Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto327.01.20165

612-2016 (5129)

Perusopetuksen opetussuunnitelman lukuihin 1-12 tulevista kaupunkikohtaisista tarkennuksista päättäminen suomenkielisen perusopetuksen osalta

Tiivistelmä: -

Kasosvpj § 3

Perusopetuksen palvelualuejohtaja Outi Rinne ja opetussuunnitelmatyön koordinaattori Tuija Vänni:

 

OPS-työn säädöksiin perustuva tausta

 

Opetushallitus julkaisi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 22.12.2014 (Määräykset ja ohjeet 2014:96). Opetushallituksen määräyksen mukaan opetuksen järjestäjän tulee laatia ja hyväksyä opetussuunnitelma noudattaen, mitä sen antamissa perusteissa on määrätty.

 

Perusopetuksen ohjausjärjestelmän tarkoituksena on varmistaa koulutuksen tasa-arvo ja laatu sekä luoda hyvät edellytykset oppilaiden kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Ohjausjärjestelmän normiosan muodostavat perusopetuslaki ja -asetus, valtioneuvoston asetukset, opetussuunnitelman perusteet sekä paikallinen opetussuunnitelma ja siihen perustuvat lukuvuosisuunnitelmat. Järjestelmän eri osat uudistuvat, jotta opetuksen järjestämisessä pystytään ottamaan huomioon muutokset koulua ympäröivässä maailmassa ja vahvistamaan koulun tehtävää kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.

 

Opetussuunnitelman perusteet on laadittu perusopetuslain ja -asetuksen sekä tavoitteet ja tuntijaon määrittävän valtioneuvoston asetuksen pohjalta. Näillä tarkoitetaan seuraavia: Perusopetuslaki (628/1998), perusopetusasetus (852/1998), valtioneuvoston asetus perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta (422/2012) ja valtioneuvoston asetus perusopetusasetuksen muuttamisesta (423/2012).

 

Opetussuunnitelman käyttöön otto

 

Opetussuunnitelma otetaan käyttöön vuosiluokkien 1-6 osalta 1.8.2016. Kuitenkin 1.8.2016 alkavana lukuvuotena kuudennella vuosiluokalla opetetaan ympäristöopin asemesta biologiaa ja maantietoa sekä fysiikkaa ja kemiaa vanhan opetussuunnitelman mukaisesti.

 

Valtioneuvosto hyväksyi 15.5.2014 vuodelta 2012 olevan perusopetuksen tuntijaon käyttöönotolle siirtymäajan. Vuosiluokat 7-9 jatkavat edellisen tuntijaon (2001) ja vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti laadittujen paikallisten opetussuunnitelmien mukaisesti.

 

Seitsemännen vuosiluokan osalta opetussuunnitelma otetaan käyttöön 1.8.2017, kahdeksannen vuosiluokan osalta 1.8.2018 sekä yhdeksännen vuosiluokan osalta 1.8.2019. Opetussuunnitelman perusteiden lukujen 1-12 mukaisesti laadittu opetussuunnitelma voidaan kuitenkin ottaa käyttöön kaikilla vuosiluokilla 1.8.2016 lukuun ottamatta perusteiden lukuun 6 sisältyviä päättöarviointia ja todistuksia koskevia määräyksiä sekä lukuun 12 sisältyviä perusopetuksen valinnaisuutta koskevia määräyksiä. Näiltä osin käyttöönotto tapahtuu vuosiluokittain porrastettuna siten kuin edellä todetaan.

 

Varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston aiemmat tätä opetussuunnitelmaa koskevat päätökset

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto on aiemmin päättänyt kaupunkikohtaisesta opetussuunnitelmasta oppilashuoltoa koskevan luvun osalta 14.5.2014, jolloin hyväksyttiin kuntakohtainen opetussuunnitelmaosuus ja 18.6.2014, jolloin hyväksyttiin koulujen opetussuunnitelmaosuudet. Nämä päätökset ovat edelleen voimassa eikä niistä päätetä uudelleen.

