OPERATIIVINEN SOPIMUS 2017, SEURANTA OVK 2 30.6.2017
Sivistystoimiala
Palvelualue: Perusopetus
Sopimuksen tarkoitus:
Operatiivinen sopimus on kasvatus- ja opetuslautakunnan ja toimialan välinen sopimus perusopetuspalveluista. Operatiivinen sopimus sisältää palvelualueen keskeiset toiminnalliset tavoitteet, tavoitteiden toteutumista kuvaavat mittarit, työvoiman käytön ja laatutavoitteet mittareineen.
|
Lähtökohdat
Lyhyt kuvaus toiminnasta
Perusopetus tukee oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Se luo perustan oppilaan laajan yleissivistyksen muodostumiselle, vahvistaa oppimaan oppimista ja edellytyksiä elinikäiseen oppimiseen. Perusopetus edistää kulttuurien sekä aatteellisten, maailmankatsomuksellisten ja uskonnollisten perinteiden sekä länsimaisen humanismin perinteen tuntemista ja ymmärtämistä. Elämän, toisten ihmisten ja luonnon kunnioittamisen rinnalla korostetaan ihmisarvon loukkaamattomuutta, ihmisoikeuksien kunnioittamista ja suomalaisen yhteiskunnan demokraattisia arvoja, kuten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Sivistykseen kuuluu myös yhteistyö ja vastuullisuus, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, kasvu hyviin tapoihin sekä kestävän kehityksen edistäminen.
Suomenkielisen perusopetuksen kouluja on 31. Niissä on oppilaita yhteensä 11753, kansainvälisessä koulussa on lisäksi 244 oppilasta. Palvelualueella toimii kolme yhteistyöaluetta. Pitkään jatkunut oppilaiden määrän väheneminen on pysähtynyt ja oppilasmäärä on kääntynyt alakouluissa kasvuun. Perusopetuksen oppilaista noin 12 % on vieraskielisiä. Opetettavia äidinkieliä on 24. Noin 12 % oppilasta tarvitsee erityistä tukea opinnoissaan (1407). Turun perusopetuksessa on erikoisluokkatoimintaa mm. kielissä, matematiikassa, liikunnassa, musiikissa ja kuvataiteessa. Erikoisluokilla on oppilaita 1923, mikä on noin 15 % perusopetuksen oppilaista. Ulkokuntalaisia oppilaita on 627 (5,3 %)
|
3..2 Toimintaympäristön muutostekijät
Oppilasmäärä on kasvussa alakouluissa. Samoin vieraskielisten oppilaiden määrä kasvaa. Oppilasmäärien kasvu keskittyy tietyille alueille, etenkin Hirvensaloon ja Yli-Maariaan. Vieraskielisten oppilaiden määrä on kasvanut etenkin turvapaikanhakijoiden vuoksi. Valmistavaa opetusta tarvitaan aiempia vuosia enemmän ja samoin myös muuuta oppimisen tukea valmistavan opetuksen oppilaiden siirtyessä perusopetukseen.
Perusopetuksessa otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma 1.8.2016. Vuosiluokilla 1-6 se astui voimaan kokonaisuudessaan, Vuosiluokat 7-9 siirtyivät siihen yleisten linjausten ja toimintakulttuurin osalta myös 1.8. 2016, mutta tuntijaon ja oppiainesisältöjen sekä arvioinnin osalta siihen siirryttiin 1.8.2017 alkaen portaittain niin, että aloittavat 7. luokat ottavat sen vuosittain käyttöön kokonaisuudessaan.
Opetussuunnitelma korostaa koulua oppivana yhteisönä. Ns. laaja-alaisella osamisella, yhdessä tekemisellä ja osallisuudella on suuri merkitys, samoin omien tavoitteiden asettamisella, onnistumisen kokemuksilla, oman työn arvioinnilla ja fyysisellä aktiivisuudella. Oppimisympäristöjä laajennetaan ulos luokkahuoneesta. Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään edistämään vuorovaikutusta sekä työskentelyn moniaistisuutta ja monikanavaisuutta. Opetusta eheytetään ja käyttöön otetaan ns. monialaiset oppimiskokonaisuudet. Kulttuurisesti muuntuvassa koulussa paikallinen ja globaali limittyvät. Kielitietoisuus merkitsee, että jokainen aikuinen on kielellinen malli ja myös opettamansa oppiaineen kielen opettaja.
