Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 88 | 02.06.2021 | 6 |
5093-2021 (12 01 02)
Selvitys Luolavuoren koulun Inkilän yksikön tiloista
Tiivistelmä: -
Kasopelk § 88
Toimialajohtaja Timo Jalonen 27.5.2021:
Kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsen Pia-Maria Gardberg jätti lautakunnan kokouksessa 21.4.2021 § 65 selvityspyynnön liittyen Luolavuoren koulun Inkilänkadun yksikön tilanteeseen. Toimialajohtaja pyysi tilanteesta selvityksen Luolavuoren koulun rehtorilta ja tilapalvelukeskukselta.
Asiaa käsiteltiin kasvatus- ja opetuslautakunnan kokouksessa 12.5.2021 § 71, jolloin asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi.
Rehtori Anne Perjopuro 28.4.2021:
Luolavuoren koulun Inkilän yksikössä, os. Inkilänkatu 4, toimii neljä vaikeasti kehitysvammaisten oppilaiden (TOI-opetus) luokkaa, joissa oppilaita on yhteensä 24. Opetusta annetaan vuosiluokille 1-9. Lisäksi koulussa järjestetään aamu- sekä iltapäivätoimintaa. Oppilailla on oikeus vammaispalvelulain mukaiseen loma-ajan hoitoon, joka myös järjestetään koulun tiloissa. Kaikilla oppilailla on pidennetty oppivelvollisuus.
Yksikössä työskentelee yhteensä 23 työntekijää, joista 4 erityisopettajaa, 16 koulunkäynninohjaaja, 2 ohjaajaa ja 1 keittiötyöntekijä.
Toiminta siirtyi v. 2016 Inkilään väistötiloihin aiempien toimitilojen sisäilmaongelmien vuoksi. Koulu toimii kiinteistössä vuokralaisena, kiinteistön omistaa Senaattikiinteistöt. Kiinteistön vuokrasopimus tullaan irtisanomaan lähivuosina, koska alueelle on kaavoitettu asuinrakennuksia.
Rakennus on rakennettu 1990-luvulla. Se on yksikerroksinen. Ennen koulun siirtymistä tiloihin tehtiin vain pieniä muutostöitä, kuten asennettiin akustiikkalevyjä. Viime vuosina tiloissa on tehty korjauksia ilmanvaihtojärjestelmään. Nykyisissä tiloissa sisäilmaongelmia ei ole koettu olevan.
Koulutilojen kokonaisala on 594 m2. Luokkatiloja on neljä. Ruokailutilana ja yhteistilana toimii aulatila. Lisäksi yhteiskäytössä on lepohuone ja kotitalousluokkatila.
Tilat ovat ahtaat ja sokkeloiset. Varastotilaa apuvälineitä varten ei ole. Iltapäivätoimintaan ei ole erillisiä tiloja. Pienryhmiä tai yksilöopiskelua varten on kaksi huonetta, joita käytetään myös neuvottelutiloina ja terveydenhoitajan ja koululääkärin tiloina.
Oppilaista 15 liikkuu pyörätuolilla. Suurimmalla osalla on pyörätuolin lisäksi useita muita apuvälineitä (seisomateline, kävelyteline, vessatuoli, työtuoli ja sähköpyörätuoli). Yhteensä oppilailla on nyt koulussa apuvälineitä 44 kpl. Lisäksi on vielä 6 sänkyä, joita käytetään päivittäin.
Ahtaat tilat vaikeuttavat apuvälineiden oikeaoppista käyttämistä. Välineiden säilyttämiselle ei ole koulussa tilaa, koska kulkuväylät on turvallisuuden takia pyrittävä pitämään avoimina. Apuvälineiden oppilaskohtainen määrä joudutaan rajoittamaan opetuksen kannalta välttämättömiin välineisiin, jotta kaikki mahtuvat kouluun ja siellä pystytään liikkumaan.
Avustamista ja siirtotilanteita on päivittäin. Raskaimpia työvaiheita ovat avustaminen siirtymisessä pyörätuolista wc-istuimelle/vuoteeseen ja takaisin pyörätuoliin sekä hygienian hoito/asennon vaihdot makuulla. Esimerkiksi wc-tiloihin ei mahdu henkilönostimella. Wc-tilat ovat niin ahtaita, että oppilasta autettaessa pyörätuolista wc-tuoliin työntekijöiden on vaikea mahtua molemmille puolille oppilasta ilman että kolhii itseään seiniin tai muihin huonekaluihin.
Tilanahtaus aiheuttaa myös lisähaastetta oppilaille, joista monet ovat aistiherkkiä ja impulsiivisia, sekä käyttäytymisen hallinta on heikkoa. Kapeilla käytävillä oppilaat saattavat esimerkiksi vastaan tullessa reagoida aggressiivisesti toisiinsa, eikä koulussa ole eriyttämistilaa, johon aggressiivisen oppilaan voisi ohjata rauhoittumaan.
Piha on hiekkapiha, joka etenkin kosteaan vuodenaikaan on pehmeä ja mm. pyörätuolin työntäminen pehmeällä alustalla on raskasta.
Koulussa on työtila, joka toimii myös henkilökunnan taukotilana ja neuvottelutilana ja kansliatilana. Työntekijöillä on käytössä kaksi vessaa ja pukutilat. Suihkutila on olemassa, mutta se on pyykinhuoltokäytössä.
