Lisäys/muutosehdotus Luostarivuoren koulun opetussuunnitelmaan
Yhteinen katsomusaine Katsomusaineiden opetus
Seitsemännellä vuosiluokalla opiskellaan eri katsomusaineita yhteisissä opetusryhmissä. kaikille yhteistä katsomusainetta. Se Opetus koostuu eri uskontojen ja elämänkatsomustiedon yhteisistä tavoitteista ja sisällöistä. Kukin aihekokonaisuus sisältöalue käsitellään oppilaan omaa katsomusta kunnioittaen niin, että oppilaan oman katsomuksen mukainen opetussuunnitelma toteutuu. Opetusryhmissä voi olla kaikkien eri uskontojen sekä elämänkatsomustiedon oppilaita tarpeen mukaan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 mukaan määritellyt aihekokonaisuudet käsitellään kunkin oppilaan omaa katsomusta kunnioittaen. Opetettavien aineiden sisältö, työtavat sekä tavoitteet huomioidaan ja opettaja eriyttää opetusta tarvittaessa siten, että uskontosidonnaisten ryhmien ja elämänkatsomustiedon oppilaille tarjotaan oman uskonnon tai elämänkatsomustiedon oppiaineen sisältöjen mukaista opetusta.
Opetuksen tavoitteena on edistää eri uskontosidonnaisten katsomusaineiden sekä elämänkatsomustiedon oppilaiden välistä dialogia. Opetuksessa tuodaan esiin maamme monikulttuurinen kehitys sekä osoitetaan eri katsomusaineiden läsnäolo Suomessa ja kaupungissamme.
Opetusjärjestelyissä huomioidaan kunkin opetusryhmän katsomuksellinen koostumus. Opetusta eriytetään kunkin ryhmien koostumukset huomioiden esimerkiksi eriyttämällä kotitehtäviä tai käyttämällä omaa katsomuksellista materiaalia. Opetusmenetelminä käytetään mm. keskusteluja, vertaisopiskelua, ryhmätöitä ja yksilöopiskelua.
Oppiminen arvioidaan suhteessa koulun opetussuunnitelmassa määriteltyihin tavoitteisiin.
Luostarivuoren koulun katsomusaineen opetussuunnitelma vuosiluokalle 7:
Opetuksen tavoitteet | Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet | Koulukohtaiset tavoitteet | Laaja-alainen osaaminen |
T1 ohjata oppilasta tunnistamaan, ymmärtämään ja käyttämään katso- muksellisia käsitteitä
| S1 | Keskustellaan oppilaiden katsomuksellisista käsityksistä ja tutustutaan oppiaineen omaan terminologiaan. | L1, L2, L4 |
T2 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kulttuureihin ja katsomuksiin ja perehtymään Unescon maailmanperintöohjelmaan
| S1 | Tutustutaan maailman uskontoihin ja eri katsomuksiin monipuolisesti. | L2, L7 |
T3 ohjata oppilasta tuntemaan erilaisia uskonnottomia ja uskonnollisia katsomuksia, niiden keskinäistä vuorovaikutusta sekä tiedon ja tutki- muksen roolia katsomusten arvioinnissa
| S1 | Tutustutaan ihmisoikeusjulistukseen, uskonnonvapauslakiin, uskonnottomuuden historiaan sekä Turun monikulttuuriseen ja -katsomukselliseen historiaan. | L1, L2, L5 |
T4 ohjata oppilasta tuntemaan uskonnollisen ajattelun ja uskontokritii- kin perusteita
| S1, S3 | Käsitellään faktan ja fiktion sekä luonnollisen ja yliluonnollisen eroja. | L1, L3 |
T5 ohjata oppilasta tuntemaan katsomusvapaus ihmisoikeutena sekä katsomusvapauden turvaamisen kansallisia ja kansainvälisiä keinoja
| S1, S3 | Tutustutaan Suomen uskonnonvapauden ja uskonnottomuuden historiaan. | L2, L3, L6, L7 |
T6 ohjata oppilasta hahmottamaan erilaisia katsomuksellisia ratkaisuja sekä niiden taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita
| S1, S2, S3 | Käsitellään eri katsomusten syntyyn vaikuttaneita tapahtumia sekä niiden vaikutusta katsomusten opilliseen muodostukseen. | L1, L2, L4 |
T7 kannustaa oppilasta maailman moninaisuuden ja kaikkien yhden- vertaisen kohtelun hyväksymiseen ja ymmärtämiseen
| S1, S2, S3 | Luodaan keskustelutilanteita, ryhmätöitä ja monipuolisia oppimisympäristöjä, jossa oppilaat voivat jakaa omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan monikulttuurisuudesta ja suvaitsevaisuudesta sekä niiden merkityksestä nykymaailmassa. | L2, L3, L7 |
T8 ohjata oppilasta huomaamaan eettisiä ulottuvuuksia elämästään ja ympäristöstään sekä kehittämään eettistä ajatteluaan
| S2, S3 | Käsitellään katsomuksien etiikkaa. | L5, L7 |
T9 innostaa oppilasta pohtimaan omien valintojensa vaikutusta kestä- vään tulevaisuuteen paikallisesti ja globaalisti
| S1, S2, S3 | Käsitellään katsomuksien suhdetta ympäristöön. | L5, L6, L7 |
T10 ohjata oppilas tuntemaan ihmisarvon, ihmisoikeuksien ja ihmisten yhdenvertaisuuden merkitys ja eettinen perusta
| S2, S3 | Käsitellään ihmisoikeuksien historiaa, lasten oikeuksia sekä katsomusten käsitystä ihmisyydestä ja ihmisen alkuperästä. | L1, L7 |