OPERATIIVINEN SOPIMUS 2017, SEURANTA OVK 2 30.6.2017

Sivistystoimiala

Palvelualue: Perusopetus

 

Sopimuksen tarkoitus:

Operatiivinen sopimus on kasvatus- ja opetuslautakunnan ja toimialan välinen sopimus perusopetuspalveluista. Operatiivinen sopimus sisältää palvelualueen keskeiset toiminnalliset tavoitteet, tavoitteiden toteutumista kuvaavat mittarit, työvoiman käytön ja laatutavoitteet mittareineen.

 

 

Lähtökohdat

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta

 

Perusopetus tukee oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Se luo perustan oppilaan laajan yleissivistyksen muodostumiselle, vahvistaa oppimaan oppimista ja edellytyksiä elinikäiseen oppimiseen. Perusopetus edistää kulttuurien sekä aatteellisten, maailmankatsomuksellisten ja uskonnollisten perinteiden sekä länsimaisen humanismin perinteen tuntemista ja ymmärtämistä. Elämän, toisten ihmisten ja luonnon kunnioittamisen rinnalla korostetaan ihmisarvon loukkaamattomuutta, ihmisoikeuksien kunnioittamista ja suomalaisen yhteiskunnan demokraattisia arvoja, kuten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Sivistykseen kuuluu myös yhteistyö ja vastuullisuus, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, kasvu hyviin tapoihin sekä kestävän kehityksen edistäminen.

 

 

Suomenkielisen perusopetuksen kouluja on 31. Niissä on oppilaita yhteensä 11753, kansainvälisessä koulussa on lisäksi 244 oppilasta. Palvelualueella toimii kolme yhteistyöaluetta. Pitkään jatkunut oppilaiden määrän väheneminen on pysähtynyt ja oppilasmäärä on kääntynyt alakouluissa kasvuun. Perusopetuksen oppilaista noin 12 % on vieraskielisiä. Opetettavia äidinkieliä on 24. Noin 12 % oppilasta tarvitsee erityistä tukea opinnoissaan (1407). Turun perusopetuksessa on erikoisluokkatoimintaa mm. kielissä, matematiikassa, liikunnassa, musiikissa ja kuvataiteessa. Erikoisluokilla on oppilaita 1923, mikä on noin 15 % perusopetuksen oppilaista. Ulkokuntalaisia oppilaita on 627 (5,3 %)

 

 

 

 

 

3..2 Toimintaympäristön muutostekijät

 

Oppilasmäärä on kasvussa alakouluissa. Samoin vieraskielisten oppilaiden määrä kasvaa. Oppilasmäärien kasvu keskittyy tietyille alueille, etenkin Hirvensaloon ja Yli-Maariaan. Vieraskielisten oppilaiden määrä on kasvanut etenkin turvapaikanhakijoiden vuoksi. Valmistavaa opetusta tarvitaan aiempia vuosia enemmän ja samoin myös muuuta oppimisen tukea valmistavan opetuksen oppilaiden siirtyessä perusopetukseen.

Perusopetuksessa otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma 1.8.2016. Vuosiluokilla 1-6 se astui voimaan kokonaisuudessaan, Vuosiluokat 7-9 siirtyivät siihen yleisten linjausten ja toimintakulttuurin osalta myös 1.8. 2016, mutta tuntijaon ja oppiainesisältöjen sekä arvioinnin osalta siihen siirryttiin 1.8.2017 alkaen portaittain niin, että aloittavat 7. luokat ottavat sen vuosittain käyttöön kokonaisuudessaan.

Opetussuunnitelma korostaa koulua oppivana yhteisönä. Ns. laaja-alaisella osamisella, yhdessä tekemisellä ja osallisuudella on suuri merkitys, samoin omien tavoitteiden asettamisella, onnistumisen kokemuksilla, oman työn arvioinnilla ja fyysisellä aktiivisuudella. Oppimisympäristöjä laajennetaan ulos luokkahuoneesta. Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään edistämään vuorovaikutusta sekä työskentelyn moniaistisuutta ja monikanavaisuutta. Opetusta eheytetään ja käyttöön otetaan ns. monialaiset oppimiskokonaisuudet. Kulttuurisesti muuntuvassa koulussa paikallinen ja globaali limittyvät. Kielitietoisuus merkitsee, että jokainen aikuinen on kielellinen malli ja myös opettamansa oppiaineen kielen opettaja.

