OPERATIIVINEN SOPIMUS 2018

Toimiala: Sivistystoimiala


Palvelualue: Perusopetus

 

Sopimuksen tarkoitus:

 

Operatiivinen sopimus on kasvatus- ja opetuslautakunnan ja toimialan välinen sopimus perusopetuspalveluista. Operatiivinen sopimus sisältää palvelualueen keskeiset toiminnalliset tavoitteet, tavoitteiden toteutumista kuvaavat mittarit, työvoiman käytön ja laatutavoitteet mittareineen.

 

 

Lähtökohdat

 

Kuvaus toiminnasta

 

Perusopetus tukee oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Se luo perustan oppilaan laajan

yleissivistyksen muodostumiselle, vahvistaa oppimaan oppimista ja edellytyksiä elinikäiseen oppimiseen. Perusopetus edistää kulttuurien sekä aatteellisten, maailmankatsomuksellisten ja uskonnollisten perinteiden sekä länsimaisen humanismin perinteen tuntemista ja ymmärtämistä. Elämän, toisten ihmisten ja luonnon kunnioittamisen rinnalla korostetaan ihmisarvon loukkaamattomuutta, ihmisoikeuksien kunnioittamista ja suomalaisen yhteiskunnan demokraattisia arvoja, kuten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Sivistykseen kuuluu myös yhteistyö ja vastuullisuus, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, kasvu hyviin tapoihin sekä kestävän kehityksen edistäminen.

 

Suomenkielisen perusopetuksen kouluja on 31. Niissä on oppilaita yhteensä 12074, kansainvälisessä koulussa on lisäksi 225 oppilasta. Palvelualueella toimii kolme yhteistyöaluetta. Pitkään jatkunut oppilaiden määrän väheneminen on pysähtynyt ja oppilasmäärä on kääntynyt kasvuun. Perusopetuksen oppilaista noin 13 % on vieraskielisiä. Opetettavia äidinkieliä on 27. Noin 12,9 % oppilasta tarvitsee erityistä tukea opinnoissaan (1555). Turun perusopetuksessa on erikoisluokkatoimintaa mm. kielissä, matematiikassa, liikunnassa, musiikissa ja kuvataiteessa. Erikoisluokilla on oppilaita 2049, mikä on noin 17 % perusopetuksen oppilaista. Ulkokuntalaisia oppilaita on 595 (5 %)

 

 

Toimintaympäristön muutostekijät

 

Sivistystoimiala on hankkinut uudet päätelaitteet vuosiluokille 4 ja 7 vuoden 2017 aikana. Laitteet tulevat oppilaille henkilökohtaisiksi kolmen vuoden käyttöajalla. Siten kaikilla 4.-9.-luokkalaisilla on päätelaite 1.8.2019 lukien. Varhaiskasvatuksessakin digitalisaatioon tulisi panostaa, vaikka siihen ei toistaiseksi ole luvattu valtakunnallista rahoitusta.

Sivistystoimiala huolehtii osaltaan koulutustakuun toteuttamisesta siten, että kaikille opinhaluisille voidaan tarjota opiskelupaikka.

Aikuisten perusopetuksen toimintamalli uudistetaan valtakunnallisesti vuoden 2018 aikana. Siirto osaksi ammatillista koulutusta.

Perusopetuslainmukainen aamu- ja iltapäivätoiminta siirtyy sivistystoimialalle siltä osin kuin se on ollut hyvinvointitoimialan järjestämää. Koulupsykologitoiminta on siirtymässä hyvinvointitoimialalta sivistystoimialalle. Lisäksi sivistystoimialan uima-opetus ja koululiikunnanohjaus ovat siirtymässä vapaa-aikatoimialalle.

Oppilasmäärän kehitys perusopetuksessa: Oppilasmäärän kasvu keväästä 2017 syksyyn 2017 on 283 oppilasta

 

Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet

 

Perusopetuksen yhteiseksi kehittämistavoitteeksi on asetettu osallisuuden kokemuksen vahvistaminen tehdyn laatukyselyn tulosten perusteella. Seuranta: laatukysely.

 

Terveyden edistämisen painopiste on kansallisen kärkihankkeen eli Liikkuva koulu -projektin toteuttamisessa yhdessä vapaa-aikatoimialan kanssa. Lisäksi kehitetään päiväkotien ja oppilaitosten kalusteita uusien oppimisympäristöjen ja paremman ergonomian edellyttämällä tavalla.

 

Vanhemmuuden tukeminen on sivistystoimialan perustoimintaa kaikilla palvelualueilla.