 

Lisäksi jaosto on päättänyt 28.1.2015 perusopetuksen tuntijaosta ja kieliohjelmasta. Tuntijaon yhteydessä päätettiin, että opetus on ainejakoista ja vuosiluokittain etenevää. Tuntijakopäätöstä täydennettiin 29.4.2015, jolloin yläkouluille päätettiin yhtenäinen tuntijako. Samassa kokouksessa päätettiin myös kaupunkikohtaisen kieliohjelman pohjalta laadittu koulukohtainen A2-kieliohjelma. Tähän tuli vielä tarkennus, kun Topeliuksen koulun kieliohjelmaan lisättiin jälkikäteen espanjan kieli 28.10.2015. Samassa kokouksessa päätettiin siirtymävaiheessa tarpeellisesta uuden tuntijaon ylittävästä A1-kielen vuosiviikkotunnista 7. luokalla lukuvuonna 2017 - 2018.

 

Vielä tämän kevään aikana on tarkoitus tuoda käsittelyyn kaupunkikohtaisen opetussuunnitelman oppiainekohtaset osuudet sekä opetussuunnitelman koulukohtaiset tarkennukset. Vuosittain päätettävät koulutason opetussuunnitelmaosuudet kirjataan koulun lukuvuosisuunnitelmaan. Nämä suunnitellaan viimeistään aina lukuvuoden alkaessa. Lukuvuosisuunnitelma kirjataan Wilmaan.

 

Turun opetussuunnitelmatyöstä

 

Opetussuunnitelmatyö aloitettiin Turussa 2012. Prosessin suunnittelua ja käytännön organisointia varten palkattiin päätoimiseksi koordinaattoriksi erityisopettaja Tuija Vänni. Työtä johtaa ja siitä vastaa ohjausryhmä, johon kuuluvat palvelualuejohtaja Outi Rinne (pj), toimialajohtaja Timo Jalonen, kehittämispäällikkö Pia Lagercrantz, palvelualuejohtaja Vesa Kulmala, ruotsinkielisten palveluiden johtaja Liliane Kjellman, ruotsinkielisen opetussuunnitelmatyön koordinaattori opettaja Sinikka Vahalahti, varhaiskasvatuksen palvelualuejohtaja Maija-Liisa Rantanen, varhaiskasvatuksen palvelupäällikkö Ulla Soukainen, aluerehtorit Sari Grönroos, Maarit Jalo ja Jarmo Salo sekä perusopetuksen opetussuunnitelmatyön koordinaattori Tuija Vänni.

 

Opetussuunnitelmaan liittyvät oleelliset asiakirjat ja tiedot löytyvät OPS2016 blogista linkistä http://blog.edu.turku.fi/ops2016/

 

Perusopetuksen opetussuunnitelmatyön tiekartta, jossa on yhteenveto kaikesta siitä, mitä prosessin aikana on tehty ja suunniteltu jatkossa tehtäväksi, löytyy linkistä http://blog.edu.turku.fi/ops2016/files/2015/10/OPS2016_tiekartta_Tku_2_11_15.pdf

 

Yhteistyövaatimus

 

Valtakunnalliset perusteet edellyttävät, että henkilöstö, oppilaat ja huoltajat sekä koulujen sidosryhmät osallistuvat opetussuunnitelmatyöhön. Yhteistyöstä todetaan perusteissa: ”Oppilaille tulee lain mukaan järjestää mahdollisuus osallistua opetussuunnitelman ja siihen liittyvien suunnitelmien valmisteluun. On tärkeää, että myös huoltajat voivat osallistua opetussuunnitelmatyöhön, lukuvuosisuunnitelman valmisteluun sekä koulun toiminnan suunnitteluun, erityisesti kasvatustavoitteiden, toimintakulttuurin sekä kodin ja koulun yhteistyön osalta. Erityistä huomiota kiinnitetään oppilaiden ja huoltajien kannalta mielekkäisiin ja monipuolisiin sekä oppilaiden kehitysvaiheen huomioon ottaviin osallistumistapoihin.

 

Yhteistyö koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa rikastaa koulutyötä ja liittää sen ympäröivän yhteisön elämään. Yhteistyötä tarvitaan myös muiden hallintokuntien kanssa, jotta kaikkien oppilaiden koulunkäynnistä, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista voidaan huolehtia. Muidenkin organisaatioiden ja eri asiantuntijoiden kanssa tehtävä yhteistyö parantaa suunnitelmien ja koulutyön laatua.”

