Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta1326.01.20221

973-2022 (02 08 00, 10 03 02, 00 01 01)

Lausunto koulu- ja päiväkotikohteiden sekä niihin liittyvien liikuntatilojen väistötilahankinnoista

Tiivistelmä:

Pormestariohjelman kirjaus "Korjaamme ja rakennamme koulu- ja päiväkotiverkon nopeutetussa aikataulussa" tarkoittaa sekä investointipaineita että väistötilojen hankintaa koulujen ja päiväkotien tarpeisiin tulevina vuosina. Tilapalvelut pyytää lausuntoa kasvatus- ja opetuslautakunnalta väistötilahankintojen käynnistämisestä sekä väistötilojen hankintaprosessin muuttamisesta.

Kasopelk § 13

Vs. tilapalvelujohtaja Leevi Luoto, toimitilapäällikkö Kirsi Eronen ja tilahallintapäällikkö Sami Männistö 24.1.2022:

 

Tausta

 

Pormestariohjelman kirjaus Korjaamme ja rakennamme koulu- ja päiväkotiverkon nopeutetussa aikataulussa tarkoittaa sekä investointipaineita että väistötilojen hankintaa koulujen ja päiväkotien tarpeisiin tulevina vuosina. Kaupungin omistuksessa on useita lähinnä 60- ja 70-lukujen koulu- ja päiväkotirakennuksia, jotka kaipaavat peruskorjaustoimenpiteitä. Lähtökohtaisesti kohteita ei voi tai ei ole tarkoituksenmukaista peruskorjata toiminnan ollessa käynnissä kohteessa. Osa kohteista tullaan korvaamaan myös uudisrakentamisella. Peruskorjaus, uudisrakentaminen sekä sisäilmaongelmien vuoksi suljettavaksi määrätyt kohteet tarkoittavat siis käytännössä useiden väistötilojen hankintaa palvelujen takaamiseksi. Pitemmän aikavälin suunniteltujen peruskorjauskohteiden osalta voidaan laatia jaksotussuunnitelma ns. pitkäaikaisten väistötilojen hyödyntämisestä, jolloin oletuksena on, että tilaelementtihankintoihin ei ole tarvetta ryhtyä. Tämä jaksotussuunnitelma on määrä tuoda päätöksentekoon alkuvuoden 2022 aikana. Kaikkia väistötilatarpeita ei kuitenkaan ole mahdollista ratkaista jaksotussuunnitelman puitteissa pitkäaikaisten väistökohteiden avulla, vaan nopeatahtisia väistötilahankintoja tullaan lisäksi tarvitsemaan.

 

Loppuvuodesta 2020 päätettiin usean kohteen väistötilojen vuokrauksesta tai leasing-mallilla toteuttavasta hankinnasta. Tilapalvelut on valmistellut vastaavan väistötilapaketin päätöksentekoon toteutettavaksi eteenpäin vuodesta 2022. Aiemmista väistötilojen hankinnoista ja kohteiden hankinnasta on keskusteltu tilapalvelujen, kaupunkiympäristön rakennuttamisen, ympäristöterveyden sekä käyttäjien kanssa ja hankintaprosessia on syytä kehittää.

 

Akuutit tilatarpeet voivat syntyä esimerkiksi sisäilmatutkimusten tulosten perusteella. Tällaisessa tilanteessa uusien tilojen hankinta nopealla aikataululla on erittäin haasteellista. Kohteen käyttöä turvaavien toimenpiteiden jälkeen kohteen käyttöä voidaan jatkaa kohteesta riippuen 6-12 kuukautta. Ympäristöterveyden suositus kuitenkin on, että tiloista poistutaan mahdollisimman pian. Erityisesti noin kuuden kuukauden aikaraja on äärimmäisen haastava. Koulu- ja päiväkotitilojen suhteen sijainnilla on suuri merkitys, joka lisää väistötilojen hankinnan vaikeutta. Haasteita on aiheutunut myös liian tiukasta mitoituksesta, jolloin valmistuvat tilat eivät mahdollista lisääntyviä oppilasmääriä tai päivähoitopaikkoja. Tämän lisäksi liian kireäksi tehdyt rakennuttamisen aikataulut ovat aiheuttaneet ylimääräistä vaivaa, sillä osassa kohteita muuttopäivää on pitänyt siirtää. Ratkaisuiksi havaittuihin ongelmiin ehdotetaan hieman väljempää mitoitusta, jolloin lisääntyneisiin tarpeisiin sekä yllättäviin tarpeisiin voidaan reagoida. Toisena ratkaisuna ehdotetaan, että aiemmasta poiketen kohteiden valmistumiselle ei jatkossa aseteta päivämäärätavoitteita vaan aikataulutavoitteita, jotka lasketaan päätöksenteon, kilpailutuksen ja urakka-ajan kestosta.

 

Kokonaisuudessaan väistötilojen hankinnan prosessin laatua parantaisi eniten päätöksentekoprosessin muokkaaminen ja selkeiden periaatelinjausten tekeminen kilpailutuksen tueksi.

 

Keskimäärin viime vuonna tilaelementtikilpailutuksen kesto päätöksenteosta kohteen valmistumiseen on kestänyt minimissään 9 kuukautta. Mukaan ei ole laskettu päätöksenteon valmistelua, joka voi viedä väistökohteiden osalta useamman kuukauden, mikäli sopivaa toimitilaa tai tonttia ei löydetä helposti. Esitetystä 9 kuukauden jaksosta kilpailutus vie noin 2 kuukautta ja kohteen suunnittelu ja rakentaminen luvituksineen vähintään 5 kuukautta. Rakentaminen voi kestää myös kauemmin, riippuen kohteen laajuudesta. Tilaelementtikilpailutuksen kestosta merkittävän osan, noin 2 kuukautta, vie päätöksenteko kaupungin eri hallintoelimissä.

