Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta4824.03.20215

3602-2021 (12 00 01, 12 00 00)

Selvitys palveluverkkoratkaisujen mahdollisista vaikutuksista koulujen ja väestön eriytymisen vähentämiseen Itä-Turun alueella

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 48

Toimialajohtaja Timo Jalonen 18.3.2021:

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan puheenjohtaja Kaija Hartiala ja varapuheenjohtaja Mari-Elina Koivusalo ovat pyytäneet selvitystä siitä, millä tavoin palveluverkkoratkaisuilla voidaan vähentää koulujen ja väestön eriytymistä Itä-Turun alueella.

 

Nykytilanteen kuvaus

 

Itä-Turun alueella toimivat tällä hetkellä Varissuon, Lausteen, Pääskyvuoren ja Vasaramäen koulut, jotka ovat Turun kaupungin kouluja, sekä yliopiston Turun normaalikoulu. Lisäksi alueella toimii Turun kansainvälinen koulu, joka kerää oppilaista koko seutukunnan alueella. Tässä yhteydessä ei ole perusteltua käydä läpi Turun kansainvälisen koulun tilannetta.

 

Asiakokonaisuudesta on käyty keskustelua myös Turun normaalikoulun johtava rehtori Vesa Valkilan kanssa, joka on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa.

 

Itä-Turun kouluissa on poikkeuksellisen paljon vieraskielisiä oppilaita ja myös koulujen eriytyminen varsin voimakasta.

 

Olosuhteista on hyvä todeta lisäksi, että Lausteen koulu toimii tällä hetkellä väliaikaistiloissa ja Pääskyvuoren ja Varissuon koulut tiloissa, jotka odottavat peruskorjaamista. Turun normaalikoulu toimii Suomen Yliopistokiinteistöjen omistamassa tilassa, ja tila on juuri peruskorjattu. Vasaramäen koulu toimii erittäin huonokuntoisissa tiloissa kevään 2021. Hankintapäätös väistötiloista on jo tehty, ja tilat saadaan syksyksi 2021. Itä-Turun kouluverkko, mukaan luettuna Itäharjun alue, on parhaillaan valmistelussa.

 

Tilanne 10.3.2021

Oppilasmäärä

 

joista vieraskielisiä

joista vieraskielisiä (%)

Varissuo

191

149

78,0

Lauste

213

135

63,4

Turun normaalikoulu

619

387

62,5

Pääskyvuori

268

61

22,8

Vasaramäki

613

66

10,8

Turun peruskoulut

14.043

2131

15,2

 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 19.3.2018:

 

Syntyperä määrittelee usein lapsen asuinalueen Helsingin, Tampereen ja Turun seudulla. THL:n tutkimuksen mukaan asuinalueiden etninen eriytyminen on kaupunkiseuduilla edelleen vähäistä, mutta lisääntymään päin. Lapsilla etninen eriytyminen on vahvempaa kuin työikäisellä väestöllä.

 

Lasten voimakkaampi eriytyminen saattaa kertoa siitä, että etenkin suomalaistaustaiset lapsiperheet muuttavat pois alueilta, joilla asuu paljon ulkomaalaistaustaisia. Tutkimuksen mukaan asuinalueiden etninen eriytyminen on lisääntynyt hieman kaikilla tutkituilla kaupunkiseuduilla ja on vahvinta Turun alueella. Tulotason mukainen eriytyminen on puolestaan vahvistunut Turun ja Tampereen seuduilla.

 

Etninen ja tulotason mukainen eriytyminen seuraavat osin toisiaan, mutta eivät ole täysin päällekkäisiä ilmiöitä. Omistusasuminen vähentynyt kaikilla kaupunkiseuduilla. Myös erot työikäisten asuinoloissa ovat kasvaneet hieman. Pienituloiset asuvat kaikilla tutkituilla kaupunkiseuduilla aiempaa harvemmin omistusasunnossa. Suurituloilla omistusasuminen on puolestaan lisääntynyt. Erojen kasvu omistusasumisessa saattaa johtua asumisen kallistumisesta näillä seuduilla. Valinnanvaran vähentyminen asunnon suhteen voi puolestaan vahvistaa alueellista eriytymistä.

