Toimiala: Sivistystoimiala
Palvelualue: Perusopetus
Sopimuksen tarkoitus:
Operatiivinen sopimus on kasvatus- ja opetuslautakunnan ja toimialan välinen sopimus perusopetuspalveluista. Operatiivinen sopimus sisältää palvelualueen keskeiset toiminnalliset tavoitteet, tavoitteiden toteutumista kuvaavat mittarit, työvoiman käytön ja laatutavoitteet mittareineen.
|
Lähtökohdat
Kuvaus toiminnasta
Perusopetus tukee oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Se luo perustan oppilaan laajan yleissivistyksen muodostumiselle, vahvistaa oppimaan oppimista ja edellytyksiä elinikäiseen oppimiseen. Perusopetus edistää kulttuurien sekä aatteellisten, maailmankatsomuksellisten ja uskonnollisten perinteiden sekä länsimaisen humanismin perinteen tuntemista ja ymmärtämistä. Elämän, toisten ihmisten ja luonnon kunnioittamisen rinnalla korostetaan ihmisarvon loukkaamattomuutta, ihmisoikeuksien kunnioittamista ja suomalaisen yhteiskunnan demokraattisia arvoja, kuten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Sivistykseen kuuluu myös yhteistyö ja vastuullisuus, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, kasvu hyviin tapoihin sekä kestävän kehityksen edistäminen.
Suomenkielisen perusopetuksen kouluja on 31. Niissä on oppilaita yhteensä 12074, kansainvälisessä koulussa on lisäksi 225 oppilasta. Palvelualueella toimii kolme yhteistyöaluetta. Pitkään jatkunut oppilaiden määrän väheneminen on pysähtynyt ja oppilasmäärä on kääntynyt kasvuun. Perusopetuksen oppilaista noin 13 % on vieraskielisiä. Opetettavia äidinkieliä on 27. Noin 12,9 % oppilasta tarvitsee erityistä tukea opinnoissaan (1555). Turun perusopetuksessa on erikoisluokkatoimintaa mm. kielissä, matematiikassa, liikunnassa, musiikissa ja kuvataiteessa. Erikoisluokilla on oppilaita 2049, mikä on noin 17 % perusopetuksen oppilaista. Ulkokuntalaisia oppilaita on 595 (5 %)
|
Toimintaympäristön muutostekijät
Sivistystoimiala on hankkinut uudet päätelaitteet vuosiluokille 4 ja 7 vuoden 2017 aikana. Laitteet tulevat oppilaille henkilökohtaisiksi kolmen vuoden käyttöajalla. Siten kaikilla 4.-9.-luokkalaisilla on päätelaite 1.8.2019 lukien. Varhaiskasvatuksessakin digitalisaatioon tulisi panostaa, vaikka siihen ei toistaiseksi ole luvattu valtakunnallista rahoitusta. Sivistystoimiala huolehtii osaltaan koulutustakuun toteuttamisesta siten, että kaikille opinhaluisille voidaan tarjota opiskelupaikka. Aikuisten perusopetuksen toimintamalli uudistetaan valtakunnallisesti vuoden 2018 aikana. Siirto osaksi ammatillista koulutusta. Perusopetuslainmukainen aamu- ja iltapäivätoiminta siirtyy sivistystoimialalle siltä osin kuin se on ollut hyvinvointitoimialan järjestämää. Koulupsykologitoiminta on siirtymässä hyvinvointitoimialalta sivistystoimialalle. Lisäksi sivistystoimialan uima-opetus ja koululiikunnanohjaus ovat siirtymässä vapaa-aikatoimialalle. Oppilasmäärän kehitys perusopetuksessa: Oppilasmäärän kasvu keväästä 2017 syksyyn 2017 on 283 oppilasta |
Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet
Perusopetuksen yhteiseksi kehittämistavoitteeksi on asetettu osallisuuden kokemuksen vahvistaminen tehdyn laatukyselyn tulosten perusteella. Seuranta: laatukysely.
Terveyden edistämisen painopiste on kansallisen kärkihankkeen eli Liikkuva koulu -projektin toteuttamisessa yhdessä vapaa-aikatoimialan kanssa. Lisäksi kehitetään päiväkotien ja oppilaitosten kalusteita uusien oppimisympäristöjen ja paremman ergonomian edellyttämällä tavalla.
