Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta1711.02.20254

6145-2023 (02 02 00, 00 01 02, 02 02 02)

Kasvatus- ja opetuslautakunnan toiminnan ja talouden seurantaraportit sekä tilinpäätös 2024

Tiivistelmä:

Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään tiedoksi vuoden 2024 toiminnan ja talouden seurantaraportit sekä tilinpäätös.

Kasopelk § 17

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen ja talouspäällikkö Jaana Seikkula 6.2.2025:

 

Tilinpäätöksen 2024 käsitteleminen

 

Kuntalain 113 §:n mukaan tilinpäätökseen sisältyvässä toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan talouteen ja kuntakonserniin liittyvistä olennaisista asioista, joista ei ole tehtävä selkoa tuloslaskelmassa tai taseessa.

 

Kaupunginvaltuusto antaa talousarvion noudattamista koskevat määräykset siitä, miten talousarvio ja sen perustelut sitovat kaupungin viranomaisia. Kaupunginhallitus antaa määräykset siitä, miten toimintasuunnitelmiin kirjatut sitovat tavoitteet ja toimenpiteet sitovat kaupungin viranomaisia.

 

Toimintasuunnitelma sisältää kaupunginvaltuuston hyväksymän palvelukokonaisuuden talousarvion ja -suunnitelman sekä sitä täydentävän kaupunginhallituksen hyväksymän osan. Toimintasuunnitelman mittarit toimivat strategisten linjausten toimeenpanon arvioinnin välineenä.

 

Kaupunginhallitukseen nähden sitovia ovat kaikki toimintasuunnitelmaan kirjatut toimielimen tavoitteet (sekä kaupunginvaltuustoon nähden sitovat että kaupunginhallitukseen nähden sitovat tavoitteet) lukuun ottamatta tiedoksi annettavia tietoja, joita ovat toiminnan kuvaus, toimintaympäristön muutostekijät, toimialan tunnusluvut ja muut kaupunkitason ohjausasiakirjat.

 

Palvelusuunnitelma sisältää toimielimen palvelualueiden keskeiset taloudelliset sekä toiminnalliset tavoitteet kuten toimenpiteet, mittarit, työvoiman käytön ja laatutavoitteet.

 

Toimintasuunnitelman toteutuminen

 

Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudessa on yksi toimintasuunnitelma, joka raportoidaan tilinpäätöksen yhteydessä.

 

Liite 1                                  Talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen 2024

 

Palvelusuunnitelmien toteutuminen

 

Palvelualuekohtaiset palvelusuunnitelmat raportoidaan samassa yhteydessä.

 

Liite 2                                  Varhaiskasvatuksen palvelusuunnitelman toteuma 2024

 

Liite 3                                  Perusopetuksen palvelusuunnitelman toteuma 2024

 

Liite 4                                  Lukiokoulutuksen palvelusuunnitelman toteuma 2024

 

Liite 5                                  Ammatillisen koulutuksen palvelusuunnitelman toteuma 2024

 

Liite 6                                  Ruotsinkielisen kasvatuksen ja opetuksen palvelusuunnitelman toteuma 2024

 

Taloudellisten tavoitteiden toteutuminen

 

Liite 7                                  Tilinpäätös 2024

 

Tilikaudella 2024 palvelukokonaisuuden toteutuneet tulot olivat yhteensä 26,9 milj. euroa ja menot 415,8 milj. euroa. Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden toimintakate vuoden 2024 osalta oli -388,9 milj. euroa.

 

Toimintakatteen ylitys vuonna 2024 oli 1,9 milj. euroa (0,5 %). Toimintatuottojen ylitys oli 4,4 milj. euroa ja toimintakulujen ylitys oli 6,4 milj. euroa. Toimintaympäristössä keskeistä oli kustannustason nousu, palvelukysynnän kasvu perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa sekä laaja toiminta erilaisissa väistötiloissa. Varhaiskasvatuksessa lasten määrä on pysynyt viimeisten vuosien aikana samalla tasolla. Kuitenkin palveluseteliä käyttävien lasten määrä on vähentynyt ja kaupungin omissa päiväkodeissa lasten määrä on vastaavasti kasvanut. Edelliseen vuoteen nähden toimintakate on kasvanut 11,3 milj. euroa (3,0 %).

 

Toimintatuotot

 

Toimintatuottojen ylitys johtuu varhaiskasvatuksen saamista muista myyntituotoista sekä kaikkien palvelualueiden saamista tuista ja avustuksista, joista ei ole ollut päätöksiä vielä talousarviota laadittaessa, eikä niitä näin ollen ole pystytty sisällyttämään siihen. Varhaiskasvatuksen saama muu myyntituotto koskee hyvinvointialueen eräiden lasten aamu- ja iltapäivätoiminnasta maksamia kustannuksia, joista ei ollut vielä tietoa talousarviota laadittaessa. Tuet ja avustukset ylittivät talousarvion 1,6 milj. eurolla, mutta ne pienenivät edellisvuodesta 1,2 milj. eurolla, mihin vaikutti mm. koronarahoituksen päättyminen vuoden 2024 aikana, kaksivuotisen esiopetuskokeilun päättyminen sekä tasa-arvoavustusten väheneminen.

