Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto2431.03.201512
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto5826.08.201510

3246-2015 (5129, 014, 015)

Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen laadunhallintajärjestelmän ulkoinen arviointi

Tiivistelmä: -

Kasoslaj § 24

Ammatillisen koulutuksen palvelualuejohtajat Hannu Immonen 23.3.2015:

 

Opetushallitus sekä opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistivät ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen järjestäjien laadunhallintajärjestelmien itsearvioinnin, jonka tuli olla valmis viimeistään 13.3.2015. Arvioinnin organisoinnista vastasi Opetushallitus. Itsearviointi perustuu ammatillisen koulutuksen laadunhallintajärjestelmien itsearvioinnin kriteereihin, jotka on valmisteltu opetus- ja kulttuuriministeriön asettamassa ammatillisen koulutuksen laatutyöryhmässä.

 

Arvioinnin tulokset julkistetaan koulutuksen järjestäjittäin ja arviointikohdittain Opetushallituksen verkkosivuilla kesäkuussa 2015 sen jälkeen, kun itsearvioinnin ulkoinen validointi ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien laadunhallinnan tilaa koskeva alustava arviointiraportti on valmistunut. Lopullinen arviointiraportti valmistuu elokuun 2015 loppuun mennessä.

 

Turun ammatti-instituutin itsearvioinnin suorittaminen:

 

Itsearviointiin valmistauduttiin suorittamalla syksyn 2014 aikana 19 sisäistä auditointia, joissa haastateltiin n. 100 opiskelijaa ja n. 100 opettajaa ja ohjaajaa.

 

Varsinainen itsearviointi suoritettiin pitämällä 6 itsearviointi-istuntoa:

 

28.11.2014 arviointikohta 4.2.

19.1.2015 arviointikohdat 4.3. ja 4.6

27.1.2015 arviointikohta 4.4

28.1.2015 arviointikohdat 1, 2 ja 3

2.2.2015 arviointikohdat 1, 2 ja 3

3.2.2015 arviointikohdat 4.5; 4.7; 4.1; 5 ja 6

 

Saadut itsearvioinnin tulokset kirjattiin OPH:n ”survette-järjestelmään”.

 

Liite 1                                  Opetushallitukselle toimitettu Itsearvioinnin ”survette -raportti”

 

Ammatillisen koulutuksen palvelualuejohtaja Hannu Immonen

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto päättää merkitä tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kasoslaj § 58

Ammatillisen koulutuksen palvelualuejohtaja Hannu Immonen 20.8.2015:

 

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) vastaa ammatillisen koulutuksen järjestäjien laadunhallintajärjestelmien ulkoisesta arvioinnista. Ulkoinen arviointi perustuu koulutuksen järjestäjien tekemiin itsearviointeihin ja otantana tehtäviin arviointikäynteihin. Arviointikäyntejä tehdään itsearviointitulosten luotettavuuden varmistamiseksi. Arvioinnista vastaa arviointikeskuksen nimittämä arviointiryhmä, jota johtaa opetusneuvos Anu Räisänen (Karvi). Hänen lisäkseen pääarvioijina toimivat opetusneuvos Leena Koski (Opetushallitus), laatupäällikkö Marjut Huttunen (Hengitysliitto ry/Ammattiopisto Luovi), erikoissuunnittelija Tarja Frisk (Karvi) ja koulutuspäällikkö Aila Korpi (Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä). Heidän lisäkseen arviointiprosessiin osallistuu vielä lähes 30 ammatillisen koulutuksen asiantuntijaa (arvioijat).

 

Arviointikäynti ja sen ajankohta

 

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus päättää pääarvioijien esityksestä arviointikäyntikohteet, jotka on valittu systemaattisen otannan periaatteita noudattaen.

 

Turun kaupunki / Turun ammatti-instituutti valittiin yhdeksi 35:stä koulutuksen järjestäjästä, joihin arviointikäynti tehtiin 8.4. - 22.5.2015 välisenä aikana.

 

Turun ammatti-instituutin arviointikäynti suoritettiin 21.5. - 22.5.2015.

 

Arviointiryhmä

 

Arviointikäynnille osallistuivat:

Pääarvioija: opetusneuvos Leena Koski, Opetushallitus

Arvioijat: oppisopimuspäällikkö Tuula Hoivala, director Rabbe Ede, yli-insinööri Arto Pekkala, kuntayhtymän johtaja Raimo Alarova ja lehtori Elise Anttalainen-Kulmala.