 

Prosessia on mahdollista nopeuttaa muuttamalla päätöksentekoprosessia. Ajatuksena on, että jatkossa akuutin väistötilahankinnan prosessi käynnistetään tilapalvelujohtajan päätöspöytäkirjalla. Tarpeista keskustellaan aina ensin palvelukokonaisuuden johtajan ja ko. palvelukokonaisuuden lautakunnan puheenjohtajan kanssa, esimerkiksi kasvatus- ja opetusjohtajan sekä apulaispormestarin kanssa. Akuutti väistötilahanke on hanke, jossa kaupungin toiminnan kannalta välttämättömälle toiminnalle tulee järjestää keskeytyksettä uudet toimitilat. Merkittävät muutokset palvelussa, esimerkiksi laajuuteen vaikuttavat asiat, tuodaan kuitenkin normaalin prosessin mukaisesti päätöksentekoon. Tarjousten pohjalta tehtävät lopulliset päätösesitykset hankinnoista tuodaan päätöksentekoon tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeiden päätösvaltarajojen mukaisesti. Uudet tilaelementtien vuokrakustannukset tuodaan tiedoksi ko. lautakunnalle ja kustannukset otetaan huomioon osavuosikatsauksissa ja talousarvioesityksessä. Tiedoksianto ei pidennä päätöksentekoprosessia, koska tiedoksianto voidaan tehdä päätöksenteon jälkeen. Näin väistötilojen hankintaa on mahdollista nopeuttaa noin 1-1,5 kuukauden verran. Tämä on kriittinen aika, joka voidaan käyttää itse rakentamiseen, jolloin tilat ovat nopeammin käytettävissä.

 

Hallitut ja suunnittelut väistötilojen hankinnat, jotka liittyvät selkeästi hankesuunnitteluun ja peruskorjaus- tai uudisrakennushankkeeseen, tuodaan päätöksentekoon lähtökohtaisesti jo hankesuunnitelman hyväksymisen yhteydessä, jolloin väistötilojen hankinnalle on varattu riittävästi aikaa.

 

Kuva 1 Väistötilaelementin hankinnan vaiheet

 

Tilaelementtien kilpailutuksen lähtökohdat ja hankinnan kriteerit

 

Kaupunki järjesti 9.11. - 20.11.2020 markkinavuoropuhelun tarjonnan ja kustannustasojen selvittämiseksi koskien aiempaa isoa väistötilojen hankintaprosessia. Vuoropuhelun osallistui 11 tahoa, joista 6 halusi keskustella kaupungin kanssa tarkemmin hankinnasta.

 

Keskusteltavia asioita olivat mm. tarjoajien toimituskyky, vuokratasot, tilojen hankintahinta ostotapauksessa, erilaiset asennus- ja siirtokustannukset.

 

Markkinavuoropuhelun perusteella tilaelementtien hinta perustuksineen asennettuna on noin 2.000-4.000 €/m2 tilasta riippuen (perusluokkatila, keittiö), keskimääräisen tason ollessa arviolta noin 2.300-2.500 €/m2 suuruusluokassa. Vuokrataso perustuksineen ja asennettuna on noin 20-30 €/m2/kk, keskimäärin noin 25 €/m2/kk. Laskenta-aikana tällöin 5 vuoden sopimus, jonka aikana perustukset ja asennus kuoletetaan. Tämän jälkeen vuokrataso on alhaisempi. Joissain tapauksissa vuokrakohde on mahdollisuus lunastaa esimerkiksi 5 vuoden vuokrakauden jälkeen suuruusluokaltaan noin 1.000-1.200 €/m2 hintaan. Siirtokustannukset perustuksineen ovat suuruusluokaltaan noin 300-700 €/m2 pohjaolosuhteista ja perustamistavasta riippuen.

 

Vuonna 2021 toteutui tilaelementteinä yhteensä viiden eri kohteen väistötilojen hankinta. Niiden toteutuneet hinnat olivat:

 

Nummen koulu, Paavinkadun yksikön korvaava tila

 

vuokrakohde

 

 

vuokra per m2: 28,43 €

vuokra per vuosi: 1.270.800,00 € (alv 0 %)

Nummen koulu, Katariinan yksikön korvaava tila

 

vuokrakohde

 

 

vuokra per m2: 33,64 €

vuokra per vuosi: 330.600,00 € (alv 0 %)

Kupittaan koulun korvaava tila

 

leasing-kohde

 

 

hinta per m2: 2.269 €

kokonaishinta: 5.399.000,00 €, alv 0%

Pernontien päiväkodin korvaava tila

 

leasing-kohde

 

 

hinta per m2: 3 131 €

kokonaishinta: 3.140.429,00 €, alv 0%

Luolavuoren koulun korvaava tila (Ruiskatu)

 

leasing-kohde

 

 

hinta per m2: 2.331 €

kokonaishinta: 4.399.000 € alv 0%

Taulukko 1 Toteutuneet kustannukset 2021

 

Toteutuneiden hintojen avulla voidaan päätellä tilaelementtien vuokrahinnan perustuksineen olleen viime vuoden kilpailutuksessa suurin piirtein markkinavuoropuhelun haarukassa, ottaen kuitenkin huomioon, että pienten kohteiden hinnat voivat olla korkeampia verrattuna neliöiltään laajempiin kohteisiin. Leasing-hinnat asettuivat markkinavuoropuhelun mukaiseen haarukkaan. Vuonna 2021 kustannusten nousu oli rajua ja indeksi nousi huomattavasti, lähteestä riippuen 8-10 %, joten tulevissa kilpailutuksissa kustannukset saattavat olla yllä esitettyjä korkeammat.

