ERIKOISLUOKAT JA PAINOTETTU OPETUS TURUN KAUPUNGIN PERUSOPETUKSESSA 2015

 

ILPOISTEN KOULU

 

Englannin kielirikasteinen opetus (koulun oma painotus):

 

Englannin kieliluokka perustettiin Ilpoisten kouluun 1994 alueellisena kieliluokkana. Tavoitteena oli tarjota kielirikasteista opetusta lähikoulussa. Kieliluokkien opetus perustuu CLIL-menetelmään (Content and Language Integrated Learning). CLIL-opetus tähtää yhtäaikaiseen vieraan kielen ja toisen oppiaineen oppimiseen. Kieli ei ole opetuksen kohde vaan sen väline. Nk. formaali kielen opiskelu alkaa kolmannella vuosiluokalla. CLIL-opetuksessa käytettävän englannin kielen osuus kasvaa vähitellen oppilaan taitojen karttuessa. Opetussuunnitelman mukaan noin 25 – 30 % opetuksesta on englanniksi. Opetus on toteutunut siten, että CLIL-luokkia ovat opettaneet siihen erikoistuneet opettajat, joille on maksettu TVA-lisä. Aiemmin CLIL-luokilla oli yksi vuosiviikkotunti enemmän työjärjestyksessä. Nykyisin on pyritty koulun kaikkiin luokkiin saamaan nk. resurssitunti yli minimituntien.

 

Aiemmin koulun kieliluokalle toivoneet oppilaat kutsuttiin pääsykokeisiin, joiden perusteella luokkiin valittiin oppilaat. Koulu on luopunut testaamisesta noin kymmenen vuotta sitten. Monisarjaisessa koulussa (yli 500 oppilasta) on perinteisesti ollut yksi kieliluokka kaikilla vuosiluokilla. Kun koulun oppilasmäärä on pienentynyt (300), ovat oppilaat ohjautuneet kieliluokalle perheiden kiinnostuksen mukaan, ilman pääsykokeita. Yhden kerran kieliluokalla aloittavat oppilaat on jouduttu arpomaan. Kieliluokkia on tarvittaessa täydennetty ottamalla lisää oppilaita, erityisesti kolmannen luokan alussa ja siirryttäessä yläkouluun. Seitsemännellä luokalla kieliluokkaopetus jatkuu Puropellon koulussa.

 

Koulussa vuosittain aloittava oppilasmäärä on noin 40 – 65 oppilasta, joista muodostuu kaksi tai kolme rinnakkaisluokkaa. Perinteinen jako kielirikasteisiin ja ei-rikasteisiin luokkiin ei näin pienillä oppilasmäärillä ole toimiva. Jako rajoittaa joustavien opetusjärjestelyjen toteuttamista ja luo kohtuuttoman suuren eron oppimisympäristöihin rinnakkaisluokkien välillä. Siksi kaikkia nykyisiä ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaita on rikastettu englannin kielellä. Opetus on toteutettu siten, että luokanopettaja käyttää vähän englannin kieltä arjen toiminnoissa, esimerkiksi päivittäisissä rutiineissa, leikeissä ja lauluissa. Joustavin ryhmittelyin on jokaisella oppilaalla lisäksi ainakin yksi vuosiviikkotunti, jossa opiskellaan ympäristöoppia englanninkielisten käsitteiden avulla.

 

CLIL-opetusta ovat antaneet siihen erikoistuneet opettajat. Koulun oppilasmäärän pienennyttyä, on myös koulutettujen CLIL-opettajien määrä vähentynyt. Vastaisuudessa on haasteita toteuttaa CLIL-opetus määrällisesti ja laadullisesti metodin edellyttämällä tavalla. Koulussa on pohdittu kielirikasteisen opetuksen jatkamista kehittämällä joustavia järjestelyjä siten, että kaikkia oppilaita kyettäisiin rikastamaan, mutta englanniksi opetettavan sisällön osuus olisi aiempaa pienempi.

 

LUOSTARIVUOREN KOULU

 

Kuvataideluokat:

 

Kuvataideluokkatoiminta alkoi Luostarivuoren koulun Martin yksikössä – silloisessa Martin koulussa - alueellisesti rajattuna kokeiluna syyslukukauden 1989 alkaessa. Vuonna 1993 toiminta vakinaistettiin lautakunnan päätöksellä ja sittemmin sen oppilasalueena on ollut koko Turun kaupunki. Luokille on hakeutunut oppilaita myös lähikunnista.

 

Kuvataidetta opiskellaan luokilla 3-6 neljä viikkotuntia, luokilla 7-8 kolme viikkotuntia ja luokalla 9 kaksi viikkotuntia. Opiskelussa painottuvat piirustus, maalaus, muovailu, grafiikka, valokuva ja elokuva. Opiskelu tapahtuu erityisesti kuvataiteen opiskeluun varustetuissa tiloissa. Osallistuminen näyttelyihin ja koulun erilaisiin tapahtumiin kuuluvat kuvataideluokkien toimintaan.

 

Oppilaat valitaan kolmannen vuosiluokan kuvataideluokalle testin perusteella toisen vuosiluokan oppilaista. Pyrkijämäärän keskiarvo viimeisen 10 vuoden ajalta on 37. Testi sisältää piirtämis-, maalaus- ja kolmiulotteista tilahahmotusta kartoittavan rakentelu- tai muovailutehtävän. Testin tulokset arvioi raati, joka koostuu Luostarivuoren koulun kuvataideopettajista ja yhdestä koulun ulkopuolisesta kuvataiteilijasta tai kuvataiteen eri osa-alojen kanssa tekemisissä olevasta henkilöstä. Kuvataideluokalle otetaan 25 oppilasta. 7. luokalle siirryttäessä kuvataideluokkien oppilasmäärää täydennetään koulun omista oppilaista Luostarivuoren koulun luokkien 7-9 kuvataideopettajien pitämän kuvataidetestin perusteella.

 

Luostarivuoren koulussa on kuvataideluokka jokaisella luokka-asteella 3-9. Lukuvuonna 2014-2015 kuvataideluokilla opiskelee 174 oppilasta.

 

Ruotsin kielikylpyluokat:

 

Ruotsin kielikylpytoiminta alkoi päiväkodissa 80-luvun lopussa ja ensimmäinen kielikylpyluokka aloitti koulunsa syksyllä 1992. Kielikylpyopetus yläkoulussa alkoi varsinaisesti syksyllä 2000, jolloin ensimmäinen kokonainen luokka siirtyi Luostarivuoren kouluun.