Toimintaympäristön suurimpia haasteita on koulurakennusten kunto. Talous on entistä tiukempaa erillisvaltionavustusten pienennyttyä. Opetus- ja kulttuuriministeriö on lakkauttanut perusopetusryhmien pienentämiseen kohdistamansa valtionavustuksen ja pienentänyt tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin kohdistettavaa valtionavustusta. Tämä aiheuttaa sen, että opetusryhmien koko kasvaa ja oppilaiden tukemiseen ja tasa-arvoisten mahdollisuuksien luomiseen varattu resurssi pienenee. Samaan aikaan tuen tarve lisääntyy, mikä näkyy esim. tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden määrän lisääntymisenä. Myös kerhotoimintaan saatiin lukuvuodeksi 2016-2017 vähemmän hankerahoitusta. Liikkuva koulu – hanke kehittää oppilaiden arkiliikuntaa ja kehittää kolmannen sektorin toimijoiden mahdollisuuksia toimia kouluillailtapäivätoiminnan tarjoajina. Tämä hankerahoitus on poikkeuksellisen tuntuva.
3.1 Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet
Perusopetuksen yhteisiksi kehittämistavoitteiksi lukuvuonna 2016–2017 on asetettu: –Uuden opetussuunnitelman mukaisen toimintakulttuurin laadukas käyttöönotto –Koulun omat kehittämis- ja arviointikohteet –Seuranta: tammikuussa 2017 toteutetaan perusopetuksen laadunarviointikyselystä Oppilaan arki -kokonaisuus. Kevään veso-päivänä arvioidaan tavoitteen onnistumista mm. kyselyn tulosten pohjalta. |
Taloudelliset tavoitteet
2.1 Määrärahat
1.000 € | TOT 2015 | TOT 2016 | TA 2017 | TOT 30.6.2017 | ENN 31.12.2017 |
|
Tulot | 12.846 | 8.979 | 6.989 | 3.081 | 7.328 |
|
Menot | 114.253 | 115.826 | 114.269 | 57.525 | 113.949 |
|
Netto | -101.407 | -106.847 | -107.279 | -54.444 | -106.620 |
|
Muutos-% |
|
|
|
|
|
|
Resurssien käyttö
3.1 Työvoiman käyttö
| TOT 2015 | TOT 2016 | TA 2017 | TOT 30.6.2017 | ENN 31.12.2017 |
|
Htv | 1250 | 1250 | 1235 | 1272,5/1233,9 |
|
|
Palkat ja palkkiot | 52 140 039 | 51 903 025 | 50 723 488 | 26 068 255 | 50 930 000 |
|
Sijaistus % | 69,50 | 52 | 52 | 68,3 |
|
|
Sairauspoissaolo% | 3,20 | 3,0 | 3,0 | 3,6 |
|
|
Lisätietoja: |
3.2 Tilojen ja alueiden käyttö
| TOT 2015 | TOT 2016 | TA 2017 | TOT 30.6.2017 | ENN 31.12.2017 |
|
Tilat yhteensä (m²) | 153 617 | 147 235 | 148 797 | 148 797 |
|
|
Sisäisen vuokran perusteena olevat tilat (m²) |
|
|
|
|
|
|
Muut tilat (m) |
|
|
|
|
|
|
Alueet yhteensä (ha) |
|
|
|
|
|
|
Sisäinen vuokra yhteensä (€) | 22 432 340 | 24 080 378 | 24 223 695 | 12 111 848 |
|
|
Lisätietoja: |
Toiminnalliset tavoitteet
4.1 Operatiiviset tavoitteet
Strategiasta johdetut tavoitteet
Strategisen sopimuksen tavoite | Linjauksen | Palvelualueen projekti, hanke tai toimenpide | Salkunhallinnassa mukana (K/E) | Mittarin | Vastuu (tulosalue/ | TA 2017 | TOT 30.6.2017 | ENN 31.12.2017 |
|
Lisätään tuottavuutta tekemällä ehkäisevästä työstä kaiken toiminnan kivijalka | 2.1.2. | Varhainen puuttuminen, kolmiportaisen tuen tehikas käyttö, osallistaminen, toimintatapojen kehittäminen, moniammatillinen työ, kodin ja koulun yhteistyö, puheeksi ottaminen, kiusaamisen vastainen toiminta, yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän toiminta hyvinvoinnin lisäämiseksi | E | 2 vuotta | Palvelualuejohtaja, erityispalvelupäällikkö, rehtori, opetushenkilöstö, oppilashuoltohenkilöstö | Laadunarviointi 2017: Rehtorit: 2,5 Opettajat 2,5 (asteikko 1-4)
