Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta11026.09.20238

6145-2023 (02 02 00, 00 01 02, 02 02 02)

Kasvatus- ja opetuslautakunnan varainhoitovuoden 2024 toiminnan ja talouden suunnitelmien hyväksyminen

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 110

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen 15.9.2023:

 

Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden varainhoitovuoden 2024 toiminnan ja talouden suunnittelu on edennyt aikataulun mukaisesti. Oman esityksensä kasvatus- ja opetuslautakunta tekee tässä kokouksessa 26.9.2023. Sen jälkeen kun kaupunginvaltuusto on päälinjaukset tehnyt, hyväksyy kasvatus- ja opetuslautakunta suunnitelmat lopullisesti 12.12.2023.

 

Toiminta

 

Kasvatus- ja opetusjohtaja, talouspäällikkö, kehittämispäällikkö ja palvelualueiden johtajat ovat valmistelleet vuoden 2024 palvelu- ja toimintasuunnitelmat kuluvan vuoden suunnitelmien pohjalta. Suunnitelmat perustuvat maan hallitusohjelmaan, pormestariohjelmaan ja Turun kaupungin strategiaan. Eriarvoisuuden vähentämiseen kiinnitetään vielä erityisesti huomiota. Pääpiirteissään pormestariohjelman mukaisesti toiminnan taso ja sitä kautta myös laatu aiotaan säilyttää aiempien vuosien tasolla.

 

Erityisesti perusopetuksessa oppilasmäärä on kasvanut vuodessa noin neljälläsadalla oppilaalla. Pääosa kasvusta perustuu maahanmuuttoon, joka on erityisesti vilkastunut käynnissä olevan sodan ja korona-ajan liikkumisrajoitusten poistuttua. Noin joka viides asiakas on muita kuin suomen- tai ruotsinkielisiä.

 

Huomattavaa on myös, että noin joka viides peruskoululainen toimii tällä hetkellä väistötiloissa. Väistötiloihin siirtyminen aiheuttaa runsaasti ylimääräisiä kustannuksia, koska huomattava osa irtaimistosta pitää uusia, koska sisäilmakohteiden irtaimisto on huomattavalta osalta hylättävä. Tämä pakottaa koulut mittaviin uusintainvestointeihin.

 

Suunnitelmien mukaan merkittävä määrä päiväkoteja on joutumassa väistöön varainhoitovuoden 2024 aikana, jolloin edellä kuvatut peruskoulujen haasteet koskevat myös päiväkoteja. Väistöistä aiheutuvia lisäkustannuksia ei ole voitu ottaa huomioon tämän talousarvioesityksen valmistelussa.

 

Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen sekä vapaan sivistystyön osalta palvelukysyntä on pysynyt aiempia vuosia korkeammalla tasolla.

 

Muilta osin toimintaympäristössä ei ole tapahtunut suuria muutoksia.

 

Liite 1                                  Kasvatuksen ja opetuksen toimintasuunnitelma vuodelle 2024

 

Oheismateriaali 1               Varhaiskasvatuksen palvelusuunnitelma vuodelle 2024

 

Oheismateriaali 2               Perusopetuksen palvelusuunnitelma vuodelle 2024

 

Oheismateriaali 3               Ammatillisen koulutuksen palvelusuunnitelma vuodelle 2024

 

Oheismateriaali 4               Lukio- ja aikuiskoulutuksen palvelusuunnitelma vuodelle 2024

 

Oheismateriaali 5               Ruotsinkielisten palveluiden palvelusuunnitelma vuodelle 2024

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta on käsitellyt esillä olevaa asiaa 22.8.2023 ja 12.9.2023.

 

Talous ja henkilöstö

 

Ensi vuoden osalta erityisiä haasteita aiheuttaa henkilöstökustannusten merkittävä nousu palkkaratkaisujen seurauksena sekä erilaisten aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden hintojen merkittävä muutos yleisen kustannusten nousun vuoksi. Epäselvyyttä lisää vuonna 2024 kustannusten merkittävän nousun kesto, vaikka nyt näyttääkin siltä, että kustannusten voimakkain nousu (inflaatio) on taittunut. Ensi vuodelle ennustelaitokset ennustavat huomattavastikin pienempää kustannusten nousua. Myös paineet henkilöstömäärän kasvattamiseen ovat edelleen olemassa, koska varsinkin maahanmuutosta seuraavat koulutustarpeet ovat kasvussa.

