Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto2129.04.20151

4672-2015 (5121)

Käsityön painotuksen poistaminen Kärsämäen koulun luokilta 5-6

Tiivistelmä: -

Kasosvpj § 21

Koulunjohtaja Tiina Paappa 24.4.2015:

 

Kärsämäen koulussa oppilaat ovat voineet käsitöissä valita neljännen luokan keväällä pääpainoalueekseen joko teknisen työn tai tekstiilityön. Valinta on ollut sitova ja se on koskenut vuosiluokkia 5-6.

Useassa Turun koulussa opiskelijat opiskelevat teknistä työtä ja tekstiilityötä määrällisesti yhtä paljon vuosiluokilla 5-6.

 

Esitän muutosta Kärsämäen koulun opetussuunnitelmaan siten, että jatkossa 5-6 -luokkalaiset oppilaat opiskelevat saman määrän sekä teknisiä töitä että tekstiilitöitä.

 

Perusopetuksen palvelualuejohtaja Outi Rinne 24.4.2015:

 

Perusopetuksen opetussuunnitelman valtakunnallisissa perusteissa 2004 todetaan seuraavaa:

Opetus käsittää kaikille oppilaille yhteisesti sekä teknisen työn että tekstiilityön sisältöjä, minkä lisäksi oppilaalle voidaan antaa mahdollisuus painottua käsityöopinnoissaan kiinnostuksensa ja taipumustensa mukaan joko tekniseen työhön tai tekstiilityöhön.

 

Turun kaupungin opetussuunnitelman kuntakohtaisessa osiossa 2004 on todettu:

Turussa opetus käsittää vuosiluokilla 5-9 kaikille oppilaille yhteisesti sekä teknisen että tekstiilityön sisältöjä. Koulun opetussuunnitelmassa päätetään, annetaanko oppilaalle mahdollisuus valita joko teknisen työn tai tekstiilityön painotus. Koulun opetussuunnitelmassa päätetään myös painotuksen ajankohta ja laajuus.

 

Perusopetuksen opetussuunnitelma 2014 ei jaa käsityöainetta tekniseen työhön ja tekstiilityöhön, vaan kaikki oppilaat opiskelevat kummankin nykyisenkäsityöaineen sisältöjä. Opetussuunnitelmassa todetaan mm, että

opetuksessa painotetaan oppilaiden erilaisia kiinnostuksen kohteita ja korostetaan yhteisöllistä toimintaa.

opetuksessa käytetään teknisen työn ja tekstiilityön työtapoja. (3-6)

opetuksessa huomioidaan oppilaiden erilaiset edellytykset ja tarpeet käsityön opiskeluun ja tehdään sen mukaisia eriytettyjä ratkaisuja esimerkiksi käytettävien oppimisympäristöjen, työvälineiden, työtapojen ja työtehtävien valinnassa. (7-9)

 

Tämä merkitsee, että käsityöaineen sisällä erilaiset materiaalit ja työtavat tulevat kaikille tutuiksi, mutta oppilas voi myös valita tehtäviä oman kiinnostuksensa ja myöhemmin myös ammatillisen suuntauksensa mukaan.

 

Perusopetuksen palvelualuejohtaja Outi Rinne 24.4.2015:

 

Ehdotus        Kärsämäen koulun opetussuunnitelmaa muutetaan siten, että oppilaat opiskelevat vuosiluokilla 5-6 saman määrän teknistä ja tekstiilityötä 1.8.2015 alkaen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedPaappa Tiina
tiedTanzi-Albi Anu