Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta3015.02.202212

1783-2022 (12 01 02, 12 00 01)

Myöhäisessä peruskouluvaiheessa maahan tulleiden oppilaiden alueellinen tukimalli - Silta

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 30

Palvelualuejohtaja Tommi Tuominen ja suunnittelija Annika Rae 4.2.2022:

 

Silta-tukimalliesitys perustuu vuoden 2022 budjetin käsittelyn yhteydessä kasvatus- ja opetuslautakunnassa kirjattuun tavoitteeseen: ”Myöhäisessä peruskouluvaiheessa maahan tulleiden oppilaiden tuki jatkuu ja toimintamalli laajennetaan tarvittaessa muihin yläkouluihin.”

 

Yleisiä periaatteita:

 

Silta-tuen lähtökohtana on, että myöhäisessä peruskouluvaiheessa maahan muuttanut oppilas saa tukea koulunkäyntiinsä eri oppiaineissa omassa yleisopetuksen luokassaan. Silta-mallin keskiössä on Silta-opettajan ja -koulunkäynninohjaajan antama oppiaine- ja opiskelutaitojen lisätuki, jonka avulla oppilas pystyy opiskelemaan oman ryhmänsä mukana. Kyseessä on alueellinen tukimalli.

 

Silta-tuen tavoitteena on tukea perusopetukseen valmistavan opetuksen jälkeisessä koulunkäynnissä maahanmuuttajataustaisia oppilaita, joilla on heikko tai rikkonainen koulutausta, siten, että he pystyvät opiskelemaan omassa lähikoulussaan perusopetuksen yläluokilla mahdollisimman monissa oppiaineissa oman luokkansa mukana. Silta-tuen oppilaat tarvitsevat tehostettua ja räätälöityä tukea, joka kohdentuu ensisijaisesti lukuaineisiin, englannin kieleen ja matematiikkaan. Tavoitteena on myös tukea ko. oppilaiden suomen kielen osaamisen ja opiskelutaitojen kehittymistä niin, että jokainen oppilas saa peruskoulun päättötodistuksen ja että he saavuttavat tasavertaiset mahdollisuudet toisen asteen jatko-opiskeluun.

 

Silta-tukeen resursoidaan yksi erityisopettaja ja yksi koulunkäynninohjaaja kuhunkin Silta-kouluun. Resurssi mahdollistaa ko. oppilaiden yksilöllisen tuen, joka toteutetaan monimuotoisesti rinnakkain ja tiiviissä yhteistyössä koulun aineopettajien kanssa. Menetelminä käytetään ennakoivaa opetusta, samanaikaisopettajuutta, erilaisia tukiopetuksen muotoja sekä läksyjenluvun ohjausta.

 

Tukimalli käynnistyy lukuvuoden 2022 - 2023 alkaessa elokuussa.

 

Oppilaaksi oton periaatteet:

 

Silta-tuen piiriin pääsyn edellytyksenä on, että oppilas on saapunut Suomeen 11-vuotiaana tai sitä vanhempana ja suorittanut perusopetukseen valmistavan opetuksen joko Turussa tai muualla Suomessa ja että hänen koulunkäyntihistoriansa lähtömaassa on puutteellinen eikä hän ilman Silta-tukea tulisi todennäköisesti saamaan perusopetuksen päättötodistusta. Oppilaan VALMO-opettaja arvioi oppilaan Silta-tuen tarpeen VALMO-vuoden aikana. Muualta Turkuun muuttaneiden oppilaiden kohdalla tuen tarve selvitetään edellisestä koulusta saatavien tietojen ja dokumenttien perusteella.

 

Oppilaan VALMO-opettaja on Silta-koulun rehtoriin sekä ko. koulun Silta-opettajaan yhteydessä hyvissä ajoin ennen oppilaan suunniteltua siirtymää. Oppilaan siirtoprosessi noudattaa VALMO-oppilaan normaalia, mallinnettua siirtoprosessia. Rehtori tekee oppilaaksi ottamisen päätöksen.

 

Mikäli oppilas ei tule koulun omalta oppilasalueelta, varmistaa VALMO-opettaja tulkkipalaverissa, että huoltajat ovat halukkaita oppilaan siirtymiseen alueensa Silta-tuen kouluun. Rehtori tekee oppilaasta vieraspiiriläispäätöksen ja sijoittaa hänet sopivalle luokalle.

 

Tuettavia oppilaita voi olla kerrallaan maksimissaan 15 yhtä opettaja-ohjaaja-paria kohden. Oppilaita voi siirtyä Silta-tukeen myös kesken lukuvuoden.

 

Oppilas sijoitetaan perusopetuksessa yleisopetuksen luokalle tehostetun tuen oppilaana. Päätös Silta-tuen tarpeesta tehdään vuosittain. Joka vuodelle tehdään oppimissuunnitelma, jossa määritellään tuen tarpeet ja oppiainekohtaiset tavoitteet ja toteutus. Laatimiseen osallistuvat oppilaan ja hänen huoltajansa sekä Silta-opettajan ja luokanohjaajan lisäksi muut tarvittavat oppilasta opettavat opettajat ja mahdollinen opiskeluhuoltohenkilöstö.