 

Opetussuunnitelmaluonnoksen, siihen liittyvien kommenttien ja korjausehdotusten käsittely

 

Tavoitteena on, että prosessin tuloksena syntyy käytännön työtä ohjaava opetussuunnitelma sekä yhteisöllinen ja osallistava toimintakulttuuri.

 

Lukujen 1-12 valmistelutyön eteneminen:

Valtakunnallisten perusteiden ja Oppiva OPS-valmennuksen pohjalta valmisteltiin tekstejä

oLuku 1 Outi Rinne ja Tuija Vänni (osa asioista on jo päätetty jaostossa)

oLuvut 2 – 4 Henri Littusen ryhmä

oLuku 5 Annukka Muurin ryhmä

oLuku 6 Annamari Tullan ryhmä

oLuku 7 Sanna Hirvensalon ryhmä

oLoput luvut Outi Rinne ja Tuija Vänni

oOPS-työn kuntapuheenjohtajien verkosto ja koordinaattori tukivat ryhmien valmistelutyötä

Prosessin aikana pyydettiin lausuntoja ja kommentteja mm. luottamushenkilöiltä, ammattiyhdistykseltä, Lasten Parlamentilta, Nuorisovaltuustolta, Turvarylta, Hyvinvointitoimialan Lasten ja nuorten hyvinvointiryhmältä, kulttuurintuottajilta sekä monilta perusopetuksen sisäisiltä viiteryhmiltä.

Kasvatus- ja opetuslautakunnan ja sen jaostojen edustajille selvitettiin OPS-luonnoksen sisältöä 18.11.2015 järjestetyssä seminaarissa. Tällöin päättäjillä oli mahdollisuus keskustella luonnoksen sisällöstä ja vaikuttaa siihen.

Viimeistelyryhmä käsitteli kaksipäiväisessä työpajassa koko luonnoksen tavoitteenaan varmistaa, että teksti on perusteiden mukaista, mahdollisimman yhtenäistä ja selkeää.

Luonnos julkaistiin avoimessa blogissa ja tiedotettiin kommentointimahdollisuudesta.

Kommentteja lähettivät Maarit Jalo, Suvi Sankinen, Mikko Hirvonen, Tarja Koivikko, Tea Kiviluoma, Kati Savolainen, Jyrki Latva ja Jorma Kauppila ja Jarmo Salo.

Ryhmien puheenjohtajat käsittelivät lukujensa kommentit ja vastasivat niihin mahdollisuuksien mukaan. Kommentit otettiin huomioon niiltä osin kuin oli aiheellista.

Outi Rinne ja Tuija Vänni kommentoivat koko luonnosta

Ohjausryhmä käsitteli ne kohdat, joihin haluttiin laajempi linjaus

 

Liitteenä oleva luonnos on muotoutunut yllä olevan prosessin mukaisesti. Valkoisella pohjalla olevat osat ovat Opetushallituksen kuntien noudatettavaksi antamaa perustetekstiä, joka on velvoittavaa ja johon ei enää voida tehdä muutoksia. Kellertävällä Turun kaupungin vaakunalla varustetulla pohjalla oleva teksti on luonnostekstiä, josta jaosto päättää.

 

Liite 1                                  Luonnos Perusopetuksen opetussuunnitelman kaupunkikohtaisiksi tarkennuksiksi lukuihin 1–12

 

Perusopetuksen palvelualuejohtaja Outi Rinne:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto päättää hyväksyä liitteenä olevan luonnoksen mukaiset kaupunkikohtaiset tarkennukset Perusopetuksen opetussuunnitelman lukuihin 1-12.

 

Opetussuunnitelman perusteiden lukujen 1-12 mukaisesti laadittu opetussuunnitelma otetaan käyttöön myös vuosiluokilla 7-9 1.8.2016 lukuun ottamatta tuntijakoa, perusteiden lukuun 6 sisältyviä päättöarviointia ja todistuksia koskevia määräyksiä sekä lukuun 12 sisältyviä perusopetuksen valinnaisuutta koskevia määräyksiä. Näiltä osin käyttöönotto tapahtuu vuosiluokittain porrastettuna.

PäätösKasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto päätti hyväksyä liitteen mukaiset kaupunkikohtaiset tarkennukset Perusopetuksen opetussuunnitelman lukuihin 1-12.

