä ohjeiden kuuntelua ja ymmärtämistä esim. leikkimällä, toistamalla, pelaamalla, satujen sekä ikätasolle sopivien kirjallisten tehtävien ja materiaalien avulla myös teknologiaa hyödyntäen.

 

Tutkitaan lapsen maailmaan liittyviä vieraskielisiä sanoja ja harjoitellaan kieliluokan kohdekielen sanojen merkityksien päättelyä esim.

 

EN:

lelut: pet shop,

pelit: football, viihdemaailma: play station,

herkut: popcorn.

 

SA:

lelut: das Auto, der Ball,

värit: lila, rosa

ruoka: die Tomate, die Banane

 

VE:

футбол, хоккей, лимонад)

L1, L2, L3, L4

L5, L7

T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla

 

Oppilas oppii käyttämään joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia

S3 Totutellaan käyttämään kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia arjen vuorovaikutustilan-teissa, kuten tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen ja avun pyytäminen. Harjoitellaan luontevaa reagointia vuorovaikutustilanteissa.

 

Harjoitellaan reagoimaan kohdekielelle tyypillisillä tavoilla. Harjoitellaan ja syvennetään kohteliasta kielen käyttöä oppitunneilla ja osana koulun arkea.

Harjoitellaan intonaation, eleiden, ilmeiden ja ympäristön hyödyntämistä viestintätilanteissa.

Vahvennetaan ymmärrystä kulttuurien välisistä eroista kohteliaisuuden ilmauksissa. Varmennetaan osaamista kohteliaasta kielenkäytöstä kieliluokan kohdekielellä oppitunneilla ja osana koulun arkea, esim.

 

EN:

hello, good morning, please, thank you, sorry

 

SA:

Hallo, Guten Morgen, Guten Tag, Bitte, Danke, Entschuldigung, Es tut mir leid

 

VE:

Opettajia ja vieraita aikuisia teititellään ja puhutellaan nimellä ja isännimellä)

 

L2, L4, L6, L7

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

 

 

 

T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa

 

 

 

Oppilas oppii ymmärtämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.

S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Kuunnellaan ja havainnoidaan kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.

Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin. Tutustutaan vieraalle kielelle tyypilliseen ääntämiseen ja sen eroavaisuuksiin verrattuna suomen kieleen (esim. intonaatio, äänenpaino).

Oppiminen tapahtuu edelleen pääsääntöisesti toiminnallisesti (laulut, leikit, lorut).

 

Harjoitellaan kieliluokan kohdekielelle ja -kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia päivittäin rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.

 

L1, L2, L3, L4,

L5, L7

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

 

 

 

T10 ohjata oppilasta käyttämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa ja harjoittelemaan ääntämistä

 

Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi.

S3 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan osana vuorovaikutusta erilaisissa oppilaille tutuissa tilanteissa sekä esimerkiksi kuvien, laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden, draaman ja pelillistämisen avulla. Tarjotaan mahdollisuuksia tutustua vähitellen kirjoittamiseen.

Tarjotaan mahdollisuuksia kirjoittamiseen vähitellen.

Äänteiden ja ääntämisen harjoittelu jatkuu. Oppilas tutkii, miltä opittu äänne näyttää kirjoitettuna. Harjoiteltavia äänteitä ovat esim.

EN:

v/w > vet/wet

p/b > pig/big

u > umbrella, sun
a > ant

j > jump

y > yes

c > cat

th > brother

ch> chocolate

sh > ship

ee> see

 

Harjoitellaan käsiteltävien aiheiden ja tekstien valintaa yhdessä.

 

Tunnistetaan ja päätellään viestien ydinsisältöjä asiayhteyteen tukeutuen (esim. eleet ja ilmeet, intonaatio).

 

Luetaan ja kuunnellaan kohdekielellä tehtäväksi antoja ja tehdään ikätasolle sopivia kirjallisia tehtäviä. Kuunnellaan ja katsellaan tarinoita.

Kieliluokan kohdekielen äänteiden ja ääntämisen harjoittelu jatkuu. Oppilas tutkii, miltä opittu äänne näyttää kirjoitettuna. Harjoiteltavia äänteitä ovat esim.

EN:

v/w > vet/wet

p/b > pig/big

u > umbrella, sun
a > ant

j > jump

y > yes

c > cat

th > brother

ch> chocolate

sh > ship

ee> see

 

SA:

ei>nein, klein

eu>Euro

äu>Fräulein

sch>Schule

 

VE:

2.lk:n aikana opitaan kyrilliset kirjaimet, kirjain – äänneyhteys

ж> жук

ш> школа

ч> черепаха

я> яблоко

ю> юбка

ы> сыр

 

L1, L2, L3, L4,

L5, L7

T11 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin

Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi kommunikoidessaan oppimistilanteessa.

S3 Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan osana vuorovaikutusta.

Tutustutaan kirjoittamiseen.

 

Harjoitellaan päivittäin oppilaiden jokapäiväiseen elämänpiiriin kuuluvaa kieliluokan kohdekielen keskeistä sanastoa ja yksinkertaisia lauseita.

 

Luodaan oppilaille kielenkäyttötilanteita ja rohkaistaan luontevaan kielenkäyttöön.

Käytetään kielitaitoa rohkeasti.

 

Harjoitellaan sanojen ja pienten lauseiden kirjoittamista.

L3, L4, L5,

L7