Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta3807.03.20185

2457-2018 (10 03 02)

Skanssin monitoimitalon tarveselvityksen hyväksyminen

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 38

Toimitilapäällikkö Nora Hildén ja tilacontroller Minna Juselius 23.2.2018:

 

Skanssin alue on kasvava ja kehittyvä kaupunginosa, jossa on käynnissä useampi asemakaavoitusprosessi. Skanssin alue on nimetty kaupungin strategiseksi hankkeeksi (kh 5.11.2012 § 509): tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa vetovoimainen kestävän kehityksen periaattein toimiva monipuolinen asuinalue tarvittavine palveluineen. Alueelle tavoitellaan noin 7 000 - 8 000 uutta asukasta vuoteen 2030 mennessä.

 

Alueelle tarvitaan kaupungin palveluja, joista on jo vuonna 2013 laadittu tarveselvitys, mutta se oli tarpeen päivittää. Päivitys on tehty vuoden 2017 kuluessa ja tarveselvitys on nyt valmistunut.

 

Selvitys on laadittu yhteistyössä sivistystoimialan, Tilapalvelukeskuksen (ent. strateginen tilojen ohjaus), kaupunkiympäristötoimialan (ent. Kiinteistöliikelaitos ja ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelu), vapaa-aikatoimialan sekä hyvinvointitoimialan kanssa.

 

Kaavoitus

 

Suurimmalla osalla Skanssin uudesta asuinalueesta ei toistaiseksi ole voimassa olevaa asemakaavaa. Osalla aluetta on voimassa Koivulan asemakaava (voimaantulo 22.12.1965), jossa alueelle on osoitettu pienteollisuusrakennusten korttelialuetta. Osalla alueesta on voimassa Skanssin Vallikadun asemakaava (voimaantulo 1.8.2015), jossa alueelle on osoitettu asuinkerrostalojen korttelialuetta. Alueella on voimassa lisäksi pieniä osia myös muista vanhemmista asemakaavoista.

 

Skanssiin on tällä hetkellä valmisteilla neljä asemakaavaa, joista kaksi olennaisesti monitoimitalon toteuttamiseen liittyvää on tavoitteena viedä hyväksymiskäsittelyyn vuoden 2018 aikana. Skanssin keskuspuisto -nimisessä kaavassa alueelle osoitetaan laaja puistoalue sekä korttelit asumiselle ja päiväkodille. Itä-Skanssi -nimisessä kaavassa osoitetaan katuyhteys Skanssin itäosiin, useita kortteleita asumiselle, kortteli Skanssin monitoimitalolle sekä kortteli muille palveluille, kuten liikuntapalveluille. Itä-Skanssin asemakaavaluonnoksessa Skanssin koululle ja päiväkodille on varattu paikat Skanssin alueen keskeltä, Skanssin keskuspuiston laidalta. Itä-Skanssin kaavan sisältöä tarvittaessa tarkistetaan monitoimitalon korttelin osalta ennen kaavaehdotuksen nähtäville asettamista, Skanssin monitoimitalon tarveselvityksen valmistuttua.

 

Tutkitut vaihtoehdot

 

Lähtökohtaisesti tarveselvityksessä on ollut oletuksena monitoimitalon sijoittaminen Skanssiin, mutta selvityksessä on otettu huomioon myös erilaisia vaihtoehtoja. Syitä useamman vaihtoehdon tarkasteluun ovat mm. taloudelliset resurssit, palveluverkkojen kattavuus ja maantieteelliset sijainnit sekä sote-uudistus. Vaihtoehtoja ovat kiteytetysti seuraavat:

 

-

 

 

(V1) monitoimitalo Skanssiin, sisältäen päiväkodin (192 paikkaa), yhtenäiskoulun (800 oppilasta), kirjasto- ja nuorisotilan, kouluterveydenhuollon ja neuvolan sekä terveysaseman

-

 

(V2) päiväkoti (192 paikkaa) ja yhtenäiskoulu (800 oppilasta) + kouluterveydenhuolto Skanssin uudisrakennukseen

-

 

 

 

(V3) päiväkoti (192 paikkaa) ja alakoulu (300 oppilasta) Skanssin uudisrakennukseen sekä yläkoulu Vasaramäkeen joko uudisrakentamalla tai nykyinen rakennus peruskorjaamalla (520 oppilasta).

