Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto328.01.20152

840-2015 (5121)

Turun perusopetuksen tuntijako 1.8.2016 alkaen

Tiivistelmä: -

Kasosvpj § 3

Taustaa

 

Turun perusopetuksen tällä hetkellä voimassa oleva tuntijako perustuu Valtioneuvoston asetukseen 1435/2001 ja vuoden 2004 Turun kaupungin perusopetuksen vuosiluokkien 1-9 opetussuunnitelman kuntakohtaiseen osioon.

 

Turun nykyinen tuntijako sivulla 9-10

http://www.turku.fi/public/download.aspx?ID=72671&GUID={B8A9AA76-F054-4802-8311-BF98264CF267}

 

Valtioneuvosto päätti kesäkuun 28. päivänä 2012 perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta (28.6.2012/422). Asetus määrittelee lähtökohdat opetussuunnitelman perusteiden laadinnalla. Uusi opetussuunnitelma on tarkoitus ottaa käyttöön 1.8.2016.

 

Perusopetuksen vuosiluokat 1-6 siirtyvät uuden tuntijaon ja uusien opetussuunnitelmien mukaiseen opetukseen lukuvuonna 2016 - 2017. Vuosiluokat 7-9 jatkavat edellisen tuntijaon (2001) ja vuoden 2004 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti laadittujen paikallisten opetussuunnitelmien mukaisesti. Päättöarviointi tehdään vuoden 2004 perusteisiin sisältyviä päättöarvioinnin kriteerejä käyttäen. Vuosiluokat 7-9 siirtyvät vuosiluokka kerrallaan uuden tuntijaon ja uusien opetussuunnitelmien mukaiseen opetukseen 2019 mennessä.

 

Valtioneuvoston asetus perusopetuksen tuntijaosta

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120422

 

Tuntijakoon siirtymiseen siirtymäaika

http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2014/05/siirtyma.html

 

Vanhan ja uuden tuntijaon vertailua:

 

 

 

 

 

aine

 

vanha

uusi

muutokset

 

 

 

äidinkieli ja kirj.

14+14+14=42

14+18+10=42

nivelkohta vaihtuu

 

 

A1-kieli

 

8+8=16

9+7=16

1 tunti 3.-6.lk:lle

 

 

B1-kieli

 

6

2+4=6

aloitus jo 6.lk

 

 

 

matematiikka

 

6+12+14=32

6+15+11=32

nivelkohta vaihtuu

 

 

ympäristöoppi

 

9

4+10

1.-6.lk kokonaisuus, nimi vaihtuu

 

biologia, maantieto

3+7=10

7

vasta 7.-9.lk:lla

 

 

fysiikka, kemia

2+7=9

7

vasta 7.-9.lk:lla

 

 

terveystieto

 

3

3

*

 

 

 

ymp.+ luonn.tiet.

9+5+17=31

4+10+17=31

*bg, mn, fy, ke ja terveyst.= kokonaisuus 1.-6.lk:lla

uskonto, ET

 

6+5=11

2+5+3=10

nivelkohta vaihtuu, 1 tunti vähemmän

 

historia ja yht.k.oppi

3+7=10

5+7=12

2 tuntia enemmän/4.-6.lk, yht.k.oppia vähintään 2+3

musiikki

 

4+3=7

2+4+2=8

nivelkohta vaihtuu, 1 tunti enemmän

 

kuvataide

 

4+4=8

2+5+2=9

nivelkohta vaihtuu, 1 tunti enemmän

 

käsityö

 

4+7=11

4+5+2=11

nivelkohta vaihtuu

 

 

liikunta

 

8+10=18

4+9+7=20

nivelkohta vaihtuu, 2 tuntia enemmän

 

kotitalous

 

3

3

luetaan osaksi taito- ja taideaineita

 

taito- ja taide/valinn.

6+6=12

6+5=11

nivelkohta vaihtuu, 1 tunti vähemmän

 

taito- ja taide/yht.

56+3 (kotit.)

