Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta3811.03.20208

367-2020 (07 02 01)

Ilmoitusasiat

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 38

Toimialajohtaja Timo Jalonen 4.3.2020:

 

1.

 

 

Kaupunginhallitus päätti 10.2.2020 § 71, ettei se ota käsittelyynsä varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston 4.2.2020 eikä ruotsinkielisen jaoston 5.2.2020 pöytäkirjoja.

 

 

2.

 

Kaupunginhallitus päätti 2.3.2020, ettei se ota käsittelyynsä lukio- ja ammattiopetusjaoston 11.2.2020 eikä kasvatus- ja opetuslautakunnan 12.2.2020 pöytäkirjoja.

 

 

3.

 

 

 

 

 

Opetus- ja kulttuuriministeriö 14.2.2020: Opetusministeri Li Andersson on myöntänyt lähes neljä miljoonaa euroa avustuksina lukemisen kulttuurin ja lukutaidon vahvistamiseen. Kolmivuotiset avustukset on suunnattu varhaiskasvatukseen sekä esi- ja alkuopetukseen. Lukutaidon ja lukemisen kulttuurin edistämisestä on sovittu hallitusohjelmassa.

 

 

 

Opetus- ja kulttuuriministeriön tuella koulujen ja päiväkotien on mahdollista muokata tiloja lukemiseen kannustaviksi, joissa on tarjolla monipuolista lukemista ja mahdollisuus saada tukea omalle lukuharrastukselle. Myös yhteistyötä kirjastojen ja kotien kanssa kehitetään.

 

Avustuksilla palkataan myös lukukoordinaattoreita, lukulähettiläitä ja sanataideopettajia. Avustusta saa 134 varhaiskasvatuksen ja opetuksen järjestäjää vuosina 2020–2022 toteutettaviin hankkeisiin. Turun kaupunki sai avustusta 122 000 euroa.

 

Opetus- ja kulttuuriministeriö seuraa ja arvioi hankkeiden vaikuttavuutta. Arvioinnin pohjalta valmistellaan suositukset, kuinka lukemisen kulttuuria ja lukutaitoa voidaan vahvistaa oppilaitoksissa, kunnissa ja valtionhallinnossa. Arviointi toteutetaan osana Oikeus oppia -ohjelmaa. Oikeus oppia -ohjelma koostuu perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen laadun ja tasa-arvon kehittämiseksi toteutettavista hankkeista. Tavoitteena on, että lukutaidon edistämisavustuksia on haussa myös ensi syksynä.

 

 

4.

 

 

 

 

Opetus- ja kulttuuriministeriö 25.2.2020: Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee urheiluakatemioiden ja valmennuskeskusten toimintaa 3 730 000 eurolla. Avustusta jaetaan yhteensä 20 urheiluakatemialle ja valmennuskeskukselle, joiden tehtävänä on kehittää suomalaista huippu-urheilua.

 

 

 

Avustussumma kasvoi lähes 1,8 miljoonalla eurolla vuoteen 2019 verrattuna. Kasvu johtuu hallitusohjelman linjauksesta toimeenpanna liikuntapoliittisen selonteon toimia. Tämän myötä urheiluakatemioille ja valmennuskeskuksille kohdennettiin lisäresursseja. Turun seudun urheiluakatemia sai avustusta 280 000 euroa.

 

Avustusta voivat saada Suomen Olympiakomitean tunnustamat, valtakunnallisesti tai alueellisesti merkittävät urheiluakatemiat ja valmennuskeskukset.

 

Hakemuksia arvioitaessa otetaan huomioon toiminnan taso ja määrä sekä maantieteellinen ja sisällöllinen laajuus. Olympiakomitea on antanut opetus- ja kulttuuriministeriölle lausunnon urheiluakatemioiden ja valmennuskeskusten hakemista kehittämisavustuksista.

 

Urheiluakatemiat ja valmennuskeskukset ovat valtakunnallisia, alueellisia tai paikallisia osaamiskeskittymiä, jotka vahvistavat huippu-urheilun asiantuntemusta ja yhteistyötä.

 

Urheiluakatemiat mahdollistavat urheilijan kaksoisuran eli valmentautumisen ja opiskelu- tai työuran yhdistämisen. Valmennuskeskukset edistävät valmennuksen huippuosaamista. Ne toimivat yleensä urheiluakatemioiden yhteydessä.

 

 

5.

 

 

 

 

Opetushallitus 28.2.2020: Koronaviruksen leviämiseen varautuminen on ajankohtaista kouluissa, oppilaitoksissa ja varhaiskasvatuksessa sekä kansainvälisissä hankkeissa mukana oleville organisaatioille ja henkilöille. Opetushallitus ei ohjeista terveydenhuoltoon liittyviä asioita vaan ohjauksesta vastaavat terveysviranomaiset.

 

 

 

Ole aina yhteydessä puhelimitse terveysviranomaisiin, jos epäilet tartuntaa. THL:n sivuilta voi ladata myös vapaasti käyttöön Koronavirukseen ja käsihygieniaan liittyviä viestintämateriaaleja.

 

Osana varautumista pohdittava joustavia toimintamuotoja

 

Sairastumisten vuoksi normaalia koulutyötä, toimintaa varhaiskasvatuksessa tai ammatillisessa koulutuksessa voi joutua järjestämään toisin ja mahdollisesti pidemmän aikaa. Opetushallitus kehottaa suunnittelemaan jo etukäteen toimintatapoja esimerkiksi seuraaviin tilanteisiin:

 

• Oppilaita tai opettajia on poissa suuri määrä.

• Oppilas tai henkilökunnan jäsen sairastuu kesken koulupäivän.

• Opetusta on järjestettävä oppilaalle, joka on karanteenissa tai eristyksissä.

 

Käytännössä kysymykseen voivat tulla esimerkiksi muutokset opetuksen järjestämispaikkoihin ja -tapoihin, opetusryhmien yhdistäminen, muutokset työaikoihin sekä varautuminen tukiopetuksen järjestämiseen opetuksesta jälkeen jääneille. Tarvittaessa koulun vuosisuunnitelmaa muutetaan ja tehdään päätökset oppilaskohtaisista erityisjärjestelyistä (perusopetuslaki 18 pykälä), kuten etäopetuksesta perusopetuksessa.

 

Toimintatapojen suunnittelussa on hyvä tehdä yhteistyötä paikallisen koulu- ja opiskeluterveydenhuollon kanssa.

 

Ammatillisessa koulutuksessa on syytä varmistaa yhteydenpito oppilaitoksen ja työpaikkojen välillä sekä pohtia etukäteen mahdolliseen poikkeustilanteeseen varautumista. Oppilaitoksen toimintatavoista on hyvä tiedottaa työpaikoille ja sopia tiedonkulusta ongelmatilanteissa.

 

Poikkeustilanteen edellyttämistä toimista sopimisen lisäksi on hyvä varautua keskustelemaan tilanteesta oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa heidän kehitystasonsa huomioiden. Lisäksi on syytä perehdyttää koko henkilöstö menettelytapoihin sekä kertoa toimintatavoista koteihin.

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää merkitä ilmoitusasiat tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.