Sopimus ammatillisen koulutuksen tuottamisesta vuonna 2013 ja taloussuunnitelmakaudella 2014-2016
Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustavat tulosaluejohtajat sopivat kasvatus- ja opetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.
Tämän sopimuksen osapuolia ovat:
Nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Mika Helva sekä ammatillisen koulutuksen tulosalue, jota edustaa tulosaluejohtaja Hannu Immonen.
Sopimuksen hyväksyy Turun kasvatus- ja opetuslautakunta.
Raportointi ja seurattavat mittarit
Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä. Sopimuksen toteutuminen raportoidaan kaksi kertaa vuodessa: syksyllä kevätkauden osalta ja tilinpäätöksen yhteydessä koko vuoden osalta. Raportit viedään suomenkielisen lukio- ja ammattiopetusjaoston kautta kasvatus- ja opetuslautakuntaan.
Toiminta ja resurssit
| *TP 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Menot | 32 524 t€ | 41 214 t€ | 34 000 t€ ? |
|
|
Tulot | 2 519t€ | 2 524 t€ | 2 500 t€ ? |
|
|
Netto | -30 005 t€ | - 38 690 t€ | - 39 580 t€ (+ 2,3 %) | +2,3 % (+ mahd logistiikkakeskus ja taitaja 2015) | + 3,0 % |
Nuorten ammatillisen koulutuksen menot | 27 992 t€ | 37 825 t€ | 38 695 t€ (+ 2,3 %) | 39 585 t€ (+ 2,3 %) | + 3,0 % |
Nuorten ammatillisen koulutuksen tulot | 2 506 t€ | 2 524 t€ | 2 582 t€ (+ 2,3 %) | 2 641 t€ (+ 2,3 %) | + 3,0 % |
Nuorten ammatillisen koulutuksen laskennalliset valtionosuudet | 37 429 t€ | 37 624 t€ |
|
|
|
Oppisopimuskoulutuksen menot | 4 532 t€ | 3 389 t€ |
|
|
|
Oppisopimuskoulutuksen tulot | 13 t€ | - |
|
|
|
Oppisopimuskoulutuksen laskennalliset valtionosuudet | 6 515 t€ | 6 064 t€ |
|
|
|
Opetustuntien määrä | 28 h/ov | 28 h/ov | 28 h/ov | 28 h/ov | 28 h/ov |
Vuosiopiskelijat | 3756 | 3800 | 3800 | 3800 |
|
Oppisopimuksen lisäkoulutusopiskelijat | 1158 | 950 | 850 | 850 |
|
Oppisopimuksen perustutkinto-opiskelijat | 407 | 404 (20.1.2013) |
|
|
|
Oppisopimuksen osaamisohjelman lisäkoulutusopiskelijat |
| 85 |
|
|
|
Hojks opiskelijoiden määrä | 390 | 380 | 380 | 380 |
|
Henkilöstön määrä (henkilökeskuksen htv:t) | 416 | 418 | 418 | 418 |
|
Henkilöstön sairauspoissaolo % | 2,8 % | 2,7 % | 2,6 % | 2,5 % |
|
`* TP 2012 luvut eivät sisällä kiinteistö-(mm. vuokrat, vahtimestarit, sähkö, vesi), it-, ja puhepalvelumenoja.
Tavoitteet
Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus | SPS:n strategiset tavoitteet | Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Tarjonta vastaa alueellisiin tarpeisiin | Koulutustarjonnan suunnittelussa otetaan huomioon kaupungin osaamis-, yrittäjyys ja elinkeino-ohjelman mukaiset kärkialat (bio- ja materiaaliteknologia, matkailu- ja kulttuuriala, meri- ja metalliteollisuus, ICT, logistiikka ja ympäristötalous) ja työvoimapula-alat (hoito- ja huolenpito, talous- ja myyntiala sekä puhdistuspalvelu- ja kotitalousala). Hyödynnetään alueellisia ja alakohtaisia ennakointitietoja koulutusten suuntaamisessa ja sisällöllisessä kehittämisessä. Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt
Oppisopimuksessa on monipuolinen koulutustarjonta. Johtava oppisopimustarkastaja | Tarjonta-arvioinnin tekeminen aloituspaikkapäätösten yhteydessä
Kärki- ja työvoimapula-alojen aloituspaikat BIO •kemianalan perustutkinto (16) •laboratorioalan perustutkinto (16) •lääkealan perustutkinto (20) LOGISTIIKKA •logistiikan perustutkinto MATKAILU JA PALVELU •hotelli- ja ravintola- ja cateringalan perustutkinto •matkailualan perustutkinto MERI JA TEKNOLOGIATEOLLISUUS •kone- ja metallialan perustutkinto SOSIAALI- JA TERVEYSALA
KOTITYÖ- JA PUHDISTUSPALVELUALA
Eri tutkintojen määrä oppisopimuksessa | Arviointi tehty aloituspaikkapäätöksen yhteydessä
Osuuspaikoista
52
54
206
108
180
48
Oppisopimuksessa 150 eri tutkintoa |
|
Opintojen yksilöllistämisen ja henkilökohtaistamisen kehittäminen | Tutkinnon suorittamisen nopeuttaminen Rehtorit ja koulutuspäälliköt
Tutkinnot osien suorittamismahdollisuudet eri tutkinnoista Rehtorit ja koulutuspäälliköt | Alle tavoiteajojen suorittaneiden määrä