 

Ruotsin kielen osalta voidaan puhua täydellisestä kielikylvystä äidinkieleltään suomenkielisille oppilaille, koska luokanopettajan äidinkieli on ruotsi, jota hän käyttää kahden ensimmäisen vuoden aikana kaikissa aineissa ja kaikilla tunneilla 100-prosenttisesti. Lukemaan ja kirjoittamaan opitaan ruotsiksi. Suomenkielinen osuus kasvaa kolmannelta luokalta lähtien 30 %:sta viidennen ja kuudennen luokan 50 %:iin. Äidinkielen ja muun suomenkielisen osuuden opettaa toinen, suomea äidinkielenään puhuva opettaja.

 

Kielikylpymetodin päämääränä on hyvä toiminnallinen kaksikielisyys. Turussa toteutetaan varhaista täydellistä kielikylpyä. Kielikylvyssä oppilaat saavuttavat aktiivisen ja monipuolisen taidon opiskelemassaan kielessä, laajan kielellisen tietoisuuden ja kynnyksettömän, ennakkoluulottoman asenteen vieraisiin kieliin, kulttuureihin ja ihmisiin.

 

Syksystä 2012 kielikylpyoppilaiden polku on ollut seuraava:

 

Kerttulin päivähoitoyksikössä toimii kaksi kielikylpyryhmää (5-vuotiaat ja 6-vuotiaat), joissa on vuosittain yhteensä lähes 50 lasta. Kaikki kielikylpypäiväkotiryhmiin hakeneet eivät ole mahtuneet mukaan.

 

Luostarivuoren Martin yksikössä toimivat kielikylvyn vuosiluokat 1-4. Ensimmäiselle luokalle otetaan 25 oppilasta. Luostarivuoren koulun Luostarivuoren yksikössä toimivata kielikylvyn vuosiluokat 5-9.

 

Kielikylpyluokalle hakeminen tapahtuu kouluun ilmoittautumisen yhteydessä. Hakumenettelyssä etusijalla ovat kielikylpypäiväkodissa ja -esikoulussa olleet oppilaat. Ensimmäisen luokan kielikylpyryhmään voidaan ottaa oppilaita kielikylpypäiväkodin ulkopuolelta, jos kielikylpypäiväkodista tulevia on vähemmän kuin 25. Ulkopuolelta tulevat voivat hakea kielikylpyyn Turun yliopiston Oppimistutkimuksen keskuksen toteuttamien testien kautta.

 

Lv. 2014–2015 peruskoulun ruotsin kielikylpyluokilla on 210 oppilasta. Luokkia on kaikkiaan 10.

 

Liikuntaluokat:

 

Liikuntaluokkia on vuosiluokilla 7-9. Ne ovat toimineet Luostarivuoren koulussa syksystä 2007 alkaen. Liikuntaluokat on tarkoitettu liikuntaa seurassa harrastaville sekä oppilaille, joiden liikuntaharrastus on tavanomaista laajempaa. Keräämällä urheilijat samalle luokalle koulu pystyy tukemaan liikuntaluokkalaisten aktiivista liikunnanharrastusta ja ottamaan se huomioon koulunkäynnin järjestelyissä. Parhaimmillaan järjestely lisää oppilaiden vapaa-aikaa iltaisin. Liikuntaluokille pyrkii vuosittain 30 - 60 oppilasta.

 

Liikuntaluokan oppilaat saavat sekä ns. yleisvalmennusta, että joissakin lajeissa lajivalmennusta sekä perusliikuntaa. Kaikki liikuntaluokan liikuntatunnit ovat aamutunteja, jolloin niitä voidaan käyttää joustavasti tarvittaessa lajivalmennukseen. Lukuvuonna 2014 - 2015 koulu tarjoaa yhteistyössä seurojen ja urheiluakatemian kanssa aamuvalmennusta koripallossa, uinnissa ja taitoluistelussa. Näissä lajeissa on kiintiöt, joihin haetaan pääsykokeissa. Muut oppilaat hakevat yleisvalmennuksen linjalle.

 

Yleisvalmennus sisältää valmennuksellisia elementtejä, jotka kehittävät motorisia taitoja, kuntoa, voimaa ja liikkuvuutta. Lisäksi se sisältää valinnaisen liikunnan elementtejä, kuten pelejä, leikkejä ja uusiin lajeihin tutustumista. Toimintaan käytetään pääasiassa valinnaisen liikunnan tunteja, joten se ei tuo juurikaan kustannuksia koululle.

 

Valmennuksellisten tuntien lisäksi on ko. luokkien perusliikuntakin tavanomaista tehokkaampaa. Oppilaat ovat liikuntaan motivoituneita, jolloin tuntien sisältö ja intensiteetti voi olla tavallisia ryhmiä vaativampi. Myös tämä kehittää heitä urheilijoina ja liikkujina.

 

Lukuvuonna 2014 - 2015 liikuntaluokilla opiskelee 98 oppilasta.

 

Englanninluokat:

 

Luostarivuoren koulussa on englanninkielistä aineenopetusta luokilla 7-9. Oppilaat tulevat 7. luokalle omalta oppilasalueelta Wäinö Aaltosen koulusta. Seitsemännelle luokalla siirryttäessä luokkaa täydennetään testin perusteella muilla oman alueen oppilailla.

 

Englannin kielellä opetettavissa aineissa noudatetaan kunkin aineen omaa opetussuunnitelmaa ja arvioinnissa peruskoulun yleisiä arviointiperusteita. Lisäkurssit 8. ja 9. luokille syventävät kielitaitoa. Tavoitteena on antaa oppilaalle mahdollisuus käyttää kieltä oppimisen välineenä ja näin saada toiminnallinen kielitaito.

 

Lukuvuonna 2014 - 2015 englanninluokilla opiskelee 91 oppilasta.

 

PUOLALAN KOULU

 

Musiikkiluokat:

 

Turun musiikkiluokat perustettiin Puolalan kansakouluun vuonna 1968. Musiikkiluokkatoiminta laajeni yläasteelle vuonna 1978 ja vuodesta 1981 alkaen Puolalanmäen lukiossa on toiminut musiikkilinja, joka 1988 muuttui valtakunnalliseksi erikoislukioksi.

 

Peruskoulun musiikkiluokilla oppilailla on musiikin opetusta 3-5 tuntia viikossa. Opiskelu musiikkiluokilla on laulamista yksin ja kuorossa, musisointia luokassa ja orkesterissa, kuoro-, orkesteri-, musikaaliprojekteja, aktiivista musiikin kuuntelua ja musiikin teoriavalmiuksien kehittämistä.

 

Koulunkäynti musiikkiluokalla aloitetaan pääsääntöisesti 3. luokalla tai 7. luokalla. Musiikkiluokalle otetaan 29 oppilasta (3.lk). Seitsemännen luokan alkaessa voidaan perustaa rinnakkaisluokka, mikäli koulussa on vapaita oppilaspaikkoja ja luokalle on riittävästi hakijoita. Vuonna 2014 ensimmäiselle luokalle haki 49 oppilasta ja seitsemännelle luokalle 25 oppilasta.

 

Musiikkiluokalle hakeville tehdään musikaalisuustesti, jonka tarkoituksena on varmistaa, että lapsella on sellaisia valmiuksia, joita musiikkiluokilla opiskelussa tarvitaan. 7. luokalle pyrkivältä oppilaalta edellytetään lisäksi musiikin harrastusta ja musiikin teorian perusvalmiuksia. Oppilaat testataan Puolalan koulussa.

 

Puolalan koulun musiikkiluokat ja Puolalanmäen musiikkilukio tekevät tiivistä yhteistyötä. Yläkoululla ja lukiolla on yhteiset musiikinopettajat, ja vuonna 2013 Torninkadun koulukiinteistöön remontoitiin peruskoulun ja lukion yhteiset musiikin opetuksen tilat.

 

Oppilaitten vanhemmista koostuva Puolalan musiikkituki ry tukee ja avustaa koulun toimintaa aktiivisesti.

 

Lv. 2014 - 15 peruskoulun musiikkiluokilla on 277 oppilasta. Musiikkiluokkia on kaikkiaan 11.

Englannin kieliluokat:

 

Englannin kieliluokka perustettiin Puolalan kouluun vuonna 1990 silloisen Kouluhallituksen virallisena kokeiluna. Englannin kieliluokilla osa opetuksesta annetaan suomeksi ja osa vieraalla kielellä. Vieraskielinen opetus jatkuu koko perusopetuksen ajan.

 

Alakoulussa on lukuvuoden aikana lukuisia kieleen ja kulttuuriin liittyviä teemapäiviä sekä projekteja ja vierailuja. Syntyperäisen kielenelävöittäjän ELC-tunnit (English language and culture) ovat tärkeä osa opetusta. Yläkoulussa oppilaat tekevät lisäksi yhteistyötä eurooppalaisen kumppanikoulun kanssa.

 

Englannin kieliluokkien opetus perustuu CLIL-menetelmään (Content and Language Integrated Learning). CLIL-opetus tähtää yhtäaikaiseen vieraan kielen ja toisen oppiaineen oppimiseen. Kieli ei ole kohde vaan opetuksen väline. Formaali kielenopetus aloitetaan 3. luokalla.

 

Oppilaitten vanhemmista koostuva englannin kieliluokkayhdistys toimii tiiviissä yhteistyössä koulun kanssa.

 

Englannin kieliluokalle (1. lk.) otetaan vuosittain 25 oppilasta. Luokkia täydennetään 3. luokalta alkaen. Ensimmäiselle luokalle hakevat oppilaat testataan Turun yliopiston Oppimistutkimuksen keskuksessa (OTUK). Vieraskieliseen opetukseen pyrkiviltä lapsilta edellytetään ikätasoa vastaavaa hyvää suomen kielen hallintaa. Oppilailta ei edellytetä vieraaseen kieleen liittyvää osaamista. Vuonna 2014 Puolalan kieliluokille (1. lk.) pyrki 105 lasta. Näistä 64 pyrki ensisijaisesti englannin kieliluokalle.

 

Lv. 2014 - 15 englannin kieliluokilla on 228 oppilasta. Luokkia on kaikkiaan 9.

 

Saksan kieliluokat:

 

Saksan kieliluokat aloittivat toimintansa vuonna 1994. Vuosiluokilla 1-6 opetus on järjestetty englannin kieliluokkien tapaan CLIL-menetelmää käyttäen. Formaali kielenopetus alkaa 3. luokalla. Syntyperäisen kielenelävöittäjän DK-tunnit (Deutsch Kunde) ovat tärkeä osa opetusta. Vuosiluokilla 7-9 oppiaineitten opetus tapahtuu suomen kielellä ja oppilaat opiskelevat saksan kieltä 3-4 tuntia viikossa. Puolalan koulu on ollut vuodesta 2013 alkaen virallinen saksan kielidiplomikoulu ja 9. luokan aikana oppilaat suorittavat Saksan valtion kielitutkinnon (Deutsches Sprachdiplom). Yläkoulussa oppilaat tekevät yhteistyötä eurooppalaisen kumppanikoulun kanssa.

 

Alakoulussa työskentelee vuosittain Kaarinan sosiaalialan oppilaitoksen Erasmus opiskelijavaihto-ohjelman saksankielisiä opiskelijoita avustajina. Oppilaitten vanhemmista koostuva saksan kieliluokkayhdistys toimii tiiviissä yhteistyössä koulun kanssa.

 

Saksan kieliluokalle otetaan vuosittain enimmillään 25 oppilasta (1. lk.). Luokkia täydennetään 3. luokalta alkaen. Ensimmäiselle luokalle hakevat oppilaat testataan Turun yliopiston Oppimistutkimuksen keskuksessa (OTUK). Vieraskieliseen opetukseen pyrkiviltä lapsilta edellytetään ikätasoa vastaavaa hyvää suomen kielen hallintaa. Oppilailta ei edellytetä vieraaseen kieleen liittyvää osaamista. Vuonna 2014 Puolalan kieliluokille (1. lk.) pyrki 105 lasta. Näistä 18 pyrki ensisijaisesti saksan kieliluokalle. Englannin kieliluokalle hakeneista 18 lapsella oli toisena vaihtoehtona saksan kieliluokka.

 

Lv. 2014–15 saksan kieliluokilla on 147 oppilasta. Luokkia on kaikkiaan 8. Yläkoulussa saksan kieliluokan oppilaat voivat muodostaa yhteisen perusopetusryhmän muiden oppilaitten kanssa.

 

Suomalais-venäläiset luokat:

 

Suomalais-venäläiset luokat aloittivat toimintansa vuonna 1994 Teräsrautelan koulussa. Myöhemmin kieliluokka siirtyi Puolalan kouluun parempien liikenneyhteyksien vuoksi.