 

Oppilas voi saada Silta-tukea koko yläkoulun ajan, mikäli sille on tarvetta. Silta-tuki loppuu, kun oppilas saavuttaa sellaiset taidot, että hän pystyy opiskelemaan mielekkäästi oman luokkansa kanssa ilman Silta-tukea tai kun oppilas siirtyy pois perusopetuksesta. Jos opetuksesta vapautuu lukuvuoden aikana tunteja oppilaiden siirtyessä pois Silta-tuesta, voidaan tukea tarjota koulun muille siitä hyötyville oppilaille.

 

Silta-tukea saava oppilas voi saada myös omakielisen opettajan tai omakielisen koulunkäynninohjaajan tukea.

 

Resurssi ja kustannukset:

 

Silta-tuen kustannukset tulevat vuositasolla olemaan kolmen erityisopettajan (27 h/vko) palkkakustannukset á n. 53 000 € ja kolmen koulunkäynninohjaajan (35 h/vko) palkkakustannukset á n. 27 000 €. Yhteensä kustannukset ovat n. 240 000 € vuodessa.

 

Sijoituskoulut:

 

Silta-tukimalleja perustetaan yhteensä kolme, yksi kullekin yhteistyöalueelle. Silta-tuki on jatkuvaa alueellista tukea, jolloin oppilaita voi tulla Silta-tuen piiriin koko alueelta (itäinen, eteläinen, pohjoinen). Eteläisen alueen resurssi sijoitetaan kohderyhmään kuuluvien oppilaiden epätasaisen alueellisen jakaantumisen vuoksi toistaiseksi itäiselle alueelle.

 

Alueellisen Silta-tuen koulut ovat täten lukuvuodesta 2022 - 2023 lähtien Nummenpakka, Topelius ja Vasaramäki.

 

Koulun rehtori toimii opettajan ja koulunkäynninohjaajan lähijohtajana.

 

Opettajan ja koulunkäynninohjaajan työnkuva:

 

Silta-opettaja ja -ohjaaja tukevat oppilaita ensisijaisesti lukuaineissa, englannin kielessä ja matematiikassa. Jokainen oppilas saa tukea yksilöllisen oppimissuunnitelmansa mukaisesti. Kaikkia Silta-oppilaita tuetaan lisäksi kehittyvän suomen kielen osaamisen ja opiskelutaitojen kehittymisessä.

 

Oppilaiden yksilöllinen tuki toteutetaan tiiviissä yhteistyössä koulun aineenopettajien kanssa. Opetusmenetelminä suositaan samanaikaisopetusta, jolloin oppilaat osallistuvat oman luokkansa normaaliin opetukseen saaden lisätukea Silta-opettajalta ja/tai -ohjaajalta. Silta-opettaja voi myös toteuttaa ennakoivaa opetusta tutustuttaen oppilaat etukäteen tulevan oppitunnin aiheeseen. Lisäksi voidaan hyödyntää erilaisia tukiopetuksen muotoja sekä ohjaajan toteuttamana läksyjenluvun ohjausta.

 

Avainasemassa ovat ennakoiva työskentely sekä joustavat järjestelyt oppilaiden tilanteiden mukaan.

 

Kieli- ja kulttuuritietoiset käytänteet ovat koko opetushenkilöstön työn perustana.

 

Turun perusopetuksessa on luotu ydinsisältöjä seuraaviin oppiaineisiin, joita Silta-tuessa hyödynnetään: Matematiikka, fysiikka, kemia, englanti, biologia, maantieto, historia, yhteiskuntaoppi ja terveystieto. Sisältöjä laajennetaan kunkin oppilaan edistymisen mukaan.

 

Silta-opettajalle muodostuu laaja kokonaiskuva Silta-tukea saavien oppilaiden taidoista, kehittymisestä ja tuen tarpeesta. Silta-opettaja osallistuu pedagogisten asiakirjojen tekoon sekä Silta-tukea saavia oppilaita koskeviin palavereihin.

 

Yhteistyötahot:

 

Silta-opettaja ja ohjaaja tekevät yhteistyötä laajasti, erityisesti aineenopettajien, erityisopettajien, S2- ja MATU-opettajan sekä OMO-opettajien kanssa. Etenkin siirtymä-/alkuvaiheessa myös yhteistyö VALMO-opettajan kanssa on tärkeää.

 

Silta-opettajat ja -ohjaajat muodostavat keskenään verkoston, josta he saavat mm. kollegiaalista tukea ja voivat jakaa hyviä käytäntöjä. Lisäksi oleellisia yhteistyötahoja ovat kaupungin S2- ja VALMO-opettajat sekä monikulttuurisen opetuksen suunnittelija.

 

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää hyväksyä esityksen Silta-mallin käynnistämisestä alueellisesti elokuusta 2022 alkaen. Samalla lautakunta päättää antaa luvan käynnistää tarvittavat henkilöhaut sekä hyväksyy toiminnan toteuttamiseen esitetyt määrärahat.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKonsernihallinto, talouspalvelut
tpvRae Annika
tpvTuominen Tommi