62

3 tuntia enemmän

 

 

oppilaanohjaus

2

2

 

 

 

 

valinnaiset

 

13

9

3 tuntia vähemmän

 

 

vähimmäistuntimäärä

222

222

 

 

 

 

vapaaehtoinen A2-kieli

12

12

 

 

 

 

valinnainen B2-kieli

4

4

 

 

 

 

 

 

 

Opetushallitus antoi valtioneuvoston asetuksen pohjalle laaditut Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 22.12.2014. Perusteasiakirja on valtakunnallinen määräys, jonka mukaisesti paikallinen opetussuunnitelma valmistellaan. Linkki perusteisiin:

 

http://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf

 

 

Opetuksen järjestäjällä on vastuu paikallisen opetussuunnitelman laadinnasta ja kehittämisestä. Opetuksen järjestäjä päättää

 

järjestetäänkö opetus tai osa siitä vuosiluokittain etenevänä vai vuosiluokkiin sitomattomasti etenevänä, oppilaiden omiin opinto-ohjelmiin perustuvana opiskeluna

järjestetäänkö opetus pääosin ainejakoisena vai kokonaan tai osin eheytettynä; mitkä ovat mahdollisen eheytetyn opetuksen järjestämisen pääpiirteet ja miten opetustunnit jaetaan vuosiluokittain yhteisten oppiaineiden, taide- ja taitoaineiden valinnaisten tuntien sekä oppilaalle valinnaisten aineiden kesken valtioneuvoston asetuksen edellyttämällä tavalla (paikallinen tuntijako).

mikä on opetuksen järjestäjän kieliohjelma, miltä vuosiluokilta eri kielten opetus aloitetaan

mitkä ovat oppilaille tarjottavat valinnaiset aineet ja mille vuosiluokille niiden opetus sijoittuu

mitkä ovat opetuksen mahdolliset painotukset ja miten ne toteutetaan; miten painotus näkyy tuntijaossa sekä opetuksen tavoitteissa ja sisällöissä

 

Lähtökohtana pidetään, että Turussa perusopetus järjestetään vuosiluokittain etenevänä. Vuosiluokkiin sitomattomasti voidaan edetä yksittäisen oppilaan tilanteen niin vaatiessa poikkeustapauksessa, jolloin vuosiluokkiin sitomattomasta opetuksesta tehdään erillinen päätös ja oppilas opiskelee tarvittavan ajan oman oppimissuunnitelmansa mukaisesti, kunnes tehdään uusi päätös vuosiluokittain etenevään opetukseen palaamisesta. Erityisen tuen oppilaan poikkeuksellisesta etenemistavasta päätetään erityisen tuen päätöksessä ja etenemistä koskevat suunnitelmat kirjataan HOJKS-asiakirjaan.

 

Opetus järjestetään pääsääntöisesti ainejakoisena lukuun ottamatta toiminta-alueittain etenevää opetusta. Laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet kuvataan koulujen opetussuunnitelmissa. Ne ja muu lyhytaikainen eheytetty opetus perustuvat oppiainejakoon ja ovat koulun oman tuntijaon mukaisia suunnitelmallisia pedagogisia sovelluksia.

 

Kieliohjelmasta päätetään erillisellä päätöksellä. Se pohjautuu tällä päätöksellä päätettävään tuntijakoon.

Valinnaisista aineista ja yläkoulujen osalta myös niiden sijoittumisesta eri vuosiluokille päätetään koulun omassa opetussuunnitelmassa, jossa niiden tavoitteet ja sisällöt kuvataan vuosiluokittain. Koulujen omat painotukset kuvataan koulun opetussuunnitelmassa. Koko kaupungin laajuista erikoisluokkatoimintaa linjataan erillisellä myöhemmin tehtävällä päätöksellä.