 

Taloudelliset tavoitteet

 

Määrärahat

 

1.000 €

TOT 2016

TA 2017

TA 2018

Tulot

8.979

6.989

6.019

Menot

115.826

114.269

115.120

Netto

-106.847

-107.279

-109.102

 

Muutos-%

 

0,4

1,7

 

 

Resurssien käyttö

 

Työvoiman käyttö

 

 

TOT 2016

TA 2017

TA 2018

Htv

1250,7

1250

1269

Palkat ja palkkiot

51.903.025

50 723 488

49.957.431

Sijaistus %

55, 8 %

52 %

52 %

Sairauspoissaolo%

3,2 %

3,0 %

3,0 %

 


Tilojen ja alueiden käyttö

 

 

TOT 2016

TA 2017

TA 2018

Tilat yhteensä (m²)

147.235

148.797

 

Sisäisen vuokran perusteena olevat tilat (m²)

147.235

148.797

 

Muut tilat (m)

 

 

 

Alueet yhteensä (ha)

 

 

 

Sisäinen vuokra yhteensä (€)

24.080.378

24.223.695

24.640.327

Lisätietoja:

 

Toiminnalliset tavoitteet

 

Operatiiviset tavoitteet

 

Strategisesta sopimuksesta johdetut

 

Strategisen sopimuksen tavoite (viite)

Strategisen linjauksen
tunnus/

alatavoite

Palvelualueen tavoite

TA 2018
mittari

Mittarin
seuranta-väli

Vastuuyksikkö

Lisätään tuottavuutta tekemällä ehkäisevästä työstä kaiken toiminnan kivijalka

2.1.2.

Oppilaiden ja kotien osallisuuden vahvistaminen

 

Varhainen puuttuminen ja kolmiportaisen tuen tehokas käyttö

 

Kouluissa selkeät toimintatavat erilaisten ongelmatilanteiden hallintaan.

 

Oppilaat tuntevat olonsa turvalliseksi ja kiusaamiseen puututaan heti.

 

Laadunarviointikysely

 

Laadunarviointikysely

 

 

Laadunarviointikysely

 

 

Laadunarviointikysely

joka toinen vuosi

Palvelualuejohtaja, erityispalvelupäällikkö, rehtori, opetushenkilöstö, oppilashuoltohenkilöstö

Uusien digitaalisten toimintaympäristöjen omaksuminen

2.2.2.

Vahvistetaan digitaalista oppimisympäristöä perusopetuksen arjessa.

 

Laaditaan ja otetaan käyttöön tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön strategia lähivuosiksi.

 

Jokaiselle opettajalle tarjotaan tvt-opetuskäyttöä tukevaa koulutusta (tutorointi ja muu koulutustarjonta).

 

Valmistellaan ja pilotoidaan formatiivisen arviointijärjestelmän käyttöä sähköisellä alustalla.

toteutunut / ei toteutunut

 

Kaupunginvaltuusto, It-palvelut, TOP-keskus, palvelualuejohtaja, rehtorit, opetushenkilöstö

Terveiden elämäntapojen edistäminen (Liikkuva koulu)

2.1.1.

Peruskoulut mukana Liikkuva koulu –hankkeessa.

Oppimisen toiminnallisuutta lisätään.

 

 

 

 

Kouluissa yhdysopettajamalli toimii. Henkilökunta koulutetaan liikunnallisiin opetusmenetelmiin.

Move (koululaisten fyysinen toimintakyky) -mittaukset. Vertailu kansalliseen viitearvoon: 5lk tytöt ja pojat

 

Toteutunut / ei toteutunut

1 vuosi

Rehtorit, opetushenkilöstö, hankekoordinaattorit, Vapaa-aikatoimiala, 3. sektori

 

 

 

 

 

 

Lisätietoja:

 

 

Muut

 

Tavoitteen peruste
(=mistä tavoite on johdettu, esim. ohjelma tai normi)

Palvelualueen tavoite

 

TA 2018

mittari

Mittarin
seuranta-

väli

Vastuuyksikkö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lisätietoja:

 

 

Projektit

 

Strateginen hanke

Projekti

Vaihe

Hyötytavoitteet

Alku (P3)

Loppu P6

Strategiakytkös

Sito/Terveiden elämäntapojen edistäminen

Et sä mittään kerhoon lähtis

P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe)

Hanke tukee oppilasyhteistyöverkoston aktivoitumista, oppilahuoltotoimintaan osallistuvien sekä koulujen yhteistyötä ja erityisesti kerhotoiminnan kehittämistä erilaisissa ja erikokoisissa kouluissa.