 

THL:n tutkimus käsitteli sosiaalista kestävyyttä Helsingin, Tampereen ja Turun seutukunnissa vuosina 2005-2014. Se painottui asumiseen, segregaatioon eli alueelliseen eriytymiseen ja tuloeroihin. Muutoksista huolimatta edellytykset kestävälle kaupunkikehitykselle ovat suomalaisissa kaupungeissa edelleen hyvät sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.

 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimuksessa todetaan, että syntyperä määrittelee usein erityisesti lapsen asuinalueen Helsingin, Tampereen ja Turun seudulla. Maahanmuuttajien alueellinen keskittyminen liittyy pitkälti kaupungin hallinnassa olevaan vuokra-asuntokantaan. Turussa julkisen sektorin vuokra-asuntokanta on keskittynyt Helsinkiä ja Tamperetta vahvemmin tietyille asuinalueille. Tutkimukset osoittavat, että maahanmuuttajataustaiset hakeutuvat usein asumaan julkisin varoin tuotettuihin vuokra-asuntoihin.

 

Eriytymisen taustalla on myös se, että vielä 2000-luvun alussa Turun kaupunki ei nähnyt tarpeelliseksi rakentaa uusia vuokra-asuntoja. Näin ollen kaupungin omaa vuokra-asuntotuotantoa ei rakennettu noin vuosikymmeneen ja vuokra-asuntojen rakentamisesta vastasivat muut yleishyödylliset ja yksityiset toimijat.

 

Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:n raportin mukaan Turun seudun väestö kasvaa selvästi vuoteen 2040 mennessä. Samalla alueellinen eriytyminen kiihtyy Turun sisällä. Kiihtyvä eriytyminen ei kosketa pelkästään Turkua, vaan koko Suomea. Maahanmuuttajien epäonnistunut kotouttaminen synnyttää yhteiskuntaan lieveilmiöitä. Varoittavana esimerkkinä on Ruotsi, mihin on muodostunut ongelmalähiöitä, joita viranomaisetkin välttelevät. Ongelmalähiöitä leimaavat esimerkiksi korkea työttömyys, rikollisuus ja asukkaiden epäluulo yhteiskuntaa kohtaan.

 

Turun yliopiston sosiaalityön yliopistonlehtorin Jarkko Rasinkankaan mukaan Suomessa on vielä pitkä matka Ruotsin tilanteeseen. Suomessa eriytyminen ei ole edennyt yhtä pitkälle, ja Rasinkankaan mukaan eriytyminen on Suomessa pikemminkin yksilötasolla tapahtuvaa huono-osaisuutta ja syrjäytymistä kuin sitä, että tietyt asuinalueet olisivat selkeästi huono-osaisempia kuin toiset. Siihen ei ole yksiselitteistä vastausta, miten maahanmuuttajien eriytymistä voitaisiin hillitä.

 

Sosiaalisella sekoittamisella ja viranomaisten yhteistyöllä on kuitenkin merkittävä vaikutus ongelmalähiöiden muodostumisen ehkäisyssä.

 

Yhteenvetona THL:n vuonna 2018 julkaistusta tutkimuksesta on, että alueellista eriytymiskehitystä on selkeästi havaittavissa ja erityisesti tämä korostuu Turussa. Turussakin on vielä pitkä matka Ruotsin tilanteeseen. Maahanmuuttajataustaisten pyrkimys hankkia omistusasunto Itä-Turusta toisaalta osoittaa jo vahvaa integraatiota suomalaiseen yhteiskuntaan, joten ilmiö ei pelkästään ole kielteinen. Vaikka THL:n tutkimusaineisto on osittain vanhentunut, ei eriytymiskehitys ole mitenkään pysähtynyt vaan pikemminkin jatkunut, kuten edellä olevasta taulukosta käy ilmi.

 

Lausteen koulun tarveselvitys 2019:

 

Lausteen huonokuntoinen koulurakennus on jäänyt pois käytöstä kevätlukukauden päätteeksi 2019. Lausteelle on hankittu korkealaatuinen väistötila, joka saatiin käyttöön syyskuussa 2019. Tila on lähtökohtaisesti käytössä 31.7.2022 asti, mutta rakennusta voidaan hyvinkin käyttää koko 2020-luvun ajan. Sopimukseen on kirjattu kuuden kuukauden irtisanomisaika. Rakennuksen käyttöikä on hyvinkin 2030-luvun alkuun asti eli noin 10 vuotta. Kasvatus- ja opetuslautakunta on käsitellyt Lausteen koulun tarveselvitystä lokakuussa 2019, mutta asia ei ole sen jälkeen edennyt.