Pilotit, jossa ainakin yksi tutkinnon osa on toisesta tutkinnosta | 40 (4 %)
Yksi pilotti on käynnissä (maramerkonomi)
|
|
Koulutus on laadukasta, asiakkaat haluavat palveluihimme ja ovat niihin tyytyväisiä | Opetuksen resursointi on riittävää. Tulosaluejohtaja
Henkilökunnan osaaminen on ajantasaista ja sitä kehitetään systemaattisesti. Tulosaluejohtaja ja koko henkilöstö
Toiminnanohjausjärjestelmän ja prosessien kuvaaminen, arviointi ja kehittäminen Tulosaluejohtaja, rehtorit ja laatukoordinaattori | Opiskelijatyytyväisyyskyselyn kysymys: Saan riittävästi ohjausta opiskeluuni
koulutukseen käytettävät resurssit, eurot/hlö
Järjestelmä otettu vaihettain käyttöön | 3,5 (asteikko 1-5)
400 euroa/hlö (1,4 % palkkakuluista)
Järjestelmä täydessä käytössä 2015 |
|
Opettajien ammattitaidon kehittäminen | Opettajien työelämäosaamista vahvistetaan säännöllisten työelämäjaksojen tai kansainvälisen vaihdon kautta noin kahden viikon jaksoilla Tulosaluejohtaja | Opettajien työelämäjaksot (sisältää myös omaehtoiset työelämäjaksot ja kansainvälisen vaihdon). Jakson pituus vähintään 2 vko. | 15 jaksoa | Mahdolliset sijaiskustannukset |
Koulutuksen vaikuttavuus | Työllistyminen ja jatko-opintoihin pääseminen tilastokeskuksen tilastojen mukaisesti Tulosaluejohtaja ja koko henkilöstö | Töissä tai jatko-opinnoissa kahden vuoden kuluttua koulutuksesta olevien osuus | 85 % (nyt 84,7 %) |
|
Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö | Järjestetään yhteisiä kursseja ja johdon tapaamisia, yhteinen opiskelijahuoltoryhmä aloittaa Tulosaluejohtaja mahdollistetaan osallistuminen lukio jne järjestetään yhteisiä koulutuspäiviä opettajille | Tiivistetään ja kehitetään yhteistyötä.: Järjestelmän saaminen yhteisten kurssien toteuttamiseksi, esimerkiksi verkkokurssitarjonnan kehittäminen. Opiskelijahuollon kehittäminen yhteistyössä. Johdon tapaamiset ja henkilöstön yhteiset koulutustilaisuudet. | Johdon tapaamiset jatkuvat.
Sekä lukio että ammatillinen koulutus tarjoavat verkkokursseja yhteisellä tarjottimella. Kehitetään Turun seudun etärenkaan toimintaa ammatillisen koulutuksen tarjontaa lisäämällä. (Etärengas = Turun seudun toisen asteen yhteinen etä- ja verkko-opetus rengas)
Yhteisiä koulutuspäiviä on toteutunut 1-2 kpl |
|
TVT osaamisen vahvistaminen sekä tieto- ja viestintätekniikan käytön lisääminen | Mobiilipedagogiikan hyödyntäminen
| Käytössä pilottitutkinnoissa
| kaksi pilottia käynnissä (sote ja kauppa) |
|
Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | SPS:n strategiset tavoitteet | Peruskoulun päättäneiden koulutustakuun toteuttaminen ja opiskelijoiden ohjaaminen oikeaan koulutukseen Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia ja turvataan hyvinvointipalveluja. | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Opiskelijoilla on riittävät tukiresurssit | Opiskelijoilla on käytettävissä riittävästi tukihenkilöitä. tulosaluejohtaja ja lautakunta | Opinto-ohjaajat/ tutkintotavoitteiset opiskelijat
Psykologien määrä/ tutkintotavoitteiset opiskelijat
Kuraattorit/ tutkintotavoitteiset opiskelijat
Urasuunnittelijat/ tutkintotavoitteiset opiskelijat
Opiskelijatoiminnan koordinaattori | 1/ 400
3/3800
2/3800
2/3800
kaikki yhteensä 1/230 |
|
Henkilöstö voi hyvin | Henkilöstön työtyytyväisyys ja kunta10 kyselyissä hyvinvoinnin kokeminen/ tuloselujohtaja ja rehtorit / koko henkilöstö | Kunta10: Mittari: työn palkitsevuus (asteikko 1-4) | 2,5 (asteikolla 1-4) |
|
Henkilöstön osaaminen ajantasaista ja kehittyvää | Mahdollistetaan opettajien kelpoisuuden hankkiminen Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt | Kelpoisten opettajien osuus | 84,5 % (nyt 84,2 %)
|
|
Opiskelijoiden riittävä tuki | Tukipalvelujen avulla ehkäistään keskeyttämistä ja tuetaan valmistumista sekä ohjataan keskeyttäjät jatkotoimenpiteisiin Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt | Keskeyttämisprosentti
| alle 10%
|
|
