Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 13.05.2025 | 4 |
3774-2025 (00 01 02, 02.00)
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen resursointi toimintavuonna 2025 - 2026
Tiivistelmä:
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus on tähän mennessä havainnut noin 287.000 euron lisärahoitustarpeen, joka tulisi ottaa huomioon kolmannen osavuosikatsauksen käsittelyn yhteydessä lokakuussa.
Kasopelk §
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen 6.5.2025:
Perusopetuslain muutosten vaikutus
Perusopetuslaki muuttuu elokuun 2025 alussa siten, että lakiin on lisätty 4a luku lapsen oikeudesta oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukeen.
Perusopetuslain 20 b §:ssä säädetään erityisopettajan osalta seuraavasti:
Opetuksen järjestäjän on varmistettava oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt esi- ja perusopetuksessa sekä järjestettävä ryhmäkohtaisia tukimuotoja osana perustoimintaa. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja on annettava suunnitelmallisesti oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen lisänä. Ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteuttamisessa tulee tehdä opettajien välistä yhteistyötä. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat opettajan antama tukiopetus ja opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
Edelleen perusopetuslain 20 c §:ään on kirjattu erityisopettajan osalta seuraavasti:
Oppilaalla on oikeus saada oppilaskohtaisia tukitoimia viipymättä, jos 20 b §:n 2 momentissa tarkoitetut ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä. Oppilaskohtaisia tukitoimia annetaan yksilöllisiin tarpeisiin perustuen ja säännöllisesti. Oppilaskohtaisten tukitoimien toteuttamisessa tulee tehdä opettajien välistä yhteistyötä. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat oppilaskohtainen erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä, erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa ja 31 §:n 1 momentin nojalla oppilaalle annettavat oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet. Jokaisessa koulussa on pystyttävä tarjoamaan erityisopettajan pienryhmäopetusta. Mikäli oppilas tarvitsee oppilaskohtaisena tukitoimena oppiaineen rajaamista tai pienryhmäopetusta, hänen kuuluu saada erityisluokanopettajan opetusta.
Elokuussa voimaan astuvassa laissa on yhä voimakkaampi kansallinen ohjaus lähikouluperiaatteen toteuttamiseen, jota jo Turun kaupungin tuen strategiassa on pyritty edistämään. Siirtämällä erityisluokkien painopistettä lähikouluihin, pystytään paremmin toteuttamaan oppilaiden oikeutta opiskella lähikoulussa.
Toimielinten talouden tavoitteiden toteutumista arvioidaan osavuosikatsausten yhteydessä ja tarvittaessa palvelukokonaisuuksien tulee määrittää uusia sopeutustoimenpiteitä, joiden avulla asetettu tavoite kyetään saavuttamaan.
Perusopetus
Perusopetuksen osalta toimintavuoden 2025 - 2026 resurssit on jaettu kouluihin. Koska Turussa on panostettu oppilaan tukeen runsaasti jo aikaisempina vuosina, ei lisättävä määrä ole kovin suuri. Erityiskouluissa aloittavien nivelvaiheiden, tulevat ensimmäiset ja seitsemännet luokat, luokkia siirretään 1.8.2025 aloittamaan lähipalveluiden erityisluokkina Lausteen, Luostarivuoren, Lyseon ja Raunistulan kouluissa. Erityisluokkien ja erityisluokanopettajien määrä ei näin ollen kasva. Kaikissa kaupungin erityisluokissa ei ole ollut vakinaista viranhaltijaa, vaan opettajat ovat olleet määräaikaisissa työsuhteissa tai tuntiopettajina.
Uusia erityisopettajien virkoja ei tarvita kovinkaan montaa (yhteensä kuusi erityisopettajaa), koska Turussa on panostettu oppilaan tukeen runsaasti jo aikaisempina vuosina.
Esitettävien uusien vakanssien lisäksi ruotsinkielisellä palvelualueella tulee tarpeen täyttää henkilöstösuunnitelman ulkopuolelta jo olemassa oleva luokanopettajan virka kielitukea antamaan, minkä kustannusvaikutus on vuoden 2025 osalta 19.000 euroa ja vuositasolla 58.000 euroa.
Vuoden 2025 talous- ja toimintasuunnitelmaa laadittaessa lainsäädännön eteneminen ei ollut vielä tiedossa. Kuuden perustetun erityisopettajan viran kustannusvaikutus on 372.000 euroa vuositasolla ja perustamisvuoden aikana n. 155.000 euroa.