 

 

 

Turun kaupungin perusopetuksen tuntijaon valmistelu

 

 

 

Vuoden 2016 opetussuunnitelmaa varten perusopetuksen tulosaluejohtaja perusti 12.9.2014 työryhmän, joka sai tehtäväkseen valmistella uutta tuntijakoa. Siihen kuuluivat Ari Rusi, pj, Henri Littunen, Anne Alho, Annamari Tulla, Sami Kluuskeri, Marianne Ulfstedt ja Timo Kalske. Tätä ennen asiaa on työstetty alustavasti rehtorien työseminaarissa 28.8.2014.

 

http://blog.edu.turku.fi/ops2016/yhteystiedot/tuntijakotyoryhma/

 

 

Tuntijaon valmistelussa on kouluilta pyydetty alustavia kommentteja 25.9.2014 ja lausunnot erilaisin mallein tarkennettuna 1.10.2014.

 

Turun vanhempainyhdistysten yhteisjärjestöä (Turvary) ja Turun opettajien ammattiyhdistystä (TOAY) on informoitu työryhmän tehtävästä 1.10.2014 ja heille on annettu mahdollisuus kommentoida erilaisia tuntijakomalleja jo valmisteluvaiheessa. Annetut kommentit on otettu huomioon työryhmän laatimassa tuntijakoesityksessä. Turvary:ltä ja TOAY:lta on pyydetty viralliset lausunnot tuntijaosta 23.10.2014. Vastaukset on pyydetty palauttamaan 21.11. mennessä. Turun Lasten parlamentti käsitteli tuntijakoesitystä kokouksessaan 11.11.2014. Tuntijakoesitys on lähetetty tiedoksi Turun nuorisovaltuuston puheenjohtajistolle ja sihteereille 24.10.2014 Nuorisovaltuusto käsitteli tuntijakotyöryhmän esitystä 12.11.2014.

 

http://blog.edu.turku.fi/ops2016/luonnokset/tuntijakoehdotus-ja-perustelut/

http://blog.edu.turku.fi/ops2016/files/2014/12/3.-Lausuntoja-tuntijaosta_Rusi.pdf

 

 

Tuntijakotyöryhmä päätyi esittämään seuraavaa tuntijakoa, jonka OPS2016 ohjausryhmä hyväksyi 10.12.2014:

 

 

PERUSOPETUKSEN TUNTIJAKO

 

 

 

 

 

Työryhmän esitys 13.10.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

Aine

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

yhteensä

äidinkieli ja kirjallisuus

7

7

5

5

4

4

10

42

A1-kieli

 

2

2

3

2

7

16

B1-kieli1

 

 

2

4

6

matematiikka

3

3

3

4

4

4

11

32

ympäristöoppi

2

2

2

3

3

2

 

14

biologia, maantieto

 

 

7

7

fysiikka, kemia

 

 

7

7

terveystieto

 

 

3

3

Ympäristö- ja luonnontieteet yhteensä

31

uskonto, ET

1

1

1

1

2

1

3

10

historia ja yhteisk.2

 

 

1

2

2

7

12

musiikki

1

1

1

1

1

1

2

8

kuvataide

1

1

1

1

1

2

2

9

käsityö

2

2

2

2

2

2

2

14

liikunta

2

2

3

3

2

2

7

21

kotitalous

 

 

3

3

taito- ja taide/valinn.3

0

0

2

 

 

 

5

7

Taito- ja taideaineet yhteensä

62

oppilaanohjaus

0

0

 

2

2

valinnaiset aineet4

 

 

 

1

1

1

6

9

Vähimmäistuntimäärä yhteensä

222

vapaaehtoinen A2-kieli5

 

 

 

2

2

2

2

2

2

12

valinnainen B2-kieli6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

tunteja yhteensä

19

19

22

24

25

25

88

222

minimituntimäärä

19

19

22

24

25

25

29

29

30

222

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. B1-kieltä opetetaan kaikilla vuosiluokilla 7-9.