 

Vuosiluokilla 1-6 opetus on järjestetty yhdysluokilla. Opetuksessa käytetään CLIL-menetelmää. Formaali kielenopetus alkaa 3. luokalla. Venäjän kieli- ja kulttuuritunnit ovat osa kieliluokan toimintaa alakoulussa. Vuosiluokilla 7-9 oppiaineitten opetus tapahtuu suomen kielellä ja oppilaat opiskelevat venäjän kieltä 3-4 tuntia viikossa. 8.-9.-luokilla oppilailla on lisäksi venäjän kielen ja kulttuurin kurssi. Koko peruskoulun ajan kieliluokat tekevät tiivistä yhteistyötä pietarilaisten ystävyyskoulujen kanssa.

 

Oppilaitten vanhemmista koostuva suomalais-venäläisten luokkien kieliluokkayhdistys toimii tiiviissä yhteistyössä koulun kanssa.

 

Suomalais-venäläiselle luokalle otetaan 12 - 13 oppilasta (1. lk.). Oppilaaksi otetaan sekä venäjää äidinkielenään puhuvia että suomenkielisiä lapsia. Luokkia täydennetään 3. luokalta alkaen. Ensimmäiselle luokalle hakevat oppilaat testataan Puolalan koulussa. Vuonna 2014 Puolalan kieliluokille (1. lk.) pyrki 105 lasta. Näistä 23 pyrki ensisijaisesti suomalais-venäläiselle luokalle.

 

Lv. 2014 - 15 suomalais-venäläisillä luokilla on 88 oppilasta. Luokkia on 6. Yläkoulussa suomalais-venäläisen luokan oppilaat voivat muodostaa yhteisen perusopetusryhmän muiden oppilaitten kanssa.

 

PUROPELLON KOULU

 

Liikuntaluokat:

 

Puropellon koulun (vuosiluokkien 7-9 koulu) nykyinen liikuntaluokkatoiminta alkoi vuonna 2008. Liikuntaluokalle valitaan vuosittain testien kautta enintään 25 oppilasta.

 

Liikuntaluokka on suunnattu liikunnasta kiinnostuneille ja liikunnallisesti lahjakkaille oppilaille. Omina lajeinaan toimivat jääkiekko, telinevoimistelu ja joukkuevoimistelu. Muiden lajien edustajat kuuluvat ns. yleisvalmennusryhmään.

 

Puropellon koulun liikuntaluokkalaisilla on 7. luokalla 31 vuosiviikkotuntia, kun muiden luokkien vuosiviikkotuntien määrä on 30. Kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla lisäliikunta valitaan koulun valinnaisaineista ja liikuntaa on koulussa silloin mahdollista opiskella vuosiluokalla yhteensä 5 viikkotuntia. Liikuntaluokkien työjärjestys on lisäksi laadittu niin, että oppilaiden on mahdollista osallistua 1-2 kertaa viikossa omiin tai Turun Seudun Urheiluakatemian aamuharjoituksiin. Valmennuksesta ja liikunnasta vastaavat Turun Seudun Urheiluakatemian valmentajat sekä koulun omat liikunnanopettajat/valmentajat.

 

Lukuvuonna 2014 - 2015 Puropellon koulun kolmella liikuntaluokalla opiskelee yhteensä 64 oppilasta. Hakijoita on vuosittain runsaasti enemmän kuin luokalle pystytään ottamaan.

 

Englantirikasteinen luokka:

 

Puropellon koulun englantirikasteinen luokka jatkaa Ilpoisten koulussa vuosiluokilla 1. – 6. alkanutta englantipainotteista opetusta.

 

Rikasteluokilla osa opetuksesta on englannin kielellä CLIL-menetelmän (Content and Language Integrated Learning) mukaisesti.

 

Englantia käytetään opiskelukielenä suomen kielen rinnalla useissa oppiaineissa (vuosittain mahdollisesti vaihdellen) mm. historiassa, uskonnossa, biologiassa, matematiikassa, fysiikassa, kemiassa, kotitaloudessa ja käsityössä.

 

Vieraskielisen opetuksen tavoitteena on myönteinen ja ennakkoluuloton suhtautuminen vieraita kieliä kohtaan sekä rohkeus ja halu käyttää niitä sekä valmius selvitä arkipäivän tavallisista tilanteista englannin kielellä. Luokat tekevät perinteisesti opintoretken 9. luokalla Lontooseen. Oppilailla on erilaisia yhteistyöprojekteja yläkoulun aikana englannin kielellä.

 

Mikäli Ilpoisten koulusta 6. luokalta Puropellon kouluun siirtyvässä englantirikasteisessa luokassa on alle 25 oppilasta, voidaan luokkaa täydentää yläkoulun alkaessa. Luokalle pyrkivät testataan.

 

Lukuvuonna 2014 - 2015 englantirikasteisilla luokilla opiskelee yhteensä 71 oppilasta.

 

RAUNISTULAN KOULU

 

Matematiikkaluokat:

 

Matematiikkaluokkatoiminta alkoi Raunistulan ja Kastun kouluissa (nykyään yhtenäiskoulu) lukuvuonna 1995 - 1996.

 

Matematiikkaluokka toimii koulussa yhtenä perusopetusryhmänä. Opiskelu aloitetaan pääsääntöisesti 3. tai 7. luokalla. Matematiikkaluokalle hakeville tehdään soveltuvuustesti, jonka tarkoituksena on varmistaa, että lapsella on sellaisia valmiuksia, joita matematiikkaluokalla opiskelussa tarvitaan.

 

3.-6. luokkien testi on laadittu Turun yliopiston Oppimistutkimuksen keskuksessa. Testissä kartoitetaan erityisesti oppilaan ongelmanratkaisutaitoja. Lisäksi kustakin hakijasta oma luokanopettaja antaa oman kirjallisen arvionsa. Vuosittain noin 8 oppilasta hakee matematiikkaluokalle toisesta koulusta.

 

Matematiikkaluokka jatkaa yläkoulun puolella luokilla 7-9 yhtenä perusopetusryhmänä. Keväällä 2014 päätettiin matematiikkaluokan oppilasmäärän turvaamiseksi tarjota jatkossa mahdollisuus täydennyshakuun (pääsääntöisesti 7. luokalle). Uudet oppilaat valitaan koulun oman matematiikkatestauksen perusteella. Kevään 2014 pääsykokeiden perusteella 7. matematiikkaluokalle otettiin 5 uutta oppilasta.

 

Matematiikan opetusta alakoulussa (vuosiluokat 3-6) on kuusi tuntia viikossa, joka on kaksi enemmän kuin tuntijaossa määritelty minimituntimäärä. Yläkoulussa (vuosiluokat 7-9) matematiikkaluokan oppilaat opiskelevat kaikille yhteisen valtakunnallisen matematiikan opetussuunnitelman (10 kurssia) lisäksi joka vuosi yhden syventävän lisäkurssin, joka laskennallisesti on 1 lisätunti viikossa.

