Sopimus lukiopalvelujen tuottamisesta vuonna 2013 ja taloussuunnitelmakaudella 2014–2016
Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustava tulosaluejohtaja sopivat kasvatus- ja opetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.
Tämän sopimuksen osapuolia ovat:
Nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Mika Helva sekä lukio-opetuksen tulosalue, jota edustaa tulosaluejohtaja Esko Heikkonen.
Sopimuksen hyväksyy Turun kasvatus- ja opetuslautakunta.
Raportointi ja seurattavat mittarit
Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä.
Sopimuksen toteutumista seurataan kaksi kertaa vuodessa.
Toiminta ja resurssit
| 2012 (tilinpäätös) | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Menot | 19,114 | 21,716 |
|
|
|
Tulot | 0,408 | 0,379 |
|
|
|
Netto | - 18,706 | - 21,337 | + 2,3 % | + 2,3 % | +3,0 % |
Laskennallinen valtionosuus | 23,611 | 23,646 | 23,6 | 23,6 | 23,6 |
(henkilökeskuksen htv:t) | 253,7 | 253 | 250 | 250 | 250 |
Sairauspoissaolot | 1,7 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Päivälukion vuosiopiskelijat | 3365 | 3050 | 3050 | 3050 | 3050 |
Iltalukion opiskelijat tutkintoon johtava koulutus | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Iltalukion aineopiskelijat | 740 | 740 | 740 | 740 | 740 |
Päivälukioiden opetettavien kurssien määrä lukuvuodessa kevään lopussa | 4764
| 4676
| 4624 | 4624 | 4624 |
Iltalukion kurssien määrä | 577 | 577 | 577 | 577 | 577 |
Iltalukion perusopetuksessa olevien määrä | 335 | 335 | 335 | 335 | 335 |
Tavoitteet
Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus | SPS:n strategiset tavoitteet | Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta TVT-osaamisen vahvistaminen sekä tieto- ja viestintätekniikan käytön lisääminen | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Tuloksellisen lukiokoulutuksen tarjoaminen | Lukion aloittaneet onnistuvat saamaan päättötodistuksen ja menestyvät ylioppilaskirjoituksissa rehtorit
| Läpäisyaste päivälukioissa
Lukion neljässä vuodessa suorittaneiden osuus
Ylioppilaskirjoitusten puoltoäänet pakollisissa aineissa keväällä päivälukioissa ja iltalukiossa koko lukuvuonna | 95 %
4 vuodessa alle 5%
valtakunnan keskiarvon yläpuolella | Nykyinen resurssitaso säilytettävä |
Tarjotaan laadukasta opetusta | Laatu/ toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto tulosaluejohtaja | Laatujärjestelmä kokeilussa | 1.8.2013 | Hyvinvointikyselyn kulut |
Koulutuksen vaikuttavuus | Jatko-opintoihin pääseminen korkea-asteelle tulosaluejohtaja | Korkea-asteen opinnoissa olevien osuus | valtakunnan keskiarvon yläpuolella | Tilastokeskuksen kustannus |
Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö | Järjestetään yhteisiä kursseja ja johdon tapaamisia, yhteinen opiskelijahuoltoryhmä aloittaa Tulosaluejohtaja mahdollistetaan osallistuminen lukio jne järjestetään yhteisiä koulutuspäiviä opettajille | Tiivistetään ja kehitetään yhteistyötä: Järjestelmän saaminen yhteisten kurssien toteuttamiseksi, esimerkiksi verkkokurssitarjonnan kehittäminen. Opiskelijahuollon kehittäminen yhteistyössä. Johdon tapaamiset ja henkilöstön yhteiset koulutustilaisuudet. | Johdon tapaamiset jatkuvat.