| Toteutetun laadunarvioinnin tulos henkilöstön osalta 3,12 ( asteikko 1-4) |
|
|
Henkilöstön osaaminen pidetään kehityksen kärjessä systemaattisella osaamisen johtamisella ja laajaan verkostoitumiseen kannustamalla | 2.2.1. | Osaamisprofiilit, kehityskeskustelut, Vertaisoppiminen, koulu oppivana yhteisönä, pedagogiset iltapäivät, koulutuksessa opitun jakaminen työyhteisölle | E, Majakka-verkosto
NPDL
K: Osaava TSO-projektit
|
|
| Tavoite: Kehityskeskustelut 95 %, osaamisen käsittely 95 % Koulutuksen riittävyys 95%
Laadunarviointi 2017: koulumme on oppiva yhteisö 2,7/4
| Kehityskeskusteluja käyty 1170 -> 90 % Osaaminen arvioitu 71 % koko henkilöstöstä
Koulumme on oppiva yhteisö –arviointi 3,19 (asteikko 1-4) |
|
|
Uusien digitaalisten toimintaympäristöjen omaksuminen
Turun seudulla monipuoliset sivistyspalvelut saadaan esteettömästi kaikkien ulottuville hyödyntämällä uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja alueellista yhteistyötä | 2.2.2 (2.2.1.) (3.2.3.) | Luodaan malli henkilökohtaisten päätelaitteiden hankintaan kaikille oppilaille 4.-9.luokilla.
Tuetaan oppimisympäristöjen kehittämistä projekteilla, opettajien koulutuksella ja vertaistuella.
TOP-keskuksen järjestämiin koulutukset osallistutaan. | K
|
| Kaupunginvaltuusto, It-palvelut, TOP-keskus, palvelualuejohtaja, rehtorit opetushenkilöstö | Henkilökohtaiset päätelaitteet kaikilla 4. ja 7.-luokkalaisilla
Kaikki opettajat käyttävät TVT-laitteita opetuksen tukena
TVT-strategian mukainen mittari käytössä | Päätelaitteiden valinta, kilpailutus ja tilaus tehty kaikille 4. ja 7. luokan oppilaille.
Kaikki opettajat käyttävät tvt –laitteita opetuksen tukena. Uusi tvt –strategia on parhaillaan valmisteilla. |
|
|
Vieraskielisen väestön suomen ja ruotsin kielen taidon kehittymistä ja suomalaisen yhteiskunnan tuntemusta tuetaan riittävällä koulutustarjonnalla | 2.2.3. | Laadukas monikulttuurinen opetus, johon varattu riittävä henkilöstöresurssi
Kielitietoisuus, suvaitsevaisuus ja globaali lähestymistapa keskeisinä periaatteina opetuksessa | E |
| Toimialajohtaja, palvelualuejohtaja, monikulttuurisen opetuksen suunnittelija, rehtorit, opetushenkilöstö | Monikulttuurisen opetuksen pedagogista tasoa pidetään yllä valtakunnallisella ja paikallisella täydennyskoulutuksella ja pyritään löytämään tehtäviin kelpoiset opettajat | Yhteistyötä koulutusten järjestämisessä on tehty mm. Turun Yliopiston OKL:n kanssa ja Brahea-keskuksen kanssa, joka on järjestänyt omakielisille opettajille ja oman äidinkielen opettajille täydennyskoulutusta. Opettajia on osallistunut valtakunnallisiin ja paikallisiin koulutuksiin. Turussa on tällä hetkellä meneillään useampia hankkeita monikulttuurisuuteen liittyen jotka järjestävät koulutuksia
|
|
|