Toimintaympäristön suurimpia haasteita on koulurakennusten kunto. Talous on entistä tiukempaa erillisvaltionavustusten pienennyttyä. Opetus- ja kulttuuriministeriö on lakkauttanut perusopetusryhmien pienentämiseen kohdistamansa valtionavustuksen ja pienentänyt tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin kohdistettavaa valtionavustusta. Tämä aiheuttaa sen, että opetusryhmien koko kasvaa ja oppilaiden tukemiseen ja tasa-arvoisten mahdollisuuksien luomiseen varattu resurssi pienenee. Samaan aikaan tuen tarve lisääntyy, mikä näkyy esim. tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden määrän lisääntymisenä. Myös kerhotoimintaan saatiin lukuvuodeksi 2016-2017 vähemmän hankerahoitusta. Liikkuva koulu – hanke kehittää oppilaiden arkiliikuntaa ja kehittää kolmannen sektorin toimijoiden mahdollisuuksia toimia kouluillailtapäivätoiminnan tarjoajina. Tämä hankerahoitus on poikkeuksellisen tuntuva.

 

3.1 Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet

 

Perusopetuksen yhteisiksi kehittämistavoitteiksi lukuvuonna 2016–2017 on asetettu:

Uuden opetussuunnitelman mukaisen toimintakulttuurin laadukas käyttöönotto

Koulun omat kehittämis- ja arviointikohteet

Seuranta: tammikuussa 2017 toteutetaan perusopetuksen laadunarviointikyselystä Oppilaan arki -kokonaisuus. Kevään veso-päivänä arvioidaan tavoitteen onnistumista mm. kyselyn tulosten pohjalta.

 

 

Taloudelliset tavoitteet

 

2.1 Määrärahat

 

1.000 €

TOT 2015

TOT 2016

TA 2017

TOT 30.6.2017

ENN 31.12.2017

 

Tulot

12.846

8.979

6.989

3.081

7.328

 

Menot

114.253

115.826

114.269

57.525

113.949

 

Netto

-101.407

-106.847

-107.279

-54.444

-106.620

 

Muutos-%

 

 

 

 

 

 

 


Resurssien käyttö

 

3.1 Työvoiman käyttö

 

 

TOT 2015

TOT 2016

TA 2017

TOT 30.6.2017

ENN 31.12.2017

 

Htv

1250

1250

1235

1272,5/1233,9

 

 

Palkat ja palkkiot

52 140 039

51 903 025

50 723 488

26 068 255

50 930 000

 

Sijaistus %

69,50

52

52

68,3

 

 

Sairauspoissaolo%

3,20

3,0

3,0

3,6

 

 

Lisätietoja:

 

3.2 Tilojen ja alueiden käyttö

 

 

TOT 2015

TOT 2016

TA 2017

TOT 30.6.2017

ENN 31.12.2017

 

Tilat yhteensä (m²)

153 617

147 235

148 797

148 797

 

 

Sisäisen vuokran perusteena olevat tilat (m²)

 

 

 

 

 

 

Muut tilat (m)

 

 

 

 

 

 

Alueet yhteensä (ha)

 

 

 

 

 

 

Sisäinen vuokra yhteensä (€)

22 432 340

24 080 378

24 223 695

12 111 848

 

 

Lisätietoja:

 


Toiminnalliset tavoitteet

 

 

4.1 Operatiiviset tavoitteet

 

Strategiasta johdetut tavoitteet

 

Strategisen sopimuksen tavoite

Linjauksen
tunnus/
alatavoite

Palvelualueen projekti,

hanke tai toimenpide

Salkunhallinnassa mukana (K/E)

Mittarin
seuranta-väli

Vastuu

(tulosalue/
yksikkö)

TA 2017

TOT 30.6.2017

ENN 31.12.2017

 

Lisätään tuottavuutta tekemällä ehkäisevästä työstä kaiken toiminnan kivijalka

2.1.2.