Varhaiskasvatus
Toimintakauden 2024 - 2025 aikana varhaiskasvatuksessa on kokeiltu päiväkodissa toimivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien tehtävää. Päiväkodissa toimivat erityisopettajat ovat antaneet konsultaatiota sekä opetusta ryhmässä tai yksittäiselle lapselle. Perusopetuslain muutos 1.8.2025 lisää erityisopetuksen tarvetta osana perustoimintaa. Tällä perusteella varhaiskasvatuksen erityisopettajien määrää tulee lisätä, jotta lain vaatimukset voidaan täyttää. Päiväkodin erityisopettajien osalta on myös ollut nähtävissä, että erityisopettajien työpanos ei ole ollut riittävä isommissa yksiköissä, vaan määrää tulisi lisätä. Näiden perustettavien vakanssien avulla saataisiin sekä täytettyä perusopetuslain uudet vaatimukset että tasoitettua lasten oikeutta varhaiskasvatuksen erityisopettajien opetukseen ja konsultaatioon.
Vuoden 2025 talous- ja toimintasuunnitelmaa laadittaessa lainsäädännön eteneminen ei ollut vielä tiedossa. Kustannusvaikutus on 272.000 euroa vuodessa ja perustamisvuoden aikana 113.000 euroa.
Palvelukokonaisuuden esityksen mukaan oppimisen tukea koskeva muutos kasvattaa palvelukokonaisuuden palkkakustannuksia yhteensä 644.000 euroa vuodessa ja 287.000 euroa vuoden 2025 aikana. Palvelukokonaisuuden esityksen mukaan järjestely lisää henkilötyövuosien määrää kahdellatoista.
Kaupunginhallitus hyväksyi asian 7.4.2025 § 107 ja asia on tarpeen ottaa huomioon kolmannen osavuosikatsauksen ja vuoden 2026 talous- ja toimintasuunnitelman valmistelun yhteydessä.
Muu resursointi
Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen resursointi toimintavuodeksi 2025-2026 on pääosin suoritettu. Kevään aikana haasteellisempia tilanteita on voitu ratkaista sisäisin kohdentamisin ja allokoimalla resursseja uudestaan. Asiakasmäärissä tapahtuu vaihtelua koko ajan ja oppilaitoksissa oppilasmäärät saattavat vaihdella kuukausittain sekä alaspäin että ylöspäin.
Tavalliset toimintamallit oppilaitoksissa ja erityisesti perusopetuksessa ovat:
- ryhmien jakaminen
- samanaikaisopetus ja ohjaajien käyttö
- jakotuntien käyttö
Kaikkia edellä kuvattuja toimenpiteitä on kehotettu toteuttamaan. Yksittäisen koulun osalta rehtori parhaiten tuntee oppilaitoksensa tilanteen ja osaa miettiä, miten mahdolliset lisäresurssit mihinkin ryhmään on perusteltua toteuttaa.
Haasteellisia tilanteita on toukokuun alussa tunnistettu noin kymmenen kappaletta ja tilanteet saadaan järkevästi ratkaistua usein muutamassa päivässä.
Perusopetuksen palvelualueen ja ruotsinkielisten peruskoulujen taloustilanne on varsin tasapainoinen, ja koska kokonaisuudessa on vielä joitakin epävarmuustekijöitä, ei määrärajojen hakeminen ole tässä vaiheessa vielä perusteltua, koska määrä olisi joka tapauksessa varsin pieni. Saatetaan puhua esimerkiksi noin 250.000 euron summasta, joka saattaa lopulta löytyä kohdentamisten seurauksena palvelukokonaisuuden omasta talousarviosta.
Kunta-alan palkkaratkaisu julkistettiin 6.5.2025. Lokakuun alun sopimuskorotukset ovat 2,5 % ja tämänkin taloudellinen vaikutus tulee arvioida osavuosikatsauksen käsittelyn yhteydessä.
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää jatkaa esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistuksen vaatimia toimenpiteitä ja merkitsee tiedoksi, että uudistuksen edellyttämät tarpeelliset talousarviomuutokset tuodaan käsittelyyn kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä.
Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta pitää tärkeänä, että resursointiasiaa tarkastellaan koko ajan oppimisen laadun turvaamiseksi ja tarvittaviin toimenpiteisiin ryhdytään tilanteen niin vaatiessa.