Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto1713.04.20164

612-2016 (5121)

Turun kaupungin tarkennukset perusopetuksen opetussuunnitelman valtakunnallisiin perusteisiin vuosiluokkakokonaisuuden 7-9 sekä sen aikana opetettavien oppiaineiden osalta (luku 15)

Tiivistelmä: -

Kasosvpj § 17

Perusopetuksen palvelualuejohtaja Outi Rinne:

 

Perusopetuksen opetussuunnitelman kuntakohtaiset tarkennukset lukuihin 1-12 hyväksyttiin Kasvatus- ja opetuslautakunnan varhaiskasvatus- ja perusopetusjaostossa 27.1.2016. Kaupunkikohtaiset tarkennukset vuosiluokkakokonaisuuksiin 1-2 ja 3-6 sekä niiden aikana opetettaviin oppiaineisiin (luvut 13 ja 14) hyväksyttiin Kasvatus- ja opetuslautakunnan varhaiskasvatus- ja perusopetusjaostossa 2.3.2016.

 

Miten ainekohtaista opetussuunnitelmatyötä tehtiin

 

Kuntakohtaisista opetussuunnitelmatyöryhmistä 7 ryhmää on valmistellut ainekohtaisia osioita. Niissä on ollut yhteensä 87 opettajaa. Ryhmissä on ollut myös ruotsinkielisten koulujen edustus. Ryhmien puheenjohtajat ovat olleet mukana kuntapuheenjohtajien verkostossa. Ainekohtaiset työryhmät ja niiden puheenjohtajat ovat:

 

AI/S2/MAI

Saara Mälkönen, HAN

Vieraat kielet

Tuija Savolainen, ILP

MA

Elli Mansikkaniemi, HAA

YO, BG, FK, TT, OPO

Timo Lehtinen, HAN

Katsomusaineet

Timo Himanen, TOP

HY

Marja Asikainen, RIE

Taito- ja taideaineet

Satu Horst, HAN

Ruotsinkielisten koulujen edustaja pj-verkostossa

Sinikka Vahalahti, STO

 

 

Opetussuunnitelman ohjausryhmän linjauksia kuntaryhmien jäsenten valintaperusteista ja työskentelystä:

 

• ryhmien puheenjohtajiksi valitaan kunnan Oppiva OPS- prosessiin osallistunut henkilö

• ryhmien kokoonpano on monipuolinen, edustukset kaikilta vuosiluokkakokonaisuuksilta

• opetuksen koordinaattorit ja Opetushallituksen koulutuksiin keväällä 2015 osallistuneet valitaan ryhmiin

• jokaisesta kouluista edustus ainakin yhdessä ryhmässä

• jokaiseen ryhmään erityispedagogista osaamista ja mahdollisesti myös ruotsinkielinen edustaja

• puheenjohtajien verkosto rakentaa yhdessä ohjeistuksen kunnan opetussuunnitelmatyöskentelylle

• ryhmien jäsenet tutustuvat huolella valtakunnallisiin perusteisiin, erityisesti kohtiin laaja-alainen osaaminen, monialaiset oppimiskokonaisuudet, yhtenäinen perusopetus, osallisuus, oppimisympäristöt, työtavat, ohjaus, eriyttäminen, tuki, oppimisen arviointi

• työtä pohjustetaan valmennuksessa ja muissa koulutuksissa

• ryhmät käyttävät työssään avuksi omia viiteryhmiään ja tekevät yhteistyötä mm. esiopetuksen, toisen asteen, muiden toimialojen ja sidosryhmien kanssa

• rinnakkain valmistellaan koulujen opetussuunnitelmia

 

Liite 1                                   Ainekohtaiset työryhmät

 

Vuosiluokkakokonaisuudet, laaja-alainen osaaminen sekä oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt

 

Opetussuunnitelman perusteissa oppiaineet jakautuvat vuosiluokkakokonaisuuksiin seuraavasti:

 

Vuosiluokat 1-2 Koululaisena kasvaminen

Vuosiluokat 3-6 Oppijana kehittyminen

Vuosiluokat 7-9 Yhteisön jäsenenä kasvaminen

 

Kutakin kokonaisuutta ennen ja jälkeen on siirtymävaihe. Jokaisella vuosiluokkakokonaisuudella on yhteisten tehtävien lisäksi oma erityistehtävänsä, jonka hoitaminen edellyttää oppilaiden ikäkauden ja kehitysvaiheen huomioon ottamista sekä huolen pitoa oppilaiden sujuvista ja turvallisista siirtymistä koulupolun nivelvaiheissa.