Varhainen puuttuminen, kolmiportaisen tuen tehikas käyttö, osallistaminen, toimintatapojen kehittäminen,

moniammatillinen työ, kodin ja koulun yhteistyö, puheeksi ottaminen, kiusaamisen vastainen toiminta, yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän toiminta hyvinvoinnin lisäämiseksi

E

2 vuotta

Palvelualuejohtaja, erityispalvelupäällikkö, rehtori, opetushenkilöstö, oppilashuoltohenkilöstö

Laadunarviointi 2017:

Rehtorit: 2,5

Opettajat 2,5

(asteikko 1-4)

 

Toteutetun laadunarvioinnin tulos henkilöstön osalta 3,12 ( asteikko 1-4)

 

 

Henkilöstön osaaminen pidetään kehityksen kärjessä systemaattisella osaamisen johtamisella ja laajaan verkostoitumiseen kannustamalla

2.2.1.

Osaamisprofiilit, kehityskeskustelut, Vertaisoppiminen, koulu oppivana yhteisönä, pedagogiset iltapäivät, koulutuksessa opitun jakaminen työyhteisölle

E,

Majakka-verkosto

 

NPDL

 

K: Osaava TSO-projektit

 

 

 

Tavoite: Kehityskeskustelut 95 %, osaamisen käsittely 95 %

Koulutuksen riittävyys 95%

 

Laadunarviointi 2017:

koulumme on oppiva yhteisö 2,7/4

 

 

Kehityskeskusteluja käyty 1170 ->  90 %

Osaaminen arvioitu 71 % koko henkilöstöstä

 

Koulumme on oppiva yhteisö –arviointi 3,19 (asteikko 1-4)

 

 

Uusien digitaalisten toimintaympäristöjen omaksuminen

 

Turun seudulla monipuoliset sivistyspalvelut saadaan esteettömästi kaikkien ulottuville hyödyntämällä uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja alueellista yhteistyötä

2.2.2

(2.2.1.)

(3.2.3.)

Luodaan malli henkilökohtaisten päätelaitteiden hankintaan kaikille oppilaille 4.-9.luokilla.

 

Tuetaan oppimisympäristöjen kehittämistä projekteilla, opettajien koulutuksella ja vertaistuella.

 

TOP-keskuksen järjestämiin koulutukset osallistutaan.

K

 

 

 

 

 

 

Kaupunginvaltuusto, It-palvelut,

TOP-keskus,

palvelualuejohtaja, rehtorit opetushenkilöstö

Henkilökohtaiset päätelaitteet kaikilla 4. ja 7.-luokkalaisilla

 

Kaikki opettajat käyttävät TVT-laitteita opetuksen tukena

 

TVT-strategian mukainen mittari käytössä

Päätelaitteiden valinta, kilpailutus ja tilaus tehty kaikille 4. ja 7. luokan oppilaille.

 

Kaikki opettajat käyttävät tvt –laitteita opetuksen tukena.

Uusi tvt –strategia on parhaillaan valmisteilla.

 

 

Vieraskielisen väestön suomen ja ruotsin kielen taidon kehittymistä ja suomalaisen yhteiskunnan tuntemusta tuetaan riittävällä koulutustarjonnalla

2.2.3.

Laadukas monikulttuurinen opetus, johon varattu riittävä henkilöstöresurssi

 

Kielitietoisuus, suvaitsevaisuus ja globaali lähestymistapa keskeisinä periaatteina opetuksessa

E

 

Toimialajohtaja, palvelualuejohtaja, monikulttuurisen opetuksen suunnittelija, rehtorit, opetushenkilöstö

Monikulttuurisen opetuksen pedagogista tasoa pidetään yllä valtakunnallisella ja paikallisella täydennyskoulutuksella ja pyritään löytämään tehtäviin kelpoiset opettajat

Yhteistyötä koulutusten järjestämisessä on tehty mm. Turun Yliopiston OKL:n kanssa ja Brahea-keskuksen kanssa, joka on järjestänyt omakielisille opettajille ja oman äidinkielen opettajille täydennyskoulutusta. Opettajia on osallistunut valtakunnallisiin ja paikallisiin koulutuksiin. Turussa on tällä hetkellä meneillään useampia hankkeita monikulttuurisuuteen liittyen jotka järjestävät koulutuksia

 

 

 

Palveluverkon tarkastelu

2.2.6

(2.2.2)

(2.2.8)

Valmistellaan seuraava palveluverkkoselvitys vuoden vaihteessa 2017/2018

 

 

Toimialajohtaja, palvelualuejohtaja, Kiinteistöliikelaitos

Kiinamyllyn koulun tilakysymykset ratkaistu.

