Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta9327.05.20208

5860-2020 (12 01 02)

Selvitys etäopiskelukyselyn 2020 tuloksista

Tiivistelmä:

Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään selvitys Turun peruskouluissa, lukioissa ja Turun ammatti-instituutissa tehdyn etäopiskelukyselyn tuloksista tiedoksi.

Kasopelk § 93

Suunnittelijat Mia Hoikka ja Emmi Valkonen 20.5.2020:

 

Turun peruskouluissa, lukioissa ja Turun ammatti-instituutissa opiskelu on sujunut pääosin hyvin myös poikkeusoloissa, kertovat tuoreet kyselytulokset. Kyselyt toteutettiin huhti- ja toukokuun aikana, ja niihin vastasi lähes 4 000 4.-9. -luokkalaista, noin 1 200 lukiolaista ja yli 1 100 ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Kyselyillä haluttiin selvittää oppilaiden ja opiskelijoiden kokemuksia etäopetuksesta.

 

Kyselyn mukaan vastaajista suurin osa on oppinut myös poikkeusoloissa vähintään yhtä hyvin kuin normaalissa lähiopetuksessa. Osa oppilaista ja opiskelijoista arvioi oppimistaan jopa paremmaksi etäopetusjakson aikana.

 

Opettajien yhteydenpitoon ja opetustuokioihin ollaan myös tyytyväisiä. Eniten haasteita on erityisesti vanhempien oppilaiden ja opiskelijoiden mukaan aiheuttanut vaikeus tarttua tehtäviin, vapaa-ajan vähyys ja ajankäytön suunnittelu. Vaikka poikkeusoloissa opiskelu onkin ollut sujuvaa, oppilaat ja opiskelijat ovat kaivanneet normaalia arkea. Eniten kaivataan kavereita ja arjen säännöllistä rutiinia.

 

Etäopetus on toteutunut sekä live-tuokioina että erilaisten tehtävien avulla

 

Kyselyyn vastanneet kertoivat, että heillä on ollut yleensä päivittäin vähintään yksi live-opetustuokio. Lukiolaisilla ja peruskoulun 7.-9. -luokkalaisilla niitä on ollut päivittäin useita. Tuokioiden lisäksi opetusta on toteutettu erilaisten itsenäisten tehtävien ja projektien kautta.

 

Kyselyihin vastanneista suurin osa on pitänyt live-opetuksen ja itsenäisen opiskelun suhdetta sopivana. 41 % lukiolaisista ja 40 % 7.-9. -luokkalaisista on sitä mieltä, että live-tuokioita on ollut jopa liikaa niin, että tehtävien tekemiseen ei ole jäänyt tarpeeksi aikaa. Lukiolaisista vähän yli kolmannes toivoisi myös opetustukiosta tallenteita, joihin voisi palata sopivana ajankohtana.

 

Tehtävien määrää on vähän yli puolet alakoululaisista pitänyt sopivana, kun muiden vastaajaryhmien mielestä niitä on ollut enemmän liikaa kuin liian vähän. Yläkoululaisten, lukiolaisten ja ammatillisen koulutuksen vastaajien mielestä tehtävät ovat olleet osittain aika vaikeita. Alakoululaiset taas ovat pitäneet tehtäviä joko sopivina tai mukavan vaihtelevina. Liian vaikeina tai liian yksitoikkoisina tehtäviä on pitänyt vain pieni osa kaikista vastaajaryhmistä.

 

Vaikeinta on ollut tehtäviin tarttuminen

 

Opiskelijat ja oppilaat ovat kohdanneet kyselyn mukaan vaihtelevasti myös erilaisia haasteita etäopetuksen aikana. Sekä lukiolaisilla että yläkoululaisilla eniten haasteita ovat aiheuttaneet tehtäviin tarttumisen vaikeus, vapaa-ajan vähyys sekä ajankäytön suunnittelun hankaluus.

 

Alakoululaisista puolet ovat sitä mieltä, että suurempia ongelmia ei ole ollut. Myös neljänneksellä 4.-6. -luokkalaisista vastaajista on ollut vaikea tarttua opiskeluun ja viidennes on kokenut ajankäytön suunnittelun olevan hankalaa.

 

Ammatillisessa koulutuksessa opiskelijat eivät ole kokeneet vapaa-ajan vähyyttä niin suurena haasteena kuin lukiolaiset ja yläkoululaiset, mutta silti opiskelun aloittaminen ja ajankäytön suunnittelu on haastanut heitäkin. Lähes kolmannes on kuitenkin sitä mieltä, että ongelmia ei ole ollut.

 

Myös teknisiä haasteita on ollut kaikissa vastaajaryhmissä, ja vanhempia oppilaita on huolestuttanut koulun ulkopuoliset asiat. Ongelmia on ratkottu esimerkiksi tekemällä ajankäytön suunnitelmia ja pyytämällä apua kavereilta ja vanhemmilta.

 

Oppiminen on ollut monen mielestä yhtä tehokasta kuin normaalissa opetuksessa

 

Omaa oppimista kaikkein positiivisimmin etäopiskelujakson aikana ovat arvioineet alakoululaiset. Heistä yli kolmannes on sitä mieltä, että he ovat oppineet paremmin kuin normaalissa opetuksessa, ja 86 % alakoulun vastaajista on oppinut vähintään yhtä hyvin kuin normaalisti. 7.-9. -luokkalaisista vastaajista 73 % ja lukiolaisistakin 64 % on saavuttanut yhtä hyviä oppimistuloksia kuin normaalissa opetuksessa.

 

Opettajat ovat olleet yhteydessä riittävästi monin eri keinoin

 

Kaikissa vastaajaryhmissä on oltu tyytyväisiä opettajien yhteydenpidon määrään. Ammatillisen koulutuksen vastaajat ovat olleet eniten sitä mieltä, että yhteydenpitoa olisi voinut olla enemmän. Heistäkin kuitenkin yli puolet on ollut tyytyväisiä yhteydenpitoon.

 

Yhteydenpitoon ja opetukseen on käytetty monia eri välineitä ja alustoja. Alakoululaisilla välineitä on ollut käytössä vähemmän kuin muilla, ja he ovatkin olleet eniten tyytyväisiä alustojen määrään. Vanhemmat oppilaat ja opiskelijat ovat kyselyn tulosten mukaan välillä olleet hämmentyneitä käytettyjen alustojen määrästä.

 

Avoimissa vastauksissaan oppilaat ja opiskelijat ovat ilmaisseet myös tyytyväisyyttä opettajilta ja koululta saamaansa tukeen. Tehtävien ohjeistuksiin on toivottu kuitenkin vielä selkeyttä, ja erityisesti vanhemmat oppilaat ja opiskelijat ovat toivoneet vähemmän tehtäviä. Jotkut vastaajista ovat toivoneet lisää ja henkilökohtaisempia live-kontakteja opettajiin, mutta live-opetusta on toivottu myös vähemmän.

 

Liite 1                                  Selvitys etäopiskelukyselyn tuloksista

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen 20.5.2020:

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta sai selvityksen huoltajapalautteesta ja henkilökuntapalautteesta kokouksessaan 6.5.2020. Oppilas- ja opiskelijapalaute on myös pääpiirteissään varsin myönteinen.

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää merkitä selvityksen etäopiskelukyselyn tuloksista tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedHoikka Mia
tiedValkonen Emmi


Liitteet:

Kasopelk § 93
Liite 1:Selvitys etäopiskelukyselyn tuloksista