Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 29 | 07.02.2018 | 10 |
374-2018 (07 02 01)
Ilmoitusasiat
Tiivistelmä: -
Kasopelk § 29
Toimialajohtaja Timo Jalonen 1.2.2018:
1.
| OPH: Varhaiskasvatukseen ensimmäistä kertaa oma ruokailusuositus |
|
|
| Terveyttä ja iloa ruoasta -suositus opastaa varhaiskasvatuksessa, ruokapalveluissa ja lasten terveyden edistämisen parissa työskenteleviä ammattilaisia sekä perheitä terveelliseen ja lapsen kasvua tukevaan ruokailuun. Ruokailusuositus on yhteinen työkalu lasten ruokailun ja ruokakasvatuksen toteuttamisessa, kehittämisessä, seurannassa ja arvioinnissa. Suositus on laadittu Valtion ravitsemusneuvottelukunnan, Opetushallituksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteistyönä. Valmistelutyöhön sisältyi avoin verkkokommentointi, johon saatiin 200 viestiä.
Ruokakasvatuksen periaatteet pohjautuvat varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Tavoitteena on edistää myönteistä suhtautumista ruokaan ja syömiseen sekä kehittää lasten edellytyksiä omatoimiseen ruokailuun. Myönteiset oppimiskokemukset ruokailutilanteissa ovat tärkeitä. Ruokakasvatuksessa voidaan monipuolisesti hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä kuten päiväkodin omaa keittiötä, läheistä metsää, ruokakauppaa, toria tai digitaalisia oppimisympäristöjä.
Suosituksesta löytyvät ohjeistukset ruokalistasuunnitteluun, erityisruokavalioihin, ruokavalintoihin sekä malliateriakuvat päivän aterioista ja välipaloista. Malliateria on ruokapalvelun apuväline aterioiden suunnitteluun elintarvikehankinnoista ruoan tarjoiluun saakka.
Kokoaikaisessa varhaiskasvatuksessa olevalle lapselle tarjotaan päivän aikana keskimäärin kolme ateriaa, jotka kattavat noin 2/3 päivittäisestä energian ja ravintoaineiden tarpeesta. Varhaiskasvatuksessa ja kotona tarjottavat ateriat muodostavat yhdessä terveellisen ja täysipainoisen kokonaisuuden.
Suositus antaa myös apuvälineitä varhaiskasvatusikäisten lasten ravitsemuksen arviointiin ja seurantaan niin kansallisesti kuin varhaiskasvatuksen järjestäjätason sekä yksiköissä tapahtuvan itsearvioinnin ja työn kehittämisen tueksi. Varhaiskasvatuksen ruokailun kehittämisessä keskeisiä toimijoita ovat myös vanhempainryhmät, kuntakohtaiset lasten ravitsemuksen monialaiset työryhmät ja asiakasraadit.
Vastaava kouluruokasuositus on annettu jo aiemmin. |
|
|
2.
| OKM: Vuoden 2017 valtakunnalliset Liikkuva koulu -palkinnot on myönnetty Oulun ja Turun kaupungeille. Palkinto on suuruudeltaan 5 000 euroa per palkittava ja se myönnetään Veikkauksen tuotoista. Palkintorahat tulee käyttää oppilaiden tai koko kouluyhteisön liikkumisen edistämiseen kouluympäristössä. |
|
|
| Opetus- ja kulttuuriministeriö yhteistyössä Opetushallituksen ja aluehallintovirastojen kanssa myöntää vuosittain Liikkuva koulu -palkinnot esimerkillisestä työstä liikunnallisen toimintakulttuurin rakentamiseksi kouluympäristössä. Palkitsemisen tarkoituksena on saada aikaan näkyvyyttä ja arvostusta liikkumisen, terveyden ja hyvinvoinnin edistämistyölle koulussa, kannustaa käytännön toimijoita laadukkaan työn tekemiseen sekä tuoda esiin tehtyä ansiokasta työtä. Esityksen valtakunnalliseksi palkinnon saajaksi tekee Liikkuva koulu -ohjelma.
Palkintoperustelut
Turun kaupunki on ollut valtakunnallinen edelläkävijä koulupäivän toimintakulttuurin liikunnallistamisessa jo 2000-luvun alussa. Kaupungissa on rohkeasti, määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti liikunnallistettu koulupäivän toimintakulttuuria, jotta koulupäivä olisi fyysisesti aktiivinen sekä tukisi oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvointia, terveyttä ja oppimista liikkumisen avulla. Toiminta on poikkeuksellisen laajaa ja vaikuttavaa. Toiminta on ollut myös innovatiivista ja uutta luovaa, esimerkiksi oppilaiden osallisuuden ja koulujen harrastustoiminnan kehittämisessä. Turun Liikkuva koulu -toiminta on ollut esimerkkinä ja ideoiden lähteenä useiden Suomen kaupunkien Liikkuva koulu -toiminnan käynnistämiselle ja kehittämiselle.
Kaikki Turun 42 koulua ovat Liikkuvia kouluja. Turun Liikkuva koulu -toiminta on ansioitunut monilla osa-alueilla, jotka on valtakunnallisesti tunnistettu Liikkuvan koulu -toiminnan onnistumisen kannalta keskeisiksi tekijöiksi. Tällaisia osa-alueita ovat erityisesti oppilaiden osallisuus, koulupäivän yhteydessä toteutettava harrastustoiminta, koulujen ja seurojen välinen yhteistyö, poikkihallinnollinen yhteistyö opetus- ja liikuntatoimen välillä sekä kuntakoordinaatio. Lisäksi Turun koulujen tulokset Liikkuvien koulujen nykytilan arvioinnissa ylittävät valtakunnalliset keskiarvot toiminnan organisoinnin, oppilaiden osallisuuden ja kerhotoiminnan osa-alueilla kaikissa koulumuodoissa. |
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee ilmoitusasiat tiedokseen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.