Kiinanmyllyn tilakysymys on ratkaistu ja muutto toteutettu.

 

 

Osallisuutta lisätään ottamalla se osaksi suunnittelua, toteuttamista ja päätöksentekoa

2.3.5.

Opetussuunnitelman mukainen toiminta. Oppilaat ja huoltajat osallistuvat koulunkäyntiä koskevien asioiden käsittelyyn. Työyksiköissä jaettu johtajuus ja avoimuus.

Laadukas oppilaskuntatoiminta, Lasten Parlamentti ja Nuorisovaltuusto

E

2 vuotta

Esimiehet, opetushenkilöstö, osallisuuden koordinaattorit

Laadunarvioinnin 2017 arvo 3,0

Asiakohdan laadunarvioinnin tulos:

Oppilaat 3,05

Huoltajat 2,96

Henkilöstö 2,97

Oppilaskunnat ja parlamentti kokoontuvat säännöllisesti

 

 

Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen: Terveiden elmäntapojen edistäminen

2.3.3.

(2.3.1)

(2.2.8)

Oppilaiden koulupäivän aikaista liikuntaa kannustetaan ja tuetaan aktiivisin keinoin.

 

Kerhotoiminnalla sekä aamu- ja iltapäivätoiminnalla edistetään pysyvien harrastuspolkujen syntymistä.

 

Koulympäristön terveellisyydestä ja turvallisuudesta huolehditaan.

 

Turun liikkuva koulu- hanke toteutetaan yhteistyössä vapaa-aikatoimialan kanssa. Lasten ja nuorten liikkumisen tavoitteena on 2 h/päivä.

 

Kannustetaan kolmannen sektorin toimijoita yhteistyöhön koulupäivän ja iltapäivien liikunnallistamisessa osana Liikkuva koulu-projektia.

 

 

.

 

K

 

 

 

 

 

 

 

K

1 vuosi

Rehtorit, opetushenkilöstö, hankekoordinaattorit, Vapaa-aikatoimiala, 3. sektori

Liikkuva koulu –hankkeen arviointitulokset osoittavat liikunnallisen ja tervellisen elämäntavan lisääntyneen.

Keskimäärin 2 500 oppilasta on osallistunut koulun kerhotoimintaan (Liikkuva koulu -harrastetoiminta ja koulujen kerhotoiminta) viikoittain koko lukuvuoden ajan.

- Kerhoihin ovat osallistuneet myös vähän liikuntaa harrastavat oppilaat.

- Lähes kaikissa kouluissa toimivat välituntiohjaajat, jotka liikuttavat muita oppilaita välituntisin.

- Pitkien välituntien käyttöönoton yleistyminen.

- Koulumatkaliikunnan edistäminen erilaisin kampanjoin osassa kouluista.

- Istumisjaksojen katkaiseminen oppitunnilla taukojumpilla ja toiminnallisilla opetusmenetelmillä.

Move -mittaukset jatkossa fyysisen toimintakyvyn kehittymisen seurannassa.

 

 

Osaava- ja oppiva kaupunkilainen: Vanhemmuuden tuki

2.2.8

(2.2.5)

Kasvatuskumppanuus, huoltajan osallisuuden lisääminen, kodin ja koulun yhteistyön muotojen kehittäminen, huoltajien vertaistuki, vanhempainryhmät, yhteistyö 3. sektorin kanssa.

E

2 vuotta

Palvelualuejohtaja, erityispalvelupäällikkö, rehtorit, opetus- ja oppilashuoltohenkilöstö

Laadunarviointi 2017:

tulos 2,5/4

Laadunarviointitulos:

Henkilöstö 3,16, huoltajat 2,89 ja oppilaat 3,21

 

 

Terve- ja hyvinvoiva kaupunkilainen: Yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden vähentäminen

2.1.2.

(2.2.3.)