Palveluverkon tarkastelu | 2.2.6 (2.2.2) (2.2.8) | Valmistellaan seuraava palveluverkkoselvitys vuoden vaihteessa 2017/2018 |
|
| Toimialajohtaja, palvelualuejohtaja, Kiinteistöliikelaitos | Kiinamyllyn koulun tilakysymykset ratkaistu. | Kiinanmyllyn tilakysymys on ratkaistu ja muutto toteutettu. |
|
|
Osallisuutta lisätään ottamalla se osaksi suunnittelua, toteuttamista ja päätöksentekoa | 2.3.5. | Opetussuunnitelman mukainen toiminta. Oppilaat ja huoltajat osallistuvat koulunkäyntiä koskevien asioiden käsittelyyn. Työyksiköissä jaettu johtajuus ja avoimuus. Laadukas oppilaskuntatoiminta, Lasten Parlamentti ja Nuorisovaltuusto | E | 2 vuotta | Esimiehet, opetushenkilöstö, osallisuuden koordinaattorit | Laadunarvioinnin 2017 arvo 3,0 | Asiakohdan laadunarvioinnin tulos: Oppilaat 3,05 Huoltajat 2,96 Henkilöstö 2,97 Oppilaskunnat ja parlamentti kokoontuvat säännöllisesti |
|
|
Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen: Terveiden elmäntapojen edistäminen | 2.3.3. (2.3.1) (2.2.8) | Oppilaiden koulupäivän aikaista liikuntaa kannustetaan ja tuetaan aktiivisin keinoin.
Kerhotoiminnalla sekä aamu- ja iltapäivätoiminnalla edistetään pysyvien harrastuspolkujen syntymistä.
Koulympäristön terveellisyydestä ja turvallisuudesta huolehditaan.
Turun liikkuva koulu- hanke toteutetaan yhteistyössä vapaa-aikatoimialan kanssa. Lasten ja nuorten liikkumisen tavoitteena on 2 h/päivä.
Kannustetaan kolmannen sektorin toimijoita yhteistyöhön koulupäivän ja iltapäivien liikunnallistamisessa osana Liikkuva koulu-projektia. |
.
K
K | 1 vuosi | Rehtorit, opetushenkilöstö, hankekoordinaattorit, Vapaa-aikatoimiala, 3. sektori | Liikkuva koulu –hankkeen arviointitulokset osoittavat liikunnallisen ja tervellisen elämäntavan lisääntyneen. | Keskimäärin 2 500 oppilasta on osallistunut koulun kerhotoimintaan (Liikkuva koulu -harrastetoiminta ja koulujen kerhotoiminta) viikoittain koko lukuvuoden ajan. - Kerhoihin ovat osallistuneet myös vähän liikuntaa harrastavat oppilaat. - Lähes kaikissa kouluissa toimivat välituntiohjaajat, jotka liikuttavat muita oppilaita välituntisin. - Pitkien välituntien käyttöönoton yleistyminen. - Koulumatkaliikunnan edistäminen erilaisin kampanjoin osassa kouluista. - Istumisjaksojen katkaiseminen oppitunnilla taukojumpilla ja toiminnallisilla opetusmenetelmillä. Move -mittaukset jatkossa fyysisen toimintakyvyn kehittymisen seurannassa. |
|
|
Osaava- ja oppiva kaupunkilainen: Vanhemmuuden tuki | 2.2.8 (2.2.5) | Kasvatuskumppanuus, huoltajan osallisuuden lisääminen, kodin ja koulun yhteistyön muotojen kehittäminen, huoltajien vertaistuki, vanhempainryhmät, yhteistyö 3. sektorin kanssa. | E | 2 vuotta | Palvelualuejohtaja, erityispalvelupäällikkö, rehtorit, opetus- ja oppilashuoltohenkilöstö | Laadunarviointi 2017: tulos 2,5/4 | Laadunarviointitulos: Henkilöstö 3,16, huoltajat 2,89 ja oppilaat 3,21 |
|
|