 

Varhaiskasvatuksen asiakasmaksutuotot ovat pienentyneet usean vuoden ajan, mikä johtuu valtakunnan tason muutoksista, joita on tehty mm. tulorajoihin. Tämä koskee sekä suomen- että ruotsinkielistä varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksutuotot olivat vuonna 2024 yhteensä 5,3 milj. euroa, ja ne pienentyivät edellisvuodesta 0,2 milj. eurolla.

 

Ammatillisen koulutuksen tuotot ylittivät jonkin verran talousarvion ja nousivat edellisvuoteen nähden 0,9 milj. eurolla. Tuottojen nousuun vaikutti sekä Taitaja 2025 -kilpailun rahoitus että Yliopistonkadun lounasravintolan myyntitulot.

 

Toimintakulut

 

Henkilöstökulut

 

Toimintakuluissa vuoden 2024 henkilöstökulut olivat 226,9 milj. euroa, ja ne ylittivät talousarvion 2,6 milj. eurolla. Henkilöstökuluihin sisältyy muutama miljoona euroa sellaisten hankkeiden kuluja, joista ei ollut päätöstä vielä talousarviota laadittaessa, eikä niitä ole sen takia huomioitu henkilöstökuluissa eikä myöskään tukien ja avustusten tuottolajiryhmässä.

 

Henkilöstökuluissa kasvua edelliseen vuoteen nähden oli 4,6 milj. euroa eli vain 2,1 %, josta noin 5 milj. euroa tulee vuoden 2024 palkkaratkaisusta, koronarahojen vähentymisestä -0,8 milj. euroa ja tasa-arvorahojen vähentymisestä -1,0 milj. euroa.

 

Henkilötyövuosimäärä kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudessa oli 4 215, ja se kasvoi 12 henkilötyövuodella edelliseen vuoteen nähden. Toisen asteen koulutuksessa tuntimäärät ovat kasvaneet, mikä ei näy henkilötyövuosien kasvuna vaan enemmän henkilöstökulujen kasvussa. Lukiokoulutuksessa opiskelijamäärä on kasvanut vuoden 2023 syyskuun tilastointipäivästä vuoden 2024 tilastointipäivään reilulla 150 opiskelijalla.

 

Varhaiskasvatuksessa elokuussa 2022 voimaan tullut lakimuutos koskien lapsen saamaa tukea on vaikuttanut henkilöstömäärän kasvuun. Henkilökuntaresurssiin on vaikuttanut myös alle 3-vuotiaiden lasten määrän kasvu varhaiskasvatuksessa. Kustannusten nousua on pyritty hillitsemään tarkastelemalla entistä tarkemmin sijaisresurssien tarvetta ja avustavan henkilöstön määrää. Tämä koskee niin suomen- kuin ruotsinkielistä varhaiskasvatusta.

 

Suomenkielisessä perusopetuksessa oppilaiden määrä on kasvanut, mikä vaikuttaa henkilöstömäärään. Oppilasmäärän kasvu on painottunut erityisesti monikielisten oppilaiden osalle. Perusopetuksessa tehtiin vuonna 2024 voimakkaasti resurssitarkastelua ja pyrittiin löytämään taloutta tasapainottavia tekijöitä. Suomenkielisessä perusopetuksessa tehtiin ryhmäkokojen tarkastelua ja muokkausta, verrokkikoulujen kustannusvertailua sekä jokaisen koulun resurssien ohjaamista. Palvelualueen henkilötyövuodet ovat laskeneet voimakkaasti tehtyjen toimien tuloksena. Ruotsinkielisessä perusopetuksessa henkilöstökulujen kasvuun on vaikuttanut mm. erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden määrän kasvu.

 

Ammatillisessa koulutuksessa toteutettiin useita henkilöstökuluihin vaikuttavia sopeuttamistoimenpiteitä, minkä johdosta vuoden 2024 henkilöstökulut jäivät hieman talousarviota pienemmäksi. Ammatillisen koulutuksen henkilöstökulut kasvoivat 0,9 milj. euroa edelliseen vuoteen nähden. Henkilöstökuluja kasvattivat palkankorotusten lisäksi erityisesti Taitaja 2025 -kilpailun valmistelu.