 

Matematiikkaluokat tarjoavat oppilaalle mahdollisuuden saada tavallista laajemmat ja syvällisemmät matemaattiset valmiudet, joiden avulla hän selviää paremmin jatko-opinnoissaan ja elämässään eteen tulevista matemaattisista ongelmista. Matematiikkaluokalla käydään läpi tavallisten opetussuunnitelmaan kuuluvien sisältöjen lisäksi geometriaan ja algebraan liittyviä sisältöjä laajemmin ja syvällisemmin. Erityisesti painotetaan oppilaan ongelmanratkaisutaitojen kehittämistä sekä tutustutaan tietotekniikan tuomiin mahdollisuuksiin matematiikan opiskelussa.

 

Lv 2014 - 2015 Raunistulassa on vuosiluokilla 3-9 yhteensä 7 matematiikkaluokkaa ja niissä oppilaita yhteensä 148.

 

Englantipainotteiset luokat:

 

Englantipainotteinen opetus 7. luokalla aloitettiin 1.8.1993 sekä Puolalanmäen että Kastun koulussa (nykyään Raunistulan yhtenäiskoulu) koululautakunnan päätöksellä (§164 10.6.1993).

 

Opiskelussa vahvistetaan kielitaidon osa-alueita: ymmärtämistä (lukeminen ja kuuntelu) ja tuottamista (puhuminen ja kirjoittaminen). Rakenteita ja sanastoa opiskellaan normaalia syvemmin ja laajemmin. Myös kulttuuritietous, suullinen esiintyminen erilaiset projektit ja portfoliot ovat olennainen osa opiskelua. Usein oppitunneilla on mukana myös syntyperäinen kielenelävöittäjä. Vuosittain englantipainotteinen 9. luokka tekee kulttuurimatkan Lontooseen. Englantipainotteisella luokalla korostuu kielen rooli myös muiden oppiaineiden opiskelun välineenä. Biologiassa, maantiedossa, kotitaloudessa ja historiassa opitaan englanninkielistä sanastoa, luetaan englanninkielisiä oppisisältöihin liittyviä tekstejä sekä keskustellaan englanniksi. Lisäksi matematiikassa opiskellaan käsitteistöä myös englanniksi.

 

Kaikille yhteisen valtakunnallisen englannin A1-kielen opetussuunnitelman (8 kurssia) lisäksi joka vuosi on yksi syventävä lisäkurssi, joka laskennallisesti on 1 lisätunti viikossa.

 

Englantipainotteinen E-luokka toimii yhtenä koulun perusopetusryhmänä, jolle kaikki englannista kiinnostuneet voivat hakea 6. luokan keväällä. Lähtötasoksi riittävät alakoulussa opitut asiat, innostuneisuus ja motivoituneisuus kielen opiskeluun. Oppilaat valitaan keväällä koulun oman pääsykokeen perusteella. Pääsykoe koostuu haastattelusta ja kirjallisesta tuotoksesta. Haastattelussa oppilaat keskustelevat annetuista aiheista pareittain ja ryhmissä sekä opettajajohtoisesti. Lukemistestissä selvitetään ääntämisen taso. Kirjallisessa tuotoksessa kirjoitetaan lyhyt aine.

 

Englantipainotteiselle luokalle pyrkivien määrä vaihtelee vuosittain. Toukokuussa 2014 pääsykokeisiin osallistui yli 30 oppilasta, joista valittiin 26.

 

Lv 2014 - 15 englannin kieliluokkia on vuosiluokilla 7-9 yhteensä 3 ja niissä oppilaita 81. Englantipainotteiselle luokalle otetaan vuosittain 24 - 25 oppilasta.

 

TOPELIUKSEN KOULU

 

Ranskan kieliluokat:

 

Ranskan kielen opetussuunnitelma kieliluokkalaisia varten on laadittu yhteistyössä Vähä-Heikkilän koulun kanssa. Kieliluokan oppilaat suorittavat luokat 1-6 Vähä-Heikkilän koulussa ja luokat 7-9 Topeliuksen koulussa.

 

Kieliluokkien opetus perustuu CLIL-menetelmään (Content and Language Integrated Learning).

 

CLIL-opetus tähtää yhtäaikaiseen vieraan kielen ja toisen oppiaineen oppimiseen. Kieli ei ole kohde vaan opetuksen väline.

 

Syntyperäinen ranskalainen opettaja on opetuksessa tukena. Hänen tuntinsa ovat tärkeä osa opetusta. Osa siitä rahoituksesta, jolla hänet voidaan palkata, tulee Ranskan instituutin kautta.

 

Ranskan kieltä opiskellaan yläkoulun aikana 11 kurssia. Oppilailla on mahdollisuus suorittaa ranskan DELF-kielitaitotutkinto. Kaikki kahdeksannen luokan oppilaat osallistuvat DELF A2-tason kokeeseen. Yhdeksännen luokan oppilaat voivat halutessaan osallistua DELF B1-tason kokeeseen.

 

Kieliluokkatoiminnan tukena toimii vanhemmista muodostuva Ensemble ry.

 

Soveltuvuustestaus ja oppilasvalinta ranskan kieliluokille tehdään 1. luokan alkaessa Vähä-Heikkilän koulussa. Oppilaat sitoutuvat valinnassaan jatkamaan kielilinjalla peruskoulun ajan. Luokkia ei täydennetä oppilaiden siirtyessä yläkouluun.

 

Tällä hetkellä 2014 - 2015 Topeliuksen koulun kolmella ranskan kieliluokalla on yhteensä 44 oppilasta.

 

Latinan kielilinja:

 

Latinan kieliluokkien toiminta siirtyi Klassikon koulusta Topeliuksen kouluun 2012 syksyllä.

 

Topeliuksen koulussa on mahdollisuus opiskella latinan linjalla, joka kattaa luokka-asteet 7-9. Jokaisella luokka-asteella opiskellaan kaksi kurssia latinaa ja kokonaisuuden tavoitteena on saavuttaa sellainen kielitaito, jolla latinan opiskelua voi jatkaa lukiossa. Kielen lisäksi latinan kursseilla opiskellaan antiikin historiaa ja kulttuuria. Kokonaisuuteen kuuluu mahdollisuus opintomatkaan Roomaan.

 

Yhteistyötä tehdään Turun Klassikot ry:n kanssa, joka tukee toimintaa taloudellisesti stipendien ja matka-avustusten muodossa.

