Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kasvatus ja opetus | |||
Kasvatus- ja opetusjohtaja | 41 | 25.03.2025 |
2187-2025 (07 01 04)
Julkisuuslain 14 §:n mukainen päätös tietopyynnöstä
Konsernihallinto, lakipalvelut, juristi Katariina Jokinen 25.3.2025:
Tietopyyntö ja asian tausta
Vahtera Niko on 13.3.2025 lähettänyt sähköpostitse tietopyynnön. Tietopyyntö koski Osaava ja oppiva Turku- hankkeeseen liittyvän tutkimuksen materiaalia. Vahtera tarkentaa tietopyynnössään tarkoittavansa tutkimukseen liittyen toteutettuja haastatteluja ja kyselyitä.
Niina Salonen on 18.3.2025 vastannut Vahteralle, että hänen pyytämiään asiakirjoja ei voida luovuttaa. Vahtera on 18.3.2025 päivätyllä sähköpostilla pyytänyt saada asiassa valituskelpoisen päätöksen, mikäli hänen pyytämiään asiakirjoja ei voida luovuttaa.
Sovellettava lainsäädäntö
Lain viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki) 5 §:n 1 momentin mukaan asiakirjalla tarkoitetaan laissa kirjallisen ja kuvallisen esityksen lisäksi sellaista käyttönsä vuoksi yhteen kuuluviksi tarkoitetuista merkeistä muodostuvaa tiettyä kohdetta tai asiaa koskevaa viestiä, joka on saatavissa selville vain automaattisen tietojenkäsittelyn tai äänen- ja kuvantoistolaitteiden taikka muiden apuvälineiden avulla.
Julkisuuslain 5 §:n 2 momentin mukaan viranomaisen asiakirjalla tarkoitetaan viranomaisen hallussa olevaa asiakirjaa, jonka viranomainen tai sen palveluksessa oleva on laatinut taikka joka on toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa. Viranomaisen laatimana pidetään myös asiakirjaa, joka on laadittu viranomaisen antaman toimeksiannon johdosta, ja viranomaiselle toimitettuna asiakirjana asiakirjaa, joka on annettu viranomaisen toimeksiannosta tai muuten sen lukuun toimivalle toimeksiantotehtävän suorittamista varten.
Julkisuuslain 6 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan viranomaisen laatima asiakirja tulee julkiseksi, kun tutkimus ja tilasto sekä niihin verrattavissa oleva yleisesti merkittävän ratkaisun tai suunnitelman esillä olevia vaihtoehtoja, niiden perusteita ja vaikutuksia kuvaava itsenäisen kokonaisuuden muodostava selvitys, silloinkin kun se liittyy muuten keskeneräiseen asiaan, kun se on valmis käyttötarkoitukseensa.
Julkisuuslain 9 §:n 1 momentin perusteella jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen.
Julkisuuslain 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, jollei saman lain 15 §:n 3 momentissa tai muualla laissa toisin säädetä.
Julkisuuslain 17 § mukaan viranomainen on tämän julkisuuslain mukaisia päätöksiä tehdessään ja muutoinkin tehtäviään hoitaessaan velvollinen huolehtimaan siitä, että tietojen saamista viranomaisen toiminnasta ei julkisuusperiaate ja julkisuuslain tarkoitus huomioon ottaen rajoiteta ilman asiallista ja laissa säädettyä perustetta eikä enempää kuin suojattavan edun vuoksi on tarpeellista ja että tiedon pyytäjiä kohdellaan tasapuolisesti.
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 16 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat tilastoviranomaiselle tilastojen laatimista varten annetut asiakirjat samoin kuin asiakirjat, jotka on vapaaehtoisesti annettu viranomaiselle tutkimusta tai tilastointia varten.
Tietopyynnön käsittelyyn vaikuttavaa oikeuskäytäntöä
Korkeimman hallinto-oikeuden vuonna 2006 antaman ratkaisun mukaan koulutuksen arviointia koskeva tutkimuksen perusaineisto oli pidettävä salassa. Sen sijaan tutkimuksen perusteella laadittuja koulukohtaisia raportteja ei voitu pitää salassa pidettävänä tutkimuksen perusaineistona, minkä vuoksi raportti on oikeus saada pyydettäessä (KHO:2005:26 10.5.2005).
Johtopäätökset
Viranomaisen on vastattava tietopyyntöön riippumatta siitä, voiko pyydettyä tietoa antaa, tai siitä, kuuluvatko pyydettävät asiakirjat julkisuuslain soveltamisalaan. Mikäli viranomainen kieltäytyy antamasta pyydettyä asiakirjaa tai viranomaisella ei ole pyydettyä asiakirjaa, asiasta tulee tehdä pyydettäessä valituskelpoinen päätös julkisuuslain 14 §:n mukaisesti.
Osana Turun kaupungin osaamisen kärkihankkeen aikana tehtyä koulutus- ja osaamistason nostamiseen tähtäävää Maan paras oppimispolku -työskentelyä tehtiin koko kaupungin kasvatus- ja opetushenkilöstölle osallistava kysely, jolla selvitettiin henkilöstön näkemyksiä oppijoiden hyvinvoinnista ja oppimisesta sekä henkilöstön työhyvinvoinnista ja työhön liittyvistä ajankohtaisista kysymyksistä. Aineiston keruun tarkoitus oli selvittää, mihin asioihin Turussa pitää erityisesti kiinnittää huomiota koko kasvun ja oppimisen polulla ja muodostaa näkemys kouluasteiden välisestä kehityksestä. Tietopyynnön kohteena oleva digitaalinen aineisto on kerätty Turun kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden opetus- ja ohjaushenkilöstöltä. Osallistujien joukossa oli myös mm. yksittäisiä hyvinvointialueen työntekijöitä sekä satunnaisesti opiskelijoita.
Tutkimukset, tilastot ja toimeksiantona tehdyt selvitykset ovat julkisia valmistuttuaan ja saavuttuaan viranomaiselle, vaikka niihin liittyvä asia olisi muuten kesken.
Kyseessä oleva aineisto, joita tietopyyntö koskee, perustuu opetushenkilöstöltä vapaaehtoisesti kerättyihin tietoihin. Saatu tietoaineisto on julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 16 kohdan perusteella salassa pidettävä tutkimuksen perusaineistona.
Tietopyyntöön liittyviä asiakirjoja ei voida luovuttaa edellä kerrotuilla perusteilla.
Toimivalta
Turun kaupungin voimassa olevan hallintosäännön (kaupunginvaltuusto 16.12.2024 § 109) 48 §:n 14 kohdan mukaan palvelujohtaja palvelukokonaisuutensa osalta päättää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitetun asiakirjan antamisesta.
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen:
Päätös Vahteralle ei voida luovuttaa hänen pyytämiään viranomaisen asiakirjoja edellä kerrotuilla perusteilla.
Ratkaisuun, jolla asiakirjapyyntö on evätty, haetaan julkisuuslain mukaisesti muutosta valittamalla Turun hallinto-oikeuteen.
Timo Jalonen
kasvatus- opetusjohtaja
Valitusosoitus liitteenä.
Jakelu
aoTurun Sanomat Oy
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedSalonen Niina