Terve- ja hyvinvoiva kaupunkilainen: Yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden vähentäminen | 2.1.2. (2.2.3.) | Vieraskielisten oppilaiden tukeminen, kiusaamisen vastainen toimintamalli ja sen mukaiset toimenpiteet. Uusien oppilaiden ryhmäyttäminen opintojen alussa. Yhteisölliset oppimistavat, kummioppilastoiminta, tukioppilastoiminta, kerhotoiminta. Koulun yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän luomat toimintamallit. | E | 1 vuosi | Koulujen yhteisölliset oppilashuoltoryhmät, opetus- ja oppilashuoltohenkilöstö | Yhteisölliset oppilashuoltoryhmät ovat kiinnittäneet yksinäisyyden vähentämiseen aktiivista huomiota | Ryhmien työskentely aloitettu |
|
|
Vaikuttava ja uudistuva kaupunki: Tietojohtamisen kehittäminen | 2.2.2. | Tietojärjestelmien tehokas käyttö resursoinnin ja toiminnan kehittämisen pohjana. Tietovaraston hyödyntäminen. | E |
| Konsernihallinto, projektihenkilöstö, palvelualuejohtaja, Siton hallinto, rehtorit | Tietovarastoa hyödynnetään päivittäistyöskentelyssä. | Työ kesken |
|
|
Lisätietoja: |
Muut tavoitteet
Tavoitteen peruste (uudistamisohjelma, muu) | Palvelualueen tavoite (=toimenpide, projekti, hanke, muu) | Salkunhal-linnassa mukana (K/E) | Mittarin väli | Vastuu (tulosalue/ yksikkö) | TA 2017 | TOT 30.6.2017 | ENN 31.12.2017 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lisätietoja:
|
Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu
5.1 Kaupungin yhteiset tavoitteet
Henkilöstöohjelman painopistealue | Palvelualueen tavoite TA 2017 | Mittarin seuranta- väli | TOT 30.6.2017 | ENN 31.12.2017 |
|
Turussa jokaisen tulee voida kokea, että työ lisää hyvinvointia | Sivistystoimialan sairauspoissaolon (%) aleneminen edellisiin vuosiin verrattuna (2016 3,3 %) |
| 3,5 % |
|
|
Aktiivinen osaamisen ennakointi | Alkaneiden työkyvyttömyyseläkkeiden määrä |
| ei tiedossa |
|
|
Turku on vetovoimainen työnantaja | Sivistystoimialan HTV-tavoite asetetaan sopimuksen kohdassa ”Resurssien käyttö” ja on 3610 |
| 1 272,5
|
|
|
Lisätietoja: |
5.2 Toimialoittain/palvelualueittain seurattavat (taulukko poistetaan, mikälli toimilalalla ei ole Kunta 10 –palvelualuekohtaista seurantaa)
Kunta 10- mittarit, | TOT 2014 | TOT 2016 | Mittarin seuranta- väli | TA 2017 | TOT 30.6.2017 | ENN 31.12.2017 |
|
Työnantajan suositteleminen | 68,8 | 76 % |
| 69,50 | Kysely toteutetaan 2018 |
|
|
Päätöksenteon oikeudenmukaisuus | 3,18 | 3,29
|
| 3,20 | .. |
|
|
Kehityskeskustelujen käyminen | 62,9 | 86% |
| 75 | .. |
|
|
Työpaikan ilmapiiri | 3,85 | 3,8 |
| 3,90 | .. |
|
|
Tunnusluvut
6.1 Tavoitteelliset tunnusluvut
Tunnusluku | Tyyppi | Seuranta- | TOT | TOT | TA | TOT | ENN |
|
Perusopetukseen valmistavan opetuksen (valmo) oppilaat | V | kerran vuodessa* | 190 | 220 | 220 | 127 |
|
|
Perusopetuksen jälkeen sijoittuneet | L/V | kerran vuodessa* | 99,4 % | 99,5% | 99,5% | 99,5% |
|
|
Kustannukset €/oppilas | T/T | kerran vuodessa | 7980 | 8090 |
| 8008 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
•oppilasmäärät 20.9. laskentapäivänä.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tunnusluvun tyyppi: V= Volyymi, L/V=Laatu/vaikuttavuus, S/P=Saatavuus/peittävyys, T/T=Tuottavuus/taloudellisuus