Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kasvatus ja opetus 
Kasvatus- ja opetusjohtaja2827.02.2023 

5826-2022 (07 01 04, 03.04)

Julkisuuslain 14 §:n mukainen päätös asiakirjapyyntöön

Konsernihallinto, yhteiset palvelut, lakipalvelut, kaupunginlakimies Annika Nieminen 24.2.2023:

 

Esitetty asiakirjapyyntö ja asian tausta

 

Jyri Luoma on alun perin 29.11.2021 lähettänyt Turun kaupungille sähköpostitse asiakirjapyynnön, jossa hän on pyytänyt nähtäväksi maskien käytön riskikartoitusdokumenttia koskien kouluja Syvälahden koulu sekä Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio. Hänelle on vastattu sähköpostitse 30.11.2021, että Turun kaupunki toimii kansallisten ohjeiden mukaan, eikä Turun kaupungin hyvinvoinnin palvelukokonaisuus tee ko. riskikartoituksia. Jyri Luoma on 30.11.2021 vastannut saamaansa sähköpostiviestiin ja pyytänyt nähtäväksi Turun kaupungin työturvallisuusryhmän riskiarvion, josta selviää koronatartuntojen ehkäisyn edistäminen henkilösuojainten ja kasvomaskien avulla.

 

Jyri Luomalle on 14.12.2021 toimitettu ”Koronaviruksen huomiointi työpaikan vaarojen arvioinnissa” -niminen asiakirja. Jyri Luoma on kuitenkin samana päivänä, vastannut viestiin ja kertonut, että hänen saamansa asiakirja ei ole se asiakirja, jota hän on pyynnöllään tarkoittanut.

 

Jyri Luoma on tehnyt asiassa 14.12.2021 kantelun oikeuskanslerin virastoon. Apulaisoikeuskansleri on 2.2.2023 antanut Turun kaupunkia koskevan päätöksen OKV/3411/10/2021, jossa on todettu, että vaikka Turun kaupungilla ei ilmoituksensa mukaan ole kantelijan tarkoittamaa ja pyytämää asiakirjaa, kantelijalle olisi tullut julkisuuslain 14 §:n 3 momentin mukaan antaa tieto siitä, että asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi, ja tiedusteltava asian kirjallisesti vireille saattaneelta kantelijalta, haluaako hän asian siirrettäväksi viranomaisen ratkaistavaksi.

 

Apulaisoikeuskansleri on päätöksessään todennut, että mikäli näin ei ole vielä menetelty, julkisuuslain 14 §:n 3 momentti edellyttää kaupungilta aktiivisia toimia kantelijaan nähden. Kantelijalla on edelleen oikeus halutessaan saada kaupungilta asiakirjapyyntöönsä perusteltu päätös, johon hänellä on halutessaan mahdollisuus hakea valittamalla muutosta hallinto-oikeudelta.

 

Jyri Luomalle on 9.2.2023 lähetetty tiedustelu, jossa on kerrottu hänen oikeudestaan saada halutessaan kaupungilta asiakirjapyyntöönsä perusteltu päätös, johon hänellä on halutessaan mahdollisuus hakea valittamalla muutosta hallinto-oikeudelta. Samassa yhteydessä häntä on pyydetty ilmoittamaan mahdollisesta halukkuudestaan saada asia siirrettäväksi viranomaisen ratkaistavaksi.

 

Jyri Luoma on 12.2.2023 vastannut tiedusteluun sähköpostitse ja pyytänyt nähtäväksi kasvomaskien käytöstä kouluissa työturvallisuuslain 10 §:n mukaisen riskikartoituksen, joka on tehty ennen kuin maskit otettiin kouluissa käyttöön. Mikäli tällaista riskikartoitusta ei ole olemassa, hän pyytää, että Turun kaupunki toimittaa hänelle valituskelpoisen hallintopäätöksen.