 

Hallintamallivaihtoehdot

 

Vuokra: Vaihtoehdossa kohteesta maksetaan vuokraa sopimusaika, jonka aikana asennus- ja perustuskustannukset kuoletetaan. Jatkosopimuskaudella vuokran määrä on alhaisempi. Tarjoajista useimmat tarjoavat vuokravaihtoehtoa.

 

Kustannusvaikutus: Noin 20-30 €/m2/kk ja jatkovuosilla noin 10-15 €/m2/kk.

 

Omistus: Vaihtoehdossa kaupunki ostaa kohteen itselleen. Malliin voidaan sisällyttää omistajalle esim. 5 vuoden vastuu kohteen kunnosta. Markkinavuoropuhelun perusteella omistusvaihtoehtoon on tarjoajia, mutta määrä on melko vähäinen.

 

Kustannusvaikutus käyttötalouteen muodostuu 5 % hankintahinnasta laskettavasta vuotuisesta poistosta (poistoaika 20 vuotta) ja on noin 11 €/m2/kk. Lisäksi ylläpidosta ja korjauksista sekä vakuuttamisesta aiheutuu kaupungille kuluja. Kaupungilla ei ole omaa osaamista elementtirakennusten siirtelyyn ja asennukseen eikä tiloja niiden säilyttämiseen, mikäli tilojen käyttöön tulee sellaisia katkoksia, että niitä tulee osina varastoida.

 

Leasing: Vaihtoehdossa kaupunki vuokraa kohteen itselleen leasing-kaudeksi maksaen leasing-vuokraa. Kaupungilla on mallissa velvollisuus lunastaa kohde sopimuskauden lopuksi, tai osoittaa sille ostaja, jäljellä olevalla pääoma-arvolla (vrt. maksamaton osa lainaa) tai jatkaa leasing-sopimusta. Malliin voidaan sisällyttää toimittajalle esim. 5 vuoden mittainen vastuu kohteen kunnosta ja takaisinostovelvoite. Markkinavuoropuhelun perusteella leasing-vaihtoehtoon on tarjoajia, mutta määrä on melko vähäinen.

 

Kustannusvaikutus: Leasing-mallissa kustannus muodostuu leasing-maksusta (sis. rahoituskustannukset) sekä pitkälti samoista ylläpito- ja korjausvastuista kuten omistusvaihtoehdossa on kuvattu. Leasing-maksu on käytännössä lainanlyhennyserä ja vastaa pitkälti omistusmallin kirjanpidon poistoa, riippuen kuitenkin siitä, mille tasolle jäännös-/lunastusarvo halutaan sopimuskaudella laskea. Leasing-maksu on 5 vuoden sopimuksessa 5-12 %/vuosi (10-25 €/m2/kk) plus leasing-rahoituksen korko.

 

Toimittajalle mahdollisesti asetettavassa takaisinostovelvoitteessa takaisinostohinta on 5 vuoden kohdalla 40 % alkuperäisestä hankintahinnasta (ja 10 vuoden kohdalla 20 %). Jos kaupunki lyhentää leasing-lainaa esimerkiksi 5 % vuodessa, on lainaa jäljellä 5 vuoden kuluttua 75 %. Jos lunastusvelvoitetta halutaan tässä kohtaa käyttää, jää silloisen lainamäärän ja takaisinostohinnan erotus (75 % - 40 %) kaupungin tappioksi. Mikäli leasing-lainan lyhennys asetetaan sellaiseksi (12 % vuosi), että jäljellä oleva lainamäärä on 5 vuoden kohdalla sama kuin takaisinostohinta, ei tappiota takaisinostovelvoitetta käytettäessä synny. Mikäli leasing-sopimusta jatketaan, voi jatkosopimuskaudella leasing-maksua laskea lainanlyhennystarpeen ollessa pienempi.

 

Yleisesti voidaan sanoa, että Turun kaupungille lainaraha on tällä hetkellä edullista (bullet 8 vuotta ~0 %), mikä tekee omistus- ja leasing-vaihtoehdoista edullisia. Kaupungilla on Kuntarahoituksen kanssa sopimus leasing-rahoittamisesta, ja sen puitteissa toteutettavassa leasingissä korko on noin 0,1-0,4 %.

 

Periaate vuokra- ja leasinghankkeiden valinnalle tulevaisuudessa tehtäisiin edelleen kaupunginhallituksen 30.11.2020 § 521 mukaisesti:

 

-

 

Kohteista ne, joissa käyttöaika on alle 5 vuotta, toteutetaan elementtikohteet vuokrahankkeina.

-

Kohteista, joissa kohteiden käyttöaika on 5 vuotta tai mahdollisesti pidempi, hankitaan kohteet leasing-mallilla siten, että sopimuskausi on 5 vuotta, jonka jälkeen sitä voidaan tarvittaessa jatkaa tai velvoitetaan myyjä lunastamaan kohde takaisin itselleen.

