Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 90 | 27.05.2025 | 1 |
3774-2025 (00 01 02, 02.00)
Perusopetuksen resursointi lukuvuonna 2025 - 2026
Tiivistelmä: -
Kasopelk § 90
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen, perusopetuksen palvelupäällikkö Krista Lahtinen, erityispalvelupäällikkö Marika Rae ja talouspäällikkö Jaana Seikkula 23.5.2025:
Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti 13.5.2025 § 66 jatkaa esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistuksen vaatimia toimenpiteitä ja edellytti, että lukuvuoden 2025 - 2026 alkaessa jokaisessa ryhmässä on riittävät resurssit oppilaiden tukemiseksi. Tarvittavat palvelukokonaisuuden talousarviomuutokset tuodaan käsittelyyn kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä. Muilta osin asia palautettiin uuteen valmisteluun tarkemman resurssianalyysin tekemiseksi, jotta varmistutaan toimivista, oppilaan oppimista ja kasvua tukevista opetusjärjestelyistä.
Tuen resursointi
Tukeen on resursoitu muissa kuin keskitetyn palvelun suomenkielisissä kouluissa yhteensä lukuvuonna 2025 - 2026 1.668 vvt (alakoulut 1.049 vvt, yläkoulut 540 vvt, pienluokat 79 vvt).
Lisäys tukeen on lakimuutoksen yhteydessä muissa kuin keskitetyn palvelun suomenkielisissä kouluissa yhteensä 711 vvt (alakoulut 419 vvt, yläkoulut 213 vvt ja pienluokat 79 vvt). Tuen lisäys merkitsee käytännössä 30 henkilön työpanosta ja kysymys on lähes 43 %:in kasvusta aiempaan tukeen. Tuen lisäyksen taloudellinen vaikutus lukuvuositasolla on 1,9 milj. euroa ja 0,8 milj. euroa syyslukukaudella 2025.
Ruotsinkielisten koulujen tuen resursointi on avattu oheismateriaalissa 1.
Palvelukokonaisuuteen on palkattu uusia opettajia kaupunginhallituksen 7.4.2025 § 107 perustamiin vakansseihin, mutta myös olemassa olevien opettajien työpanosta tullaan kasvattamaan ylitunteja lisäämällä.
Tuen uudistuksen tarkoitus on lisätä oppilaan mahdollisuutta opiskella lähikoulussaan. Toimenpiteiden vaikuttavuus alkaa näkyä todennäköisesti vasta toimintavuonna 2026 - 2027. Tuen uudistamisen toteutumista seurataan koko siirtymäkauden ajan.
Haasteena on useiden kuntien samanaikainen rekrytointi ja työvoimapula. Vaikka Turun kaupunki on vetovoimainen työnantaja maakunnallisesti, on tiettyjä haasteita ollut pätevien opettajien saamiseksi.
Oheismateriaali 1 Tuen resursointi
Luokkakohtainen resursointi
Lukuvuoden 2025 - 2026 toiminnan suunnittelu on edelleen käynnissä ja asetettu pysyväisohje on, että suunnittelu tulee päättää juhannukseen mennessä, jotta voidaan turvata koulukuljetusten järjestäminen ja oikeaperustainen palkanmaksu henkilöstölle elokuussa. Kokemus kuitenkin aiemmilta vuosilta osoittaa, että muuttoliikkeen vuoksi asiaa joudutaan kiireellisesti tarkastelemaan vielä elokuun alussa ennen lukuvuoden työn alkua.
Rehtorit ovat 19.5. - 23.5.2025 osallistuneet oheismateriaalina olevan taulukon täyttämiseen yleisopetuksen luokkien osalta. Erityisluokkien osalta asiaa ei ole tiedusteltu. Suunnittelutyö on edelleen merkittävästi kesken ja rehtorin mukaan tilanne elää edelleen voimakkaasti viikoittain. Sen sijaan joidenkin koulujen osalta lukuvuoden 2025 - 2026 työjärjestykset ovat valmiit. Siitä huolimatta myös näiden osalta tulee tapahtumaan muutoksia ennen elokuuta.
Rehtoreilta pyydettiin erityistä selvitystä niiden opetusryhmien osalta, joissa oppilaita on 26 tai enemmän: Millä tavoin oppimista turvataan samanaikaisopetuksella, tuella, jakotunnein tai muilla ratkaisuilla? Vastauksia saatiin useimmista kouluista.
Kokonaistilanne tulee vielä muuttumaan kaupungin sisäisen ja ulkoisen muuttoliikkeen vuoksi, joten oheismateriaalissa oleva tilanne kuvaa ainoastaan toukokuun loppupuolen suunnittelutilannetta. Myöskään vertailutietoa esimerkiksi muista kunnista ei ole tässä vaiheessa saatavilla. Viimeisimmät saatavissa olevat tiedot ovat vuodelta 2023.
Oheismateriaali 2 Ryhmien resursointi
Perusopetuksen muu tilanne
Suomenkielisessä perusopetuksessa on henkilötyövuosien käyttö alentunut keväästä 2024 kevääseen 2025 (tammikuu-huhtikuu) yhteensä 42 henkilötyövuoden verran. Viime vuoden keväällä tehdyt sopeuttamistoimenpiteet näkyvät loppuvuoden henkilöstön käytössä ja ensimmäisen osavuosikatsauksen henkilöstön käytön ennuste koko vuoden osalta on suomenkielisen perusopetuksen osalta 22 henkilötyövuotta pienempi kuin vuonna 2024. Ensimmäisessä osavuosikatsauksessa ei otettu vielä huomioon oppimisen tuen uudistusta. Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna oppilasmäärä on kuitenkin noussut noin 200 oppilaalla, joten henkilöstön käytössä on tapahtunut tehostumista.
Kuva 1: Suomenkielisen perusopetuksen taloustilanne ja -ennuste vuonna 2025
Suomenkielisen perusopetuksen taloustilanne ja -ennuste ovat varsin vakaita. Näyttäisi siltä huhtikuun lopun tilanteen mukaan, että ilman syksyn tulevia palkankorotuksia, joihin on tehty keskitetty varaus, talousarvio voisi ylittyä noin 700.000 euroa. Tämä ennuste pitää sisällään arvion oppimisen tuen uudistuksesta aiheutuvista lisäkustannuksista. Henkilöstökulujen nettoylitys on 1,46 milj. euroa, kun siinä huomioidaan sellaiset ulkoisen rahoituksen hankkeista saadut tuotot, joihin liittyviä avustuksia ja niihin liittyviä henkilöstökuluja ei ole kyetty huomioimaan talousarviossa. Tästä henkilöstökuluylityksestä noin puolet syntyy suuremmista TVA-lisistä, mitä talousarviota laadittaessa oli tiedossa.
Ruotsinkielisen perusopetuksen osalta ei ole olemassa samanlaisia ryhmäkokohaasteita kuin suomenkielisen perusopetuksen osalta.
Koko palvelukokonaisuuden osalta ei näytä millään palvelualueella syntyvän sellaista ylijäämää, jota voisi siirtää palvelualueelta toiselle.
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen:
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää merkitä selvityksen tiedokseen.
Lisäksi lautakunta päättää, että ennen lukuvuoden työn alkamista voi palvelujohtaja tehdä harkintansa mukaan opetuksen laatua turvaavia toimenpiteitä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKonsernihallinto, talousohjaus
tiedLapset ja nuoret, perusopetus
tiedSvenskspråkiga tjänster
tpvParantainen Anu