 

Tarveselvityksessä todettiin mm. seuraavaa:

 

Lausteen alueen koulutiloja ratkaistaessa tulisi ottaa huomioon kaksi valtuuston linjaamaa perustavanlaatuista kysymystä ja pohtia niiden keskinäistä merkityksellisyyttä.

 

Lähipalveluperiaate korostaa sitä, että jokaisella asuinalueella tulisi olla oma koulu, jotta varsinkaan pienempien koululaisten koulumatkat muodostu pitkiksi. Tätä taustaa vasten olisi perusteltua, että Lausteella on jatkossakin koulu, joka olisi Lausteen, Vaalan ja Huhkolan alueen lasten lähikoulu siltä osin kuin lähikoululla tarkoitetaan fyysistä lähikoulua.

 

Toisaalta Turussa on oltu huolissaan asuinalueiden ja sitä kautta myös koulujen erilaistumisesta. Lausteen koulua on käytetty usein yhtenä esimerkkinä tällaisesta koulusta. Useamman hallituskauden aikana myös valtio on ollut huolissaan koulujen eriarvoistumisesta ja eriarvoistumisen torjumiseen on annettu merkittävästi erityisrahoitusta. Lausteen koulu on ollut suurimpia erityisrahoituksen saajia, koska alueen työttömyys on edelleen keskimääräistä suurempaa ja alueella asuu runsaasti muuta kuin suomenkielistä väestöä.

 

Kolmanneksi on syytä huomata, että alueen välittömään läheisyyteen on tarkoitus rakentaa Skanssin monitoimitaloon yhtenäinen peruskoulu, joka korvaa ainakin nykyisen Vasaramäen yläkoulun. Sen lisäksi suunnitelmassa varaudutaan Skanssin rakentumisen seurauksena syntyneeseen palvelujen kysynnän kasvuun. Myöskään Skanssin kouluasia ei ole edennyt 1,5 vuoteen.

 

Syvälahden ja Yli-Maarian monitoimitaloissa on yhtenäiset peruskoulut. Ne ovat osoittautuneet huomattavan vetovoimaisiksi, koska huoltajat näkevät mahdollisuuden käydä päiväkotihoidossa ja peruskoulussa samassa kiinteistössä. Hyvin todennäköistä on, että myös Skanssin peruskoulusta tulee vetovoimainen koulu. Lisäksi on otettava huomioon, että varsinkin Vaalassa ja Huhkolassa on vahva poislähtemisen kulttuuri, jonka seurauksena iso osa oppilaista on lähtenyt muualle kouluun Lausteen sijaan.

 

On oletettavaa, että Skanssin koulu muodostuu vetovoimaiseksi alueensa keskukseksi. Tällä tulee olemaan vaikutuksia Lausteen koulun kokoon, koska oppilaita tulee hakeutumaan sinne myös Lausteen koulun oppilasalueelta.

 

Lausteen tilanteen ratkaisu pysähtyi käytännössä noin vuosi sitten, koska osa päättäjistä oli valmis tekemään radikaaleja muutoksia peruskouluverkkoon, jotta suomenkieliset ja vieraskieliset oppilaat eivät eriytyisi näin voimakkaasti, ja osa vastusti nykytilanteen muuttumista, koska se olisi heikentänyt Lausteen alueen lähipalveluita. Tilannetta vielä vaikeutti se, että Skanssin uuden asuinalueen asukaspohja on osaltaan vielä epäselvä. Kaupunginvaltuuston tulisikin linjata, kumpi periaate – lähikouluperiaate vai eriytymisen estäminen – on ensisijainen ja kumpi toissijainen palveluverkkoa ja palveluita suunniteltaessa.