 

 

 

 

Nyt tiedossa olevat väistötilojen hankinnat

 

Vuonna 2022 väistötilat tulee hankittavaksi ainakin Luolavuoren koulun Inkilän yksikölle, Uittamon päiväkodin erityislasten ryhmälle ja Keltasirkunpolun päiväkodille. Samalla on syytä varautua itäisen Turun osalta myös muihin mahdollisiin päiväkotien väistötarpeisiin ottamalla Keltasirkunpolun päiväkodin hankintakauden pituudessa huomioon tulevat tarpeet. Myös koulujen liikuntatilojen määrän pieneminen on koettu ongelmalliseksi, ja tähän ehdotetaan pilotiksi yhden siirrettävän urheiluhallin hankintaa Lausteen koulun tontille. Lisääntyneistä oppilasmääristä johtuvia tarpeita on Hepokullan ja Pansion kouluilla. Alla esitettyjen tilaohjelmien lisäksi hankittavien väistötilojen neliöihin lisätään muut tilat, kuten tekniset tilat ja käytävät.

 

1.

 

Luolavuoren koulun Inkilän yksikön ja Uittamon päiväkodin erityislasten ryhmä väistötila

 

Luolavuoren koulun Inkilän yksikkö on vaikeavammaisten lasten yksikkö, joka tarjoaa perusopetusta. Inkilän yksikön uusista tiloista tehtiin kasvatus- ja opetuslautakunnan päätös 2.6.2021 § 88. Päätöksessä todetaan, että uudet tilat tarvitaan pitkälti tilanahtauden vuoksi. Kesällä 2021 koulun kanssa neuvoteltiin asiasta ja ajatuksena oli lisätä aputiloja olemassa olevan koulurakennuksen kanssa samalle tontille.

 

Syksyllä 2021 kiinteistön omistaja Senaatti-Kiinteistöt kuitenkin ilmoitti irtisanovansa kohteen vuoden 2022 loppuun mennessä, kuitenkin niin, että tiloja olisi mahdollista käyttää vielä keväällä 2023. Alueelle on kuitenkin suunnitteilla merkittävää uudisrakentamista, ja tähän liittyvät infratyöt alkavat jo vuoden 2022 alusta. Tiedonsaannin jälkeen käynnistyi tilojen etsintä jo olemassa olevista tiloista. Yksikölle ei ole kuitenkaan löydetty sopivia tiloja laajasta kartoituksesta huolimatta.

 

Koulun tilatarve on noin 750 m2, ja tiloja tarvitaan noin 24 oppilaalle ja 23 henkilönkunnan jäsenelle aputiloineen. Sijaintipaikasta koulun kanssa käydyissä keskusteluissa toiveena oli koulun sijainti jonkun muun koulun läheisyydessä sekä rauhallinen ympäristö. Mahdollisia tontteja kartoitettiin eri puolilta kaupunkia. Parhaimmaksi tontiksi toiminnalle valikoitui Lausteen koulun tontti. Saattoliikenne saadaan isolla tontilla hoidettua sujuvasti, kohteessa sijaitsee jo Lausteen koulun väistötilat, ja tämän lisäksi tontti sijaitsee rauhallisella paikalla rajautuen metsään. Kiinteistö on kaavassa merkitty YO-merkinnällä eli opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi, joka mahdollistaa väistötilan rakentamisen ilman poikkeuslupaa tai kaavaprosessia. Kohteesta tullaan purkamaan keväällä 2022 entinen Lausteen koulun rakennus, jonka jälkeen kohteeseen voidaan rakentaa väistötilat.

 

Luolavuoren koulun Inkilän yksikön lisäksi kohteeseen tulisi sijoittaa Uittamon päiväkodin erityislasten ryhmä. Uittamon päiväkoti sijaitsee Susiniitynkadulla. Päiväkodissa olevat erityislapset siirtyvät tyypillisesti Luolavuoren koulun oppilaiksi. Erityisryhmän ryhmätilat eivät täytä enää nykyisiä tilavaatimuksia, esim. toiminnan ja apuvälineiden osalta. Sähkösängyt ja nostolaitteet ja lasten henkilökohtaiset apuvälineet eivät mahdu kunnolla nykyiseen tilaan. Uittamon päiväkodin erityislasten tilat voidaan ottaa kohteen muun päiväkotitoiminnan käyttöön ja lisätä kohteen paikkamäärää, joten tilat eivät jää tyhjiksi. Ratkaisu lisäisi osaltaan siis päivähoitopaikkojen tarjontaa ja helpottaisi palvelun tarjontaa alueella. Erityislasten päiväkodin ja koulun toimintojen siirtäminen samaan sijaintiin tukee myös valmisteilla olevan tarveselvityksen ajatusta toimintojen tulevasta yhdistämisestä samaan sijaintiin. Erityislasten ryhmässä on tällä hetkellä 8 paikkaa ja ryhmän tilatarve on noin 200 m2 ilman keittiötilaa.

 

Molemmille väistötiloille on tarvetta, kunnes Luolavuoren koulun peruskorjaus- tai uudisrakennushanke on valmistunut. Luolavuoren koulun valmistumisvuoden arvio on 2025, eli väistötiloja tarvitaan arviolta vuodet 2022 - 2025. Väistötilat olisivat käyttöönotettavissa tarjouksen hyväksymisestä noin 5 kuukauden kuluttua. Arviohinta vuokrasta tilaohjelmien ja aiempien väistökoulujen perusteella on noin 430.000-530.000 euroa/vuosi. Kohde ehdotetaan vuokrattavaksi Luolavuoren koulun valmistumiseen asti.

 

2.