Tasa-arvo koulutuspalveluissa | Järjestetään tasa-arvokoulutusta henkilöstölle, jossa henkilöstö perehdytetään tasa-arvo-suunnitelmaan ja vähemmistösukupuolen opiskelijoille tukiryhmiä Tulosaluejohtaja | Toteutettujen tasa-arvokoulutusten lukumäärämäärä (kaikilla ollut mahdollisuus osallistua) Vähemmistösukupuolien tukiryhmät olemassa |
1 / koulutalo
perustettu |
|
Yhteiskuntatakuun / nuorisotakuun toteuttaminen | Peruskoulun päättäville kehitetään oppisopimusvaihtoehto Johtava koulutustarkastaja Tehostetaan valmistavien ja valmentavien koulutusten käyttöä nuorisotakuun toteuttamisessa Rehtori ja koulutuspäällikkö | Nuorisotakuun mukaiset oppisopimuspaikat käytössä Kaikki paikat käytössä | 100 % käyttöaste kummissakin |
|
Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan osallisuutta | Opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia sekä opettajien ja opiskelijoiden osallistumista yhteisten tapahtumien suunnittelemiseen lisätään | Opiskelijapalautteen ottaminen ja opiskelijoiden kuuleminen koulutuksissa
Yhteisten tapahtumien määrä | Toteutuu kaikissa tutkinnoissa
Jokaisessa koulutusyksikössä vähintään yksi tapahtuma |
|
Toiminnan tehostaminen | SPS:n strategiset tavoitteet | Valtionosuus kattaa toiminnasta aiheutuneet kustannukset vos-pohjaisissa koulutuksissa Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä Henkilöstön käytön tehostaminen Turvalliset ja tarkoituksenmukaiset tilat Rakenteellisten uudistusten eteenpäin vieminen | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Valtionosuus kattaa koulutuksen kustannukset | Koulutukset tuotteistetaan ja lähiopetustunnit kohdennetaan uudella tavalla / rehtorit, koulutuspäälliköt ja vastuuopettajat | selvitetään opetukseen kohdentuva osuus vos-yksikköhinnasta | selvitetään tuotteistamisen yhteydessä |
|
Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä | Pidetään huoli, että vuosikeskiarvon mukaisesti koulutuspaikat ovat käytössä / palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtorit, koulutuspäälliköt | vos-pt paikkojen käyttöaste | 100 % |
|
Tilojen tehokas käyttö | Käytön seuraaminen primus/kurre opiskelijahallintajärjestelmän kautta Tulosaluejohtaja | Järjestelmä otetaan käyttöön | Käytössä |
|
Yhteistyö Turun ulkopuolisten oppilaitosten kanssa | Toimitaan yhteistyösopimuksen mukaisesti ja toteutetaan Taitaja 2015 yhdessä Tulosaluejohtaja | Yhteistyöryhmien (koulutuksenjärjestäjät, rehtorit ja oppisopimus) kokousten määrä | Edustajamme mukana kaikissa yhteistyöryhmien kokouksissa |
|
Kestävä kehitys | SPS:n strategiset tavoitteet | Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Energian kulutuksen vähentäminen | Kiinnitetään huomiota valojen ja laitteiden sammuttamiseen sekä energian kulutuksen aktiivinen seuranta Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt sekä ekotukihenkilöt | Energian kulutus | Energian kulutus vähenee 2 % (käyttösähkö ja vesi) |
|
Kestävä kehitys otetaan huomioon liikkumisessa | Pyritään lisäämään linja-auton käyttöä työmatkoilla ja työssä Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt | Kokeillaan yksikkökohtaisia linja-autolippuja, jotka ovat käytössä keskustan työpaikkakäynneillä | Kokeilu menossa eri koulutaloissa
|
|
Materiaalit ja kestävä kehitys | Paperin kulutuksen vähentäminen ohjelmoimalla kopiokoneet ottamaan kaksipuolisia kopioita oletuksena ja selvitetään opiskelijakohtaiset kiintiöt Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt Varmistetaan kierrätysastioiden riittävä määrä eri yksiköissä Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt | Kopiokoneissa oletuksena kaksipuolinen kopiointi
Opiskelijakohtaiset tulostuskiintiöt
Yksikkökohtaiset kierrätysastiat | Käytössä viimeistään syksystä 2013
Selvitetään käyttöönoton mahdollisuus
Joka yksikössä |
|
Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen | Osallistutaan kestävän kehityksen kampanjoihin Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt | Kestävän kehityksen esille tuominen yksiköissä
| Jokaisessa yksikössä korostetaan yhteisissä tilaisuuksissa/ kokouksissa kestävän kehityksen mukaisten toimintatapojen tärkeyttä |
|