Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 129 | 22.09.2021 | 4 |
9740-2020 (02 02 00, 00 01 02, 02 02 02)
Talouden kuukausiraportti, tilinpäätösennuste vuodelle 2021 ja talousarvion 2022 valmistelutilanne
Tiivistelmä: -
Kasopelk § 129
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen 16.9.2021:
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden palvelusopimus ja siihen liittyvä talousarvio vuodelle 2022 perustuu kaupunginvaltuuston hyväksymään kaupunkistrategiaan ja siihen liittyviin ohjelmiin, kesällä 2021 hyväksyttyyn pormestarisopimukseen, pääministeri Marinin hallituksen hallitusohjelmalinjauksiin sekä voimassa oleviin lakeihin ja asetuksiin. Kaupungin uusi strategia on vasta tekeillä, joten sen linjaukset eivät ehdi vaikuttamaan vuoden 2022 talousarvion valmisteluun.
Vuoden 2021 taloustilanne elokuun lopussa
Vuoden 2021 taloustilanteeseen on edelleen jonkin verran vaikuttanut käynnissä oleva koronatilanne, vaikka pääosin oppilaitokset ovat voineet toimia lähiopetuksessa. Myös varhaiskasvatuksen kysyntä on ollut jossain määrin alhaisemmalla tasolla.
Tilinpäätös 2020 | TA 2021 | Korjattu TA 2021 OVK2 | Edelliset 12 kk | Tekninen ennuste | |
Tulot | 20.350.520 | 23.190.408 | 23.190.480 | 23.009.300 | 24.729.712 |
Menot | 324.956.031 | 339.821.607 | 343.129.810 | 338.024.035 | 345.521.702 |
Netto | 304.589.131 | 316.631.199 | 319.939.330 | 314.983.611 | 320.898.424 |
Kaupunginvaltuuston käsittelyssä 20.9.2021 olevan toisen osavuosikatsauksen yhteydessä on tarkoitus siirtää 3.308.203 euron suuruinen palkankorotusvaraus kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuteen. Samassa yhteydessä palvelukokonaisuuden talousarvion pohjaluvut korjaantuvat.
Toisen osavuosikatsauksen yhteydessä on laadittu ennuste, jonka mukaan kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden määrärahojen käyttö olisi ylittymässä 5,9 miljoonaa euroa. Kyseisessä luvussa ei ole otettu huomioon edellä kuvattua palkankorotusvarausten siirtoa, jonka toiminnallinen vähentävä vaikutus supistaa ennustettua ylitystä 2,6 miljoonaan euroon. Lisäksi on todettavissa, että toisen osavuosikatsauksen arvio on laadittu vain tammi-toukokuun tilanteen pohjalta eli varsin puutteellisin tiedoin.
Hyväksyessään vuoden 2021 talousarviota kaupunginvaltuusto linjasi, että oppivelvollisuusiän korottamista ja maksuttoman toisen asteen toteuttamista koskevan lainvalmistelun ollessa kesken tultaisiin siitä aiheutuvat kustannukset korvaamaan kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuteen myöhemmin osavuosikatsauksen käsittelyn yhteydessä. Tähän mennessä ja summan ollessa tosiasiassa jo varsin lopullinen ovat lähinnä maksuttomasta toisesta asteesta aiheutuvat kustannukset olleet 1,1 miljoonaa euroa. Aiheutuneet menot on kirjattu kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuteen menojen ylityksinä. Toisen osavuosikatsauksen käsittelyn osalta on nyt kuitenkin linjattu, että mainittu summa voitaisiin korvata kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuteen kolmannen osavuosikatsauksen käsittelyn yhteydessä. Kolmas osavuosikatsaus ja uusi ennuste laaditaan syyskuun lopun tietojen perusteella eli hyvinkin pian.
Kaupunginvaltuusto linjasi myös varhaiskasvatusmaksujen alentamiseen liittyen, että varhaiskasvatuksen maksutuottojen menetykset tulee korvata kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudelle. Koska maksutuottojen vaikutukset näkyvät vasta lokakuussa, jää epäselväksi, ehditäänkö vaikutusta ottaa huomioon kuin vasta tilinpäätöskäsittelyn yhteydessä. Joka tapauksessa asia on niin merkittävä, että maksutuottojen putoaminen vuodesta 2021 vuoteen 2022 tulee merkittävänä tekijänä ottaa huomioon vuoden 2022 talousarviota valmisteltaessa.
Lisäksi on todettava, että kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudessa ja erityisesti perusopetuksessa on jouduttu siirtymään erilaisiin väistötilaratkaisuihin vuonna 2022 Nummenpakan, Katariinan, Luolavuoren ja Vasaramäen koulujen osalta. Nämä perusopetuksesta riippumattomat hankkeet ovat nostaneet tilavuokrien määrää noin 1,5 miljoonaa euroa. Tämä ylitys on kirjautunut jo muihin toimintakuluihin, joka muodostuu pääasiassa tilavuokrista.