Keltasirkunpolun päiväkodin väistötilat

 

Keltasirkunpolun päiväkoti on teknisen käyttöikänsä päässä ja kohteen tutkimuksissa on havaittu sisäilmaongelmia. Kohteessa on tehty käyttöä turvaavia toimenpiteitä, jotka mahdollistavat toiminnan tiloissa, kunnes väistötilat ovat valmiit loppuvuodesta 2022. Keltasirkunpolun päiväkotirakennuksen tulevaisuus tuodaan myöhemmin päätöksentekoon osana isompaa päiväkotien peruskorjaus- ja uudisrakennustarkastelua.

 

Kohteessa on noin 101 lasta, 6 ryhmää ja tilaohjelman mukainen tilatarve on noin 1000 m2. Päiväkodin korvaavia tiloja on etsitty kattavasti yksityisiltä markkinoilta. Sopivia tiloja ei kuitenkaan ole löytynyt. Keltasirkunpolun päiväkoti tarvitsee väistötilan, kunnes nykyisen kohteen korvaava uudisrakennus tai kohteen peruskorjaus on valmistunut. Arviolta valmista voisi olla aikaisintaan kolmen vuoden kuluttua eli vuonna 2025. Keltasirkunpolun päiväkodin jälkeen Itä-Turussa tulee olemaan tarvetta väistöpäiväkodin tiloille, sillä alueella on monia peruskorjausikään tulevia kohteita. Väistötilalle on helposti tarvetta seuraavaksi 10 vuodeksi.

 

Tilaelementille etsittiin kattavasti sopivaa tonttia. Sijoituspaikaksi tutkittiin Mikkolanmäen kenttää, Kalevanpuistoa, Kotimetsänpuiston kenttä, Pääskyvuoren rinteen uuden alueen AK2-tonttia ja Skanssissa sijaitsevaa PL-1 tonttia.

 

Mikkolanmäen kenttä sijaitsee omakotitaloalueen takana, rajautuen muilta osin metsään, Itäharjun teollisuusalueeseen sekä Itäharjun Prismaan. Kohteen kaavan mukainen käyttötarkoitus on puisto, ja sen käyttö päiväkodin tilaelementtien sijoituspaikkana vaatisi poikkeusluvan. Poikkeuslupaa on mahdollista hakea viideksi vuodeksi. Kohteen rakennettavissa oleva osuus eli Mikkolanmäen kenttä on pinta-alaltaan noin 2.700 m2. Rakentamisen suhteen tulee huomioida myös päiväkodin piha-alue, joka on aidattava. Tontille on erityisen vaikeaa järjestää saattoliikenteen vaatimat tilat sekä jätehuolto. Liikuntapalvelut on ilmoittanut, että kohteelle ei ole järjestettyä liikuntatoimintaa. Kohteen sijainti, pieni rakennettavissa oleva pinta-ala sekä kaavan vastainen rakentaminen eivät puolla kohteen käyttöönottoa.

 

Kalevanpuisto sijaitsee Kalevantien varrella. Mahdollinen päiväkodin sijoituspaikka rajautuisi puiston alueeseen, jolla on parkkipaikka sekä sen välittömässä läheisyydessä oleva viheralue. Puisto on laaja ja suhteellisen tasainen. Kohteen kaavan mukainen käyttötarkoitus on puisto, ja sen käyttö päiväkodin tilaelementtien sijoituspaikkana vaatisi poikkeusluvan. Poikkeuslupaa on mahdollista hakea viideksi vuodeksi. Kohde on erittäin liikennöidyn tien varrella ja melutaso on korkea, joten päiväkoti vaatisi suojaamista. Esimerkkinä voidaan pitää kohteen välittömässä läheisyydessä sijaitsevaa Tyksilän päiväkotia, joka on erityisesti suunniteltu vastaamaan alueen olosuhteita. Käytännössä vastaavaa kohdetta on vaikea toteuttaa tilaelementeillä. Kohteen suunnitteluun tulisi varata aikaa enemmän kuin muiden vaihtoehtoisten sijaintien tilaelementtiratkaisujen suunnitteluun. Puiston keskellä on myös maanalaisia sähkölinjoja, joiden päälle ei voida rakentaa, ja ne tulisi siirtää. Tämä lisää kohteeseen rakentamisen kustannuksia huomattavasti. Edellä mainitut seikat eivät puolla kohteen käyttöönottoa.

 

Kotimetsänpuiston kenttä sijaitsee Vanhan Littoistentien varrella. Kentälle ei kuitenkaan ole suoraa liittymää huolto- ja saattoliikenteelle, ainoastaan kevyenliikenteen väylä. Mahdollinen sijoituspaikka rajautuu puistoalueeseen sekä kerrostaloihin. Kohteen kaavan mukainen käyttötarkoitus on puisto, ja sen käyttö päiväkodin tilaelementtien sijoituspaikkana vaatisi poikkeusluvan. Poikkeuslupaa on mahdollista hakea viideksi vuodeksi. Liikuntapalvelut on ilmoittanut, että kohteelle ei ole järjestettyä liikuntatoimintaa. Kentän alueen pinta-ala on noin 2.300 m2. Tontille on erityisen vaikeaa järjestää saattoliikenteen vaatimat tilat sekä jätehuollon vaatimat tilat. Kohteen yli menee voimalinja, jonka varoalueet tulee ottaa huomioon tilaelementin sijoittelussa sekä pihan sijoittelussa. Tämä pienentää entisestään käytettävän alueen pinta-alaa. Kohteeseen ei mahdu Keltasirkunpolun päiväkodin kokoinen yksikkö. Kaikkien puistokohteiden osalta on myös todettava, että poikkeusluvalla rakentaminen puistoon voi aiheuttaa alueella tyytymättömyyttä, joka voi johtaa valituksiin rakennusluvasta, jolloin luvan saaminen saattaa viivästyä.

