Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto3826.08.20157

8418-2015 (5129)

Perusopetuksen laadunarviointi keväällä 2015

Tiivistelmä: -

Kasosvpj § 38

Perusopetuksen palvelualuejohtaja Outi Rinne 18.8.2015:

 

Opetuksen järjestäjän tulee arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua ulkopuoliseen toimintansa arviointiin. Opetus- ja kulttuuriministeriö on laatinut Perusopetuksen laatukriteerit -oppaan, jonka perusteella kunnat ovat kehittäneet laadunarviointijärjestelmiään. Perusopetuksen laatukriteerit on muokattu Turussa kolmeen kyselykokonaisuuteen:

 

Oppilaan arki

Johtaminen, henkilöstö ja talous

Ympäristö ja turvallisuus

 

Vastaajina kyselyssä ovat oppilaat, huoltajat, koulujen opetushenkilöstö, rehtorit, johtavat viranhaltijat ja luottamushenkilöt (jaostot ja lautakunta).

 

Kevään 2015 laatukysely

 

Keväällä 2015 laatukysely tehtiin toisen kerran. Kyselyn sisältöalueena oli Oppilaan arki. Kyselyä oli muutettu edellisvuoteen nähden oppilashuollon osalta, koska laki ja opetussuunnitelma muuttuivat syksyllä 2014. Kyselyn avulla haluttiin selvittää muutoksen vaikutukset koulutyöhön.

 

Kouluille on lähetetty viime lukuvuoden laatukyselyjen koulukohtaiset raportit. Raportit lähetetään:

 

huoltajien osalta, mikäli vähintään 5 % koulun oppilaiden huoltajista on vastannut

opettajien osalta, mikäli koulun opettajista yli 30 % on vastannut

 

Kaikkien koulujen vastuksista tehty yhteenvetoraportti vastaajaryhmittäin löytyy osoitteesta http://www.turku.fi/perusopetuksen-laatukysely.

 

Koulut käsittelevät omia tuloksiaan ja laativat tulevan lukuvuoden kehittämissuunnitelman niiden pohjalta. Samassa yhteydessä koulut käsittelevät edellisen kauden tavoitteiden toteutumista. Koko perusopetuksen yhteisiksi tavoitteiksi oli 2014 asetettu mm. oppilaiden ja huoltajien osallisuuden ja TVT:n opetuskäytön lisääminen. Koko perusopetuksen tulokset

 

Koko perusopetuksen (sekä suomen- että ruotsinkielisen) pääasialliset tulokset kevään 2015 kyselystä:

 

Vastaajamäärät olivat pienentyneet edellisvuodesta muilla paitsi oppilailla. Viime vuonna vastaajia oli yhteensä 5952 ja tänä vuonna 4436. Koko perusopetuksen osallistumisprosentti kevään 2015 kyselyssä oli 37 %.

Koulujen vastausprosenteissa oli iso vaihtelu (vaihteluväli 1-96 %).

Huoltajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä koulun toimintaan. Suuria muutoksia edellisvuoteen ei ole havaittavissa. Koulujen on kuitenkin syytä lisätä tiedottamista, koska useissa kohdissa niiden huoltajien osuus, jotka eivät osaa ottaa kantaa, on suuri.

Huoltajien mielestä oppilaat pääsevät tarvittaessa hyvin terveydenhoitajan, kuraattorin ja psykologin vastaanotolle. Tiedottamista yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän toiminnasta ja yksittäisen oppilaan asioiden käsittelemistavasta tulisi tulosten perusteella lisätä.

Huoltajat ovat pääasiassa tyytyväisiä aamu- ja iltapäivätoimintaan

Opettajat arvostavat opetussuunnitelman ohjaavaa vaikutusta

Opettajien mielestä opetukseen käytettävissä oleva resurssi ei täysin riitä laadukkaaseen opetukseen

Luokkien 1-4 oppilaat ovat pääsääntöisesti koulumyönteisiä ja kokevat koulun turvalliseksi.  He saavat mielestään paljon positiivista palautetta ja heidän näkemyksensä otetaan usein huomioon. Osallisuuskokemus on selkeästi noussut edellisestä vuodesta. TVT:n käyttö on hieman lisääntynyt.

Luokkien 5-9 oppilaat suhtautuvat kouluun myös melko myönteisesti, mutta pieniä oppilaita kriittisemmin. Mielipiteet jakautuvat esim. siinä, kertooko opettaja, missä oppilas on hyvä. Yhä liian monta oppilasta kokee, että kiusaamiseen ei puututa heti. Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa tuntuu olevan puolelle oppilaista runsasta ja puolelle vähäistä.