 

Kantavana ajatuksena Skanssin monitoimitalo -hankkeessa on ollut toimintojen keskittäminen saman katon alle ja tilojen tehokas ja monipuolinen käyttö. Valittavasta toteutusvaihtoehdossa riippuu, miten laajassa mittakaavassa tämä tavoite toteutuu. Vaihtoehto 1 on kaikkein laajin, kun taas kaksi muuta koskee vain koulu- ja päivähoitopalveluja. Vaihtoehdon 2 osalta on tarveselvityksessä nostettu esiin ajatus, että Skanssiin voisi alkuvaiheessa toteuttaa vain koulun ja päiväkodin, mutta varata option toteuttaa näiden yhtyeteen myöhemmin kirjaston ja nuorisotalon tilat.

 

Joka tapauksessa Skanssia pidetään houkuttelevana pilottikohteena erilaisille kehityshankkeille. Alueelle suunnitellaan uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä ratkaisuja, ja hulevesiratkaisut, liikuntapaikat ja viheralueet ovat tärkeässä roolissa alueella. Alueella pyritään edistämään mm. kestävän kaupunkikehityksen innovatiivisia ratkaisuja ja palveluja, avoimia innovaatiolustoja sekä tulevaisuuden älykkäitä oppimisympäristöjä.

 

Kustannusvaikutukset

 

Tarveselvitysvaiheessa kustannuksia on arvioitu karkealla tasolla ja kaikki kustannukset tarkentuvat jatkosuunnittelun yhteydessä. Alustavasti kustannuksia on arvioitu seuraavasti:

 

Vaihtoehto 1, laaja monitoimitalo:

 

Tavoitehinta-arvio on 40 979 000 euroa (alv 0 %). Tässä vaihtoehdossa on vain koulun tarpeet täyttävä liikuntasali (850 m2). Mikäli salin koko kasvatetaan myös Liikuntapalvelujen tarpeet paremmin täyttäväksi (1 050 m2), olisi kustannusvaikutus noin + 0,5 M€.

 

Henkilöstömenot nousisivat kokonaisuudessaan hankkeen myötä arviolta noin 3,5 M€ vuodessa (sivistystoimiala noin 2 800 000 €, vapaa-aikatoimiala noin 111 000 € ja hyvinvointitoimiala noin 600 000 €). Arvio koko monitoimitalon kalustekustannuksista on noin 8 % koko hankkeen hinnasta, eli noin 3 M€.

 

Vaihtoehto 2, supistettu hanke:

 

Tavoitehinta-arvio on yhteensä 34 164 000 euroa (alv 0 %).

 

Henkilöstömenot kasvaisivat vain sivistystoimialan osalta, noin 2,8 M€ vuodessa. Vaihtoehdon 2 kalustekustannukset arvioidaan olevan noin 2,5 M€.

 

Vaihtoehto 3, supistettu ja jaettu hanke:

 

Skanssin uudisrakennuksen tavoitehinta-arvio on yhteensä 18 209 000 € (alv 0 %). Syreenikujan osalta on arvioitu niin uudisrakennus kuin peruskorjauskustannus. Uudisrakennuksen neliöperusteinen kustannusarvio on 19 800 000 € (alv 0 %). Tähän tulee lisätä nykyisen koulurakennuksen purkukustannus, joka on arviolta noin 140 - 160 €/m2 riippuen haitta-ainemääristä, jolloin kokonaiskustannus on noin 784 000 - 896 000 €. Karkea hinta-arvio peruskorjaukselle on 13 900 000 € (alv 0 %) - 18 800 000 € (alv 0 %), riippuen kohteen korjausasteesta.

 

Skanssin uudishanke ja Syreenikujan peruskorjaus tai uudishanke yhteensä ovat noin 32 M€ - 39 M€.

 

Henkilöstömenot kasvaisivat vain sivistystoimialan osalta, noin 2,8 M€ vuodessa. Vaihtoehdon 3 kalustekustannusten arvioidaan olevan noin 2,7 M€.

 

Kustannuslaji

 

 

VE1

monitoimitalo

 

VE2

supistettu hanke

VE3

supistettu ja

jaettu hanke

Investointi-

kustannus

41 M€

34,2 M€

32-39 M€

Kalustekustannus

3 M€

2,5 M€

2,7 M€

Henkilöstökustannusten kasvu

3,5 M€ (sito, vapa, hyto)

2,8 M€ (sito)

2,8 M€ (sito)

Vuokra-arvio

3,5 M€

2,9 M€

3,2 M€

 

Infrainvestoinnit

 

Tarveselvityksessä on alustavasti tarkasteltu koulun/monitoimitalon pihan ja viereisen urheilukentän/liikuntapuiston kustannuksia. Skanssin alueen pohjasuhteet ovat tehtyjen pohjatutkimusten perusteella haasteelliset, savea on monitoimitalon pihan alueella 11 - 16 metriä ja liikuntapuiston alueella 9 - 16 metriä.