 

Pääskyvuoren uudella asuinalueella, Pääskysillankatu 4:ssä sijaitsee AK-2 tontti, joka on kaavamääräysten mukaisesti asuinkerrostalojen korttelialue, jolle saa sijoittaa päiväkodin. Tontille voisi siis tulevaisuudessa rakentaa esimerkiksi kerrostalon, jonka ensimmäisessä kerroksessa toimii päiväkoti. Kaavan mukainen päiväkodin kerrosala voi enintään olla 700 k-m2. Kohteen kerrosalan neliömäärä ei riitä Keltasirkunpolun päiväkodin tarpeisiin. Tonttia ei ole vielä luovutettu eteenpäin. Pääskyvuoren rinteen uuden asuinalueen rakentaminen on alkanut. Tontti sijaitsee Pääskysillankadun alkupäässä, mikä tarkoittaa alueen rakentuessa vuosiksi raskaiden ajoneuvojen liikennettä kohteen editse. Edellä mainitut seikat eivät puolla kohteen käyttöönottoa.

 

Ehdotettava sijainti väistöpäiväkodille on Skanssissa, Skanssinkadun päässä osoitteessa Skanssinkatu 68. Tontin kaavanmukainen käyttötarkoitus on PL-1, lähipalvelurakennusten korttelialue. Skanssin alue on Skanssinkadun osalta pitkälti jo rakennettu, ja tontti sijaitsee päättyvän kadun päässä. Alue rajautuu puistoon. Tontilla on rakennusoikeutta 1.200 k-m2, tontin pinta-ala on noin 3.200 m2. Tontin lohkomista ei ole vielä suoritettu, mutta se toimitetaan keväällä, eikä se estä tai hidasta kohteen käyttöönottoa. Väistöpäiväkodin tarve nähdään pitkäksi aikaa, ja ko. tontille olisi mahdollista rakentaa tilaelementeistä päiväkoti seuraavaksi 10 vuodeksi. Skanssin alueen kaavoitus on käynnissä, ja alueelle on muodostumassa Y-tontti, jolle on mahdollista rakentaa pysyvä päiväkoti. PL-1 tontin käyttö ei siis estä pysyvän päiväkodin rakentamista alueelle.

 

Ottaen huomioon kaikki seikat eli puistoalueisiin liittyvät aikataululliset ongelmat, kaavan vastaisen rakentamisen, epävarmuustekijät, jotka liittyvät saavutettavuuteen ja meluun ja saasteisiin, sekä Pääskyvuoren uudisalueen rakentamisen ja kerrosalan sekä pitkäaikaisen tarpeen, ehdotetaan väistöpäiväkodin sijainniksi Skanssin PL-1 tonttia. Tilaelementit ehdotetaan hankittavaksi 10 vuodeksi, joten hankinta toteutetaan leasing-mallilla. Kohteen arvioitu kokonaiskustannus on 2.900.000-4.000.000 euroa. Päiväkoti on käyttöönotettavissa tarjouksen hyväksymisestä arviolta 5 kuukauden kuluttua.

 

Varhaiskasvatusta pyritään Turussa järjestämään lähipalveluna, lukuun ottamatta vuorohoitoa ja erilaisia varhaiskasvatuksen painotuksia. Toisaalta taas olisi hyväkin, että lapset eivät aina ohjautuisi lähimpään päiväkotiin, esimerkiksi suomen kielen oppimisen näkökulmasta. Perheiden näkökulmasta korostuu saavutettavuus, silloin kun päiväkoti ei sijaitse kävelymatkan päässä kodista. Samalla on huomioitava myös saattoliikenteen sujuvuus.

 

Varhaiskasvatuksessa oppimisympäristönä toimii niin sisätilat kuin ulkotilat. Ulkoilua varten pihan tulee olla oppimisympäristönä motivoiva ja riittävän suuri. Edellä esitellyistä sijoitusvaihtoehdoista Skanssi vastaisi varhaiskasvatuksen tarpeisiin. Tätä puoltaisi myös se, että Skanssissa ei tällä hetkellä vielä on kaupungin tuottamaa varhaiskasvatusta. Näin ollen väistötilaksi suunniteltu päiväkoti voisi tarjota jonkin verran palveluja myös Skanssin asukkaille. Jo nyt esimerkiksi Akselintien päiväkoti tarjoaa varhaiskasvatusta myös muille kuin Talinkorventien päiväkodista siirtyneille lapsille. Varhaiskasvatuksen palveluohjaus on saanut yhteydenottaja huoltajilta, jotka ovat kysyneet Skanssin varhaiskasvatuspalveluista. Huoltajat ovat tuoneet esille sen, että alueen markkinoinnissa on tuotu esille alueelle suunnitellut palvelut.

 

Oheismateriaali 1               Keltasirkunpolun lasten osoitekartta (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 32 kohta)

 

3.