 

Opetussuunnitelman luvuissa 13 - 15 kuvataan vuosiluokkakokonaisuuksien erityispiirteet sekä kuhunkin vuosiluokkakokonaisuuteen liittyvän laaja-alaisten osaamisen erityispiirteet sekä oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt vuosiluokkakokonaisuuksittain.

 

Laaja-alaisen osaamisen tavoitteita ovat:

 

L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen

L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

L3: Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

L4: Monilukutaito

L5: Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen

L6: Työelämätaidot ja yrittäjyys

L7: Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

 

Opetuksen järjestäjän tehtävänä on kuvata, mitkä ovat kunkin oppiaineen tavoitteet (T) ja keskeiset sisällöt (S) kyseisen vuosiluokkakokonaisuuden kullakin luokka-asteella (vuosiluokkaistaminen). Oppiaineet kuvataan seuraavasti:

 

Turun kaupungin tarkennuksissa opetussuunnitelman perusteisiin kuvataan kaikille yhteisen tuntijaon mukaiset oppiaineet sekä A2-kielistä EN, EA, RA, SA ja VE ja B2-kielistä EA, RA ja SA.

 

Varsinaiset valinnaisaineet kuvataan koulun opetussuunnitelmassa siinä tapauksessa, että niiden halutaan olevan vuodesta toiseen pysyviä. Jos koulu sen sijaan haluaa päättää vuosittain, mitä oppiaineita ja oppiainekokonaisuuksia se kulloinkin tarjoaa oppilaan valittaviksi, kuvataan ko. oppiaineet tai oppiainekokonaisuudet koulun lukuvuosisuunnitelmassa vuosittain.

 

Koulut kuvaavat koulun omassa opetussuunnitelmassa muista kouluista poikkeavat oppiaineet siltä osin, kuin ne eroavat kaupunkikohtaisista kuvauksista (esim. painotettu opetus) sekä kaikille yhteisestä tuntijaosta 222 poikkeavan osuuden tuntijaosta.

 

Liite 2                                   Turun kaupungin tarkennukset perusopetuksen opetussuunnitelman valtakunnallisiin perusteisin luvun 15 osalta (vuosiluokkakokonaisuus 7-9)

 

Perusopetuksen palvelualuejohtaja Outi Rinne:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunnan varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto päättää hyväksyä Turun kaupungin tarkennukset perusopetuksen valtakunnallisiin perusteisiin vuosiluokkakokonaisuuden 7-9 ja siihen kuuluvien oppiaineiden osalta (luku 15).

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asiaa kokouksessa olivat esittelemässä rehtori Timo Himanen ja koordinaattori Tuija Vänni.

Jakelu

tiedAlho Anne
tiedArponen Vesa
tiedAutio Mia
tiedEkqvist Niina
tiedErkkilä Johanna
tiedGrönroos Sari
tiedHimanen Timo
tiedHirvola Sanna
tiedHolmén Aino
tiedHyssälä Antti
tiedIsolauri Hannu
tiedJalo Maarit
tiedJalonen Timo
tiedJokinen Arto
tiedJärvinen Johanna
tiedKaljonen Ilkka
tiedKarlsson Christer
tiedKauppila Jorma
tiedKirkkola Minna
tiedKulmala Vesa
tiedKurtén Elise
tiedLaakio Hanna
tiedLaakso Markku
tiedLagercrantz Pia
tiedLaine Jukka
tiedLampi Nana
tiedLatva Jyrki
tiedLehtinen Timo
tiedLindfors Johanna
tiedLittunen Henri
tiedLiukkala Riitta-Maija
tiedMetsä-Tokila Kaisu
tiedMäenpää Juha
tiedNikkola Mikko
tiedNormasto Ari
tiedNousiainen Tuomas
tiedPaappa Tiina
tiedPalmunen Matti
tiedPerjopuro Anne
tiedPätäri Taru
tiedRantanen Maija-Liisa
tiedRantanen Marko
tiedRusi Ari
tiedRötkönen Erkki
tiedSalo Jarmo
tiedSavikko Kirsti
tiedSoukainen Ulla
tiedTanzi-Albi Anu
tiedUlfstedt Marianne
tiedWulff Nicke
tiedVälimäki Jyrki
tiedVänni Tuija


Liitteet:

Kasosvpj § 17
Liite 1:Ainekohtaiset työryhmät
Liite 2:Turun kaupungin tarkennukset perusopetuksen opetussuunnitelman valtakunnallisiin perusteisiin luvun 15 osalta (vuosiluokat 7-9)