 

Liite 1                                  Lausunto: Asiantuntijanäkemys koulun sijaintivaihtoehtojen vaikutuksista asuinalueiden eriytymiseen sekä sosiaaliseen eriytymiseen lasten ja nuorten keskuudessa

 

Eeva-Johanna Elorannan valtuustoaloite 21.9.2020:

 

Valtuutettu Eeva-Johanna Eloranta ym. tekivät kaupunginvaltuustossa 21.9.2020 § 156 aloitteen Varissuon lasten heikon suomen kielen kohentamiseksi. Aloitteessa todettiin, että Varissuon alakoulun oppilaista lähes 90 % puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia. Lasten suomen kielen taidoissa on suuria puutteita, vaikka valtaosa vieraskielisistä oppilaista on syntynyt Suomessa ja he ovat olleet suomenkielisen varhaiskasvatuksen piirissä.

 

Aloitteen mukaan kyse ei ole opetuksen tai resurssien puutteesta. Monelle oppilaalle koulu on ainoa suomenkielinen ympäristö. Lapset eivät juurikaan poistu kotilähiöstään Varissuolta vaan elävät tiiviissä ja eristyneissä etnisissä yhteisöissään, jolloin kosketus suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin jää ohueksi. Maahanmuuttajaperheiden oppilaiden kielitaito ei parane ilman suomalaisia lapsia, sillä kieli opitaan osallisuuden ja vuorovaikutuksen kautta.

 

Aloitteen tekijät ehdottavat, että Turun kaupunki ryhtyy toimenpiteisiin, jotta kouluyhteisön suomenkielinen vertaisympäristö saadaan aikaan myös Varissuolla asuville lapsille riittävän suomen kielen taidon oppimiseksi. Varissuo sijaitsee kahden keskiluokkaisen omakotitaloalueen välissä, ja samaan oppilasalueeseen kuuluu Pääskyvuoren koulu, jonka oppilaista osa jo muutenkin käy käsityöntunneilla Varissuon koululla. Olemassa olevat resurssit tulee aloitteen mukaan järjestää uudelleen siten, että samalla oppilasalueella olisi vain yksi koulu, jossa olisi kaksi yksikköä. Luokka-asteet olisi jaettu yksiköiden kesken esim. niin, että Pääskyvuoren koululla voisi olisivat luokka-asteet 1-3 ja Varissuon koululla luokat 4-6. Näin saataisiin vieraskielisten oppilaiden osuudet kohtuulliselle ja suomen kielen kehittymistä palvelevalle tasolle.

 

Palvelualuejohtaja Tommi Tuominen totesi vastauksessaan seuraavaa:

 

Varissuon alueen oppilaiden vertaisoppimisessa on kiistatta rakenteellista ongelmaa. Kuten aloitteessa todetaan, vertaisoppimiselle ei ole hyviä edellytyksiä silloin, kun kantaväestön osuus oppilaista jää pieneksi. Olkoonkin, että huomattava osuus koulun oppilaista on syntynyt Suomessa. Joissakin visioissa on ehdotettu Varissuon ja Pääskyvuoren koulujen yhdistämistä aivan konkreettisesti näiden kahden alueen välimaastoon sijoittuvalla uudisrakennuksella. Tämä ajatus olisi saattanut muuttaa oppilasainesta uudessa kouluyksikössä ja tuottaa toivottua sekoittumista eri kieliryhmien kesken. Tämän mallin toteutus ei ole kuitenkaan edennyt käytännön tasolle.

 

Pääskyvuoren koulussa pitkään harmina olleet sisäilmahaasteet on päätetty korjata, ja Pääskyvuoren koulukompleksiin rakennetaan tämän lisäksi nyt uudisosa. Urakkakilpailutukset on tarkoitus toteuttaa kevään aikana ja työt alkavat suunnitelmien mukaan kesällä 2021. Koulun peruskorjaus- ja uudisrakennushanke on suunniteltu kaupunginvaltuuston hyväksymän hankesuunnitelman mukaisesti palvelemaan 3-sarjaisen alakoulun (noin 360 oppilasta), esiopetuksen (3 ryhmää) ja aamu- ja iltapäivätoiminnan tarpeita, ja tilamitoitukset on tehty näistä lähtökohdista. Pääskyvuoren koulun monivaiheinen ja pitkä projekti on siis edennyt niin pitkälle, että uusista lähtökohdista ei ole mielekästä enää aloittaa kokonaan uutta suunnittelua.

