Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto5328.10.20156

10612-2015 (011)

Varhaiskasvatuksen laadunhallinta

Tiivistelmä: -

Kasosvpj § 53

Palvelupäällikkö Ulla Soukainen ja palvelualuejohtaja Maija-Liisa Rantanen, 20.10.2015:

 

Kuntien laajasti käyttämä toiminnan kehittämisen työkalu ja itsearviointityön pohjana toimiva kriteeristö Common Assessment Framework (CAF) on EU-jäsenmaiden yhteistyönä kehitetty julkisen sektorin organisaatioiden laadunarviointityökalu. CAF-mallin perusajatuksena on kokonaisvaltainen laadunarviointi, jossa tarkastellaan paitsi eri tulosalueita, myös organisaation toimintatapoja, joilla mahdollistetaan hyvien tulosten syntyminen.

 

Turun varhaiskasvatuksen laadunhallintaprosessissa käytetyt kriteerit on muokattu perusopetuksen laatukriteerien sekä CAF-mallin pohjalta. Aineistoa itsearviointia varten kerätään systemaattisesti. Laadun arviointi tapahtuu suhteessa kuvattuihin prosesseihin ja käytettävissä olevaan materiaaliin pisteyttämällä kukin arvioitava kohta 1-100. Laatuprosessissa on sovittu, että CAF-auditointipäivät järjestetään joka toinen vuosi. Ensimmäisen kerran auditointipäivät järjestettiin kesäkuussa 2011.

 

Varhaiskasvatuksen kolmannet auditointipäivät järjestettiin 27.–28.8.2015. Läsnä olivat varhaiskasvatuksen johtotiimi, laaturyhmä sekä varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston jäsen Tiina Uutela. Ensimmäisen päivän aikana arvioitiin arviointijärjestelmän toimintaan liittyvät osa-alueet: henkilöstö, johtajuus, strategia, kumppanuudet ja prosessit. Toisena päivänä tarkastelun kohteena olivat tuloksiin liittyvät osa-alueet: henkilöstötulokset, asiakas- ja kansalaistulokset, yhteiskunnalliset tulokset sekä keskeiset suorituskykytulokset. Jokainen osa-alue pisteytettiin sekä vahvuuksia että kehittämiskohteita silmällä pitäen. Arviointi koski suomen- ja ruotsinkielistä kunnallista varhaiskasvatusta, arviointia jatketaan yhdessä palveluohjauksen kanssa joulukuussa pidettävässä kehittämispäivässä. Alla olevassa taulukossa pisteytystä on vertailtu suhteessa vuosina 2011 ja 2013 suoritettuihin arviointeihin.

 

Taulukko 1. CAF-pisteytysten vertailua vuosien 2011–2015 arvioinneista.

 

 

2011

2013

2015

 

Aihealue

Vahvuudet

Kehittämis-kohteet

Vahvuudet

Kehittämis-kohteet

Vahvuudet

Kehittämis-kohteet

Pisteytys

Johtajuus

52

25

75

31

70

50

1-10 ei näyttöä

11–30 vähän näyttöä joissakin toiminnoissa

31–50 selkeää näyttöä toiminnan kannalta keskeisistä asioista

51–70 vahvaa näyttöä lähes kaikkien oleellisten toimintojen osalta

71–90 erittäin vahvaa näyttöä kaikilta toimialueilta

91–100 erinomainen taso verrattaessa muihin organisaatioihin kaikilta merkityksellisiltä toiminta-alueilta

 

Strategiat ja toiminnan suunnittelu

32

24

65

50

71

45

Henkilöstö

 

25

55

35

74

53

Kumppanuudet ja resurssit

58

27

65

27

65

51

Prosessit

54

33

75

32

78

60

Asiakas- ja kansalaistulokset

31

17

65

20

60

46

Henkilöstötulokset

40

14

33

10

55

40

Yhteiskunnalliset tulokset

31

12

31

10

65

50

Keskeiset suorituskykytulokset

49

19

71

13

55

33

 

Kehittämiskohteina eri osa-alueilta nousivat seuraavat:

-johtajuus: johtajuusrakenne kehitteillä; uusien asioiden jalkautus; työmäärä; yhteistyö tilaliikelaitoksen kanssa

-strategiat ja toiminnan suunnittelu: varhaiskasvatuksen oma strategia puuttuu; mistä luovutaan, kun tulee uutta?; varhaiskasvatuslain tuomat muutokset

-henkilöstö: uudelleensijoituksen haasteet ja yhteistyö työterveyshuollon kanssa; verkostoyhteistyö ruotsinkielisessä varhaiskasvatuksessa; muutokset rasittavat à jaksamisen ongelma

-kumppanuudet ja resurssit: kaupungin tason päätösten ymmärtäminen; tietotekniikan puuttuminen; palvelumuotoilu; kumppanuuksien henkilöityminen (yhteistyö ei ole välttämättä rakenteissa)

-prosessit: huoltajien ja lasten osallisuuden vahvistaminen (esim. asiakasraadit puuttuvat); ruotsinkielen käännöstyö ontuu

-asiakas- ja kansalaistulokset: monikulttuurisuuden huomioiminen, osallisuuden vahvistaminen

-henkilöstötulokset: esimiehen tuki ja saavutettavuus; palkkaus ja palkitsemisjärjestelmä

-yhteiskuntavastuutulokset: päiväkotien huono kunto; negatiivinen mediajulkisuus; osa keskustelusta käydään netissä (ei vaikutusmahdollisuutta)

-keskeiset suorituskykytulokset: lasten poissaolojen hyödyntäminen; lapsen tuen tarve, esim. oppilashuolto

 

Yllä olevien teemojen tarkastelua jatketaan esimiesten päivässä 22.10.2015, jolloin mietitään, miten kehittämishaasteisiin vastataan. Kehittämiskohteet huomioidaan varhaiskasvatuksen operatiivisessa palvelusopimuksessa ja tulosalueen muissa kehittämissuunnitelmissa.

 

Kokouksessa varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston jäsenille esitellään varhaiskasvatuksen CAF-arviointijärjestelmän prosessi ja käydään läpi vuoden 2015 auditoinnin keskeisimmät tulokset.

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto merkitsee varhaiskasvatuksen laadunarviointiprosessin tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.