 

Valtio avustaa edelleen Turkua tasa-arvoa lisäävällä rahoituksella, mutta koronan haittavaikutuksia korjaavalla rahoitus on päättymässä näillä näkymin vuonna 2023.

 

Vuoden 2024 henkilöstösuunnitelmassa on kasvua varhaiskasvatuksen henkilöstömäärässä. Kasvuun vaikuttaa varhaiskasvatuslakiin (540/2022) tulleet muutokset. Elokuun 2022 alusta tuli voimaan säädös lapsen oikeudesta tukeen. Laissa todetaan, että varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada hänen yksilöllisen kehityksensä, oppimisensa ja hyvinvointinsa edellyttämää tukea osana varhaiskasvatuksen perustoimintaa viivytyksettä tuen tarpeen ilmettyä. Lapselle annettava tuki voi sisältää lapsen tarvitsemia pedagogisia, rakenteellisia ja hoidollisia toimenpiteitä.

 

Varhaiskasvatuksen erityisopettajien määrän lisäys perustuu siihen, että lapsella on hänen tuen tarpeensa sitä edellyttäessä oikeus saada varhaiskasvatuksen erityisopettajan antamaa konsultaatiota ja opetusta ja lisäksi varhaiskasvatuksen erityisopettaja osallistuu lapsen tuen tarpeen, tukitoimenpiteiden ja niiden toteuttamisen arviointiin tarpeen mukaan. Olemassa olevalla henkilöstöllä ei voida riittävästi vastata lakisääteiseen lapsen oikeuteen.

 

Henkilöstösuunnitelmassa on huomioitu myös vuonna 2030 voimaan tuleva henkilöstörakenteen muutos esittämällä perustettavaksi varhaiskasvatuksen opettajan ja sosionomin vakansseja. Nämä tehtävät korvaavat osittain varhaiskasvatuksen lastenhoitajia lapsiryhmässä. Osa lastenhoitajan tehtävistä voidaan lakkauttaa, mutta osa lastenhoitajaresursseista kohdennettaisiin edellä mainittuihin lapsen tuen järjestelyihin.

 

Opetuspalveluiden osalta - perusaste ja toinen aste - henkilöstömuutokset ovat vähäisiä.

 

Kevään talouden suunnittelulukujen valmistelussa pyrittiin huomiomaan tunnistettujen tarpeiden ja tekijöiden vaikutukset. Talousarvioesitys on laadittu vastaamaan suunnittelulukua. Kevään valmistelun jälkeen on tullut eräitä uusia tietoja ja tarkennuksia.

 

Päivitettyjen laskelmien mukaan sisäisten erien ensi vuoden kustannukset tulevat olemaan oletettua suuremmat tilavuokrien ja ict-palveluiden osalta. Taustalla on sekä soteuudistuksen seurauksena tapahtuvaa sisäisen kustannusjaon muutosta että palvelun laajennusta. Näiden lisäksi kevään valmistelun jälkeen on tullut tietoon muutamia kustannusten kasvuja, joita ei ole huomioitu suunnitteluluvussa, ja niiden osalta jatketaan valmistelua nyt syksyllä. Tarkentuneiden arvioiden mukaan kustannusten nousu tulee olemaan yli 8 milj. euroa, josta tilavuokrista syntyy 4,0 milj. euroa, ICT-palveluiden ostoista 3,3 milj. euroa ja asiantuntijapalveluiden kasvusta 0,8 milj. euroa.

 

Suurin kustannusten kasvu syntyy palvelusetelimenoista, joiden osalta on nyt käyty neuvottelut yksityisten palveluntuottajien kanssa hintojen nousua koskien. Myös perusopetuksen arvioitua suurempaa oppilasmäärän kasvua ei ole huomioitu täysimääräisenä talousarviota valmisteltaessa.