 

Oppilasmäärästä riippuen muodostetaan latinanopiskelijoista joko oma luokkansa tai yhdysluokka yleisen opetussuunnitelman mukaan opiskelevien kanssa. Latinaa opiskelemaan haetaan seitsemännen luokan alusta alkaen. Latinan opiskelu edellyttää hyvää kielellistä oppimistaitoa. Latinan voi valita, jos A1-kielessä ja äidinkielessä arvosana on vähintään hyvä.

 

TURUN LYSEON KOULU

 

Musiikkiluokka:

 

Musiikkiluokka on ollut jatkoa Runosmäen alakoulun musiikkiluokille. Viime vuosina oppilasmäärät ovat vähentyneet eikä alakoulusta ole enää tulijoita. Viimeiset 11 musiikkiluokkalaista päättää koulunsa toukokuussa 2015. Runosmäen koulu lopettaa myös toimintansa, joten musiikkiluokkatoiminta Runosmäessä päättyy kesään 2015.

 

Liikuntapainotteinen opetus (koulun oma painotus):

 

Liikuntapainotteisen opetuksen oppilaita lukuvuonna 2014 – 2015 on yhteensä 101 (7. luokalla 18, 8. luokalla 37 ja 9. luokalla 46). Luokat voivat olla joko puhtaasti liikuntapainotteisen opetuksen luokkia tai niissä voi olla myös muita oppilaita. Valintakokeita ei ole pidetty, vaan valintaperusteena on ollut liikunnan arvosana ja rajatapauksissa äidinkielen arvosana.

 

Resursseja on suunnattu liikuntapainotteiseen opetukseen 7. luokalla yksi viikkotunti ja 8. ja 9. luokilla pakollisena valinnaisaineena 2 viikkotuntia. Liikuntapainotteisuus koulussa ei ole tarkoittanut huippu-urheilijoiden linjaa, vaan liikunnasta innostuneiden nuorten monipuolista tukemista ja ohjaamista sekä elinikäisen liikuntaharrastuksen edistämistä. Alueella on hyvät mahdollisuudet harrastaa monipuolisesti liikunnan eri lajeja mm. urheiluhallin ja uimahallin läheisyyden ansiosta. Opetuksen järjestämisen tavoitteena on palvella oman koulun oppilasalueen nuoria. Alueen ulkopuolelta tähän opetukseen ei juuri ole tulijoita. Kaupungin muut liikunnan erikoisluokat ovat eteläisellä yhteistyöalueella.

 

Englantipainotteinen opetus:

 

Englantipainotteisella luokalla opiskelee lukuvuonna 2014 – 2015 yhteensä 65 oppilasta. Jokaisella vuosiluokalla englantipainotteisen opetuksen oppilaat muodostavat oman luokkansa (oppilaita luokissa 19, 24 ja 22). Valintaperusteena on ollut A1-englannin arvosana ja rajatapauksissa äidinkielen arvosana. Keväällä 2015 valintakriteerit muuttuvat siten, että opetukseen haluaville järjestetään pääsykoe.

 

Opetukseen on suunnattu 7. luokalla yksi viikkotunti ja 8. ja 9. luokilla 2 viikkotuntia englantia pakollisena valinnaisaineena. Aineenopetuksen englanninkielinen osuus suunnitellaan lukuvuosittain yhteisesti luokkaa opettavien opettajien kesken. Yhteissuunnittelua tehdään keväällä 2015 seuraavaa lukuvuotta varten. Englanninkielisiä opetusosuuksia voi olla mm. liikunnassa, terveystiedossa, kotitaloudessa, musiikissa, matematiikassa, fysiikassa, kemiassa, maantiedossa ja biologiassa.

 

VASARAMÄEN KOULU

 

Lehmuksen yksikön liikuntalinja ja Syreenin yksikön liikuntaluokat

 

Vasaramäen koulun 3.-6. luokkien liikuntalinja käynnistettiin elokuussa 2007. Kupittaan koulussa oli käynnistetty liikuntaluokkatoiminta 7.-9. vuosiluokkia varten jo vuonna 1996 ja luokat muodostettiin siten, että oli yksi vuosiluokka yleisvalmennusryhmää varten ja toinen jalkapalloryhmää varten.

 

Koko yhtenäiskouluajan, joka alkoi elokuussa 2009, Vasaramäen koulun liikuntalinja on ollut osa Turun Seudun Urheiluakatemiaa. Yläkoulun osalta toiminta on laajentunut siten, että yleisvalmennus- ja jalkapalloryhmien lisäksi toimivat salibandy-, yleisurheilu- ja tanssi- ja voimisteluryhmät.

 

Alakoulun liikuntalinjalla Lehmuksessa oppilailla on liikunnan opetusta keskimäärin viisi tuntia viikossa.

 

Yläkoulun liikuntalinjalla Syreenissä on oppilailla kahden yleisen tuntijaon ja opetussuunnitelman mukaisen liikuntatunnin lisäksi lisättyä liikuntaa seuraavasti: 7. luokilla kaksi viikkotuntia, 8. luokilla neljä viikkotuntia ja 9. luokilla kolme viikkotuntia. Tämän lisäksi oppilailla on mahdollisuus koulupäivän yhteydessä valmennukseen kahdesta neljään tuntia, mistä vastaavat joko koulu, Turun Seudun Urheiluakatemia, lajiliitot tai niiden alaiset paikalliset seurat yhdessä sovitun vastuunjaon mukaan.

 

Opiskelu liikuntalinjalla lisää oppilaiden liikunnan määrää koulupäivän aikana ja kehittää monipuolisesti liikunnallisia perustaitoja ja fyysisiä ominaisuuksia ja luo näin pohjaa lapsen ja nuoren terveelle kehitykselle ja lajikohtaiselle harjoittelulle. Lisätty liikunta alakoulussa on monipuolista oppilaan liikunnallisten ominaisuuksien kehittämistä. Kerran viikossa on ns. lajiaamu, jolloin oppilaalla on mahdollisuus harjoittaa omaa lajiaan tai saada tätä tukevaa yleisvalmennusta. Lisätty liikunta toteutetaan yläkoulussa kiertona, jossa oppilaalla on vuorotellen jakso pienpelejä, yleisurheilua, voimistelua, kehonhuoltoa ja rytmiikkaa.

 

Alakoulun liikuntalinjalla aloitetaan pääsääntöisesti kolmannella vuosiluokalla, mutta linjalle on mahdollista hakeutua myöhemminkin. Yläkoulun liikuntalinjalla aloitetaan seitsemännellä luokalla. Mikäli urheileva nuori muuttaa paikkakunnalle, on hänen mahdollista hakeutua liikuntalinjalle myös kesken yläkoulun.