 

Palvelujen ostot

 

Palvelujen ostot vuonna 2024 olivat yhteensä 100,6 milj. euroa, ja ne ylittävät talousarvion 2,8 milj. eurolla. Suurin talousarvioylitys tulee varhaiskasvatuksen palvelusetelimenoista, jotka olivat 1,3 milj. euroa talousarviota suuremmat. Toiseksi suurin talousarvioylitys oli maksetuissa kotikuntakorvauksissa, jotka olivat 0,8 milj. euroa talousarviota suuremmat. Tämä tulee erityisesti perusopetuksesta, jossa sosiaalipalvelut olivat sijoittaneet lapsia muualle arvioitua enemmän.

 

Palvelujen ostot olivat 6,6 milj. euroa edellisvuoden tilinpäätöstä suuremmat. ICT-palveluissa oli kasvua 3,0 milj. euroa, ruokapalveluissa 1,6 milj. euroa, varhaiskasvatuksen palvelusetelimenoissa 1,3 milj. euroa ja maksetuissa kotikuntakorvauksissa 1,1 milj. euroa. Varhaiskasvatukseen ostetun vuokratyövoiman kulut laskivat 1,1 milj. eurolla edellisvuoteen nähden. Palvelusetelimenot olivat kasvaneet edelleen useamman syyn johdosta. Huoltajien maksama osuus on pienentynyt varhaiskasvatuksen asiakasmaksuihin liittyvistä valtakunnallisista muutoksista johtuen. Kustannukset ovat nousseet myös siksi, että laki määrää entistä tarkemmin lapsen tuen järjestelyistä, mikä vaikuttaa henkilöstömitoitukseen kustannuksia korottavasti. Alle kolmevuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen tuottaminen on henkilöstömitoituksesta johtuen kalliimpaa, ja näiden lasten osallistumisaste varhaiskasvatukseen on noussut viimeisten vuosien aikana. Lisäksi palvelusetelin arvoa tarkistettiin merkittävästi kustannustason noususta johtuen. Ruokapalveluiden kulukasvu tulee niin hintojen noususta kuin myös ateriamäärien kasvusta lapsi-, oppilas- ja opiskelijamäärän kasvettua. Ammatillisessa koulutuksessa koulutuskorvaukset kasvoivat oppisopimuskoulutuksessa 0,3 milj. euroa.

 

Aineet, tarvikkeet ja tavarat

 

Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden toteuma oli vuonna 2024 yhteensä 13,1 milj. euroa, ja ne toteutuivat talousarvion suuruisina. Edellisvuoden tilinpäätökseen nähden ne olivat 0,2 milj. euroa pienemmät. Vaikka investointien hankintarajaa nostettiin ja tällä oli 0,2 milj. euron vaikutus ammatillisen koulutuksen käyttötalouteen ja Yliopistonkadun lounasravintolan elintarvikehankinnat kasvoivat merkittävästi, aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden hankinnat pysyivät talousarvion mukaisina, eikä niissä myöskään ollut kasvua edellisen vuoden kuluihin nähden.

 

Avustukset

 

Vuonna 2024 avustuksia maksettiin yhteensä 8,5 milj. euroa, ja ne alittivat talousarvion 0,6 milj. eurolla. Tämä johtuu erityisesti yksityisen hoidon tuen ja sen kuntalisän ennakoitua pienemmistä maksuista. Edelliseen vuoteen nähden maksetut avustukset vähenivät 1,0 milj. eurolla.

 

Muut toimintakulut

 

Muita toimintakuluja vuonna 2024 oli yhteensä 66,7 milj. euroa, ja niiden talousarvioylitys oli 1,7 milj. euroa. Tilavuokrien talousarviopoikkeama oli 1,0 milj. euroa. Muut toimintakulut olivat 2,5 milj. euroa edellistä vuotta suuremmat ja tilavuokrat kasvoivat 2,1 milj. eurolla.

 

Investoinnit

 

Investointiosassa määrärahaa oli varattu kasvatus- ja opetuslautakunnan alaiselle toiminnalle uudisrakennusten ja perusparannuskohteiden kalustamiseen ja varusteluun sekä av-laitteiden hankintaan yhteensä 5,88 milj. euroa. Toteuma oli 2,88 milj. euroa. Toteutumatta jäi 3,0 milj. euroa.

 

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee vuoden 2024 toiminnan ja talouden raportit tiedokseen. Lisäksi lautakunta päättää lähettää raportin talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta 2024 tiedoksi kaupunginhallitukselle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

rapKaupunginhallitus


Liitteet:

Kasopelk § 17
Liite 1:Talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen 2024
Liite 2:Varhaiskasvatuksen palvelusuunnitelman toteuma 2024
Liite 3:Perusopetuksen palvelusuunnitelman toteuma 2024
Liite 4:Lukiokoulutuksen palvelusuunnitelman toteuma 2024
Liite 5:Ammatillisen koulutuksen palvelusuunnitelman toteuma 2024
Liite 6:Ruotsinkielisen kasvatuksen ja opetuksen palvelusuunnitelman toteuma 2024
Liite 7:Tilinpäätös 2024