2. luokka | S | Koulukohtainen | L |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
|
|
|
|
T1 ohjata oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä englannin asema globaalin viestinnän kielenä
| S1 | Pohditaan omia kokemuksia kohtaamisissa eri kieli- ja kulttuuritaustan omaavien ihmisten kanssa.
Kuunnellaan ja tutustutaan kieleen toiminnallisten harjoitusten avulla (esim. leikit, pelit, laulut)
Tutustutaan ympäröivän yhteisön monikielisyyteen ja -kulttuurisuuteen kotikansainvälisyyden avulla. | L2 |
T2 motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakkooletuksia | S1 | Hyödynnetään oman koulun ja lähiympäristön kotikansainvälisyyttä kieltenopetuksessa. Harjoitellaan arvostavaa ja kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa (esim. leikin ja draaman avulla). | L1 L2 |
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen päättelykyvyn kehittymistä | S1 | Pohditaan monikielisyyttä oppilaan omassa arjessa. Tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. | L1 L2
|
T4 ohjata oppilasta ymmärtämään, että englanniksi on saatavilla runsaasti aineistoa ja valitsemaan niistä omaa oppimistaan edistävää, sisällöltään ja vaikeustasoltaan sopivaa aineistoa | S1 | Keskustellaan siitä, miten englantia voi harjoitella koulun ulkopuolella, käyttäen eri viestintävälineitä (esim.pelit, laulut...) | L2 L3 |
Kielenopiskelutaidot |
|
|
|
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen | S2 | Harjoitellaan kieltä mm. laulamalla, leikkimällä ja piirtämällä. | L1 L3 |
T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten | S2 | Tutustutaan kieleen monipuolisesti hyödyntäen erilaisia oppimistapoja, myös tietotekniikkaa.
| L1 L4 L5 |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
|
|
|
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan vuorovaikutusta aihepiiriltään monenlaisissa tilanteissa rohkaisten viestinnän jatkumiseen mahdollisista katkoksista huolimatta | S3 | Harjoitellaan yleisimmin toistuvia, epämuodollisia, rutiininomaisia viestintätilanteita (esim. leikkimällä, pelaamalla). | L2 L4 |
T8 rohkaista oppilasta pitämään yllä viestintätilannetta käyttäen monenlaisia viestinnän jatkamisen keinoja | S3 | Harjoitellaan intonaation, eleiden, ilmeiden ja ympäristön hyödyntämistä viestintätilanteissa. | L4 |
T9 tukea oppilaan viestinnän kulttuurista sopivuutta tarjoamalla mahdollisuuksia harjoitella monipuolisia sosiaalisia tilanteita | S3 | Harjoitellaan englannin kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa. | L2 L4 |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
|
|
|
T10 ohjata oppilasta työskentelemään vaativuudeltaan eri tasoisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa käyttäen erilaisia ymmärtämisstrategioita | S3 | Harjoitellaan käsiteltävien aiheiden ja tekstien valintaa yhdessä. Tunnistetaan ja päätellään viestien ydinsisältöjä asiayhteyteen tukeutuen (esim. eleet ja ilmeet, intonaatio)
| L4 |
T11 tarjota oppilaille mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä laajentaen sekä kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin | S3 | Harjoitellaan oppilaiden jokapäiväiseen elämänpiiriin kuuluvaa englannin keskeistä sanastoa ja yksinkertaisia lauseita. Kannustetaan käyttämään kielitaitoa rohkeasti. | L2 L4 |