Vanhemmuuden tukeminen on sivistystoimialan perustoimintaa kaikilla palvelualueilla. |
Taloudelliset tavoitteet
Määrärahat
1.000 € | TOT 2016 | TA 2017 | TA 2018 |
Tulot | 8.979 | 6.989 | 6.019 |
Menot | 115.826 | 114.269 | 115.120 |
Netto | -106.847 | -107.279 | -109.102
|
Muutos-% |
| 0,4 | 1,7 |
Resurssien käyttö
Työvoiman käyttö
| TOT 2016 | TA 2017 | TA 2018 |
Htv | 1250,7 | 1250 | 1269 |
Palkat ja palkkiot | 51.903.025 | 50 723 488 | 49.957.431 |
Sijaistus % | 55, 8 % | 52 % | 52 % |
Sairauspoissaolo% | 3,2 % | 3,0 % | 3,0 % |
Tilojen ja alueiden käyttö
| TOT 2016 | TA 2017 | TA 2018 |
Tilat yhteensä (m²) | 147.235 | 148.797 |
|
Sisäisen vuokran perusteena olevat tilat (m²) | 147.235 | 148.797 |
|
Muut tilat (m) |
|
|
|
Alueet yhteensä (ha) |
|
|
|
Sisäinen vuokra yhteensä (€) | 24.080.378 | 24.223.695 | 24.640.327 |
Lisätietoja: |
Toiminnalliset tavoitteet
Operatiiviset tavoitteet
Strategisesta sopimuksesta johdetut
Strategisen sopimuksen tavoite (viite) | Strategisen linjauksen | Palvelualueen tavoite | TA 2018 | Mittarin | Vastuuyksikkö |
Lisätään tuottavuutta tekemällä ehkäisevästä työstä kaiken toiminnan kivijalka | 2.1.2. | Oppilaiden ja kotien osallisuuden vahvistaminen
Varhainen puuttuminen ja kolmiportaisen tuen tehokas käyttö
Kouluissa selkeät toimintatavat erilaisten ongelmatilanteiden hallintaan.
Oppilaat tuntevat olonsa turvalliseksi ja kiusaamiseen puututaan heti.
| Laadunarviointikysely
Laadunarviointikysely
Laadunarviointikysely
Laadunarviointikysely | joka toinen vuosi | Palvelualuejohtaja, erityispalvelupäällikkö, rehtori, opetushenkilöstö, oppilashuoltohenkilöstö |
Uusien digitaalisten toimintaympäristöjen omaksuminen | 2.2.2. | Vahvistetaan digitaalista oppimisympäristöä perusopetuksen arjessa.
Laaditaan ja otetaan käyttöön tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön strategia lähivuosiksi.
Jokaiselle opettajalle tarjotaan tvt-opetuskäyttöä tukevaa koulutusta (tutorointi ja muu koulutustarjonta).
Valmistellaan ja pilotoidaan formatiivisen arviointijärjestelmän käyttöä sähköisellä alustalla. | toteutunut / ei toteutunut |
| Kaupunginvaltuusto, It-palvelut, TOP-keskus, palvelualuejohtaja, rehtorit, opetushenkilöstö |
Terveiden elämäntapojen edistäminen (Liikkuva koulu) | 2.1.1. | Peruskoulut mukana Liikkuva koulu –hankkeessa. Oppimisen toiminnallisuutta lisätään.
Kouluissa yhdysopettajamalli toimii. Henkilökunta koulutetaan liikunnallisiin opetusmenetelmiin. | Move (koululaisten fyysinen toimintakyky) -mittaukset. Vertailu kansalliseen viitearvoon: 5lk tytöt ja pojat
Toteutunut / ei toteutunut | 1 vuosi | Rehtorit, opetushenkilöstö, hankekoordinaattorit, Vapaa-aikatoimiala, 3. sektori |
|
|
|
|
|
|
Lisätietoja:
|
Muut
Tavoitteen peruste | Palvelualueen tavoite
| TA 2018 mittari | Mittarin väli | Vastuuyksikkö |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lisätietoja: |
Projektit
Strateginen hanke | Projekti | Vaihe | Hyötytavoitteet | Alku (P3) | Loppu P6 | Strategiakytkös |
Sito/Terveiden elämäntapojen edistäminen | Et sä mittään kerhoon lähtis | P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe) | Hanke tukee oppilasyhteistyöverkoston aktivoitumista, oppilahuoltotoimintaan osallistuvien sekä koulujen yhteistyötä ja erityisesti kerhotoiminnan kehittämistä erilaisissa ja erikokoisissa kouluissa. Hanke tukee sivistystoimen strategiaa sekä myös merkittävästi kodin ja koulun yhteistyötä | 18.5.2017 | 31.12.2019 | 2.1.2 Lisätään tuottavuutta tekemällä ehkäisevästä työstä kaiken toiminnan kivijalka |
Sito/Terveiden elämäntapojen edistäminen | Liikkuva koulu 2017 | P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe) | Koulupäivän aikaisen aktiivisuuden edistäminen ja istumisen vähentäminen (arjen aktiivisuuden edistäminen, aktiivinen ja toiminnallinen oppiminen, koulupäivän rakenne, liikkumaan aktivoiva harrastetoiminta koulujen aamu- ja iltapäivissä sekä lasten, nuorten, koulun koko henkilökunnan ja huoltajien osallistaminen, liikkumaan aktivoivien olosuhteiden luominen) | 1.8.2017 | 31.12.2018 | 2.1.1 Luodaan puitteet hyvinvoinnille laaja-alaisella yhteistyöllä |
Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen | Digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen | P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe) | Käytössä olevien digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen ja tarpeen mukaan niiden uudistaminen/vaihtaminen. | 31.8.2016 | 31.12.2018 | 2.2.8 Tulevaisuuden osaamispääoma turvataan järjestämällä jatkossakin korkeatasoista yleissivistävää koulutusta |
Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen | Disco idipsum - yhdessä oppiminen | P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe) | Perusopetuksen opettajien käytössä on räätälöityjä, uuden opetussuunnitelman hengen ja tavoitteiden mukaisia, tutkimusperustaisia pedagogisia toimintamalleja, joiden pohjalta opettaja voi edelleen kehittää omaan opetukseensa sopivia sovellutuksia sekä syventää osaamistaan. Näin varmistetaan, että teknologian käyttö on tiukasti OPS-perustaista, eikä irrallista puuhastelua. Myös opettajien väliseen verkostoitumiseen, vertaisoppimiseen ja yhteisölliseen suunnitteluun on syntynyt toimintatapa sekä yhteistyö yliopiston ja kumppanikuntien kanssa on syventynyt. Hankkeen tuotoksena syntyy myös uuteen opetussuunnitelmaan perustuva, yleisiä pedagogisia perusteita avaava digitaalinen aloitusopas kaikille opettajille, joiden luokassa otetaan käyttöön henkilökohtaiset päätelaitteet. Perusopetukseen saadaan oppijalähtöisiä kehittämisideoita ja toimintatapoja, joita opettajatiimit jalostavat eteenpäin pedagogisten mallien kehittämisen ja testaamisen myötä. | 30.11.2016 | 31.12.2018 | 2.2.2 Turun seudulla monipuoliset sivistyspalvelut saadaan esteettömästi kaikkien ulottuville hyödyntämällä uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja alueellista yhteistyötä |
Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen | Open merkit | P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe) | 500-700 täydennyskoulutuspäivää valtion avustuksella rahoitettuna. Opettajien TVT- osaaminen laajenee ja syvenee merkittävästi. Tieto- ja viestintäteknologian pedaoginen käyttö uusien opetussuunnitelmien tarkoittamalla tavalla toteutuu paremmin. Koulutusprojektissa pyritään motivoimaan opettajia pitkäkestoisempiin koulutuskokonaisuuksiin mahdollistamalla oma valinnanvara ja runsas tarjonta. | 10.2.2016 | 31.12.2018 | 2.2.1 Henkilöstön osaaminen pidetään kehityksen kärjessä systemaattisella osaamisen johtamisella ja laajaan verkostoitumiseen kannustamalla |
Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen | PaikkaOppi Plus 2 | P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe) | Hankkeen päätavoitteena on PaikkaOppi-palvelun käytön edistäminen ja juurruttaminen koulujen käyttöön yhtenä arkipäiväisenä työkaluna sekä käytännön oppimistilanteissa testattujen, oppiaineita integroivien pedagogisten mallien levittäminen yleissivistävään opetukseen. Painopiste hankkeessa on vahvasti valtakunnallinen. Lisäksi hanke jatkaa tietoisuuden lisäämistä paikkatiedosta ja geomediasta eri oppiaineiden keskuudessa. | 1.8.2016 | 31.12.2018 | 2.2.2 Turun seudulla monipuoliset sivistyspalvelut saadaan esteettömästi kaikkien ulottuville hyödyntämällä uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja alueellista yhteistyötä |
Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen | Perusopetuksen päätelaiteprojekti | P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe) | Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa ja oppimisessa on luontevaa, kun päätelaitteet ovat aina saatavilla, kun niitä tarvitaan. Oppilaiden taito hyödyntää digitaalisia välineitä paranee merkittävästi. Päätelaiteratkaisu lisää päätelaitteiden määrää, mutta samalla voidaan vähentää OPAS-työasemien määrää ja vapauttaa suurin osa perusopetuksen tietokoneluokkatiloista muuhun käyttöön. Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen mahdollistuu. | 31.8.2016 |
| 2.2.2 Turun seudulla monipuoliset sivistyspalvelut saadaan esteettömästi kaikkien ulottuville hyödyntämällä uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja alueellista yhteistyötä |
Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen | Schola Tutor Aboensis | P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe) | Koulutuksen tarkoituksena on varmistaa, että kaikilla tutoropettajilla on vahva uuden OPS:n tuntemus, valmiudet toimia pedagogisena kehittäjänä ja vertaiskouluttajana kollegoilleen sekä tehtävän vaatimat digitaaliset taidot. Yhteisellä koulutusohjelmalla varmistetaan koulujen tasa-arvo ja että kaikki tutorit toimivat yhdenmukaisten tavoitteiden suuntaisesti ja samojen pedagogisten perusperiaatteiden pohjalta. Koulutuksessa luodaan myös verkostomaisen toiminnan pohja. | 15.11.2016 | 31.12.2018 | 2.2.1 Henkilöstön osaaminen pidetään kehityksen kärjessä systemaattisella osaamisen johtamisella ja laajaan verkostoitumiseen kannustamalla |
Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen | Tutor Aboensis - Turun uuden perusopetuksen tutoropettajat | P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe) | Tehtäviinsä koulutetun tutoropettajaverkoston avulla yhteisöllistä toimintakulttuuria jalkautetaan jokaisen opettajan tasolle sekä tuetaan pedagogiikan uudistumista kaupungin kaikissa peruskouluissa. Samanaikaisesti Turussa toteutettavan teknologiainvestoinnin mahdollistamana opettajia ohjataan uuden opetussuunnitelman mukaiseen, harkitun tarkoituksenmukaiseen tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttöön. Tutortoiminnalla kehitetään henkilöstön osaamista sekä toteutetaan yhteisopettajuutta ja vertaistukitoimintaa. | 15.11.2016 | 31.12.2018 | 2.2.7 Vuonna 2017 nuorisotakuu toteutuu laajan poikkihallinnollisen yhteistyön tuloksena |
Sito/Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja ohjauskäytön kehittäminen | Uusi PaikkaOppi | P4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe) | Tuloksena syntyvä uusi PaikkaOppi on uutta pedagogiikkaa tukeva kansallinen opetuksen digityökalu, jolla on myös koulutusvientipotentiaalia. Uudella koulutuskäyttöön suunnitellulla, vakaasti toimivalla ja dynaamisella karttapalvelulla on säännöllisesti päivittyvät kotimaiset aineistot, se tukee avoimen datan ja rajapintayhteyksien käyttöä ja se soveltuu eri päätelaitteille. Palvelu tarjoaa luontevan tavan integroida eri oppiaineita ja vahvistaa koulujen digitalisaatiota. Hankkeen päättyessä PaikkaOppi on kansallisesti tunnustettu opetuksen digitaalinen palvelu. | 30.11.2016 | 31.12.2018 | 3.2.3 Digitaalisia palveluja kehitetään laajalla ja avoimella yhteistyöllä |
Yhteensä 1 073 450 € |
Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu
Kaupungin yhteiset tavoitteet
Henkilöstöohjelman painopistealue | Toimialan tavoite TAE 2018 | Palvelualueen tavoite TA 2018 |
Turussa jokaisen tulee voida kokea, että työ lisää hyvinvointia. | Sairauspoissaolot alle 3,6 % Työkyvyttömyyseläkkeelle jääneiden määrä alle 16 | Sairauspoissaolo% 3 % Työkyvyttömyyseläkkeelle jää alle 5 |
Aktiivinen osaamisen ennakointi | Keskitettyyn järjestelmään rekisteröidyt kehityskeskustelut 80% Rekisteröiytjen koulutuspäivien määrä on vähintään 3 | Kehityskeskustelut 80% Koulutuspäivien määrä on vähintään 3 |
Turku on vetovoimainen työnantaja | Työvoiman käyttö pysyy suunniteltuna (HTV 3690) Hakemuksia /avoin työpaikka yli 17 | htv 1269 hakemuksia 20/avoin työpaikka |
Lisätietoja:
|
Toimialoittain/palvelualueittain seurattavat (taulukko poistetaan, mikälli toimilalalla ei ole Kunta 10 –palvelualuekohtaista seurantaa)
Kunta 10- mittarit | TOT 2014 | TOT 2016 | TA 2018 |
Työnantajan suositteleminen (suosittelee %) | 68,8 % | 76 % | 75 % |
Päätöksenteon oikeudenmukaisuus | 3,18 | 3,29 | 3,30 |
Kehityskeskustelujen käyminen (kyllä %) | 62,9 % | 86 % | 85 % |
Työpaikan ilmapiiri | 3,85 | 3.8 | 3,8 |
Lisätietoja: |
Tunnusluvut
Tavoitteelliset tunnusluvut
Tunnusluku | Tyyppi | TOT 2016 | TA 2017 | Arvio TOT 2017 | TA 2018 | Seuranta- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tunnusluvun tyyppi: V= Volyymi; L/V=Laatu/vaikuttavuus; S/P=Saatavuus/peittävyys; T/T=Tuottavuus/taloudellisuus