Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta7112.05.20216

5093-2021 (12 01 02)

Selvitys Luolavuoren koulun Inkilän yksikön tiloista

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 71

Toimialajohtaja Timo Jalonen 3.5.2021:

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsen Pia-Maria Gardberg jätti lautakunnan kokouksessa 21.4.2021 § 65 selvityspyynnön liittyen Luolavuoren koulun Inkilänkadun yksikön tilanteeseen. Toimialajohtaja pyysi tilanteesta selvityksen Luolavuoren koulun rehtorilta ja tilapalvelukeskukselta.

 

Rehtori Anne Perjopuro 28.4.2021:

 

Luolavuoren koulun Inkilän yksikössä, os. Inkilänkatu 4, toimii neljä vaikeasti kehitysvammaisten oppilaiden (TOI-opetus) luokkaa, joissa oppilaita on yhteensä 24. Opetusta annetaan vuosiluokille 1-9. Lisäksi koulussa järjestetään aamu- sekä iltapäivätoimintaa. Oppilailla on oikeus vammaispalvelulain mukaiseen loma-ajan hoitoon, joka myös järjestetään koulun tiloissa. Kaikilla oppilailla on pidennetty oppivelvollisuus.

 

Yksikössä työskentelee yhteensä 23 työntekijää, joista 4 erityisopettajaa, 16 koulunkäynninohjaaja, 2 ohjaajaa ja 1 keittiötyöntekijä.

 

Toiminta siirtyi v. 2016 Inkilään väistötiloihin aiempien toimitilojen sisäilmaongelmien vuoksi. Koulu toimii kiinteistössä vuokralaisena, kiinteistön omistaa Senaattikiinteistöt. Kiinteistön vuokrasopimus tullaan irtisanomaan lähivuosina, koska alueelle on kaavoitettu asuinrakennuksia.

 

Rakennus on rakennettu 1990-luvulla. Se on yksikerroksinen. Ennen koulun siirtymistä tiloihin tehtiin vain pieniä muutostöitä, kuten asennettiin akustiikkalevyjä. Viime vuosina tiloissa on tehty korjauksia ilmanvaihtojärjestelmään. Nykyisissä tiloissa sisäilmaongelmia ei ole koettu olevan.

 

Koulutilojen kokonaisala on 594 m2. Luokkatiloja on neljä. Ruokailutilana ja yhteistilana toimii aulatila. Lisäksi yhteiskäytössä on lepohuone ja kotitalousluokkatila.

 

Tilat ovat ahtaat ja sokkeloiset. Varastotilaa apuvälineitä varten ei ole. Iltapäivätoimintaan ei ole erillisiä tiloja. Pienryhmiä tai yksilöopiskelua varten on kaksi huonetta, joita käytetään myös neuvottelutiloina ja terveydenhoitajan ja koululääkärin tiloina.

 

Oppilaista 15 liikkuu pyörätuolilla. Suurimmalla osalla on pyörätuolin lisäksi useita muita apuvälineitä (seisomateline, kävelyteline, vessatuoli, työtuoli ja sähköpyörätuoli). Yhteensä oppilailla on nyt koulussa apuvälineitä 44 kpl. Lisäksi on vielä 6 sänkyä, joita käytetään päivittäin.

 

Ahtaat tilat vaikeuttavat apuvälineiden oikeaoppista käyttämistä. Välineiden säilyttämiselle ei ole koulussa tilaa, koska kulkuväylät on turvallisuuden takia pyrittävä pitämään avoimina. Apuvälineiden oppilaskohtainen määrä joudutaan rajoittamaan opetuksen kannalta välttämättömiin välineisiin, jotta kaikki mahtuvat kouluun ja siellä pystytään liikkumaan.

 

Avustamista ja siirtotilanteita on päivittäin. Raskaimpia työvaiheita ovat avustaminen siirtymisessä pyörätuolista wc-istuimelle/vuoteeseen ja takaisin pyörätuoliin sekä hygienian hoito/asennon vaihdot makuulla. Esimerkiksi wc-tiloihin ei mahdu henkilönostimella. Wc-tilat ovat niin ahtaita, että oppilasta autettaessa pyörätuolista wc-tuoliin työntekijöiden on vaikea mahtua molemmille puolille oppilasta ilman että kolhii itseään seiniin tai muihin huonekaluihin.

 

Tilanahtaus aiheuttaa myös lisähaastetta oppilaille, joista monet ovat aistiherkkiä ja impulsiivisia, sekä käyttäytymisen hallinta on heikkoa. Kapeilla käytävillä oppilaat saattavat esimerkiksi vastaan tullessa reagoida aggressiivisesti toisiinsa, eikä koulussa ole eriyttämistilaa, johon aggressiivisen oppilaan voisi ohjata rauhoittumaan.

 

Piha on hiekkapiha, joka etenkin kosteaan vuodenaikaan on pehmeä ja mm. pyörätuolin työntäminen pehmeällä alustalla on raskasta.

 

Koulussa on työtila, joka toimii myös henkilökunnan taukotilana ja neuvottelutilana ja kansliatilana. Työntekijöillä on käytössä kaksi vessaa ja pukutilat. Suihkutila on olemassa, mutta se on pyykinhuoltokäytössä.

 

Pedagogisesti nykyisen koulutilan ongelma on eristyneisyys. Oppilailla ei ole opetussuunnitelman mukaista mahdollisuutta yhteistyöhön ja yhteisiin toimintoihin ikätasoisen vertaisryhmän kanssa. Luolavuoren koulun muut yksiköt sijaitsevat eri puolilla Turkua. Lähin koulu, jossa on saman ikäisiä oppilaita, on Kähärin koulu, joka ei ole esteetön.

 

Tilatarpeista on tehty esiselvitys, jossa toiminta-alueittain opetuksen tilat suunnitellaan tulevan uuden Luolavuoren koulurakennukseen. Arvioitu tilatarve on 1000 m2. Suunnittelussa on huomioitava, että tilat soveltuvat toiminta-alueittain opetuksen tarpeisiin ja että yhteistyö yleisopetuksen oppilaiden kanssa on mahdollista.

 

Aluehallintoviraston tarkastus koululle on tehty 22.10.2019. Työpaikkaselvitys Inkilän yksikköön tehtiin 16.1.2020. Tilojen ahtauteen puututtiin molemmissa.

 

Toimitilapäällikkö Minna Juselius 6.5.2021:

 

Inkilänkadun tilat on kaupungille vuokrakohde, joka hankittiin väliaikaiseksi ratkaisuksi aiempien toimipisteiden tila- ja sisäilmahaasteiden vuoksi. Tilatarve on ollut määrä ratkaista pysyvästi toisen kouluhankkeen yhteydessä vertaisryhmien mahdollistamiseksi. Nyt kohteeksi on valikoitunut Luolavuoren koulu, jossa ryhdytään peruskorjaus- ja/tai uudisrakennushankkeeseen. Sivistystoimiala on määritellyt Inkilänkadun korvaavien tilojen tarvetta ja tämä huomioidaan Luolavuoren koulun hankkeessa. Kohteen tarveselvitystyö on käynnissä, ja hanke on rahoitettu kaupungin investointiohjelmassa suunnitelmavuosina 2022-2025.

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee rehtori Perjopuron ja toimitilapäällikkö Juseliuksen antaman selvityksen tiedokseen ja toteaa, että pysyvien tilojen suunnitteluun on ryhdytty ja että jäsen Gardbergin selvityspyyntö on käsitelty.

PäätösAsia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi Hartialan Gardbergin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

palJalonen Timo
palJuselius Minna
palPerjopuro Anne