Sen jälkeen kun toisen osavuosikatsauksen yhteydessä päätettävä henkilöstömenojen määrärahasiirto on tehty ja kun otetaan huomioon talousarvion ylitys (2,6 miljoonaa euroa), joka pitkälti muodostuu tilavuokrien kasvusta (1,5 miljoonaa euroa) ja maksuttoman toisen asteen kustannuksista (1,1 miljoonaa euroa), ollaan tilanteessa, että arvioitua talousarvion ylitystä ei enää ole. Tosin sanoen, mikäli kaupunginvaltuuston talousarviolinjauksista pidetään kiinni, ei kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden osalta taloudessa ole mitään sellaista erityistä huolta, joka aiheuttaisi muita toimenpiteitä kuin mitä toisen osavuosikatsauksen käsittelyn yhteydessä on todettu. Siinä korostetaan tarkkaa taloudenpitoa, jota palvelukokonaisuudessa on vuoden 2021 aikana ja aiemminkin toteutettu.
Talousraami
Kaupunginvaltuusto on 14.6.2021 § 152 hyväksynyt suunnitteluraamin kasvatus- ja opetuslautakunnalle vuodelle 2022:
- käyttötalousosa: 322.000.000 euroa ja
- investointiosa: 4.830.000 euroa.
Vuoden 2022 toimintaympäristön muutos
Vuonna 2022 toimintaympäristö muuttuu kasvatuksen osalta kolmella tavalla:
1) | Erilaiset lakisääteiset muutokset: Varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen pieneneminen vaikuttaa suoraan kaupungin saamiin maksutuloihin, mutta vaikuttaa samanaikaisesti myös palvelusetelimenoihin, koska kaupungin tulee kompensoida maksutulojen väheneminen palveluntuottajille. Varhaiskasvatuksessa on arvioitu, että asiakasmaksutulot pienenevät 2,2 miljoonaa euroa ja palvelusetelikustannukset kasvavat 1,2 miljoonaa ensi vuonna. |
| |
|
|
| Maksuton toinen aste laajenee vuonna 2022 yhdellä ikäluokalla. Kokonaiskustannus kasvaa 2.025.000 euroon (ruotsinkielinen lukio 105.000, suomenkieliset lukiot 1.200.000, TAI 720.000). Kustannuksia toki kompensoidaan valtionosuustulona kaupungille, mutta ne eivät näy palvelukokonaisuuden tuloissa.
Hallitus on lisäksi uudistamassa oppilas- ja opiskelijahuoltolakia. Tällä on erityistä vaikutusta kuraattoritoimintaan. Kaupungilla on paineita lisätä 13 kuraattoria, joka tarkoittaa noin kolmanneksen kasvua toimintaan. Asiaan liittyen valtion rahoitushaku on päättynyt, mutta kaupunki ei toistaiseksi ole saanut päätöstä asiassa. Kuraattoritoimintaan tarvittaisiin 30 %:n omarahoitusosuus, joka on nyt budjetoitu. Koska kuraattoritoiminta on joka tapauksessa siirtymässä vuoden 2023 alusta hyvinvointialueille, on jo alustavasti linjattu, että kuraattoripalvelut voisivat siirtyä jo vuoden 2022 alusta kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluihin, jossa muut oppilas- ja opiskelijahuoltopalvelut sekä oppilas- ja opiskeluterveydenhuoltopalvelut jo ovat. Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden on kuitenkin valmisteltava kuraattoripalveluiden vuoden 2022 talousarvio. Kuraattorien palkkaamiseen ei lain keskeneräisyyden eikä kesken olevan rahoitushaun vuoksi ole varauduttu talousarviossa. |
|
|
2) | Kysynnän kasvu: Kysynnän kasvun taustalla on oppilas- ja opiskelijamäärien muutos perusasteella ja ammatillisessa koulutuksessa. Kasvu näkyy sekä yleisessä määrällisessä kasvussa että erityisen tuen tarvitsijoiden määrän kasvuna. Kysynnän kasvun aiheuttamaa henkilöstöpainetta ei ole voitu ottaa huomioon talousarvion valmistelun yhteydessä (ruotsinkielinen perusopetus 162.500, suomenkielinen perusopetus 940.000, iltapäivätoiminta 300.000, ammatillinen koulutus 560.000, suomenkielinen ja ruotsinkielinen lukiokoulutus 80.000, yht. 1.942.000 euroa). Palvelukysynnän kasvua ei ole voitu täysimäärisesti ottaa huomioon talousarvion valmistelussa. |
| |
|
|
3) | Muut toimenpiteet: Muita menoja ovat varhaiskasvatuksen varahenkilöstön määrän lisääminen (400.000 euroa), 5-vuotiaiden esiopetus (50.000 euroa) ja ns. palkankorotusten perimä, joka puuttuu raamista, mutta ollaan nyt kirjaamassa talousarvioon. |
|
Käyttötalousosa
Toimintatuotot
Toimintamenot