 

Liikuntalinjalle hakevan on osallistuttava testiin, jonka tarkoituksena on varmistaa, että lapsella on sellaisia valmiuksia, joita liikuntalinjalla opiskelussa tarvitaan. Yläkoulun liikuntalinjalle pyrkivältä oppilaalta edellytetään lisäksi aktiivista mukanaoloa urheiluseuratoiminnassa. Yläkoulun liikuntalinjan yleistestin sijaan jalkapallo-, salibandy-, yleisurheilu- tai tanssi- ja voimisteluryhmään pyrkivän on osallistuttava lajitestiin.

 

Yhtenäiskoulun toimintaperiaatteet näkyvät myös Vasaramäen koulun liikuntalinjan toiminnassa: liikuntaa opettavat tekevät tiivistä yhteistyötä keskenään ja opettavat ryhmiä koulun kummassakin yksikössä.

 

Toiminnassa hyödynnetään tehokkaasti koulun välittömässä läheisyydessä olevia Kupittaan alueen liikuntapaikkoja.

 

Lukuvuonna 2014 - 2015 alakoulun liikuntalinjalla on 93 oppilasta ja yläkoulun liikuntaluokilla 187 oppilasta. Yläkoulun liikuntaluokkia on kaikkiaan kahdeksan.

 

VÄHÄ-HEIKKILÄN KOULU

 

Ranskan kieliluokat

 

Ranskan kieliluokat perustettiin Vähä-Heikkilän kouluun vuonna 1993. Kieliluokkien opetus perustuu CLIL-menetelmään (Content and Language Integrated Learning). CLIL-opetus tähtää yhtäaikaiseen vieraan kielen ja toisen oppiaineen oppimiseen. Kieli ei ole kohde vaan opetuksen väline. Formaali kielenopetus aloitetaan 3. luokalla. Vähä-Heikkilän koulussa ranskan kielilinjan 1.-6. luokan oppilaat opiskelevat ranskaa A1- kielenä ja lähes kaikki aloittavat englannin opiskelun A2- kielenä neljänneltä luokalta.

 

Lukuvuoden aikana on lukuisia ranskan kieleen ja kulttuuriin liittyviä teemapäiviä sekä projekteja ja vierailuja. Ranskan instituutti ja Ranskan suurlähetystö ovat koulun kanssa tiiviissä yhteistyössä. Syntyperäisen ranskalaisopettajan tunnit ovat tärkeä osa opetusta ja osa rahoituksesta tulee Ranskan instituutin kautta.

 

Kieliluokkatoiminnan tukena toimii vanhemmista muodostuva Ensemble ry.

 

Vähä-Heikkilän koulun kieliluokkien oppilaaksi ottaminen perustuu Turun kaupungin opetuslautakunnan suomenkielisen osaston päätökseen 9 § 3.2.1999. Päätöksen mukaan Vähä-Heikkilän koulussa voi aloittaa lukuvuosittain yksi 1. vuosiluokan ranskan kieliluokka.

 

Valintaperusteet ovat kaikille yhtäläiset. Oppilaat otetaan kieliluokille testitulosten perusteella. Valinnassa ei oteta huomioon lapsen päivähoitomuotoa, sisarusten koulunkäyntiä, perhetaustaa tai aikaisempia kieliopintoja. Keneltäkään ei ole pyydetty kieliluokalle suosituksia eikä lausuntoja.

 

Kieliluokkatestausta käytetään karsintaan kahdessa eri tarkoituksessa:

 

1. Kun pyrkijöitä on enemmän kuin kieliluokkapaikkoja, testin avulla valitaan kieliluokalle pääsevät oppilaat.

2. Kun kaikki pyrkijät mahtuvat kieliluokalle, karsintaa suoritetaan, jotta kieliluokalle valikoituisivat sellaiset oppilaat, joilla on valmiudet selviytyä kaksikielisestä opetuksesta.

 

Lukuvuoden 2004 - 05 oppilastestauksesta alkaen on Turun yliopiston Oppimistutkimuksen keskus vastannut Turun kaupungin kieliluokkien (EN, SA, RA) testin ylläpidosta, kehittämisestä sekä oppilaiden testauksesta. Hakijoiden määrä ranskan 1. kieliluokalle on vaihdellut alkuvuosien 26:sta nykyiseen noin 30 hakijaan.

 

Tällä hetkellä Vähä-Heikkilän koulun ranskan kieliluokilla 1.-6. opiskelee yhteensä 143 lasta

 

(keskimäärin 23.8 oppilasta/ luokka). Kielilinja jatkuu Topeliuksen koulun 7. luokalla.

 

WÄINÖ AALTOSEN KOULU

 

Kielirikasteiset CLIL-luokat (koulun oma painotus):

 

Wäinö Aaltosen koulussa on toteutettu CLIL-metodin mukaista opetusta vuodesta 1994.

 

Englannin kielirikasteista opetusta toteutetaan kaikilla luokilla 1 – 6 siten, että yksi rinnakkaisluokista (B-luokka) on kielirikasteinen. Toiminta on vakiintunut osaksi koulun profiilia.

 

Kielirikasteiselle luokalle hakeudutaan kouluun ilmoittautumisen yhteydessä, jonka jälkeen toukokuussa järjestetään oppilaiden testaus. Luokan maksimikooksi on koulun opetussuunnitelmassa määritelty luokilla 1–2 enintään 23 oppilasta sekä luokilla 3–6 enintään 26 oppilasta. Jos luokkien enimmäisoppilasmäärät alittuvat alakoulun aikana, voidaan luokkia erillisen testin ja haastattelun perusteella täydentää.

 

Kiinnostus kielirikasteisia luokkia kohtaan on ollut tasaista ja hakijoiden määrä on vaihdellut 40:n ja 60:n välillä painottuen viime vuosina lähemmäs 60:tta.

 

Kielirikasteisella luokalla opiskeleminen vaatii keskittymiskykyä ja riittävää motivaatiota. Koulutulokkaille tehtävä testi tehdään erityisopettajan ja englantia opettavien opettajien yhteistyönä. Testi mittaa käsitteiden ymmärtämistä (kuvallinen aineisto) ja yleisiä kouluvalmiuksia sekä keskittymiskykyä.

 

Wäinö Aaltosen koulun kuudella kielirikasteisella luokalla opiskelee lokakuussa 2014 yhteensä 140 oppilasta.

 

CLIL-luokkien opettajina toimivat opettajat ovat joko kaksoiskelpoisia tai englantiin erikoistuneita luokanopettajia.