Pedagogisesti nykyisen koulutilan ongelma on eristyneisyys. Oppilailla ei ole opetussuunnitelman mukaista mahdollisuutta yhteistyöhön ja yhteisiin toimintoihin ikätasoisen vertaisryhmän kanssa. Luolavuoren koulun muut yksiköt sijaitsevat eri puolilla Turkua. Lähin koulu, jossa on saman ikäisiä oppilaita, on Kähärin koulu, joka ei ole esteetön.
Tilatarpeista on tehty esiselvitys, jossa toiminta-alueittain opetuksen tilat suunnitellaan tulevan uuden Luolavuoren koulurakennukseen. Arvioitu tilatarve on 1000 m2. Suunnittelussa on huomioitava, että tilat soveltuvat toiminta-alueittain opetuksen tarpeisiin ja että yhteistyö yleisopetuksen oppilaiden kanssa on mahdollista.
Aluehallintoviraston tarkastus koululle on tehty 22.10.2019. Työpaikkaselvitys Inkilän yksikköön tehtiin 16.1.2020. Tilojen ahtauteen puututtiin molemmissa.
Toimitilapäällikkö Minna Juselius 6.5.2021:
Inkilänkadun tilat on kaupungille vuokrakohde, joka hankittiin väliaikaiseksi ratkaisuksi aiempien toimipisteiden tila- ja sisäilmahaasteiden vuoksi. Tilatarve on ollut määrä ratkaista pysyvästi toisen kouluhankkeen yhteydessä vertaisryhmien mahdollistamiseksi. Nyt kohteeksi on valikoitunut Luolavuoren koulu, jossa ryhdytään peruskorjaus- ja/tai uudisrakennushankkeeseen. Sivistystoimiala on määritellyt Inkilänkadun korvaavien tilojen tarvetta ja tämä huomioidaan Luolavuoren koulun hankkeessa. Kohteen tarveselvitystyö on käynnissä, ja hanke on rahoitettu kaupungin investointiohjelmassa suunnitelmavuosina 2022 - 2025.
Tilacontroller Raikko Kavisto 27.5.2021:
Luolavuoren ja Juhana Herttuan koulurakennukset suljettiin sisäilmaongelmien vuoksi maaliskuussa 2020. Tässä yhteydessä pysyvien korvaavien ratkaisujen tarkastelussa oli mukana myös Luolavuoren koulun eri yksiköt. Juhana Herttuan yläkoulun korvaavan Linnakaupungin monitoimitalon yhteyteen liitettiin tarveselvityksessä Luolavuoren koulun yläkouluikäiset oppilaat vertaiskouluperiaatteen mukaisesti. Näin vapautuneiden tilojen vuoksi on mahdollista sisällyttää Inkilänkadun yksikön toiminnot Luolavuoren suljetun koulurakennuksen korvaavan pysyvän ratkaisun yhteyteen. Luolavuoren koulun erityisoppilaiden koulutoiminnan tarpeet huomioivien tilojen kunnollinen toteuttaminen edellyttää käytännössä uudisrakentamista tai käyttöön otettavien tilojen raskasta korjaamista ja muokkaamista esteettömyyden, varustelun sekä mitoituksen osalta.
Luolavuoren koulun korvaavan pysyvän ratkaisun tilatarveselvitysprosessi on käynnissä, ja tässä yhteydessä Inkilän yksikön tarpeet voidaan huomioida. Lautakunnalta toivotaankin linjausta Inkilänkadun yksikön liittämisestä Luolavuoren koulun tarveselvitykseen. Tarveselvityksen on määrä valmistua vuoden 2021 aikana, ja hankkeen rahoitusta on esitetty kaupungin investointiohjelmassa vuosille 2023 - 2025.
Koulun välittöminä toimenpiteinä ovat oppilasmäärän rajaaminen niin, ettei kahta oppilaspaikkaa elokuussa täytetä, ja oppilaskohtaisten apuvälineiden rajaaminen entisestään vain niihin, jotka ovat opetuksessa välttämättömiä.
Tulevaisuuden kannalta tarvitaan koulutuksen järjestäjän päätös opetusryhmien maksimikoon rajaamisesta puutteellisten tilojen takia. Koulu ei voi päättää oppilaaksi ottamisesta, kun kyseessä ovat erityisen tuen oppilaat.
Toimialajohtaja Timo Jalonen:
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee rehtori Perjopuron, toimitilapäällikkö Juseliuksen ja tilacontroller Kaviston antaman selvityksen tiedokseen ja toteaa, että pysyvien tilojen suunnitteluun on ryhdytty ja että jäsen Gardbergin selvityspyyntö on käsitelty.
PäätösAsia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi Koivusalon Aallon kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Samalla kasvatus- ja opetuslautakunta päätti edellyttää, että Inkilän yksikölle etsitään välittömästi riittävät väistötilat, joissa koulu voi toimia siihen asti, että pysyvät tilat on mahdollista ottaa käyttöön. Päätös tältä osin tehtiin Hartialan Laura Rantasen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Jakelu
tpvKasvatus ja opetus, perusopetus
tpvKonsernihallinto, tilapalvelut
palJalonen Timo
tiedJuselius Minna
tiedKavisto Raikko
tiedPerjopuro Anne