Lisäys/muutosehdotus Luostarivuoren koulun opetussuunnitelmaan

Yhteinen katsomusaine Katsomusaineiden opetus

Seitsemännellä vuosiluokalla opiskellaan eri katsomusaineita yhteisissä opetusryhmissä.  kaikille yhteistä katsomusainetta. Se Opetus koostuu eri uskontojen ja elämänkatsomustiedon yhteisistä tavoitteista ja sisällöistä. Kukin aihekokonaisuus sisältöalue käsitellään oppilaan omaa katsomusta kunnioittaen niin, että oppilaan oman katsomuksen mukainen opetussuunnitelma toteutuu. Opetusryhmissä voi olla kaikkien eri uskontojen sekä elämänkatsomustiedon oppilaita tarpeen mukaan.

Perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 mukaan määritellyt aihekokonaisuudet käsitellään kunkin oppilaan omaa katsomusta kunnioittaen. Opetettavien aineiden sisältö, työtavat sekä tavoitteet huomioidaan ja opettaja eriyttää opetusta tarvittaessa siten, että uskontosidonnaisten ryhmien ja elämänkatsomustiedon oppilaille tarjotaan oman uskonnon tai elämänkatsomustiedon oppiaineen sisältöjen mukaista opetusta.

 

Opetuksen tavoitteena on edistää eri uskontosidonnaisten katsomusaineiden sekä elämänkatsomustiedon oppilaiden välistä dialogia. Opetuksessa tuodaan esiin maamme monikulttuurinen kehitys sekä osoitetaan eri katsomusaineiden läsnäolo Suomessa ja kaupungissamme.

 

Opetusjärjestelyissä huomioidaan kunkin opetusryhmän katsomuksellinen koostumus. Opetusta eriytetään kunkin ryhmien koostumukset huomioiden esimerkiksi eriyttämällä kotitehtäviä tai käyttämällä omaa katsomuksellista materiaalia. Opetusmenetelminä käytetään mm. keskusteluja, vertaisopiskelua, ryhmätöitä ja yksilöopiskelua.

 

Oppiminen arvioidaan suhteessa koulun opetussuunnitelmassa määriteltyihin tavoitteisiin.

 

Luostarivuoren koulun katsomusaineen opetussuunnitelma vuosiluokalle 7:

 

Opetuksen tavoitteet

Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet

Koulukohtaiset tavoitteet

Laaja-alainen osaaminen

T1 ohjata oppilasta tunnistamaan, ymmärtämään ja käyttämään katso-

muksellisia käsitteitä

 

S1

Keskustellaan oppilaiden katsomuksellisista käsityksistä ja tutustutaan oppiaineen omaan terminologiaan.

L1, L2, L4

T2 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kulttuureihin ja katsomuksiin

ja perehtymään Unescon maailmanperintöohjelmaan

 

S1

Tutustutaan maailman uskontoihin ja eri katsomuksiin monipuolisesti.

L2, L7

T3 ohjata oppilasta tuntemaan erilaisia uskonnottomia ja uskonnollisia

katsomuksia, niiden keskinäistä vuorovaikutusta sekä tiedon ja tutki-

muksen roolia katsomusten arvioinnissa

 

S1

Tutustutaan ihmisoikeusjulistukseen, uskonnonvapauslakiin, uskonnottomuuden historiaan sekä Turun monikulttuuriseen ja -katsomukselliseen historiaan.

L1, L2, L5

T4 ohjata oppilasta tuntemaan uskonnollisen ajattelun ja uskontokritii-

kin perusteita

 

S1, S3

Käsitellään faktan ja fiktion sekä luonnollisen ja yliluonnollisen eroja.

L1, L3

T5 ohjata oppilasta tuntemaan katsomusvapaus ihmisoikeutena sekä

katsomusvapauden turvaamisen kansallisia ja kansainvälisiä keinoja

 

S1, S3

Tutustutaan Suomen uskonnonvapauden ja uskonnottomuuden historiaan.

L2, L3, L6, L7

T6 ohjata oppilasta hahmottamaan erilaisia katsomuksellisia ratkaisuja

sekä niiden taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita

 

S1, S2, S3

Käsitellään eri katsomusten syntyyn vaikuttaneita tapahtumia sekä niiden vaikutusta katsomusten opilliseen muodostukseen.

L1, L2, L4

T7 kannustaa oppilasta maailman moninaisuuden ja kaikkien yhden-

vertaisen kohtelun hyväksymiseen ja ymmärtämiseen

 

S1, S2, S3

Luodaan keskustelutilanteita, ryhmätöitä ja monipuolisia oppimisympäristöjä, jossa oppilaat voivat jakaa omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan monikulttuurisuudesta ja suvaitsevaisuudesta sekä niiden merkityksestä nykymaailmassa.

L2, L3, L7

T8 ohjata oppilasta huomaamaan eettisiä ulottuvuuksia elämästään ja

ympäristöstään sekä kehittämään eettistä ajatteluaan

 

S2, S3

sitellään katsomuksien etiikkaa.

L5, L7

T9 innostaa oppilasta pohtimaan omien valintojensa vaikutusta kestä-

vään tulevaisuuteen paikallisesti ja globaalisti

 

S1, S2, S3

Käsitellään katsomuksien suhdetta ympäristöön.

L5, L6, L7

T10 ohjata oppilas tuntemaan ihmisarvon, ihmisoikeuksien ja ihmisten

yhdenvertaisuuden merkitys ja eettinen perusta

 

S2, S3

Käsitellään ihmisoikeuksien historiaa, lasten oikeuksia sekä katsomusten käsitystä ihmisyydestä ja ihmisen alkuperästä.

L1, L7