 

Sovellettava lainsäädäntö

 

Työturvallisuuslain 10 §:n 1 momentin mukaan työnantajan on työn ja toiminnan luonne huomioon ottaen riittävän järjestelmällisesti selvitettävä ja tunnistettava työstä, työajoista, työtilasta, muusta työympäristöstä ja työolosuhteista aiheutuvat haitta- ja vaaratekijät sekä, jos niitä ei voida poistaa, arvioitava niiden merkitys työntekijöiden turvallisuudelle ja terveydelle. Tällöin on otettava huomioon:

 

1)

tapaturman ja muu terveyden menettämisen vaara kiinnittäen huomiota erityisesti kyseisessä työssä tai työpaikassa esiintyviin 5 luvussa tarkoitettuihin vaaroihin ja haittoihin;

 

 

2)

esiintyneet tapaturmat, ammattitaudit ja työperäiset sairaudet sekä vaaratilanteet;

 

3)

työntekijän ikä, sukupuoli, ammattitaito ja muut hänen henkilökohtaiset edellytyksensä;

 

4)

työn kuormitustekijät;

5)

työajan ulkopuolella tapahtuva työhön liittyvä matkustaminen;

6)

mahdollinen lisääntymisterveydelle aiheutuva vaara;

7)

muut vastaavat seikat.

 

 

Työturvallisuuslain 10 §:n 3 momentin mukaan työnantajalla tulee olla hallussaan 1 momentissa tarkoitettu selvitys ja arviointi. Selvitys ja arviointi on tarkistettava olosuhteiden olennaisesti muuttuessa ja se on muutenkin pidettävä ajan tasalla.

 

Julkisuuslain 5 §:n mukaan viranomaisen asiakirjalla tarkoitetaan viranomaisen hallussa olevaa asiakirjaa, jonka viranomainen tai sen palveluksessa oleva on laatinut taikka joka on toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa. Viranomaisen laatimana pidetään myös asiakirjaa, joka on laadittu viranomaisen antaman toimeksiannon johdosta, ja viranomaiselle toimitettuna asiakirjana asiakirjaa, joka on annettu viranomaisen toimeksiannosta tai muuten sen lukuun toimivalle toimeksiantotehtävän suorittamista varten.

 

Julkisuuslain 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, jollei saman lain 15 §:n 3 momentissa tai muualla laissa toisin säädetä. Jos virkamies tai muu viranomaisen henkilöstöön kuuluva kieltäytyy antamasta pyydettyä tietoa, hänen on:

 

1)

ilmoitettava tiedon pyytäjälle kieltäytymisen syy;

2)

annettava tieto siitä, että asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi;

 

3)

tiedusteltava asian kirjallisesti vireille saattaneelta tiedon pyytäjältä, haluaako hän asian siirrettäväksi viranomaisen ratkaistavaksi; sekä

 

4)

annettava tieto käsittelyn johdosta perittävistä maksuista.

 

Asia on käsiteltävä viivytyksettä, ja tieto julkisesta asiakirjasta on annettava mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluessa siitä, kun viranomainen on saanut asiakirjan saamista koskevan pyynnön. Jos pyydettyjä asiakirjoja on paljon tai niihin sisältyy salassa pidettäviä osia tai jos muu niihin rinnastettava syy aiheuttaa sen, että asian käsittely ja ratkaisu vaativat erityistoimenpiteitä tai muutoin tavanomaista suuremman työmäärän, asia on ratkaistava ja tieto julkisesta asiakirjasta annettava viimeistään kuukauden kuluessa siitä, kun viranomainen on saanut asiakirjan saamista koskevan pyynnön.