Hepokullan koulun lisätilan tarve

 

Hepokullan koulun tilanahtaus on jatkunut jo muutamia vuosia. Kohteessa on voitu toimia erilaisin järjestelyin ja oppilaita on mm. siirretty Hepokullan koulusta Rieskalähteen kouluun. Kohteessa on opetuksen lisäksi tilanahtautta esikoulu- ja iltapäivätoiminnoissa. Esiopetusta ei ole voitu järjestää syksystä 2021 alkaen kohteessa tilanahtauden vuoksi. Tilatarve ei ole tulevaisuudessa vähentymässä. Edelleen kasvavat oppilas- ja esiopetuksen vaatimat paikkamäärät tarkoittavat lisätilojen hankintaa. Hepokullan koululla on tarvetta neljälle OT3-luokalle aputiloineen. Esiopetukseen tarvitaan tilat kahdelle ryhmälle (14+14). Esiopetuksen tilojen tulee vastata päiväkodin mitoitusta. Näiden lisäksi tarvitaan kotipesät iltapäiväkerhon toiminnalle kolmen OT3-luokan verran. Yhteensä arvioitu tilatarve on noin 600 m2. Lisätilat mahtuvat koulun omalle tontille, jossa on rakennusoikeutta jäljellä runsaasti. Tilaelementin sijoitus tontille saattaa vaatia vanhan traktoritallin purkua. Kohteen tarve on pitkäaikainen, joten tilaelementtejä ehdotetaan hankittavaksi leasing-mallilla. Kohteen arvioitu kokonaiskustannus on 1.800.000-2.500.000 euroa. Tilat on käyttöönotettavissa tarjouksen hyväksymisestä arviolta noin 5 kuukauden kuluttua.

 

4.

Pansion koulun lisätilan tarve

 

Pansion koulun tilanahtaus on jatkunut jo muutamia vuosia. Kohteessa on voitu erilaisin järjestelyin toimia, mutta tilat ovat käyneet liian pieniksi. Alueelle on suunnitteilla Pansion monitoimitalo, joka tulee helpottamaan tilanahtautta tulevina vuosina, mutta akuuttiin tilatarpeeseen se ei tuo helpotusta. Pansion koulussa on tarvetta kolmelle kappaleelle OT3-luokkia aputiloineen, yhteensä noin 220 m2. Väistötilat mahtuvat koulun tontille. Tontilla on rakennusoikeutta jäljellä runsaasti. Tilaelementtien arvioitu tarve on kunnes Pansion monitoimitalo valmistuu, arviolta vuonna 2026, joten hankinta toteutetaan vuokramallilla. Arviohinta ulosmaksettavasta vuokrasta tilaohjelmien ja aiempien väistökoulujen perusteella on noin 100.000-125.000 euroa vuodessa. Tilat on käyttöönotettavissa tarjouksen hyväksymisestä arviolta noin 5 kuukauden kuluttua.

 

5.

Lausteen koulun tontille sijoitettava väliaikainen liikuntahalli

 

Tilapalvelut on keskustellut sekä liikuntapalvelujen että kasvatuksen- ja opetuksen palvelukokonaisuuden kanssa väliaikaisen liikuntahallin hankkimisesta koululiikunnan tarpeisiin. Tarvetta ja ensimmäistä kohdetta väistöliikuntahallille on pohdittu yhteisesti, ja ehdotuksena on, että ensimmäinen väistöliikuntahalli toteutetaan Lausteen koulun tontille. Perusteluna on koulun tämänhetkiset olemattomat sisäliikuntamahdollisuudet, joita ei pystytä alueella muulla tavoin järjestämään. Tilalle on liikuntapalvelujen mukaan myös iltakäyttöä. Ilta- ja viikonloppukäytöstä on poistunut paljon liikuntatiloja koulujen sulkemisen myötä, joten tilatarve on akuutti ja liikuntapalvelut voivat vuoronvarauksen kautta ohjata tiloja myös iltakäyttöön. Väistötilaliikuntahalli on sisätiloiltaan normaalia sisäliikuntatilaa vastaava, tilan pohja on esim. palloilulajeihin soveltuva kova pohja.

 

Lausteen koulun oppilaat tulevat muuttamaan Karhunaukion yhtenäiskouluun kaavoitusprosessin ja uudisrakentamisen jälkeen, aikaisintaan vuonna 2026. Nyt esitettävä liikuntahalli olisi noin 600 m2, ja sen arvioitu hankintakustannus perustuksineen on noin 750.000-1.000.000 euroa. Mikäli kohde toteutetaan vuokrakohteena, sen arvioitu vuokrakustannus vuodessa olisi noin 105.000-120.000 euroa. Tiedot perustuvat Vantaan Sanomalaan toteutetun vastaavan tilan kustannustietoihin. Kohde ehdotetaan toteutettavaksi vuokrakohteena. Liikuntahalli on käyttöönotettavissa tarjouksen hyväksymisestä arviolta noin 5 kuukauden kuluttua.

 

Yhteenveto

 

Edellä esitetyn perusteella muiden kuin pitkän aikavälin suunniteltujen peruskorjaus- ja uudishankkeiden väistö- ja lisätilatarpeiden osalta tarvitaan dynaamisempi malli tilojen hankintaan. Jotta tilapalvelut voisi vastata pormestariohjelman tavoitteeseen korjata ja rakentaa koulu- ja päiväkotiverkkoa nopeutetussa aikataulussa, tarvitaan myös nopeampi aikataulu päätöksentekoprosessiin. Voimassa olevien ohjeistuksien mukaan lautakunnan ja kaupunginhallituksen on hyväksyttävä tarve ja tilahankinnan kilpailutuksen käynnistäminen ja edelleen varsinaisen kilpailun jälkeen asia saatetaan uudestaan päätöksentekoon hankintapäätöksen tekemiseksi.