Hanke tukee sivistystoimen strategiaa sekä myös merkittävästi kodin ja koulun yhteistyötä

18.5.2017

31.12.2019

2.1.2 Lisätään tuottavuutta tekemällä ehkäisevästä työstä kaiken toiminnan kivijalka

Sito/Terveiden elämäntapojen edistäminen

Liikkuva koulu 2017

P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe)

Koulupäivän aikaisen aktiivisuuden edistäminen ja istumisen vähentäminen (arjen aktiivisuuden edistäminen, aktiivinen ja toiminnallinen oppiminen, koulupäivän rakenne, liikkumaan aktivoiva harrastetoiminta koulujen aamu- ja iltapäivissä sekä lasten, nuorten, koulun koko henkilökunnan ja huoltajien osallistaminen, liikkumaan aktivoivien olosuhteiden luominen)

1.8.2017

31.12.2018

2.1.1 Luodaan puitteet hyvinvoinnille laaja-alaisella yhteistyöllä

Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen

Digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen

P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe)

Käytössä olevien digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen ja tarpeen mukaan niiden uudistaminen/vaihtaminen.

31.8.2016

31.12.2018

2.2.8

Tulevaisuuden osaamispääoma turvataan järjestämällä jatkossakin korkeatasoista yleissivistävää koulutusta

Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen

Disco idipsum - yhdessä oppiminen

P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe)

Perusopetuksen opettajien käytössä on räätälöityjä, uuden opetussuunnitelman hengen ja tavoitteiden mukaisia, tutkimusperustaisia pedagogisia toimintamalleja, joiden pohjalta opettaja voi edelleen kehittää omaan opetukseensa sopivia sovellutuksia sekä syventää osaamistaan. Näin varmistetaan, että teknologian käyttö on tiukasti OPS-perustaista, eikä irrallista puuhastelua. Myös opettajien väliseen verkostoitumiseen, vertaisoppimiseen ja yhteisölliseen suunnitteluun on syntynyt toimintatapa sekä yhteistyö yliopiston ja kumppanikuntien kanssa on syventynyt.

Hankkeen tuotoksena syntyy myös uuteen opetussuunnitelmaan perustuva, yleisiä pedagogisia perusteita avaava digitaalinen aloitusopas kaikille opettajille, joiden luokassa otetaan käyttöön henkilökohtaiset päätelaitteet. Perusopetukseen saadaan oppijalähtöisiä kehittämisideoita ja toimintatapoja, joita opettajatiimit jalostavat eteenpäin pedagogisten mallien kehittämisen ja testaamisen myötä.

30.11.2016

31.12.2018

2.2.2 Turun seudulla monipuoliset sivistyspalvelut saadaan esteettömästi kaikkien ulottuville hyödyntämällä uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja alueellista

yhteistyötä

Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen

Open merkit

P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe)

500-700 täydennyskoulutuspäivää valtion avustuksella rahoitettuna. Opettajien TVT- osaaminen laajenee ja syvenee merkittävästi. Tieto- ja viestintäteknologian pedaoginen käyttö uusien opetussuunnitelmien tarkoittamalla tavalla toteutuu paremmin.

Koulutusprojektissa pyritään motivoimaan opettajia pitkäkestoisempiin koulutuskokonaisuuksiin mahdollistamalla oma valinnanvara ja runsas tarjonta.

10.2.2016

31.12.2018

2.2.1 Henkilöstön osaaminen pidetään kehityksen kärjessä systemaattisella osaamisen johtamisella ja laajaan verkostoitumiseen kannustamalla

Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen

PaikkaOppi Plus 2

P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe)

Hankkeen päätavoitteena on PaikkaOppi-palvelun käytön edistäminen ja juurruttaminen koulujen käyttöön yhtenä arkipäiväisenä työkaluna sekä käytännön oppimistilanteissa testattujen, oppiaineita integroivien pedagogisten mallien levittäminen

yleissivistävään opetukseen. Painopiste hankkeessa on vahvasti valtakunnallinen.

Lisäksi hanke jatkaa tietoisuuden

lisäämistä paikkatiedosta ja geomediasta eri oppiaineiden keskuudessa.

1.8.2016

31.12.2018

2.2.2 Turun seudulla monipuoliset sivistyspalvelut saadaan esteettömästi kaikkien ulottuville hyödyntämällä uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja alueellista yhteistyötä

Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen

Perusopetuksen päätelaiteprojekti

P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe)

Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa ja oppimisessa on luontevaa, kun päätelaitteet ovat aina saatavilla, kun niitä tarvitaan. Oppilaiden taito hyödyntää digitaalisia välineitä paranee merkittävästi. Päätelaiteratkaisu lisää päätelaitteiden määrää, mutta samalla voidaan vähentää OPAS-työasemien määrää ja vapauttaa suurin osa perusopetuksen tietokoneluokkatiloista muuhun käyttöön. Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen mahdollistuu.

