Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto7126.09.20176

10263-2017 (015)

Turun ammatti-instituutin ammatillisten neuvottelukuntien nimeäminen valtuustokaudelle 2017 - 2021

Tiivistelmä: -

Kasoslaj § 71

Ammatillisen koulutuksen palvelualuejohtaja Hannu Immonen

 

Hallintosääntö 9 Luku Erityinen toimivalta sivistystoimialalla

 

57 § Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielisen lukio- ja ammattiopetusjaoston toimivalta:

 

7)asettaa tarvittavat ammatillisen opetuksen neuvottelukunnat ja ammattiosaamisen näyttöjen toimielimet

 

Ammatillinen neuvottelukunta on oppilaitoskohtainen työmarkkinaosapuolten ja oppilaitoksen edustajien muodostama toimielin. Tehtävänä on kehittää yritysten ja oppilaitoksen välistä yhteistyötä ammatillisessa koulutuksessa sekä varmistaa, että työelämän palaute oppilaitoksen ja koulutuksen kehittämiseksi välittyy oppilaitoksen edustajille.

 

Turun ammatti-instituutissa on toiminut 19 ammatillista neuvottelukuntaa edellisellä valtuustokaudella:

-autoalan ammatillinen neuvottelukunta

-logistiikka-alan ammatillinen neuvottelukunta

-painoviestintäalan ammatillinen neuvottelukunta

-maanmittausalan ammatillinen neuvottelukunta

-kone ja metallialan ammatillinen neuvottelukunta

-kemianalan ammatillinen neuvottelukunta

-rakennusalan ammatillinen neuvottelukunta

-talotekniikan ammatillinen neuvottelukunta

-sähköalan ammatillinen neuvottelukunta

-puualan ammatillinen neuvottelukunta

-hotelli- ravintola-, matkailu- ja catering-alan ammatillinen neuvottelukunta

-kauneudenhoitoalan ammatillinen neuvottelukunta

-vaatetusalan ammatillinen neuvottelukunta

-elintarvikealan ammatillinen neuvottelukunta

-kotityöpalvelualan ammatillinen neuvottelukunta

-kaupan- ja tietotekniikka-alan ammatillinen neuvottelukunta

-sosiaali- ja terveysalan ammatillinen neuvottelukunta

-lääkealan ammatillinen neuvottelukunta

-oppisopimustoimen ammatillinen neuvottelukunta

 

Ammatillisen koulutuksen reformi on yksi hallituksen kärkihankkeista. Siinä uudistetaan ammatillisen koulutuksen rahoitusta, ohjausta, toimintaprosesseja, tutkintojärjestelmää ja järjestäjärakenteita. Lait ammatillisesta peruskoulutuksesta ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta yhdistetään uudeksi laiksi, jossa keskeisenä lähtökohtana on osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys. Lisäksi lisätään työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja sekä puretaan sääntelyä.

 

Ammatillista koulutusta on välttämätöntä uudistaa, koska tulevaisuuden työelämässä tarvitaan uudenlaista osaamista ja ammattitaitoa. Uudistumista edellyttää myös se, että koulutukseen on käytettävissä aiempaa vähemmän rahaa.

 

Ammatillisten neuvottelukuntien määrää ja tehtäviä on myös perusteltua tarkastella tässä koulutuksen uudistamisprosessissa. Turun ammatti-instituutti on valmistellut työelämä- ja ennakointi työryhmässään esityksen uusista ammatillisista neuvottelukunnista ja niiden tehtävistä. Valmistelun lähtökohtina ovat olleet ammatillisen koulutuksen reformin huomioiminen sekä erityisesti aikaisempaa nopeampi ja vaikuttavampi reagointi työelämässä tapahtuviin osaamis- ja osaajatarpeisiin. Lisäksi tavoitteena on ollut neuvottelukuntien vähentäminen yhdistämällä pienempiä koulutusaloja toimialojen sisällä.

 

Uudistettu ammatillisten neuvottelukuntien rakenne ja niiden tehtävät:

 

-Autoala

-Logistiikka-ala

-Hyvinvointiala

-Palvelu- ja liikeala

-Media- ja tietotekniikka

-Rakennusala

-Talotekniikka- ja sähköala

-Teknologia-alat

-Oppisopimustoiminta

 

Neuvottelukuntien tehtävät:

 

-seuraa alan kehitystä ja tekee esityksiä opetuksen kehittämiseksi

-seuraa Turun ammatti-instituutin vaikutusalueella tapahtuvia koulutustarpeiden muutoksia ja tekee niistä ehdotuksia koulutuksen järjestäjälle

-antaa lausunnot tutkintokohtaisista arviointisuunnitelmista

-antaa lausunnot opiskelijavuosien käyttösuunnitelmiin

-kehittää ja valvoo osaltaan työssäoppimisen laatua

-seuraa opiskelijoiden sijoittumista työelämään

-edistää ammattialan vetovoimaisuutta

-vaikuttaa yhteiskunnallisesti omien alojensa puolesta

-edistää ammattitaitokilpailujen hyödyntämistä koulutuksen kehittämisessä.

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto hyväksyy esitetyn ammatillisten neuvottelukuntien rakenteen ja tehtävät.

 

Samalla lukio- ja ammattiopetusjaosto toteaa, että Turun ammatti-instituutti valmistelee esitykset uusista työelämän edustajista ammatillisiin neuvottelukuntiin valtuustokaudelle 2017 - 2021.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto päätti, että lukio- ja ammattiopetusjaosto tulee nimeämään edustajansa ammatillisiin neuvottelukuntiin sekä jaoston luottamushenkilöt osaltansa ilmoittavat jaoston sihteeri Lucy Volosatovalle kiinnostuksensa niistä ammatillisista neuvottelukunnista, joiden työskentelyyn haluaa osallistua.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän tekemästä muutosehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tpvSivistystoimiala, aikuiskoulutus
tpvSivistystoimiala, ammatillinen koulutus
tpvAho Teuvo
tpvAksentjev Anne
tpvDahlström Kalervo
tpvFrantsi Pekka
tpvHauninen Mikko
tpvKoivisto Pekka
tpvKoskinen Henry
tpvMäki Riitta
tpvOjanen Kalle
tiedOksanen Marjo
tpvPietilä Olli