 

Alustava arvio monitoimitalon välittömässä läheisyydessä sijaitsevan liikuntapuiston rakentamisen kustannuksista on noin 750 000 - 1 100 000 €.

 

Alustava arvio monitoimitalon pihan pohjanvahvistuksesta on 260 000 - 600 000 €. Arvioon ei ole sisällytetty työn kokonaishintaa, vaan sisällytetty pohjanvahvistuksen vertailemiseksi vain kriittisimmät rakennusosat. Lisäksi monitoimitalon pihatöiden ja pihojen varustamisen osalta tulee varautua alustavan arvion mukaan noin 700 000 € kustannuksiin (istutukset, asfaltointi ym. pintarakenteet, leikkivälineet ja ulkovarusteet).

 

Yhteensä edellä mainitut infrakustannukset ovat suuruusluokkaa 2,2 M€.

 

Tässä vaihtoehdossa liikuntapuiston perustamisen kustannuksissa voitaneen hieman säästää, sillä urheilukentän kokoa voidaan supistaa. Toisaalta tässä vaihtoehdossa joudutaan panostamaan myös Syreenikujan pihaan eli vaihtoehdossa 3 tulisi tehtäväksi kahden kohteen pihatyöt (Skanssin uudisrakennus sekä Syreenikuja).

 

Vuokrat

 

Vuokrakustannuksia on tarveselvitysvaiheessa arvioitu kustannusarvioiden ja vertailukohteiden pohjalta. Vuokria ei ole tarveselvitykseen käyttäjäkohtaisesti eritelty, mutta toimialakohtaisia suuruusluokkia voidaan arvioida suhteessa toimijoiden tilamääriin. Vuokra-arviot lasketaan käyttäjäkohtaisesti hankesuunnitteluvaiheessa.

 

Vaihtoehdossa V1 vuosivuokra on kokonaisuudessaan noin 3,5 M€. Tämä jakautuisi karkeasti seuraavasti:

- Sivistystoimiala noin 83 % ja 2,9 M€/vuosi

- Kirjasto noin 2,5 % ja 90 000 €/vuosi

- Nuoriso noin 2,5 % ja 90 000 €/vuosi

- Hyvinvointitoimiala noin 9 % ja 316 000 €/vuosi

- Keittiö noin 3 % ja 105 000 €/vuosi

 

Vaihtoehdossa V2 vuosivuokra on kokonaisuudessaan noin 2,9 M€. Tämä jakautuisi karkeasti seuraavasti:

- Sivistystoimiala noin 95 % ja 2,8 M€/vuosi

- Hyvinvointitoimiala noin 1,5 % ja 45 000 €/vuosi

- Keittiö noin 3,5 % ja 102 000 €/vuosi

 

Vaihtoehdossa 3 vuosivuokra on kokonaisuudessaan noin 3,1 - 3,2 M€.

- Sivistystoimiala noin 95 % ja 2,9 - 3,1 M€/vuosi

- Hyvinvointitoimiala noin 2 % ja 61 000 - 65 000 €/vuosi

- Keittiö noin 3 % ja 93 000 - 97 000 €/vuosi

 

Sivistystoimialan osalta poisjääviä vuokrakustannuksia on kaikissa vaihtoehdoissa noin 550 000 € (Syreenikujan nykyinen koulurakennus) ja hyvinvointitoimialan osalta poisjääviä vuokrakustannuksia on vaihtoehdossa 1, noin 110 000 € (Vasaramäen ja Lausteen neuvolat).

 

Aikataulu

 

Tavoitteena on hankkeen valmistuminen vuonna 2023. Nopeammalla aikataululla hankkeella toteutumista ei pidetä realistisena. Aikataulu tulee täsmentää hankesuunnitteluvaiheessa.

 

Päiväkoti tilapäisenä ratkaisuna etupainotteisesti:

 

Varhaiskasvatuksen perustarve pysyy selvityksen eri versioissa muuttumattomana ja Skanssin uudisrakennukseen esitetään joka tapauksessa 192-paikkaista päiväkotia. Selvityksessä on kuitenkin nostettu esiin, että alueelle tarvittaisiin jo etupainotteisesti tilapäinen, pienempi päiväkoti, joka mitoitetaan 4 ryhmälle. Tämän hankinnan kilpailutus tulisi käynnistää viipymättä tarveselvityksen hyväksymisen jälkeen.