 

 

 

 

 

 

 

2. Yhteiskuntaoppia opetetaan vuosiluokilla 4-6 vähintään 2 vvh ja vuosiluokilla 7-9 vähintään 3 vvh.

3. Kolmannen luokan taito- ja taideaineiden valinnaisten tuntien käyttötavasta päättää koulu

 

opetussuunnitelman perusteiden luvussa 12.1 kuvatulla tavalla.

 

 

 

 

 

4. Valinnaisaineista:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koulu päättää, mitä valinnaisaineita se tarjoaa. Valintamahdollisuuksia tulee olla vähintään kaksi.

Opetusryhmät on mahdollista muodostaa yli vuosiluokkarajojen.

 

 

 

 

Yleisopetuksessa suositellaan yhteisöllisten opetusmenetelmien mahdollistamiseksi vähintään 12 oppilaan ryhmiä.

5. Tuntijaon mukaisesti oppilas opiskelee kielestä riippuen vapaaehtoista A2-kieltä joko valinnaisena aineena

tai B1-kielen sijasta opetettavana yhteisenä aineena.

 

 

 

 

 

 

6. B2-kieltä opiskellaan valinnaisena aineena.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Perustelut esitykselle löytyvät seuraavasta linkistä kohdasta 2.

 

http://blog.edu.turku.fi/ops2016/files/2014/12/2.-Tuntijakotyöryhmän-esityksen-perustelut-5-11-2014.pdf

 

 

 

Tuntijakotyöryhmä esitti, että yläkoulut voisivat itsenäisesti päättää oppiaineiden sijoittumisesta vuosiluokille 7-9. Yläkoulussa oppilaat eivät juurikaan enää vaihda koulua, vaikka asuinosoite vaihtuisi, jolloin erilaisista tuntijaoista ei oppilaille tulisi haittaa. Myöhemmin kävi ilmi, että 22.12.2014 annetuissa opetussuunnitelman perusteissa määrätään, että kunnan opetussuunnitelmassa tulee kuvailla kunkin oppiaineen tavoitteet ja sisällöt luokka-asteittain peilaten niitä laaja-alaisiin oppimiskokonaisuuksiin ja hyvän osaamisen kriteereihin. Lisäksi on kuvattava kunkin osakokonaisuuden (alkuopetus 1-2, muu alakoulu 3-6, yläkoulu 7-9) erityispiirteet ja painotukset. Tämä merkitsee, että kunnassa on syytä olla mahdollisimman yhtenäinen tuntijako myös yläkoulussa.

 

Yläkoulujen tuntijakoa päätettiin tarkentaa yläkoulujen rehtoreiden ja tuntijakotyöryhmän yläkouluedustajien voimin vielä 19.1.2015 alkavalla viikolla. Työskentely päättyi yhteiseen kokoukseen 23.1.2014. Tässä kokouksessa laadittiin esitys yläkoulun luokka-astekohtaisesta tuntijaosta muihin aineisiin kuin taide- ja taitoaineisiin ja valinnaisaineisiin. Taide- ja taitoaineista sekä valinnaisaineista todettiin, että koulujen omien erityispiirteiden ja painotusten vuoksi yhtenäisestä tuntijaosta jouduttaisiin koulujen omissa opetussuunnitelmissa useimmiten poikkeamaan. Lopputuloksena päädyttiin esittämään, että tältä osin luokka-astekohtaiset tuntijaot ja tavoitteiden ja sisältöjen kuvaukset tehtäisiin koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa.

 

Alkuperäinen tuntijakotyöryhmän esitys ja edellä kuvatun yläkoulutyöskentelyn seurauksena syntynyt vuosiluokkien 7-9 tuntijakoesitys yhdistettiin.

 

Lopullinen esitys tuntijaoksi

 

Tuntijakotyöryhmän ja yläkoulujen rehtoreiden yhdistetty esitys 23.1.2015

 

 

Aine

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

yhteensä

äidinkieli ja kirjal.

