Tavoitteet

2. luokka

S

Koulukohtainen

L

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen

ja kielitietoisuuteen

 

 

 

 

T1 ohjata oppilasta havaitsemaan

lähiympäristön ja maailman

kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä

englannin asema globaalin viestinnän

kielenä

 

S1

Pohditaan omia kokemuksia kohtaamisissa eri kieli- ja kulttuuritaustan omaavien ihmisten kanssa.

 

Kuunnellaan ja tutustutaan kieleen toiminnallisten harjoitusten

avulla (esim. leikit, pelit, laulut)

 

Tutustutaan ympäröivän yhteisön monikielisyyteen ja -kulttuurisuuteen kotikansainvälisyyden avulla.

L2

T2 motivoida oppilasta arvostamaan

omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä

maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ja kohtaamaan ihmisiä

ilman arvottavia ennakkooletuksia

S1

Hyödynnetään oman koulun ja lähiympäristön kotikansainvälisyyttä

kieltenopetuksessa.

Harjoitellaan arvostavaa ja kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa

(esim. leikin ja draaman avulla).

L1

L2

T3 ohjata oppilasta havaitsemaan

kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen

päättelykyvyn kehittymistä

S1

Pohditaan monikielisyyttä oppilaan omassa arjessa.

Tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen.

L1

L2

 

T4 ohjata oppilasta ymmärtämään,

että englanniksi on saatavilla runsaasti aineistoa ja valitsemaan niistä omaa oppimistaan edistävää, sisällöltään

ja vaikeustasoltaan sopivaa aineistoa

S1

Keskustellaan siitä, miten englantia voi harjoitella koulun

ulkopuolella, käyttäen eri viestintävälineitä (esim.pelit, laulut...)

L2

L3

Kielenopiskelutaidot

 

 

 

T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä

kannustava yhdessä oppiminen

S2

Harjoitellaan kieltä mm. laulamalla, leikkimällä ja piirtämällä.

L1

L3

T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja

kannustaa harjaannuttamaan

kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten

S2

Tutustutaan kieleen monipuolisesti hyödyntäen erilaisia

oppimistapoja, myös tietotekniikkaa.

 

L1

L4

L5

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

 

 

 

T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan

vuorovaikutusta aihepiiriltään monenlaisissa tilanteissa rohkaisten

viestinnän jatkumiseen mahdollisista katkoksista huolimatta

S3

Harjoitellaan yleisimmin toistuvia, epämuodollisia, rutiininomaisia

viestintätilanteita (esim. leikkimällä, pelaamalla).

L2

L4

T8 rohkaista oppilasta pitämään

yllä viestintätilannetta käyttäen monenlaisia viestinnän jatkamisen

keinoja

S3

Harjoitellaan intonaation, eleiden, ilmeiden ja ympäristön hyödyntämistä viestintätilanteissa.

L4

T9 tukea oppilaan viestinnän kulttuurista sopivuutta tarjoamalla mahdollisuuksia

harjoitella monipuolisia sosiaalisia tilanteita

S3

Harjoitellaan englannin kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.

L2

L4

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

 

 

 

T10 ohjata oppilasta työskentelemään

vaativuudeltaan eri tasoisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa käyttäen erilaisia ymmärtämisstrategioita

S3

Harjoitellaan käsiteltävien aiheiden ja tekstien valintaa yhdessä. Tunnistetaan ja päätellään viestien ydinsisältöjä asiayhteyteen tukeutuen (esim. eleet ja ilmeet, intonaatio)

 

L4

T11 tarjota oppilaille mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä

laajentaen sekä kiinnittäen huomiota

myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin

S3

Harjoitellaan oppilaiden jokapäiväiseen elämänpiiriin kuuluvaa englannin keskeistä sanastoa ja yksinkertaisia lauseita.

Kannustetaan käyttämään kielitaitoa rohkeasti.

L2

L4