 

Talouteen kohdistuvat tarpeet ovat edellä kirjattujen tekijöiden seurauksena suuremmat, mitä keväällä kyettiin arvioimaan. Kaupungin taloudellinen asema on haastava, ja tilanne edellyttää resurssien uudelleenkohdentamista kaupungin eri toimintojen kesken tai vaihtoehtoisesti taloutta tasapainottavia toimenpiteitä. Tarkentuneet tekijät huomioidaan syksyn talousarviovalmistelussa ja kansliapäällikön talousarvioluonnoksen valmistelussa.

 

Oheismateriaali 6               Käyttötaloussuunnitelma vuodelle 2024

 

Oheismateriaali 7               Investointisuunnitelma vuodelle 2024 (salainen: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6 § 3 kohta)

 

Oheismateriaali 8               Henkilöstösuunnitelma vuodelle 2024

 

Vuoden 2024 suunnittelua on esitelty pormestaristolle 5.9.2023.

 

Oheismateriaali 9               Diaesitys

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyy osaltaan varainhoitovuoden 2024 toiminta- ja taloussuunnitelman.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että toimintasuunnitelman jatkovalmistelussa huomioidaan seuraavat asiat:

  1. Vuoden 2024 toiminnan painopisteeksi tulee ottaa yhteisöllisyyden edistäminen koulukiusaamisen estämiseksi ja koulupoissaolojen minimoimiseksi.
  2. Lasten ja nuorten mielenterveysongelmiin vastaamiseksi vahvistetaan varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten tukea sekä moniammatillista yhteistyötä yhdessä hyvinvointialueen kanssa.
  3. Varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten fyysisen aktiivisuuden määrään kiinnitetään erityistä huomiota.
  4. Määritellään painopisteet ja mittaristo, joiden pohjalta arvioidaan kasvatuksen ja opetuksen laatu- ja palvelutasoa.
  5. Panostetaan tuen strategian toimenpiteiden toteuttamiseen ja seurataan toteumista vuosittain toisen osavuosikatsauksen yhteydessä.
  6. Tarveperustaisen rahoituksen mittaristo uudistetaan tehdyn selvitystyön perusteella, jotta rahoituksen vaikuttavuutta voidaan arvioida. Erityishuomiota kiinnitetään päiväkotien ja koulujen eriarvoistumiskehityksen pysäyttämiseen.
  7. Jatketaan aktiivista työtä varhaiskasvatuksen henkilöstön muuntokoulutuksen järjestämiseksi ja varhaiskasvatuksen veto- ja pitovoiman lisäämiseksi sekä kehitetään varhaiskasvatuksen varahenkilöjärjestelmää henkilöstövuokrauksen kustannusten vähentämiseksi.
  8. Turvataan tilahankkeisiin riittävä resurssi, jotta koulu- ja päiväkotirakentamisen hankesuunnitelmat lähtevät nopeasti liikkeelle ja väliaikaisista väistötiloista päästään vakituisiin tiloihin.
  9. Kehitetään kasvatuksen ja opetuksen tilojen hallintaa, jotta varmistutaan koulu- ja päiväkotitilojen tarkoituksenmukaisesta ja tehokkaasta käytöstä.

Lisäksi lautakunta päätti, että kaikki lautakunnan talousarvion hyväksymisen yhteydessä päätetyt talousarviolausekkeet tulee huomioida palvelusopimuksissa ja seurata edistymistä osavuosikatsauksittain.

Edelleen lautakunta kiinnittää huomiota siihen, että nyt hyväksyttävä lautakunnan talousarvio ei sisällä seuraavia menolisäyksiä:

ja Taitaja2025 -kisan tuottojen kohdentumista tulovähennyksenä 2​ M€.

Päätös asiassa tehtiin Elon tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tpvKasvatus ja opetus, ammatillinen koulutus
tpvKasvatus ja opetus, lukiokoulutus ja yleissivistävä aikuiskoulutus,
tpvKasvatus ja opetus, perusopetus
tpvKasvatus ja opetus, varhaiskasvatus
esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus
tpvSvenskspråkig fostran och undervisning


Liitteet:

Kasopelk § 110
Liite 1:Kasvatuksen ja opetuksen toimintasuunnitelma vuodelle 2024