7

7

5

5

4

4

3

3

4

42

A1-kieli

 

2

2

3

2

2

2

3

16

B1-kieli

 

 

2

2

1

1

6

matematiikka

3

3

3

4

4

4

3

4

4

32

ymristöoppi

2

2

2

3

3

2

 

 

 

14

biologia, maantieto6

 

 

2

2

3

7

fysiikka, kemia7

 

 

2

3

2

7

terveystieto

 

 

0,5

1,5

1

3

Ympäristö- ja luonnontieteet yhteensä

31

uskonto, ET

1

1

1

1

2

1

1

1

1

10

historia ja yhteisk.1

 

 

1

2

2

2

2

3

12

musiikki

1

1

1

1

1

1

2

8

kuvataide

1

1

1

1

1

2

2

9

käsit

2

2

2

2

2

2

2

14

liikunta

2

2

3

3

2

2

7

21

kotitalous

 

 

3

3

taito- ja taide/valinn.2

 

 

2

 

 

 

5

7

Taito- ja taideaineet yhteensä

62

oppilaanohjaus8

 

 

 

0,5

0,5

1

2

valinnaiset aineet3

 

 

 

1

1

1

6

9

Vähimmäistuntimäärä yhteensä

222

vapaaeht. A2-kieli4

 

2 2 2

2

2

2

12

valinnainen. B2-kieli5

 

 

2 2

0

tunteja yhteensä

19

19

22

24

25

25

18

20

23

222

minimituntim.

19

19

22

24

25

25

29

29

30

222

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

 

 

 

1.Yhteiskuntaoppia opetetaan 4.-6. vuosiluokilla vähintään 2 vvh ja 9. vuosiluokalla 3 vvt.

 

2.Taito- ja taideaineiden valinnaisten tuntien käyttötavasta päättää koulu opetussuunnitelman perusteiden luvussa 12.1 kuvatulla tavalla. Yläkoulun tunnit jaetaan vuosiluokille koulun opetussuunnitelmassa. Näiden oppiaineiden vuosiluokkakohtaiset tavoitteet ja sisällöt kuvataan koulun opetussuunnitelmassa.

 

3.Valinnaisaineista:

 

Koulu päättää, mitä valinnaisaineita se tarjoaa. Valintamahdollisuuksia tulee olla vähintään kaksi.

Yläkoulun valinnaisaineiden tunnit jaetaan vuosiluokille koulun opetussuunnitelmassa siten että valinnaisaineita on kaikilla vuosiluokilla 7-9.

Opetusryhmät on mahdollista muodostaa yli vuosiluokkarajojen

Yleisopetuksessa suositellaan yhteisöllisten opetusmenetelmien mahdollistamiseksi vähintään 12 oppilaan ryhmiä

Valinnaisaineiden vuosiluokkakohtaiset tavoitteet ja sisällöt kuvataan koulun opetussuunnitelmassa

 

 

 

 

 

 

 

4.Oppilas opiskelee vapaaehtoista A2-kieltä joko valinnaisena aineena tai B1-kielen sijasta opetettavana yhteisenä aineena (A2-ruotsi) tai osittain tuntijaon ylittävänä aineena, mikäli vuosiluokalla on vain yksi valinnaisainetunti.

5.B2-kieltä opiskellaan valinnaisena aineena. Mikäli oppilas valitsee sekä A2- että B2-kielen, tulee tuntijako ylittää siltä osin, kuin luokka-asteen valinnaistunnit eivät riitä molempiin kieliin.

6.Biologiaa (ja vastaavasti maantietoa) opetetaan 7.-9. vuosiluokilla 1 vvt; 1 vvt; 1,5 vvt

7.Fysiikkaa (ja vastaavasti kemiaa) opetetaan 7.-9. vuosiluokilla 1 vvt; 1,5 vvt; 1 vvt;

8.Ohjaus kuuluu kaikille oppilaille luokka-asteesta riippumatta. Oppilaanohjausta opetetaan erillisenä oppiaineena jokaisella vuosiluokalla 7-9.