 

Wäinö Aaltosen koulun CLIL-luokat eivät aiheuta lisäkustannuksia. Toimintaa on mahdollista toteuttaa siten, ettei CLIL-luokkien oppilaiden tuntimäärä poikkea muiden luokkien tuntimääristä.

 

Mediapainotteisuus (koulun oma painotus):

 

Wäinö Aaltosen koulussa aloitettiin ns. medialuokkatoiminta lukuvuonna 2007 – 2008. Koulu oli mukana opetushallituksen Atrium-hankkeessa, jonka tarkoitus oli kehittää uusia oppimisympäristöjä. Yksi kustakin rinnakkaisluokasta toimi medialuokkana, jolloin kaksi luokkaa jakoi yhteiset mini-PC-tietokoneet. Oppikirjapohjaista työskentelyä pyrittiin korvaamaan verkkotyöskentelyllä ja oppilaat käyttivät kaikissa mahdollisissa oppiaineissa ensisijaisesti tietokoneita ja pääasiassa Moodle-oppimisalustaa.

 

Syksystä 2011 kokeilua päätettiin laajentaa siten, että kaikki koulun oppilaat pääsivät mukaan mediatyöskentelyyn. Mediakoulukäsitteellä tarkoitetaan Wäinö Aaltosen koulussa mallia, jossa tietokoneiden ja muiden päätelaitteiden (Surface ja iPad) lukumäärää oli nostettu siten, että joka toiselle oppilaalle riittää päätelaite käyttöön. Malli on siis 1:2, jolloin kaksi luokkaa jakaa yhteiset päätelaitteet. Kaksi opettajaa toimii yhteistyössä mediaparina, joka tekee yhteistyötä ja yhteissuunnittelua.

 

Lukuvuonna 2013 – 2014 toimintaa kehitettiin siten, että kaikilla luokilla 3 – 6 on käytössä verkko-oppimisalusta (Moodle tai Edmodo) ja muutamissa luokissa on luovuttu pitkälti oppikirjojen käytöstä.

 

Mediakoulussa toimii myös oma TV-kanava, Wäiski-TV, joka tuottaa viikoittain uuden ohjelman koulun keskusaulaan sekä YouTubeen. Tuotanto tapahtuu oppilastyönä, erikoistuneen tiimin kautta. Wäiski-TV lisää koulun yhteisöllisyyttä ja on joka perjantainen odotettu tapahtuma uuden lähetyksen myötä.

 

Mediakoulutoimintaa ei ole varsinaisesti opetuksen järjestäjän osalta resursoitu. Suurin osa päätelaitteista on hankittu hankerahoitusten kautta (Atrium, LSL, digikamut). Tulevaisuuden haasteena tulee olemaan suuren laitekannan (noin 240 päätelaitetta) vähittäinen korvaaminen uudemmilla laitteilla.

 

Wäinö Aaltosen koulu edusti Suomea yhdessä Puropellon koulun kanssa 12:n Euroopan maan yhteisessä Living Schools Lab -hankkeessa vuosina 2012 – 2014.


 

OPPILASMÄÄRÄT ERIKOISLUOKILLA JA PAINOTETUN OPETUKSEN LUOKILLA 2014 -2015

Puolalan koulu

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Yht

Englannin kieliluokat

25

25

26

25

25

26

29

25

22

228

Saksan kieliluokat

24

20

22

26

22

0

8

14

11

147

Suomalais-venäläiset luokat

13

12

14

10

9

9

9

5

7

88

Musiikkiluokat

0

0

29

29

29

42

50

51

47

277

Yhteensä

62

57

91

90

85

77

96

95

87

740

Vähä-Heikkilän koulu

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Yht

Ranskan kieliluokat

25

23

24

27

21

23

0

0

0

143

Raunistulan koulu

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Yht

Matematiikkaluokat

0

0

25

17

25

23

17

19

22

148

Englantipainotteiset luokat

0

0

0

0

0

0

25

28

28

81

Yhteensä

0

0

25

17

25

23

42

47

50

229

Luostarivuoren koulu

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Yht

Kuvataideluokat

0

0

25

24

19

20

30

30

26

174

Ruotsin kielikylpyluokat

25

21

25

19

40

23

20

19

18

210

Liikuntaluokat

0

0

0

0

0

0

41

28

29

98

Englanninluokat

0

0

0

0

0

0

30

30

31

91

Yhteensä

25

21

50

43

59

43

121

107

104

573

Topeliuksen koulu

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Yht

Ranskan kieliluokat

0

0

0

0

0

0

12

12

20

44

Latinan kielilinja

0

0

0

0

0

0

12

8

8

28

Yhteensä

0

0

0

0

0

0

24

20

28

72

Ilpoisten koulu

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Yht

CLIL-oppilaat

42

62

21

22

21

34

0

0

0

202

Turun Lyseon koulu

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Yht

Musiikkiluokat

0

0

0

0

0

0

0

0

11

11

Englantipainotteiset luokat

0

0

0

0

0

0

19

24

22

65

Liikuntapainotteiset luokat

0

0

0

0

0

0

18

37

46

101

Yhteensä

0

0

0

0

0

0

37

61

79

177

Puropellon koulu

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Yht

Englantirikasteiset luokat

0

0

0

0

0

0

25

23

23

71

Liikuntaluokat

0

0

0

0

0

0

20

21

23

64

Yhteensä

0

0

0

0

0

0

45

44

46

135

Wäinö Aaltosen koulu

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Yht

CLIL-oppilaat

23

23

26

23

22

26

0

0

0

143

Vasaramäen koulu

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Yht

Liikuntalinja ja -luokat

 

 

23

23

24

23

68

74

43

280

Yhteensä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2710

Oppilasmäärä 20.9.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11630

% painotetussa opetuksessa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23,3

 

 

Taulukko kuvaa erikoisluokkakoulujen oman oppilasalueen oppilaan viikkotuntikertymää vuosiluokilla 1-9 yleislinjan luokilla ja erikoisluokilla. Koulua vaihtavan oppilaan tuntimäärä saattaa olla taulukon esityksestä poikkeava. Vuosiluokalta 7 alkavan erikoisluokan oppilaiden tuntimäärät on merkitty ko. yläkoulun oman oppilasalueen alakoulun yleislinjan oppilaan tuntimäärän mukaan.

Taulukon tuntimääriin ei sisälly vapaaehtoinen A2-kieli. Kieliluokkien oppilaat pääsääntöisesti valitsevat A2-kielen.

Kieliluokkien opettajat saavat TVA-korvauksen opetuksesta vieraalla kielellä.