 

Tässä esityksessä ”Koulu- ja päiväkotikohteiden sekä niihin liittyvien liikuntatilojen väistötilahankinnat” on mukana juuri tämän hetken tiedossa olevat akuutit väistö- ja lisätilatarpeet, joiden hankintoihin liittyville kilpailutusten käynnistämiselle haetaan hyväksyntää. Nyt käsittelyssä oleva lista käynnistettävistä väistötilahankinnoista ei kuitenkaan poissulje sitä mahdollisuutta, että uusia tarpeita esiintyy tulevaisuudessa ja mahdollisesti vielä kuluvan vuodenkin aikana. Tulevaisuuden osalta esitetään näin ollen samalla tehtäväksi periaatepäätös, jonka myötä väistötilatarpeiden kilpailutus voidaan käynnistää tilapalvelujohtajan päätöksellä ja vain kilpailutuksen lopputulos saattaa tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeiden mukaisten päätösvaltarajojen mukaiseen käsittelyyn.

 

Tilapalvelut pyytää kasvatus- ja opetuslautakunnalta lausuntoa seuraavista asioista:

 

-

periaatepäätöksestä, että jatkossa akuutin väistötilahankinnan prosessi käynnistetään tilapalvelujohtajan päätöspöytäkirjalla. Tarpeista keskustellaan aina ensin kasvatus- ja opetusjohtajan ja lautakunnan puheenjohtajan kanssa,

 

 

 

-

että uudet tilaelementtien vuokrakustannukset tuodaan tiedoksi lautakunnalle ja kustannukset otetaan huomioon osavuosikatsauksissa ja talousarvioesityksessä,

 

 

-

periaatepäätöksestä, että tulevissa tilaelementtikilpailutuksissa otetaan huomioon lyhyen aikavälin tiedossa olevat tarpeet oppilas- ja hoitopaikkojen suhteen,

 

 

-

tilapalvelut voi käynnistää Luolavuoren koulun Inkilän yksikön ja Uittamon päiväkodin erityislasten ryhmän väistötilaelementin vuokrakilpailutuksen siten, että sijoituspaikaksi vahvistetaan Lausteen koulun tontti,

 

 

-

tilapalvelut voi käynnistää Keltasirkunpolun päiväkodin kilpailutuksen siten, että sijoituspaikaksi vahvistetaan Skanssin PL-1-tontti,

 

-

kasvatus- ja opetuslautakunta osaltaan puoltaa, että tilapalvelut voi käynnistää Lausteen väistöliikuntahallin vuokrakilpailutuksen siten, että sijoituspaikaksi vahvistetaan Lausteen koulun tontti,

 

 

-

tilapalvelut voi käynnistää Hepokullan koulun lisätilojen väistötilaelementin kilpailutuksen siten, että sijoituspaikaksi vahvistetaan Hepokullan koulun tontti ja

 

 

-

tilapalvelut voi käynnistää Pansion koulun lisätilojen väistötilaelementin vuokrakilpailutuksen siten, että sijoituspaikaksi vahvistetaan Pansion koulun.

 

 

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen 24.1.2021:

 

Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus toteaa lausuntonaan, että:

 

-

Erilaisten väistötilahankkeiden, joiden tarve on usein hyvinkin selkeä, voitaisiin prosessia merkittävästi nopeuttaa ja prosessin laatua parantaa esitetyllä uudella toimintamallilla.

 

 

-

Se puoltaa kaikkia esitettyjä viittä hanketta ja niiden sijoituspaikkoja perusteltuina.

 

-

Se kiinnittää huomiota, että näihin hankkeisiin ei ole varauduttu vuoden 2022 talousarviossa. Selvää on, että luopuminen poistuvista tiloista tulee myös alentamaan kustannuspainetta. Kasvatus- ja opetuspalvelut edellyttää, että sille korvataan osavuosikatsauksen (OVK3) yhteydessä syntyvä nettokustannusvaikutus nyt esitetyistä muutoksista.

 

 

 

 

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta toteaa lausuntonaan, että se yhtyy edellä olevaan palvelukokonaisuuden kantaan asiassa.

PäätösKasvatus- ja opetuslautakunta päätti osaltaan, että:

  1. se hyväksyy valmisteluun väistötilahankkeiden ja muiden vastaavien hankkeiden nopeutetun prosessin siltä osin, kun hankeen tarve on selkeä.
  2. se hyväksyy valmisteluun Lausteen väistöliikuntahallin toteuttamisen ja sitoutuu hankkeesta aiheutuviin kustannuksiin.
  3. se hyväksyy valmisteluun Hepokullan koulun lisätilahankkeen toteuttamisen ja sitoutuu hankkeesta aiheutuviin kustannuksiin.
  4. se hyväksyy valmisteluun Pansion koulun lisätilahankkeen toteuttamisen ja sitoutuu hankkeesta aiheutuviin kustannuksiin.
  5. se palauttaa uuteen valmisteluun Luolavuoren koulun Inkilän yksikön ja Uittamon päiväkodin hankkeen toteuttamisen. Perusteluna uudelleentarkastelu sijainnista.
  6. se palauttaa uuteen valmisteluun Keltasirkunpolun päiväkodin väistötilahankkeen toteuttamisen. Perusteluna sijainnin uudelleentarkastelu.

Lisäksi lautakunta toteaa, että edellä mainittuja hankkeita ei ole otettu huomioon vuoden 2022 talousarvion valmistelun yhteydessä muuten kuin nyt käytössä olevien tilojen osalta.

Päätös asiassa tehtiin Elon Mäkipään kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

lausKonsernihallinto, tilapalvelut
tpvEronen Kirsi
tpvLuoto Leevi
tpvMännistö Sami