 

Arviointikäynnin ohjelma sisälsi seuraavat teemat ja vaatimukset:

 

1.Johdon haastatteluun tulee osallistua koulutuksen järjestäjän, omistajayhteisön ja oppilaitosten johdon edustajia.

2.Opettajaryhmien tulee edustaa eri koulutusaloja, järjestämismuotoja ja niitä perustehtäviä, joita olette arvioineet kriteeristön kohdassa 4.

3.Opiskelijaryhmien haastatteluihin tulee osallistua opintojen eri vaiheissa olevia eri koulutusalojen opiskelijoita ja tutkinnon suorittajia. Lisäksi opiskelijoiden tulee edustaa niitä tietopuolisen koulutuksen järjestäjiä, joiden kanssa (oppisopimuskoulutuksen järjestäjällä) on hankintasopimus.

4.Laatuvastaavien haastatteluun osallistuvat koulutuksen järjestäjän nimeämät laatutyön vastuuhenkilöt.

5.Työelämän asiantuntijoiden ja sidosryhmien haastatteluun osallistuvat edustavat monipuolisesti yhteistyön eri muotoja. Työelämän edustajien haastatteluun tulee osallistua sekä työnantajien että työntekijöiden edustajia. Toiseen työelämää/sidosryhmää edustavaan ryhmään tulee kutsua muita keskeisiä yhteistyökumppaneita ja sidosryhmien edustajia.

6.Opiskelijoille tarjottavien tukipalvelujen laadunhallintaa varten tulee varata oma haastatteluaika.

7.Työpaja- ja hanketoiminnan sekä maksullisen palvelutoiminnan laadunhallintaa käsitellään muiden haastattelujen yhteydessä, mutta sille voidaan myös varata oma haastatteluaika.

8.Mikäli koulutuksen järjestäjä on ammatillinen erityisoppilaitos, jolla on erityisopetuksen kehittämis-, ohjaus-, ja tukitehtävät, niin tätä varten varataan oma haastatteluaika.

9.Sama henkilö osallistuu pääsääntöisesti vain yhteen haastatteluun.

10.Kuhunkin haastatteluryhmään osallistuu enintään 8 henkilöä.

11.Arviointiryhmälle tulee varata mahdollisuus perehtyä laadunhallinnan kannalta keskeisiin asiakirjoihin ja sähköiseen järjestelmään

 

Lisäksi arviointiryhmälle toimitettiin etukäteen seuraavat dokumentit:

 

-tehtävien ja vastuunjako laadunhallintaan liittyvissä asioissa

-organisaatiokaavio tai vastaava

-koulutuksen järjestäjän strategia-asiakirja/asiakirjat

-laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukevan järjestelmän sisältörunko

-prosessikartta ja max. 3 esimerkkiä prosessikuvauksista

-kumppanuusstrategia tai vastaava

-henkilöstön kehittämissuunnitelma

-viimeisin itsearviointiraportti ja kehittämissuunnitelma.

 

Palaute ja arviointiraportti

 

Arviointiryhmä antoi suullisen palautteen arviointikäynnin päätteeksi.

Turun ammatti-instituutin, jonka koulutuksen järjestäjänä on Turun kaupunki, laadunhallintajärjestelmä täyttää kansallisesti asetetun laatutason arviointiryhmän tulkinnan mukaan ja on kokonaisuutena kehittyvällä tasolla. Laadunhallintajärjestelmän tasot ovat; alkava, edistynyt kehittyvä ja edistynyt.

 

Kansallisen koulutuksen arviointikeskus ( Karvi ) toimitti 6.7. Turun ammatti-instituutille sähköpostilla palauteraportin arviointikäynnistä. Palauteraportti toimitetaan myös Turun kaupungille koulutuksen järjestäjänä kirjeitse.

 

Liite 1                                  Palauteraportti ammatillisen koulutuksen laadunhallintajärjestelmän arvioinnista

 

Ammatillisen koulutuksen palvelualuejohtaja Hannu Immonen

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto päättää merkitä tiedoksi palauteraportti ammatillisen koulutuksen laadun-hallintajärjestelmän arvioinnista.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

ilmSivistystoimiala, aikuiskoulutus
ilmSivistystoimiala, ammatillinen koulutus
tiedJalonen Timo


Liitteet:

Kasoslaj § 24
Liite 1:Opetushallitukselle toimitettu Itsearvioinnin "survette -raportti"

Kasoslaj § 58
Liite 1:Palauteraportti ammatillisen koulutuksen laadunhallintajärjestelmän arvioinnista