Sekä lukio että ammatillinen koulutus tarjoavat verkkokursseja yhteisellä tarjottimella. Kehitetään Turun seudun etärenkaan toimintaa ammatillisen koulutuksen tarjontaa lisäämällä. (Etärengas = Turun seudun toisen asteen yhteinen etä- ja verkko-opetus rengas)
Yhteisiä koulutuspäiviä on toteutunut 1-2 kpl | |
TVT osaamisen vahvistaminen sekä tieto- ja viestintätekniikan käytön lisääminen | Opettajien tvt-osaamisen vahvistaminen
| tvt -koulutuksessa käyneiden opettajien määrä | 20%/lukuvuosi/lukio koulutuksessa | Koulutuksen aiheuttamat kulut |
Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | SPS:n strategiset tavoitteet | Peruskoulun päättäneiden koulutustakuun toteuttaminen ja opiskelijoiden ohjaaminen oikeaan koulutukseen Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia ja turvataan hyvinvointipalveluja. | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Opiskelijoilla on riittävät tukiresurssit | Opiskelijoilla on käytettävissä riittävästi tukihenkilöitä. tulosaluejohtaja ja lautakunta | Opinto-ohjaajat/ tutkintotavoitteiset opiskelijat Psykologien määrä/ tutkintotavoitteiset opiskelijat | 1/250
| Lisävirkojen aiheuttamat kulut |
Henkilöstön osaaminen ajantasaista ja kehittyvää | Opettajia kannustetaan täydennys- ja jatkokoulutuksiin rehtorit | Jatko/täydennyskoulutuksessa olevien opettajien määrä | 75 % opettajista | Koulutuksen aiheuttamat kulut |
Tasa-arvoa koulutuspalveluissa korjataan hattu-ryhmässä sovittuun muotoon | Parannetaan poikien ja muun kuin suomen- tai ruotsinkielisten mahdollisuutta suorittaa lukio-opinnot Tyttöjen määrä pitkän matematiikan kursseilla kasvaa opinto-ohjaajat | Poikien osuus lukiotilastoissa Muun kuin suomen- tai ruotsinkieltä äidinkielenään puhuvien osuus Tyttöjen määrä pitkän matematiikan kursseilla | selvitetään osuus kasvaa päivälukioissa
Osuus kasvaa | Opinto-ohjausta lisättävä |
Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan osallisuutta | Opiskelijoiden edustus opettajien kokouksissa
| Osallistumisprosentti Opettajien ja oppilaiden välinen yhteistyö kuvattuna. | 90% kuvaus tehtynä | ei vaadi lisäresurssia |
Toiminnan tehostaminen | SPS:n strategiset tavoitteet | Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti opetusta Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä Tuotteistetut koulutukset Tieto- ja viestintä-teknologian käytön lisääminen | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Lukiokohtainen euromääräinen budjetointi | Mallin toimivuutta arvioidaan ja kehitetään tulosaluejohtaja | Mallin toimivuus | Malli toimii | Koulutusta rehtoreille |
Valtionosuus kattaa koulutuksen kustannukset | Opetuskustannukset pohjautuu talousarvioon ja toiminta toteutetaan sen mukaisesti tulosaluejohtaja | Valtionosuuden kattavuus kustannuksista | Kattaa käyttökustannukset |
|
Lukioverkkosuunnitelman toteuttaminen | Kerttulin lukion toiminnan aloittaminen Kerttulin kiinteistössä 2013 syksyllä. Juhana Herttuan ja Klassikon lukion yhdistäminen syksy 2013. Uuden lukiokampukseen liittyvän verkkosuunnitelman eteenpäin vieminen. tulosaluejohtaja | Suunnitelmien toteutuminen | Suunnitelmat toteutuvat aikataulun mukaisesti | Kalustamiseen tarvittavat investoinnit |
Seudullinen lukioyhteistyö | Osallistutaan TSO:n lukiojaoston toimintaan tulosaluejohtaja ja rehtorit | Säännöllinen osallistuminen | Kaksi yhteistyöseminaaria vuodessa | Seminaarien kulut |
Kestävä kehitys | SPS:n strategiset tavoitteet | Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Energian kulutuksen vähentäminen | Kiinnitetään huomiota valojen ja laitteiden sammuttamiseen ja energian kulutuksen aktiivinen seuranta rehtorit | Energian kulutus | Energian kulutus vähenee 2 % (käyttösähkö ja vesi) | Valaisimiin liiketunnistimet |
Kestävä kehitys otetaan huomioon liikkumisessa | Pyritään lisäämään linja-auton käyttöä työmatkoilla ja työssä sekä pyritään lisäämään lihasvoimin tapahtuvaa liikkumista (kävely ja pyöräily) rehtorit | Työsuhdematkalippujen käyttö
| Käyttö lisääntyy 2 %
|
|
Materiaalit ja kestävä kehitys | Paperin kulutuksen vähentäminen rehtorit
Varmistetaan kierrätysastioiden riittävä määrä eri yksiköissä rehtorit | Seurataan valokopiokoneiden laskureiden avulla lukiokohtaisia kopiomääriä
Yksikkökohtaiset kierrätysastiat | Kulutus vähenee seurannan myötä
Joka yksikössä |
|
Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen | Laajennetaan ekotukihenkilöverkostoa jokaiseen lukioon rehtorit | Vastuuhenkilöt/yksikkö
| Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö
| Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia |