Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta10913.06.20183
Kasvatus- ja opetuslautakunta13415.08.20185

5966-2018 (02 08 02)

Koulu- ja päiväkotikohteiden kymmenen vuoden investointisuunnitelma

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 109

Tilacontroller Minna Juselius 21.5.2018:

 

Sivistystoimialan tilaverkkoa on tarkasteltu juuri valmistuneessa koulu- ja päiväkotikohteiden investointisuunnitelmassa. Selvitykseen on kerätty tietoa koulu- ja päiväkotikohteiden nykytilanteesta sekä arvioitu tulevia tarpeita kohteiden kunnon, sivistystoimialan toiminnallisten tarpeiden sekä kaupungin väestökehityksen näkökulmasta. Selvitys on laadittu vuoden 2018 lisätalousarviokirjauksen toimeksiantamana.

 

Selvitys on esitetty liitteenä 1.

 

Selvityksen mukaan seuraavan kymmenen vuoden ajanjaksolla on merkittävä tarve peruskorjata niin koulu- kuin päiväkotikohteita. Erityisesti varhaiskasvatustiloista suuri osa on rakennettu 1970-80-luvuilla ja alkavat näin ollen lähestyä tai olla jo teknisen käyttöikänsä loppupäässä. Haasteena useammassa päiväkotirakennuksessa on niiden paikkamäärien vähentämisen tarve ilmanvaihdon riittämättömyyden vuoksi, vaikka päinvastoin paikkamääriä olisi tarve niin sanottuina ruuhkahuippuina lisätä. Parin viime vuoden aikana erityisesti vuorohoidon kysyntä on kasvanut ja puitteet sen järjestämiseen eivät vastaa tällä hetkellä tarvetta. Uusia hoitopaikkoja kaivataan erityisesti keskusta-alueelle.

 

Peruskorjausten lisäksi kaupungin kasvun vuoksi tarvetta on myös muutamille uudisinvestoinneille. Kasvualueita ovat erityisesti Skanssin, Linnakaupungin ja Itäharjun alueet.

 

Kokemuksen mukaan suuri kouluyksiköiden lukumäärä tuo tullessaan vääjäämättä myös suuren määrän kiinteistöjen kuntoon liittyviä riskejä. Saneerausohjelma yhdistettynä yllättäviin kiinteistökriiseihin voisi olla perusteena sellaiselle suunnitelmalle, jossa valmisteltaisiin ja toteutettaisiin pysyvä väistötila kaupungin väistötarpeisiin.

 

Selvityksen mukaan sivistystoimialalla olisi investointitarpeita seuraavan 10 vuoden jaksolle yhteensä noin 487 000 000 euron edestä. Todettakoon, että listassa on mukana myös Itäharjun monitoimitalo, jonka ei ole ajateltu toteutuvan ennen kuin noin 2030. Vuotuinen investointitaso koko kaupungin tilahankkeissa tällä hetkellä on keskimäärin 25 000 000 euroa. Selvityksessä on esitetty, että osa investointihankkeista voitaisiin toteuttaa yhtiömuotoisina tai vuokrahankkeina. Tämä ei toki poista hankkeiden myötä aiheutuvaa toimialan käyttötalousmenojen kasvua.

 

Selvityksessä on esitetty väestöennusteiden pohjalta aluekohtaiset muutostarpeet koulu- ja päiväkotiverkkoon sekä kohteiden PTS-suunnitelmien pohjalta esiin nousevat peruskorjaustarpeet.

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen 19.5.2018:

 

Sivistystoimialan palveluverkko- ja investointisuunnitelma on tehty yhteistyössä sivistystoimialan, tilapalvelukeskuksen ja konsernihallinnon strategia ja kehittäminen -vastuualueen kesken.

 

Työn aikana on ilmennyt monia erilaisia haasteita:

 

-

 

 

 

 

 

Kaupungin kokonaistalouden näkökulmasta suunnitelma on taloudellisesti kestämätön ja toimeenpano edellyttäisi vuosikymmenen sijasta vähintään kahta. Investointiohjelma on euromääräisesti kerta kaikkiaan aivan liian laaja. Kaupungin talousjohdon ja eräiden suurten kaupunkien tekemän arvion mukaan kaupungin investointimahdollisuudet heikkenevät mahdollisen maakuntauudistuksen jälkeen.

-

 

Kokemus on osoittanut, että eräät rakennukset tulevat kohtaamaan ikäviä yllätyksiä, joihin ei lainkaan ole voitu varautua investointiohjelmassa.

-

 

 

 

 

Turku on saanut käyttöönsä Helsingin käyttämän väestöennusteen. Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan arvion mukaan väestöennuste on toiminut hyvin oppivelvollisuusikäisten mutta ei varhaiskasvatusikäisten osalta. Varhaiskasvatuksen kysyntään vaikuttaa potentiaalisen lapsimäärän lisäksi mm. naisten työllisyystilanne.

-

 

 

 

 

 

 

 

 

Turku elää voimakasta murrosvaihetta pitkään jatkuneen taloudellisen taantuman jälkeen. On arveltu, että poikkeuksellisen pitkään jatkunut taloudellinen taantuma on merkittävästi vähentänyt syntyvyyttä ja jos taloudellinen toiveikkuus kasvaa, voi odottaa, että myös syntyvyys kääntyisi nousuun. Tämä näkyisi vuoden viiveellä varhaiskasvatuksen kysynnässä ja 2020-luvun loppupuolella. Vaikka tilanne näyttää nyt Turussa kokonaisuudessaan varsin valoisalta, ei ole toistaiseksi mitään takeita, että tilanne pysyy samanlaisena 2020-luvun jälkipuoliskolla perusopetuksessa.

-

Eri toimialojen investointitarpeet ovat pääosin vielä yhteensovittamatta.

-

 

 

 

 

 

Investointiohjelmaan tehtävät merkittävät leikkaukset toteutuessaan heikentäisivät pahimmassa tapauksessa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen lähipalveluperiaatetta ja aiheuttaisivat osaltaan ryhmäkokojen kasvattamista erityisesti perusopetuksessa, jos huonokuntoisimpia ja kaupunginosien ainoita kouluja jouduttaisiin sulkemaan ja oppilaat ahtaamaan jäljellä oleviin koulurakennuksiin.

 

Vaikka kasvatus- ja opetuslautakunta voi tehdä asiassa oman esityksensä, on erittäin perusteltua, että asiasta käydään poliittisissa ryhmissä keskustelua ennen kuin kasvatus- ja opetuslautakunta antaa asiaan oman lausuntonsa, koska investointiohjelma on poikkeuksellisen laaja monine haasteineen.

 

Liite 1                                  Koulu- ja päiväkotikohteiden investointisuunnitelma 2018-2028

 

Liite 2                                  Koulu- ja päiväkotikohteiden investointisuunnitelma 2018-2028, diaesitys

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen 6.6.2018:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää esittää liitteenä 1 olevan koulu- ja päiväkotikohteiden kymmenen vuoden investointisuunnitelman Turun kaupunginhallitukselle.

PäätösAsia pantiin pöydälle Hartialan tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kasopelk § 134

Pöydältä 13.6.2018 § 109

PäätösKasvatus- ja opetuslautakunta päätti esittää lausuntonaan Koulu- ja päiväkotikohteiden investointisuunnitelmasta seuraavaa:

Sivistystoimialan investointisuunnitelma 10 vuoden ajalle on tarpeellinen ja hyödyllinen asiakirja.

Kaupungin toimintoja ja tilatarpeita suunniteltaessa pitäisi lähtökohtana pitää kaupunkilaisten sujuvaa ja saumatonta palvelua eikä kaupungin omia hallinnollisia rakenteita. Selvityksessä olisi otettava huomioon vapaa-aikatoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen palvelut ja niiden tilatarpeet sekä mahdollinen tilojen yhteiskäytön mahdollisuus. Tällaista uutta käytäntöä edustaa erityisen hyvin juuri käyttöönotettu Syvälahden monitoimitalo. Lähellä toisiaan sijaitsevia kohteita ei aina ole tarkoituksenmukaista korjata, vaan tiloja ja toimintoja voidaan yhdistää uudisrakentamalla ja esimerkiksi toteuttamalla uusi kulkureitti palvelujen saatavuuden turvaamiseksi. Kohteiden korjaamisessa tulee huomioida myös etupainotteisuus, jolloin esimerkiksi uudisrakentamisen lähellä ei tehdä peruskorjauksia vaan yhdistetään toimintoja.

Sivistystoimen käytössä on koulurakennuksia, joiden tiloissa on mahdollisesti kapasiteettia palvella nykyistä suurempaa oppilasmäärää. Sivistystoimiala käynnistää lokakuussa 2018 tilatehokkuuden arvioinnin koko perusopetuksen osalta. Selvityksestä saatava tieto on oleellista arvioitaessa tulevaisuuden rakennustarpeita sekä toteutettaessa uuden opetussuunnitelman mukaisia oppimiskokonaisuuksia. Tässä yhteydessä on myös otettava huomioon tavoite sijoittaa esiopetus koulujen tiloihin.

Uusien päiväkotirakennusten tilasuunnittelussa ryhmäkooksi on mitoitettu lain sallima maksimikoko 24 lasta, vaikka Turussa maksimiryhmäkoko on 21. Uudisrakentamis- ja peruskorjauskohteissa tilamitoituksen tulisi ollakin 21.

Ensisijaisesti on tärkeää, että opetukseen ja varhaiskasvatukseen käytettävät tilat vastaavat nykypäivän tarpeita ja ovat käyttäjilleen turvallisia. Uudisrakennuksia tarvitaan lähinnä ammatillisen koulutuksen uudistamisen ja ajanmukaistamisen tarpeisiin sekä väestönkasvun painopistealueille Skanssiin, Linnakaupunkiin ja myöhemmin Itäharjulle. Joissakin tapauksissa elinkaarensa päähän tulleiden rakennusten korvaaminen uudisrakennuksilla on tarkoituksenmukaisempaa kuin peruskorjaaminen.

Investointiohjelmassa on useita peruskorjaus- ja uudisrakennuskohteita sekä suomen- että ruotsinkieliselle toiminnalle. Suomen- ja ruotsinkielisten toimintojen yhdistämistä samaan rakennukseen saatetaan tulevaisuudessa harkita.

Väistötiloja tullaan lähivuosina tarvitsemaan paljon, ja Turussa voitaisiin toteuttaa väistötiloja vuokrakohteina. Ulkopuolisilta toimijoilta voidaan vuokrata kiinteistöjä kohtuullisella vuokralla, ja nykyistä opetussuunnitelmaa voidaan toteuttaa hyvin monenlaisissa tiloissa. Esimerkiksi Vantaalla on vanha tehdaskiinteistö muokattu koulutyön väistötilaksi sopivaksi.

Kasvatus- ja opetuslautakunta pitää epätarkoituksenmukaisena kaupungin tapaa kilpailuttaa hankkeita kustannustasolähtöisesti. Kilpailutuksen lähtökohtana pitäisi kokonaiskustannustason sijaan olla kullekin kohteelle määritelty korjaus - tai uudisrakennustarve.

Uudisrakennusten ja peruskorjausten kustannusarviot on esitetty korkeina verrattuna tällä hetkellä toteutuviin hankkeisiin. Kustannuksiin on laskettu kuuluviksi myös rakennuksia, joita ei ole suunniteltu toteutettaviksi kaupungin omina investointeina.

Päätöksenteko

Lausunnon kuudennen kappaleen toisen virkkeen sisällöstä päätettiin äänin 6 - 5, 1 tyhjä.

Koivusalo teki Sorton kannattamana seuraavan ehdotuksen: ”Sivistystoimen tiloja voitaisiin suunnitella tapauskohtaisesti siten, että samaan kiinteistöön voidaan sijoittaa sekä suomen- että ruotsinkielistä toimintaa.”

Oksanen teki Schaumanin kannattamana seuraavan ehdotuksen: ”Suomen- ja ruotsinkielisten toimintojen yhdistämistä samaan rakennukseen saatetaan tulevaisuudessa harkita.”

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä voittaneen Oksasen ehdotuksen puolesta äänestivät Schauman, Oksanen, Liljenbäck, Karlsson, Rantanen ja Hartiala. Koivusalon ehdotuksen puolesta äänestivät Sorto, Aalto, Koivusalo, Kajander ja Hernelahti. Haapanen äänesti tyhjää.

Muilta osin päätös tehtiin Hartialan tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Ronkainen oli poissa kokouksesta.

Jakelu

lausKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, strategia ja kehittäminen
tiedTilapalvelukeskus


Liitteet:

Kasopelk § 109
Liite 1:Koulu- ja päiväkotikohteiden investointisuunnitelma 2018-2028
Liite 2:Koulu- ja päiväkotikohteiden investointisuunnitelma 2018-2028, diaesitys

Kasopelk § 134
Liite 1:Koulu- ja päiväkotikohteiden investointisuunnitelma 2018-2028
Liite 2:Koulu- ja päiväkotikohteiden investointisuunnitelma 2018-2028, diaesitys