Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kasvatus ja opetus | |||
Kasvatus- ja opetusjohtaja | 74 | 26.06.2024 |
4988-2024 (02 05 01, 00 01 02, 00 01 05)
Turun perusopetuksen myönteisen erityiskohtelun (PD) määrärahan uusittu kohdennusmalli 1.8.2025 lukien
Palvelualuejohtajat Tommi Tuominen ja Liliane Kjellman 19.6.2024:
Kasvatus- ja opetuslautakunta on kirjannut tavoitteekseen kehittää positiivisen erityiskohtelun rahoitusta ja seurantaa. Asiaa on valmisteltu perusopetuksessa osana segregaation torjuntaan liittyvää hanketta. Turussa myönteisen erityiskohtelun (PD) henkilöstömäärärahan jakoperusteet ovat olleet samanlaiset vuodesta 2007.
Myönteisen erityiskohtelun tavoite (positiivinen diskriminaatio/PD):
- | mallintaa koulusegregaatiota, eli pyrkii tunnistamaan alueellisista eroista aiheutuvan eriytymisen haasteet kouluissa |
| |
- | antaa kouluille lisäresursseja tavoitteenaan kaventaa alueiden välisiä oppimistulosten eroja |
| |
- | pyrkii siihen, että kaikki oppilaat saavuttavat tietyn osaamisen tason, eikä koulujen välillä ole huomattavia oppimistulosten eroja (Oittinen 2023) |
|
Turussa myönteisen erityiskohtelun jakomallista on käyty varsin laajaa keskustelua. On kuultu rehtorikuntaa, pormestaristoa ja asia on ollut kaksi kertaa käsiteltävänä kasvatus- ja opetuslautakunnan iltakoulussa. Viimeisin näistä iltakouluista järjestettiin 18.6.2024. Lautakunta puolsi näkemyksenään ottamaan käyttöön uudistetun mallin, joka on pitkälti sama, jota Helsingissä käytetään (ns. tarveperustainen malli).
Mallin muuttujat on tarveperustaisessa mallissa valikoitu tutkimustiedon perusteella. Mallissa haetaan ne taustatekijät, jotka ovat vahvimmin yhteydessä oppimistuloksiin ja selittävät parhaiten niiden vaihtelua kouluittain.
Turussa tällä hetkellä käytössä oleva kohdennusmalli:
- | oppilas on yleisopetukseen integroitu erityisen tuen oppilas |
- | oppilas on tehostetun tuen oppilas |
- | vieraskielisten oppilaiden määrä koulussa |
Uusi malli (Ns. tarveperustainen malli):
- | työttömien osuus oppilaiden vanhemmista |
- | vieraskielisten oppilaiden osuus koulussa |
- | ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuus oppilaiden vanhemmista |
| |
- | pienituloisimpaan viidennekseen kuuluvissa kotitalouksissa asuvien oppilaiden osuus koulussa |
|
Jaettavasta summasta 75 % kohdennetaan alakouluihin ja 25 % kohdennetaan yläkouluille uusien jakokriteerien mukaisesti.
Euromääräinen koulukohtainen alaraja on 10.000 € vaikuttavuuden turvaamiseksi.
Uusi kohdennusmalli voidaan ottaa käyttöön lukuvuodesta 2025 - 2026 alkaen. Käytössä on kahden vuoden siirtymäaika niin, että ensimmäisenä vuonna kohdennus on 50 % ja seuraavana vuonna tuki on täysimääräinen.
Rahat kohdennetaan koulukohtaisesti koulun kustannuspaikalle henkilöstömäärärahoihin erillisellä seurantatunnuksella.
Rahanjaon pohjalla olevat koulukohtaiset indikaattorit tarkastellaan 3-vuoden välein. Indikaattorit toimittaa Tilastokeskus.
Oppilas- ja euromäärät tarkistetaan vuosittain osana talouden suunnittelu- ja seurantaprosessia. Jaettava määräraha ei ole lisärahoitus, vaan nykyisen määrärahan jakokriteereiden muutos.
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen:
Päätös Päätin, että Turun perusopetuksessa 1.8.2025 lukien otetaan käyttöön uusi myönteisen erityiskohtelun malli (ns. tarveperustainen malli). Siirtymä tehdään kaksivaiheisesti kahden vuoden aikana niin, että ensimmäisenä vuonna kohdennus on 50 % ja seuraavana vuonna tuki on täysimääräinen.
Uusi malli käyttää arviointikriteereinään seuraavia Tilastokeskuksen toimittamia taustatekijöitä:
- | työttömien osuus oppilaiden vanhemmista |
- | vieraskielisten oppilaiden osuus koulussa |
- | ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuus oppilaiden vanhemmista |
| |
- | pienituloisimpaan viidennekseen kuuluvissa kotitalouksissa asuvien oppilaiden osuus koulussa |
|
Jaettavasta summasta 75 % kohdennetaan alakouluihin ja 25 % kohdennetaan yläkouluille uusien jakokriteerien mukaisesti.
Koulukentälle kohdennettava myönteisen erityiskohtelun taso on 1,8 % perusopetuksen budjetista. Euromääräinen koulukohtainen alaraja on 10.000 €.
Rahat kohdennetaan koulukohtaisesti koulun kustannuspaikalle henkilöstömäärärahoihin erillisellä seurantatunnuksella. Raha tulee käyttää henkilötyöpanokseen.
Jaettava määräraha ei ole lisärahoitus, vaan nykyisen määrärahan jakokriteereiden muutos 1,8 % osalta perusopetuksen budjetista.
Timo Jalonen
kasvatus- ja opetusjohtaja
Lisätietoja päätöksestä antaa tarvittaessa palvelualuejohtaja Tommi Tuominen, puh. 040 679 0629.
Jakelu
noudKasvatus ja opetus, perusopetus
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tpvKonsernihallinto, talousohjaus
noudSvenskspråkig fostran och undervisning
tpvKjellman Liliane
tiedSeikkula Jaana
tpvTuominen Tommi
tpvVirtanen Antero