Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto4702.11.20165

681-2016 (5120)

Opetussuunnitelmamuutos esiopetuksen kuntakohtaiseen opetussuunnitelmaan

Tiivistelmä:

Esiopetuksen kuntakohtainen esiopetussuunnitelma hyväksyttiin Kasvatus- ja opetuslautakunnan varhaiskasvatus- ja perusopetusjaostossa 27.1.2016 § 6. Kun esiopetussuunnitelma hyväksyttiin, ei ollut selkeää tietoa yhdenvertaisuuslain ja tasa-arvolain velvoitteista suhteessa esiopetuksen opetussuunnitelmaan. Esiopetuksessa tulee olla vuoden 2017 alusta lähtien suunnitelma yhdenvertaisuuslain (2014, 6 §) edellyttämistä toimenpiteistä. Turun kaupungin esiopetussuunnitelmaa tulee täydentää tältä osin.

Kasosvpj § 47

Palvelualuejohtaja Maija-Liisa Rantanen, 13.10.2016:

 

Tasa-arvolain täydennys 30.12.2014 toi perusopetuslain piirissä oleville kouluille koulukohtaisen tasa-arvosuunnitelman laadintavelvoitteen. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita on täydennetty 21.10.2015 määräyksellä, joka koskee koulukohtaisen tasa-arvosuunnitelman laadintaa. Yhdenvertaisuuslain (6 §) mukaan, koulutuksen järjestäjän on arvioitava yhdenvertaisuuden toteutumista toiminnassaan ja ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin yhdenvertaisuuden toteutumisen edistämiseksi. Edistämistoimenpiteiden on oltava oppilaitoksen toimintaympäristö, voimavarat ja muut olosuhteen huomioon ottaen tehokkaita, tarkoituksenmukaisia ja oikeasuhtaisia. Koulutuksen järjestäjä on huolehdittava siitä, että oppilaitoksella on suunnitelma tarvittavista toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Koulutuksen järjestäjä on varattava oppilaille ja heidän huoltajilleen mahdollisuus tulla kuulluksi edistämistoimenpiteisiin liittyen.

 

Esiopetus kuuluu perusopetuslain piiriin, joten tasa-arvosuunnitelman laadinta koskee myös esiopetusta.

 

Yhdenvertaisuuslaki tarkoittaa samanarvoisuutta eri ihmisryhmien välillä. Yhdenvertaisuuslain 8 § kieltää syrjinnän iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintää on välittömän ja välillisen syrjinnän lisäksi häirintä, kohtuullisten mukautusten epääminen sekä ohje tai käsky syrjiä. Syrjintää ei kuitenkaan ole positiivinen erityiskohtelu, jonka tavoitteena on tosiasiallinen yhdenvertaisuuden edistäminen. (Yhdenvertaisuuslaki, 8-9 §.)

 

Suomen lainsäädännössä tasa-arvo viittaa sukupuolten väliseen tasa-arvoon sekä sukupuolen moninaisuudesta johtuvan syrjinnän poistamiseen.

 

Turun kaupungin esiopetussuunnitelmassa (2016, 11) tasa-arvosta on kirjattu seuraavasti:

 

Kaikille yhteinen esiopetus ja tasa-arvokasvatus

Kasvatusalan ammattilaisilla on vastuu ja velvollisuus tarjota monipuolista toimintaa eri sukupuolta oleville lapsille sekä välttää stereotyyppisten sukupuoliroolien vahvistamista.

Sukupuolisensitiivisyydellä varhaiskasvatuksessa tarkoitetaan sukupuolinäkökulman huomioimista kaikessa toiminnassa. Sukupuolisensitiivinen kasvatus pyrkii lapsen kasvun tukemiseen hänen yksilöllisten vahvuuksiensa tunnistamisen kautta.

Tavoitteena ei ole sukupuolierojen korostaminen itsessään, vaan nimenomaan eroihin liittyvien stereotypioiden ja niiden hierarkkisuuden tunnistaminen ja tämän myötä sukupuolten jyrkästä kahtiajaosta pois pääseminen.

Tasa-arvotyöskentely koskee läpäisevästi kaikkia varhaiskasvatuksen alueita: lasten kohtelua, lasten huoltajia, ympäristöä, materiaaleja ja esimerkiksi rajojen asettamista. Lapsille tulisi taata samanlaiset oikeudet, velvollisuudet ja mahdollisuudet sukupuolesta riippumatta. Tasa-arvoasioihin panostava päiväkoti opettaa lapsia arvostamaan moninaisuutta.

 

Turun esiopetuksessa yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmat yhdistetään siten, että yhdistetyssä suunnitelmassa huomioidaan molempien lakien vaatimukset. Koska yhdenvertaisuus terminä sisältää myös tasa-arvon, käytetään suunnitelmasta nimeä yhdenvertaisuussuunnitelma. Suunnitelma laaditaan erillisenä suunnitelmana esiopetusryhmäkohtaisesti. Suunnitelman laadintaa varten on tehty ohjeistus. Huoltajien osallisuus varmistetaan lisäämällä yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä huoltajille vuosittain suoritettavaan asiakastyytyväisyyskyselyyn.

 

Liite 1                                  Yhdenvertaisuussuunnitelman tueksi

 

Liite 2                                  Esiopetusryhmän yhdenvertaisuussuunnitelma

 

Palvelualuejohtaja Maija-Liisa Rantanen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto hyväksyy ehdotetun kuntakohtaisen esiopetussuunnitelman täydennyksen koskien yhdenvertaisuussuunnitelmaa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAlankoja Taina
tiedAlanko-Nuikkinen Mirja
tiedBergman Anne
tiedHurme-Turakka Tuula
tiedJokila Anita
tiedKanerva Taina
tiedKillström Virpi
tiedKilpinen Antero
tiedKivikorpi Maarit
tiedKonttinen Päivikki
tiedKorhonen Tuire
tiedKuukkala Riitta
tiedKuustie Leena
tiedLaaksonen Marjo-Kaisa
tiedLahdelma Tuula
tiedLehtiö Sisko
tiedLehto Anne
tiedLumikangas-Haaristo Sari
tiedMiettinen Sinikka
tiedMikola Johanna
tiedNikkilä Leena
tiedNormasto Maarit
tiedNummela Mauri
tiedNyroos Jaana
tiedOhvo Jussi
tiedOksanen Anu
tiedPeltonen Jarna
tiedPitkänen Helena
tiedPortnoj Helena
tiedPuhakka-Nuolemo Satu
tiedPutkonen Tuija
tiedPäkkilä Susanne
tiedPöyhönen Minna
tiedRaitanen Jaana
tiedRantala Taina
tiedRytöhonka Klaus
tiedRäsänen Pia
tiedSaarinen Hanna
tiedSalminen Sirpa
tiedSalokannel Eeva
tiedSaren Teija-Rita
tiedTakala Tuija
tiedUhmavaara Tuija
tiedValdolin Päivi
tiedVesanen Merja
tiedViherkoski Marja
tiedWiik Outi
tiedVuorela Anja


Liitteet:

Kasosvpj § 47
Liite 1:Yhdenvertaisuussuunnitelman tueksi
Liite 2:Esiopetusryhmän yhdenvertaisuussuunnitelma