31.8.2016

 

2.2.2 Turun seudulla monipuoliset sivistyspalvelut saadaan esteettömästi kaikkien ulottuville hyödyntämällä uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja alueellista yhteistyötä

Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen

Schola Tutor Aboensis

P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe)

Koulutuksen tarkoituksena on varmistaa, että kaikilla tutoropettajilla on vahva uuden OPS:n tuntemus, valmiudet toimia pedagogisena kehittäjänä ja vertaiskouluttajana kollegoilleen sekä tehtävän vaatimat digitaaliset taidot. Yhteisellä koulutusohjelmalla varmistetaan koulujen tasa-arvo ja että kaikki tutorit toimivat yhdenmukaisten tavoitteiden suuntaisesti ja samojen pedagogisten perusperiaatteiden pohjalta.

Koulutuksessa luodaan myös verkostomaisen toiminnan pohja.

15.11.2016

31.12.2018

2.2.1 Henkilöstön osaaminen pidetään kehityksen kärjessä systemaattisella osaamisen johtamisella ja laajaan verkostoitumiseen kannustamalla

Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen

Tutor Aboensis - Turun uuden perusopetuksen tutoropettajat

P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe)

Tehtäviinsä koulutetun tutoropettajaverkoston avulla yhteisöllistä toimintakulttuuria jalkautetaan jokaisen opettajan tasolle sekä tuetaan pedagogiikan uudistumista kaupungin kaikissa peruskouluissa. Samanaikaisesti Turussa toteutettavan teknologiainvestoinnin mahdollistamana opettajia ohjataan uuden opetussuunnitelman mukaiseen, harkitun tarkoituksenmukaiseen tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttöön. Tutortoiminnalla kehitetään henkilöstön osaamista sekä toteutetaan yhteisopettajuutta ja vertaistukitoimintaa.

15.11.2016

31.12.2018

2.2.7 Vuonna 2017 nuorisotakuu toteutuu laajan poikkihallinnollisen yhteistyön tuloksena

Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen

Uusi PaikkaOppi

P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe)

Tuloksena syntyvä uusi PaikkaOppi on uutta pedagogiikkaa tukeva kansallinen opetuksen digityökalu, jolla on myös koulutusvientipotentiaalia. Uudella koulutuskäyttöön suunnitellulla, vakaasti toimivalla ja dynaamisella karttapalvelulla on säännöllisesti päivittyvät kotimaiset aineistot, se tukee avoimen datan ja rajapintayhteyksien käyttöä ja se soveltuu eri päätelaitteille. Palvelu tarjoaa luontevan tavan integroida eri oppiaineita ja vahvistaa koulujen digitalisaatiota. Hankkeen päättyessä PaikkaOppi on kansallisesti tunnustettu opetuksen digitaalinen palvelu.

30.11.2016

31.12.2018

3.2.3 Digitaalisia palveluja kehitetään laajalla ja avoimella yhteistyöllä

Yhteensä 1 073 450 €

 

   


Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu

 

Kaupungin yhteiset tavoitteet

 

Henkilöstöohjelman painopistealue

Toimialan tavoite TAE 2018

Palvelualueen tavoite TA 2018

Turussa jokaisen tulee voida kokea, että työ lisää hyvinvointia.

Sairauspoissaolot alle 3,6 %

Työkyvyttömyyseläkkeelle jääneiden määrä alle 16

Sairauspoissaolo% 3 %

Työkyvyttömyyseläkkeelle jää alle 5

Aktiivinen osaamisen ennakointi

Keskitettyyn järjestelmään rekisteröidyt kehityskeskustelut 80%

Rekisteröiytjen koulutuspäivien määrä on vähintään 3

Kehityskeskustelut 80%

Koulutuspäivien määrä on vähintään 3

Turku on vetovoimainen työnantaja

Työvoiman käyttö pysyy suunniteltuna (HTV 3690)

Hakemuksia /avoin työpaikka yli 17

htv 1269

hakemuksia 20/avoin työpaikka

Lisätietoja:

 

 

Toimialoittain/palvelualueittain seurattavat (taulukko poistetaan, mikälli toimilalalla ei ole Kunta 10 –palvelualuekohtaista seurantaa)

 

Kunta 10- mittarit

TOT 2014

TOT 2016

TA 2018

Työnantajan suositteleminen (suosittelee %)

68,8 %

76 %

75 %

Päätöksenteon oikeudenmukaisuus

3,18

3,29

3,30

Kehityskeskustelujen käyminen (kyllä %)

62,9 %

86 %

85 %

Työpaikan ilmapiiri

3,85

3.8

3,8

Lisätietoja:

 

Tunnusluvut

 

Tavoitteelliset tunnusluvut

 

Tunnusluku

Tyyppi

TOT 2016

TA 2017

Arvio TOT 2017

TA 2018

Seuranta-
väli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tunnusluvun tyyppi: V= Volyymi; L/V=Laatu/vaikuttavuus; S/P=Saatavuus/peittävyys; T/T=Tuottavuus/taloudellisuus