 

Varissuon päiväkotien ja koulun osalta tehdään myös tarveselvitys tänä vuonna. Varissuon koulu- ja päiväkotihankkeen tarveselvityksessä tutkitaan alueella olevien päiväkotien korvaamista ainakin osittain uudisrakennuksella ja koulu- sekä päiväkotitoimintojen yhdistämistä saman katon alle. Suunnittelua tehdään väestöennusteet huomioiden. Tämä helpottaa alueen paineistettua tilatarvetta mutta ei ymmärrettävästi poista kaikkia haasteita. On kuitenkin todettava, että opetuksellista resurssitukea on Turussa suunnattu eniten juuri Varissuon kouluun, suhteutettuna oppilasmäärään. Parhaat mahdolliset resurssit oppimisen tueksi on syytä turvata jatkossakin.

 

Oppilaiden uudelleen sijoittamisesta on tärkeää ottaa huomioon se seikka, että perheet eivät todennäköisesti hyväksyisi ajatusta lastensa lähettämisestä kauemmas kouluun sellaisilta alueilta, joissa oma lähikoulu on perinteisesti mahdollistettu. Tästä esimerkkinä oppilaiden ohjaaminen Pääskyvuoresta Varissuolle taikka päinvastoin. Itäisen Turun lähiöiden asukkaat myös ovat esittäneet toiveensa siitä, että Pääskyvuoressa, Varissuolla ja Lausteella tulee jatkossakin olla oma koulu kullakin alueella. Alueella asuvat pitävät ymmärrettävästi kiinni alueen omasta lähikoulusta.

 

Yhteenvetona on todettavissa, että tosiasia on, että eräillä alueilla Itä-Turussa koulujen ja väestön alueellista eriytymistä on selvästi tapahtunut. Vuoden 2018 selvityksen viimeisin vuosi on 2014, mutta sen jälkeen tilanne ei ole olennaisesti muuttunut. THL:n selvityksen perusteella alueellinen eriytyminen on voimakasta Turussa.

 

Kokonaisuuden näkökulmasta tilanne ei ole kuitenkaan hälyttävä. Tilanne Kaarinassa on huomattavalta osalta toisenlainen myös Turun rajan välittömässä läheisyydessä. Kuntaraja rajoittaa merkittävästi tilanteen ratkaisemista Varissuon-Littoisten alueella, jossa väestötilanne on kokonaisuudessaan tasapainoisempi.

 

Turun kaupungin sivistystoimiala on saanut vuosittain opetus- ja kulttuuriministeriöltä tasa-arvorahaa alueellisen eriytymisen vähentämiseksi. Kriteereinä ovat olleet alueen korkea työttömyys, matala koulutustaso ja vieraskielisten määrä. Joka vuosi huomattava osa jaettavasta rahoituksesta on kohdistunut nimenomaan itäiseen Turkuun ja nyt esillä oleviin peruskouluihin. Vaikka jaettavissa oleva rahasumma on vuosittain vaihdellut merkittävästi, on huomattava osa rahasta käytetty nimenomaan eriytymisestä johtuvien oireiden korjaamiseen eikä niiden poistamiseen.

 

Tämän lisäksi Turun kaupunki järjestää mm. oman äidinkielen opetusta, omalla äidinkielellä annettavaa opetusta sekä pienryhmäopetusta. Maahanmuuttajataustaiset ovat keskimääräistä useammin päätymässä tehostetun ja erityisen tuen opetuksen piiriin.

