Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto | 53 | 28.10.2015 | 6 |
10612-2015 (011)
Varhaiskasvatuksen laadunhallinta
Tiivistelmä: -
Kasosvpj § 53
Palvelupäällikkö Ulla Soukainen ja palvelualuejohtaja Maija-Liisa Rantanen, 20.10.2015:
Kuntien laajasti käyttämä toiminnan kehittämisen työkalu ja itsearviointityön pohjana toimiva kriteeristö Common Assessment Framework (CAF) on EU-jäsenmaiden yhteistyönä kehitetty julkisen sektorin organisaatioiden laadunarviointityökalu. CAF-mallin perusajatuksena on kokonaisvaltainen laadunarviointi, jossa tarkastellaan paitsi eri tulosalueita, myös organisaation toimintatapoja, joilla mahdollistetaan hyvien tulosten syntyminen.
Turun varhaiskasvatuksen laadunhallintaprosessissa käytetyt kriteerit on muokattu perusopetuksen laatukriteerien sekä CAF-mallin pohjalta. Aineistoa itsearviointia varten kerätään systemaattisesti. Laadun arviointi tapahtuu suhteessa kuvattuihin prosesseihin ja käytettävissä olevaan materiaaliin pisteyttämällä kukin arvioitava kohta 1-100. Laatuprosessissa on sovittu, että CAF-auditointipäivät järjestetään joka toinen vuosi. Ensimmäisen kerran auditointipäivät järjestettiin kesäkuussa 2011.
Varhaiskasvatuksen kolmannet auditointipäivät järjestettiin 27.–28.8.2015. Läsnä olivat varhaiskasvatuksen johtotiimi, laaturyhmä sekä varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston jäsen Tiina Uutela. Ensimmäisen päivän aikana arvioitiin arviointijärjestelmän toimintaan liittyvät osa-alueet: henkilöstö, johtajuus, strategia, kumppanuudet ja prosessit. Toisena päivänä tarkastelun kohteena olivat tuloksiin liittyvät osa-alueet: henkilöstötulokset, asiakas- ja kansalaistulokset, yhteiskunnalliset tulokset sekä keskeiset suorituskykytulokset. Jokainen osa-alue pisteytettiin sekä vahvuuksia että kehittämiskohteita silmällä pitäen. Arviointi koski suomen- ja ruotsinkielistä kunnallista varhaiskasvatusta, arviointia jatketaan yhdessä palveluohjauksen kanssa joulukuussa pidettävässä kehittämispäivässä. Alla olevassa taulukossa pisteytystä on vertailtu suhteessa vuosina 2011 ja 2013 suoritettuihin arviointeihin.
Taulukko 1. CAF-pisteytysten vertailua vuosien 2011–2015 arvioinneista.
| 2011 | 2013 | 2015 |
| |||
Aihealue | Vahvuudet | Kehittämis-kohteet | Vahvuudet | Kehittämis-kohteet | Vahvuudet | Kehittämis-kohteet | Pisteytys |
Johtajuus | 52 | 25 | 75 | 31 | 70 | 50 | 1-10 ei näyttöä 11–30 vähän näyttöä joissakin toiminnoissa 31–50 selkeää näyttöä toiminnan kannalta keskeisistä asioista 51–70 vahvaa näyttöä lähes kaikkien oleellisten toimintojen osalta 71–90 erittäin vahvaa näyttöä kaikilta toimialueilta 91–100 erinomainen taso verrattaessa muihin organisaatioihin kaikilta merkityksellisiltä toiminta-alueilta
|
Strategiat ja toiminnan suunnittelu | 32 | 24 | 65 | 50 | 71 | 45 | |
Henkilöstö |
| 25 | 55 | 35 | 74 | 53 | |
Kumppanuudet ja resurssit | 58 | 27 | 65 | 27 | 65 | 51 | |
Prosessit | 54 | 33 | 75 | 32 | 78 | 60 | |
Asiakas- ja kansalaistulokset | 31 | 17 | 65 | 20 | 60 | 46 | |
Henkilöstötulokset | 40 | 14 | 33 | 10 | 55 | 40 | |
Yhteiskunnalliset tulokset | 31 | 12 | 31 | 10 | 65 | 50 | |
Keskeiset suorituskykytulokset | 49 | 19 | 71 | 13 | 55 | 33 |
Kehittämiskohteina eri osa-alueilta nousivat seuraavat:
-johtajuus: johtajuusrakenne kehitteillä; uusien asioiden jalkautus; työmäärä; yhteistyö tilaliikelaitoksen kanssa
-strategiat ja toiminnan suunnittelu: varhaiskasvatuksen oma strategia puuttuu; mistä luovutaan, kun tulee uutta?; varhaiskasvatuslain tuomat muutokset
-henkilöstö: uudelleensijoituksen haasteet ja yhteistyö työterveyshuollon kanssa; verkostoyhteistyö ruotsinkielisessä varhaiskasvatuksessa; muutokset rasittavat à jaksamisen ongelma
-kumppanuudet ja resurssit: kaupungin tason päätösten ymmärtäminen; tietotekniikan puuttuminen; palvelumuotoilu; kumppanuuksien henkilöityminen (yhteistyö ei ole välttämättä rakenteissa)
-prosessit: huoltajien ja lasten osallisuuden vahvistaminen (esim. asiakasraadit puuttuvat); ruotsinkielen käännöstyö ontuu
-asiakas- ja kansalaistulokset: monikulttuurisuuden huomioiminen, osallisuuden vahvistaminen
-henkilöstötulokset: esimiehen tuki ja saavutettavuus; palkkaus ja palkitsemisjärjestelmä
-yhteiskuntavastuutulokset: päiväkotien huono kunto; negatiivinen mediajulkisuus; osa keskustelusta käydään netissä (ei vaikutusmahdollisuutta)
-keskeiset suorituskykytulokset: lasten poissaolojen hyödyntäminen; lapsen tuen tarve, esim. oppilashuolto
Yllä olevien teemojen tarkastelua jatketaan esimiesten päivässä 22.10.2015, jolloin mietitään, miten kehittämishaasteisiin vastataan. Kehittämiskohteet huomioidaan varhaiskasvatuksen operatiivisessa palvelusopimuksessa ja tulosalueen muissa kehittämissuunnitelmissa.
Kokouksessa varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston jäsenille esitellään varhaiskasvatuksen CAF-arviointijärjestelmän prosessi ja käydään läpi vuoden 2015 auditoinnin keskeisimmät tulokset.
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto merkitsee varhaiskasvatuksen laadunarviointiprosessin tiedokseen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.