 

Tilapalvelukeskus saattaa tarveselvityksen asianosaisiin lautakuntiin hyväksyttäväksi. Lautakuntia pyydetään ottamaan kantaa siihen, minkä vaihtoehdon pohjalta tulisi siirtyä hankesuunnitteluvaiheeseen. Lautakuntakäsittelyjen jälkeen Tilapalvelukeskus saattaa asian hyväksyttäväksi kaupunkikehitysjaostoon. Tavoitteena on, että asia käsitellään siellä huhtikuun aikana.

 

Liite 1                                  Skanssin tarveselvitys liitteineen

 

Liite 2                                  Esitys hankkeesta

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen 27.2.2018:

 

Sivistystoimialan edustajat ovat aktiivisesti ottaneet osaa Skanssin alueen tarveselvityksen laatimiseen.

 

Etenemisvaihtoehtoja on olemassa sivistystoimialan näkökulmasta kaksi. Toinen käsittää päiväkodin ja yhtenäiskoulun ympärille mahdollisesti muiden toimialojen palveluista rakentuvan kokonaisuuden. Toinen on puolestaan päiväkodin ja alakoulun muodostama kokonaisuus, jossa alueen yläkoulupalvelut järjestettäisiin edelleen Kupittaan koulurakennuksessa tai sen korvaavassa uudisrakennuksesta.

 

Sivistystoimialan näkökulmasta olisi toivottavaa, että kouluterveydenhoidon tilojen lisäksi monitoimitalossa olisi myös neuvola, jotta alueelle voisi muodostua uuden perhekeskusmallin mukaista toimintaa 2020-luvulla. Myös kirjasto olisi tervetullut lisä kokonaisuuteen.

 

Vasaramäen koulun tilanne on kiinnostanut jonkun verran kuntalaisia. Vasaramäen koulun alakoulu kaikissa vaihtoehdoissa jatkaisi nykyistä toimintaansa nykyisessä koulurakennuksessa. Sen sijaan yläkoulurakennuksen kunto on huono, ja se vaatisi lähes täydellisen peruskorjauksen tai uudisrakennuksen. Koulurakennuksen tavoitettavuus on enintään tyydyttävä, koska se palvelee Vasaramäen lisäksi myös Lausteen, Huhkolan, Vaalan ja Skanssin alueen lähikouluna. Skanssin monitoimitalon tavoitettavuus myös em. alueiden osalta on merkittävästi parempi. Vasaramäen yläkoulu voisi jatkaa nykyisissä tiloissa mahdollisesti vuoteen 2023 asti, joka voisi olla Skanssin monitoimitalon valmistumisaikataulu.

 

Kielteisenä puolena on todettava, että etäisyys Kupittaan urheilupaikoille kasvaa, mutta ei muodostu Skanssissakaan sen pidemmäksi kuin mitä on etäisyys Puropellon tai Luostarivuoren liikuntaluokilta. Lisäksi on todettava, että yläkouluikäisistä suurin osa on muita kuin liikuntaluokkalaisia, joille asialla ei ole mitään merkitystä.

 

Kokonaisuutena suuressa kouluyksikössä yksikkökustannukset ovat alemmat, mikä puoltaa monitoimitalon rakentamista. Myöskään Vasaramäen koulun oppilaspohja ei enää riittäisi taloudellisesti tehokkaan koulun toteuttamiseen, mikäli yläkoulutoimintaa haluttaisiin sekä Vasaramäkeen että Skanssiin.

 

Vuosivuokran osalta kaikki vaihtoehdot ovat varsin samanlaisia, mutta vaikuttaa siltä, että monitoimitalovaihtoehto muodostuisi edullisemmaksi. Vanhan Kupittaan koulurakennuksen peruskorjaus on riski, jonka kustannusarvio ei välttämättä pidä paikkaansa.

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyy tarveselvityksen ja puoltaa jatkossa sellaisen hankeselvityksen tekoa, jonka tavoitteena on vähintään päiväkodin ja yhtenäiskoulun rakentaminen Skanssiin.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvTilapalvelukeskus


Liitteet:

Kasopelk § 38
Liite 1:Skanssin monitoimitalon tilatarveselvitys
Liite 2:Esitys hankkeesta