 

Asian arviointi

 

Asiassa saadun selvityksen mukaan maskien suositteleminen Turun kaupungin kouluihin ja oppilaitoksiin on linjattu Varsinais-Suomen alueellisessa koronakoordinaatioryhmässä, jossa on ollut edustajia mm. Turun kaupungilta, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiristä, useasta muusta Varsinais-Suomen kunnasta, Lounais-Suomen aluehallintovirastosta sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Maskien käyttösuositukset ovat pohjautuneet sekä kansallisiin että kansainvälisiin suosituksiin virusten leviämisen estämiseksi. Koululaisten osalta maskienkäyttösuositusten pohjana on käytetty esimerkiksi Maailman terveysjärjestön WHO:n suosituksia. Myöskin Suomen COVID-19- hybridistrategiassa on ohjeistettu maskien käyttöön ja jätetty tarkat linjaukset maskien käytön laajuudesta paikallisille viranomaisille. Varsinais-Suomen koronakoordinaatioryhmän tiedotteet ovat olleet julkisia ja Turun kaupungin nettisivuilta on löytynyt julkisesti voimassa olevat suositukset esimerkiksi maskien käytöstä, mutta kantelijan pyytämiä työturvallisuuslain 10 §:n mukaisia paikallisia dokumentteja liittyen maskien käyttöön ei ole tehty.

 

Työturvallisuuslain 10 §:n edellyttämässä vaarojen ja haittojen arvioinnissa ei asiassa saadun selvityksen mukaan oteta kantaa suojaimesta aiheutuviin riskeihin, koska ne on yleensä kuvattu suojainten käyttöohjeissa. Jyri Luoman pyytämää asiakirjaa ei ole olemassa, vaan kysymyksessä on oppilaille ja henkilökunnalle suunnattu suositus, joka on tullut STM:ltä ja THL:ltä. Suojainten käyttöä ei ole tässä tapauksessa perusteltu sillä, että suojaimen käyttö suojaisi kantajaa itseään virusta vastaan, vaan maskin, visiirin tai suojapleksin käytön on tarkoitus suojata muita henkilöitä viruksen leviämiseltä. Opettajien osalta Turun kaupunki ei ole edellyttänyt suojainten käyttöä muilta osin kuin mitä THL:n ja STM:n suositukset ovat edellyttäneet.

 

Työturvallisuuslaki tai muu lainsäädäntö ei edellytä, että työturvallisuuslain mukainen vaarojen ja haittojen arviointi eli riskiarviointi tulisi olla tehtynä oppilaille (lukuun ottamatta erityistapauksia, kuten teknisessä työssä). Työturvallisuuslain 10 §:ssä ei ole myöskään mainintaa, jonka mukaan suojaimista aiheutuvien riskien arviointi tulisi olla tehtynä edes työntekijöille. Myöskään valtioneuvoston asetus henkilönsuojainten valinnasta ja käytöstä työssä (427/2021) ei edellytä suojaimiin liittyvää riskikartoitusta.

 

Asiassa saadun selvityksen mukaan Jyri Luoman pyytämää asiakirjaa ei ole olemassa. Turun kaupungilla ei ole julkisuuslain mukaan velvollisuutta laatia pyydettyä asiakirjaa.

 

Julkisuuslaista ei suoraan ilmene, tuleeko viranomaisen tehdä perusteltu ja muutoksenhakukelpoinen päätös myös siinä tapauksessa, että viranomaisella ei ole pyydettyä asiakirjaa. Oikeuskirjallisuudessa ja ylimpien laillisuusvalvojien ratkaisukäytännössä on kuitenkin katsottu, että kielteinen perusteltu päätös tulee tällaisessakin tapauksessa tehdä.

 

Toimivalta

 

Turun kaupungin hallintosäännön 43.1 §:n 13 kohdan mukaan palvelualuejohtaja päättää palvelukokonaisuutensa osalta viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitetun asiakirjan antamisesta.

 

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen:

 

Päätös          Päätin, että pyydettyä riskikartoitusasiakirjaa kasvomaskien käytöstä kouluissa ei voida luovuttaa, koska Turun kaupungilla ei ole olemassa asiakirjaa, joka sisältäisi pyydetyt tiedot.

 

 

 

Timo Jalonen

kasvatus- ja opetusjohtaja.

 

Valitusosoitus liitteenä.

Jakelu

aoLuoma Jyri-Matti
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedKarlsson Caj
tiedNieminen Annika