 

Eriytymiskehitys alkaa käytännössä jo varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksessa kansallisena pyrkimyksenä on lisätä varhaiskasvatukseen osallistumisastetta, koska osallistumisella on nähty olevan myönteistä vaikutusta lasten oppimiseen. Erityisen tärkeää tämä on maahanmuuttajataustaisten lasten näkökulmasta, jotta heidän suomen kielen taitonsa kehittyy riittävälle tasolle ennen koulun aloittamista. Erityisenä haasteena on, että esillä olevalla alueella myös päiväkodit ovat voimakkaasti eriytyneet ja pahimmillaan päiväkotiryhmässä ole välttämättä yhtään suomenkielistä lasta ja ainoa kontakti suomen kieleen tapahtuu henkilökunnan kautta. Tällaisissa tilanteissa suomen kielen taito ei tule kehittymään sellaiselle tasolle, että se olisi riittävä peruskoulun näkökulmasta, ja lapset saattavat muiden kuin kognitiivisten valmiuksiensa puutteen vuoksi päätyä tehostetun tai erityisen tuen piiriin. Lisäksi on selvästi todettavissa, että maahanmuuttajataustaiset ovat selkeästi aliedustettuina lukiokoulutuksessa puutteellisen kielitaitonsa vuoksi, mutta kuitenkin yliedustettuna Iltalukiossa, jossa kielen kehityksen kypsymiseen on paremmat mahdollisuudet, koska Iltalukossa aloitetaan opiskelu hieman myöhemmällä iällä, jolloin kielitaito on karttunut.

 

Sivistystoimialalla on vuosien ajan kannettu vakavaa huolta maahanmuuttajataustaisten suomen kielen taidon puutteista ja sen kielteisistä vaikutuksista peruskouluopintoihin ja kaikkiin sen jälkeisiin opintoihin sekä kielitaidon puutteen eriyttävistä vaikutuksista. Erityisesti Varissuolla oppilaat ovat itsekin kiinnittäneet asiaan huomiota, mm. ministeri Li Anderssonin vierailun yhteydessä, jossa oppilaat toivoivat itselleen lisää suomenkielisiä kavereita.

 

Tilanteen ratkaisemiseksi ei juuri vaihtoehtoja ole. Turussa sinällään on oppilailla vapaa hakeutumisoikeus muuhun kuin omaan lähipäiväkotiinsa tai -kouluunsa. Tätä oikeutta maahanmuuttajataustaiset käyttävät hyvin harvoin, vaikka lasten kielen kehityksen kannalta se olisi hyödyllinen ratkaisu.

 

Oppilaiden kuljettaminen tai kulkeminen toiseen kouluun on Turussa varsin vaivatonta, koska kaupungissa on hyvät joukkoliikenneyhteydet. Niiden oppilaiden valinta, jotka kuljetettaisiin toiseen kouluun, tulisi tapahtua arpomalla, jotta ratkaisuun ei liittyisi mitään syrjintäolettamaa tai etnistä profilointia. Arvonta lisäksi rikkoisi muut lasten ja nuorten väliset sosiaaliset suhteet.

 

Kokonaistilanne säilyy muuttumattomana ja eriytymiskehitys vain pahenee, mikäli Lausteelle rakennetaan uusi koulu vuosiluokkia 1-6 varten. Tilanne myös stabiloidaan vuosikymmeniksi eteenpäin, mikäli Varissuon ja Pääskyvuoren koulut korjataan nykyisille paikoille. Samaan aikaan olisi pohdittava myös sitä, että voitaisiinko Pääskyvuoren ja Varissuon koulut yhdistää siten kuin edellä olevassa valtuustoaloitteessa on esitetty. Tällöin yhdistetyssä koulussa olisi 459 oppilasta, joista 210 vieraskielisiä (45 %). Lopputulema olisi huomattavasti tasapainoisempi, mutta ei lainkaan muuttaisi tilannetta parempaan suuntaan Normaalikoulussa. Lisäksi on syytä ottaa huomioon, että puolella oppilaista yläkouluna on Nummenpakka tai toisella puolella Normaalikoulu. Tämäkään ratkaisu ei olisi mitenkään ongelmaton.

 

Turun normaalikoulun rehtori Vesa Valkila on kuultavana asiantuntijana kokouksessa.

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee selvityksen tiedokseen.

PäätösAsia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi Hartialan Kajanderin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Turun normaalikoulun rehtori Vesa Valkila oli kokouksessa etäyhteydellä selostamassa asiaa.

Jakelu

palJalonen Timo


Liitteet:

Kasopelk § 48
Liite 1:Lausunto: Asiantuntijanäkemys koulun sijaintivaihtoehtojen vaikutuksista asuinalueiden eriytymiseen sekä sosiaaliseen eriytymiseen lasten ja nuorten keskuudessa