Opetussuunnitelman perusteiden lukujen 1-12 mukaisesti laadittu opetussuunnitelma otetaan käyttöön myös vuosiluokilla 7-9 1.8.2016 lukuun ottamatta tuntijakoa, perusteiden lukuun 6 sisältyviä päättöarviointia ja todistuksia koskevia määräyksiä sekä lukuun 12 sisältyviä perusopetuksen valinnaisuutta koskevia määräyksiä. Näiltä osin käyttöönotto tapahtuu vuosiluokittain porrastettuna.

Päätös asiassa tehtiin äänin 8-2.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätökseksi tulleen muutetun ehdotuksen puolesta äänestivät Rusi, Pitkäaho, Kivinen, Laaksonen, Hynönen, Hirvonen, Uutela ja Kraama.

Muutokset on kirjattu pöytäkirjan liitteeseen 2.

Liite 2Perusopetuksen opetussuunnitelman kaupunkikohtaiset tarkennukset lukuihin 1-12

Haapanen Jaakolan kannattamana teki muutosehdotuksen:

Esitän poistettavaksi kohdan 6.4.4. kuntakohtaista määrittelyä:


Oppilaan 2. luokan opettaja käy kevään aikana arviointi- ja kehityskeskustelun yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa.

Oppilaan siirtyessä 7. luokalle oppilaan 6. luokan opettaja käy kevään aikana
arviointi- ja kehityskeskustelun yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa.
Arviointi- ja kehityskeskustelusta oppilaan ja huoltajan kanssa tehdään
merkintä oppilaan Wilman tuki-lehdelle. Mikäli oppilaalla on voimassaoleva oppimissuunnitelma tai HOJKS, kirjataan opetuksen järjestämisen kannalta olennainen tieto asiakirjan seurantaosioon.

Sekä lisäksi poistettavaksi kohdan 5.4. etäopetuksen kuntakohtaisesta osiosta virkettä:

(Etä)Opetusryhmässä opiskelevien turvallisuudesta ja valvonnasta huolehtii opettaja tai koulunkäynninohjaaja.

Leskelä-Kärki oli poissa kokouksesta.

Jakelu

tiedTurvary pj.
tiedSuhonen-Polvi Hanna
tiedAlho Anne
tiedArponen Vesa
tiedAutio Mia
tiedEkqvist Niina
tiedErkkilä Johanna
tiedGrönroos Sari
tiedGustafsson Hanna
tiedHimanen Timo
tiedHirvensalo Sanna
tiedHirvola Sanna
tiedHyssälä Antti
tiedIsolauri Hannu
tiedJalo Maarit
tiedJalonen Timo
tiedJokinen Arto
tiedJärvinen Johanna
tiedKaljonen Ilkka
tiedKallio Hannele
tiedKarlsson Christer
tiedKauppila Jorma
tiedKirkkola Minna
tiedKiviluoma Tea
tiedKjellman Liliane
tiedKulmala Vesa
tiedKuronen Sirpa
tiedKurtén Elise
tiedLaakio Hanna
tiedLaakso Markku
tiedLagercrantz Pia
tiedLaine Jukka
tiedLampi Nana
tiedLatva Jyrki
tiedLehtinen Timo
tiedLindfors Johanna
tiedLittunen Henri
tiedLiukkala Riitta-Maija
tiedMetsä-Tokila Kaisu
tiedMustonen Aaro
tiedMuuri Annukka
tiedMäenpää Juha
tiedNikkola Mikko
tiedNormasto Ari
tiedNousiainen Tuomas
tiedPaappa Tiina
tiedPaaskunta Leena
tiedPalmunen Matti
tiedPerjopuro Anne
tiedPätäri Taru
tiedRae Annika
tiedRantanen Maija-Liisa
tiedRantanen Marko
tiedRusi Ari
tiedRötkönen Erkki
tiedSalminen Kari
tiedSalo Jarmo
tiedSavikko Kirsti
tiedSoukainen Ulla
tiedTanzi-Albi Anu
tiedTiusanen Merja
tiedTurunen Annie
tiedUlfstedt Marianne
tiedVahalahti Sinikka
tiedWulff Nicke
tiedVälimäki Jyrki
tiedVänni Tuija


Liitteet:

Kasosvpj § 3
Liite 1:Luonnos Perusopetuksen opetussuunnitelman kaupunkikohtaisiksi tarkennuksiksi lukuihin 1-12
Liite 2:Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 luvut 1-12