1) | Henkilöstökulut ovat kasvatuksen ja opetuksen keskeisin menoerä. | ||||||||||
|
| ||||||||||
|
| ||||||||||
|
| ||||||||||
2) | Palvelujen ostoon kuuluvat mm. päiväkotien ja oppilaitosten ateriapalvelut, varhaiskasvatuksen palvelusetelit, IT-palvelut ja koulukuljetukset. | ||||||||||
| |||||||||||
|
| ||||||||||
|
| ||||||||||
|
| ||||||||||
3) | Aineet, tarvikkeet ja tavarat muodostuvat erilaisista varhaiskasvatuksen ja oppilaitosten hankinnoista. Voimakas määrällinen kasvu vuosina 2021 ja 2022 aiheutuu maksuttoman opetuksen laajenemisesta lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa. Maksuttoman 2. asteen menoja ei ole otettu huomioon vuoden 2021 talousarviossa eikä siten myöskään täysimääräisesti vuoden 2022 suunnittelussa. | ||||||||||
| |||||||||||
|
| ||||||||||
|
| ||||||||||
|
| ||||||||||
4) | Avustukset. | ||||||||||
|
| ||||||||||
|
| ||||||||||
|
| ||||||||||
5) | Muut toimintakulut ovat pääsoin sisäisiä vuokria. Siirtymistä erilaisiin väistötiloihin ei huomioitu vuoden 2021 talousarvion valmistelun yhteydessä, koska asiasta ei ollut varmuutta. | ||||||||||
| |||||||||||
|
| ||||||||||
|
|
Yhteenveto
| Tilinpäätös 2020
| TA 2021
| Korjattu TA 2021 OVK2 | Edelliset 12 kk
| Tekninen ennuste | TAE 2022
|
Tulot | 20.350.520 | 23.190.408 | 23.190.480 | 23.009.300 | 24.729.712 | 23.322.674 |
Menot | 324.956.031 | 339.821.607 | 343.129.810 | 338.024.035 | 345.521.702 | 345.861.140 |
Netto | 304.589.131 | 316.631.199 | 319.939.330 | 314.983.611 | 320.898.424 | 322.538.466 |
Yhteenvetona on todettavissa, että lautakunnalle esitettävä summa ylittää talousarvioraamin 538.000 eurolla. Raami ylittyy mm. kasvaneiden sisäisten vuokrien vuoksi.
Lautakunnan esitys kattaa osittain palvelujen kysynnästä aiheutuvan kustannuspaineen, osittain maksuttomasta toisesta asteesta aiheutuvat menot eikä lainkaan sisällä mahdollisen Turun konservatorion musiikin opetuksen kulujen siirtämistä palvelukokonaisuuteen eikä mitään sellaisia menoja, jotka aiheutuvat sellaisesta keskeneräisestä lainsäädännöstä, jonka on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2022 (mm. oppilas- ja opiskelijahuoltolaki).
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus on valmistellut kuraattoriyksikön talousarvioesityksen, vaikka toiminta todennäköisesti sote-uudistuksen valmisteluun liittyen siirtyy hyvinvoinnin palvelukokonaisuuteen jo vuoden 2022 alusta ja vuotta myöhemmin ns. hyvinvointialueelle.
Investointiosa
Investointisuunnitelma on tehty annettuun raamiin ja pitää sisällään erilaisia uus- ja uusintainvestointeja.
Henkilöstösuunnitelma
Henkilöstösuunnitelman osalta voidaan toteuttaa vain sellaiset muutokset, joilla ei ole kustannuksia lisäävää vaikutusta. Muilta osin henkilöstösuunnitelman tavoitteita voidaan arvioida myöhempinä vuosina, mikäli taloudessa on liikkumavaraa.
Käsittelyaikataulu
- | 29.9.2021 kasvatus ja opetuslautakunta tekee esityksen kaupunginhallitukselle. Määräaika on 1.10.2021. |
| |
- | 21.10.2021 pormestarin esitys ja sitä seuraava kaupunginhallituksen käsittely. |
| |
- | 15.11.2021 kaupunginvaltuusto päättää talousarviosta kaupunginhallituksen esityksen pohjalta. |
| |
- | 15.12.2021 kasvatus- ja opetuslautakunnan toimeenpanopäätös. Määräaika on 16.12.2021. |
|
Kasvatus- ja opetuslautakunnan kokouksessa 22.9.2021 ja 29.9.2021 ovat paikalla myös palvelualuejohtajat, talouspäällikkö, henkilöstöpäällikkö ja kehittämispäällikkö.
Liite 1 Kasvatuksen ja opetuksen toimintasuunnitelma
Oheismateriaali 1 Talousyhteenveto, käyttötalous
Oheismateriaali 2 Talousyhteenveto, investoinnit (Salainen: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6 § 3 kohta)
Oheismateriaali 3 Henkilöstösuunnitelma
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta kuulee selvityksen varainhoitovuoden 2022 tavoitteiden ja toiminnan valmistelun etenemisestä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Liitteet:
Kasopelk § 129
Liite 1:Kasvatuksen ja opetuksen toimintasuunnitelma