9.Mikäli koulu haluaa poiketa tästä tuntijaosta, tulee sen tehdä jaostolle perusteltu ehdotus omasta tuntijaostaan ja kuvata poikkeavien oppiaineiden vuosiluokkakohtaiset tavoitteet ja sisällöt.

 

 

Perusopetuksen palvelualuejohtaja Outi Rinne:

 

Ehdotus        Turun perusopetuksen tulevassa 1.8.2016 käyttöön otettavasta opetussuunnitelmasta päätetään, että

 

1. perusopetus Turussa etenee pääsääntöisesti vuosiluokittain ja opetussuunnitelma on ainejakoinen. Poikkeuksen tästä muodostavat yksittäiset oppilaat, joiden tilanne vaatii tilapäistä päätöstä vuosiluokkiin sitomattomasta opetuksesta. Ainejaosta poiketaan toiminta-alueittain opiskelussa ja koulujen opetussuunnitelmissa kuvattuja laaja-alaisia oppimiskokonaisuuksia toteutettaessa. Oppimiskokonaisuudet ja muu lyhytaikainen eheytetty opetus merkitsevät eri oppiaineiden sisältöjen suunnitelmallista yhdistämistä tietyn aihepiirin ympärille asiakokonaisuudeksi.

 

2. perusopetuksen vuosiluokittainen tuntijako on 1.8.2016 alkaen tuntijakotyöryhmän ja yläkoulujen rehtoreiden yhdistetyn esityksen (23.1.2015) mukainen.

 

3. kouluilla ei ole tämän päätöksen perusteella lupaa lisätä vuosiluokittaisia tuntimääriään muutoin kuin A2- kielen vuoksi ja A2-kielen ja B2-kielen samanaikaisuuden vuoksi yllä kuvatulla tavalla.

 

4. yläkoulut laativat koulukohtaisessa opetussuunnitelmassaan taide- ja taitoaineiden sekä valinnaisaineiden tuntijaon siten, että valinnaisaineita on jokaisella luokka-asteella 7-9. Koulut kuvaavat näiden aineiden tavoitteet ja sisällöt koulun opetussuunnitelmassa luokka-asteittain.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Esittelijä lisäsi kohtaan 3.; Poikkeuksia voidaan tehdä koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa vain perustelluista syistä.

Koordinaattori Tuija Vänni, koulunjohtaja Ari Rusi, rehtori Anne Alho ja rehtori Johanna Järvinen olivat asiantuntijoina paikalla.

 

Jakelu

tiedAlho Anne
tiedArponen Vesa
tiedAutio Mia
tiedErkkilä Johanna
tiedGrönroos Sari
tiedHimanen Timo
tiedHirvola Sanna
tiedHyssälä Antti
tiedIsolauri Hannu
tiedJalo Maarit
tiedJokela Tapani
tiedJokinen Arto
tiedJärvinen Johanna
tiedKaljonen Ilkka
tiedKalske Timo
tiedKantonen Juha
tiedKarlsson Christer
tiedKauppila Jorma
tiedKirkkola Minna
tiedKjellman Liliane
tiedKortekangas Juhani
tiedKouki Timo
tiedKurtén Elise
tiedLaakso Markku
tiedLatva Jyrki
tiedLehtinen Timo
tiedLindfors Johanna
tiedLittunen Henri
tiedLiukkala Riitta-Maija
tiedMattila Tarja
tiedMetsä-Tokila Kaisu
tiedMustonen Hannele
tiedMäenpää Juha
tiedNikkola Mikko
tiedNormasto Ari
tiedNousiainen Tuomas
tiedPaappa Tiina
tiedPalmunen Matti
tiedPätäri Taru
tiedRantanen Marko
tiedRusi Ari
tiedRötkönen Erkki
tiedSalminen Kari
tiedSalo Jarmo
tiedSavikko Kirsti
tiedSuomi Anneli
tiedTanzi-Albi Anu
tiedTulla Annamari
tiedUlfstedt Marianne
tiedWulff Nicke
tiedVälimäki Jyrki
tiedVänni Tuija