Vieraskielisten oppilaiden tukeminen, kiusaamisen vastainen toimintamalli ja sen mukaiset toimenpiteet. Uusien oppilaiden ryhmäyttäminen opintojen alussa. Yhteisölliset oppimistavat, kummioppilastoiminta, tukioppilastoiminta, kerhotoiminta. Koulun yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän luomat toimintamallit.

E

1 vuosi

Koulujen yhteisölliset oppilashuoltoryhmät, opetus- ja oppilashuoltohenkilöstö

Yhteisölliset oppilashuoltoryhmät ovat kiinnittäneet yksinäisyyden vähentämiseen aktiivista huomiota

Ryhmien työskentely aloitettu

 

 

Vaikuttava ja uudistuva kaupunki: Tietojohtamisen kehittäminen

2.2.2.

Tietojärjestelmien tehokas käyttö resursoinnin ja toiminnan kehittämisen pohjana. Tietovaraston hyödyntäminen.

E

 

Konsernihallinto, projektihenkilöstö, palvelualuejohtaja, Siton hallinto, rehtorit

Tietovarastoa hyödynnetään päivittäistyöskentelyssä.

Työ kesken

 

 

Lisätietoja:

 

 

Muut tavoitteet

 

Tavoitteen peruste (uudistamisohjelma, muu)

Palvelualueen tavoite (=toimenpide, projekti, hanke, muu)

Salkunhal-linnassa mukana

(K/E)

Mittarin
seuranta-

väli

Vastuu

(tulosalue/ yksikkö)

TA 2017

TOT 30.6.2017

ENN 31.12.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lisätietoja:

 

 

 

 

 

Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu

 

 

5.1 Kaupungin yhteiset tavoitteet

 

Henkilöstöohjelman painopistealue

Palvelualueen tavoite TA 2017

Mittarin

seuranta-

väli

TOT 30.6.2017

ENN 31.12.2017

 

Turussa jokaisen tulee voida kokea, että työ lisää hyvinvointia

Sivistystoimialan sairauspoissaolon (%) aleneminen edellisiin vuosiin verrattuna (2016 3,3 %)

 

3,5 %

 

 

Aktiivinen osaamisen ennakointi

Alkaneiden työkyvyttömyyseläkkeiden määrä

 

ei tiedossa

 

 

Turku on vetovoimainen työnantaja

Sivistystoimialan HTV-tavoite asetetaan sopimuksen kohdassa ”Resurssien käyttö” ja on 3610

 

1 272,5

 

 

 

Lisätietoja:

 

 

5.2 Toimialoittain/palvelualueittain seurattavat (taulukko poistetaan, mikälli toimilalalla ei ole Kunta 10 –palvelualuekohtaista seurantaa)

 

 

Kunta 10- mittarit,
tulokset joka toinen vuosi

TOT 2014

TOT 2016

Mittarin

seuranta-

väli

TA 2017

TOT 30.6.2017

ENN 31.12.2017

 

Työnantajan suositteleminen
(suosittelee %)

68,8

76 %

 

69,50

Kysely toteutetaan 2018

 

 

Päätöksenteon oikeudenmukaisuus

3,18

3,29

 

 

3,20

..

 

 

Kehityskeskustelujen käyminen
(kyllä %)

62,9

86%

 

75
(kev.-16 96% SAP)

..

 

 

Työpaikan ilmapiiri

3,85

3,8

 

3,90

..

 

 

 

 

 

Tunnusluvut

 

 

6.1 Tavoitteelliset tunnusluvut

 

Tunnusluku

Tyyppi

Seuranta-
väli

TOT
2015

TOT
2016

TA
2017

TOT
3
0.6.2017

ENN
31.12.2017

 

Perusopetukseen valmistavan opetuksen (valmo) oppilaat

V

kerran vuodessa*

190

220

220

127

 

 

Perusopetuksen jälkeen sijoittuneet

L/V

kerran vuodessa*

99,4 %

99,5%

99,5%

99,5%

 

 

Kustannukset €/oppilas

T/T

kerran vuodessa

7980

8090

 

8008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

oppilasmäärät 20.9. laskentapäivänä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tunnusluvun tyyppi: V= Volyymi, L/V=Laatu/vaikuttavuus, S/P=Saatavuus/peittävyys, T/T=Tuottavuus/taloudellisuus