Oppilaskunnan toiminnasta on myönteinen käsitys, mutta omista vaikutusmahdollisuuksistaan kaikki eivät ole tietoisia.

Selkeä enemmistö oppilaista kokee, että terveydenhoitajalle, kuraattorille ja psykologille pääsee tarvittaessa, mutta yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän toimintaa ei vielä laajasti tunneta

Koulunkäynninohjaajat katsovat, että oppilaan yksilölliset tarpeet ja opetusryhmän koostumus vaikuttavat runsaasti ja aiempaa enemmän opetusjärjestelyihin, ohjaukseen ja tukeen. Heidän mielestään kasvun ja oppimisen kolmiportainen tuki toimii onnistuneesti.

Koulunkäynninohjaajien tvt-taidot ovat hieman viimevuotisesta parantuneet

Koulunkäynninohjaajat kokevat yhteistyön opettajien, huoltajien ja aamu- ja iltapäivätoiminnan kanssa pääsääntöisesti onnistuneeksi.

Rehtorien näkemys koulun toiminnasta on erittäin positiivinen.  He ovat selkeästi tyytyväisempiä koulun resursseihin kuin opettajat. Ryhmäkoosta rehtoreilla ja opettajilla on hyvin samansuuntainen käsitys. Yli puolet katsoo, että laadukas opetus onnistuu nykyisenkokoisissa ryhmissä.

TVT:n käytön tasosta ja välineistöstä rehtoreilla ja opettajilla oli samansuuntainen positiivinen käsitys, mutta rehtorit arvioivat TVT-koulutuksen opettajia runsaammaksi. Oppilaiden kokemus TVT:n käytöstä oli kuitenkin kahtia jakautunut.

Rehtorit arvioivat, että oppilashuoltohenkilöstön (koululääkäri, kuraattori, psykologi, terveydenhoitaja) ja koulun muun henkilökunnan oppilashuollolliset työtehtävät ja vastuunjako eivät ole selkiytyneet. Uusi oppilashuoltolaki muutti käytäntöjä melkoisesti ja toimintatavan muutos on koettu ilmeisen hankalaksi.

 

Tavoitteet 2015 - 2016

 

Perusopetuksen yhteisiksi kehittämistavoitteet lukuvuonna 2015–2016 on kyselyn perusteella asetettu:

-Oppilaiden ja huoltajien mukaan ottaminen toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä uuden opetussuunnitelman hengen mukaisesti

-Perusopetuksen laadun arvioinnin merkityksen selkiyttäminen

 

Laadunarvioinnista halutaan muodostuvan yhä keskeisempi koulun arjessa läsnä oleva kehittämisen työväline. Arvioinnilla on sitä suurempi merkitys, mitä useampi vastaa kyselyyn. Seuraavan kyselykierroksen tavoitteeksi on laatutyön ohjausryhmässä asetettu, että vastauksia saataisiin vähintään 70 % koulun oppilasmäärästä.

 

Syyslukukauden 2015 alussa käsitellään arviointituloksia seuraavasti:

 

1.Arvioidaan, miten edelliseksi lukuvuodeksi asetetut tavoitteet saavutettiin, miksi ja missä onnistuttiin tai ei onnistuttu ja mitä kannattaisi tehdä toisin.

2.Laaditaan kuvaus siitä, mihin toimenpiteisiin ryhdytään em. tulosten analysoinnin perusteella ja vuosisuunnitelmassa (kohta 5.2.) olevien perusopetuksen yhteisten kehittämistavoitteiden saavuttamiseksi.

3.Nimetään vastuutahot ja aikataulutus.

4.Kirjataan em. asiat vuosisuunnitelmaan.

 

Tuloksia tulee käsitellä henkilöstön lisäksi myös huoltajien ja oppilaiden kanssa. Tulokset laitetaan wilmaan kaikkien nähtäviksi.

 

Laatutyö on aktiivinen osa koulujen toimintaa tulevana lukuvuotena. Toimintakulttuuria käsitellään syvällisesti opetussuunnitelmatyössä ja kehitetään lisäksi erillisellä hankkeella. Oppilaan arki -kyselykokonaisuus päivitetään lukuvuoden 2015 – 2016 aikana opetussuunnitelmatyön kuntaryhmissä uuden opetussuunnitelman mukaiseksi. Samoin toimitaan Turvallisuus ja ympäristö -osion osalta. Päivitetty Oppilaan arki-kyselykokonaisuus toteutetaan seuraavan kerran keväällä 2017.

 

Perusopetuksen palvelualuejohtaja Outi Rinne 18.8.2015:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto merkitsee asian tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.