Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta12606.09.20175

9220-2017 (510, 653)

Ruotsinkielisten varhaiskasvatus- ja esiopetuspalvelujen tilanne ja tilatarpeet 2017-2022

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 126

Ruotsinkielisen kasvatuksen ja opetuksen palvelualuejohtaja Liliane Kjellman, palvelupäällikkö Hanna Karlsson, palvelualuejohtaja Vesa Kulmala ja tilacontroller Minna Juselius 30.8.2017:

 

Tausta

 

Turussa laadittiin vuonna 2013 sivistystoimialan varhaiskasvatuksen palveluverkkoselvitys. Selvityksessä tarkasteltiin varhaiskasvatuspalvelujen sen hetkistä tilanneetta niin suomenkielisen kuin ruotsinkielisen toiminnan osalta sekä asetettiin tavoitteita verkon kehittämiselle vuoteen 2018 saakka. Sivistystoimiala on kokenut tarpeelliseksi avata tila-asioiden tarkastelun ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen osalta uudestaan jo keväällä 2017. Tilanne palvelujen kysynnän osalta on muuttunut, ja alustavan arvion mukaan niin varhaiskasvatus- kuin esiopetuspaikoista on pulaa. Varhaiskasvatuksen käytössä olevien kiinteistöjen huono kunto ja soveltumattomuus käyttötarkoitukseen ovat osaltaan vaikeuttaneet palveluiden järjestämistä.

 

Työryhmä on laatinut selvityksen (liite 1), jossa tarkastellaan ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen tilannetta nykyhetkessä sekä arvioidaan muutostarpeita seuraavan viiden vuoden aikajaksolla.

 

Varhaiskasvatuksella tarkoitetaan lapsen suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Varhaiskasvatuksen tavoitteena on tukea lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista sekä edistää hyvinvointia. Varhaiskasvatusta voidaan järjestää päiväkodissa, perhepäivähoidossa tai muuna varhaiskasvatuksena kuten esimerkiksi kerho- ja leikkitoimintana.

 

Esiopetus lukeutuu varhaiskasvatukseen. Sen tarkoitus on vahvistaa oppimisen edellytyksiä. Esiopetusta järjestetään lapsille pääsääntöisesti oppivelvollisuutta edeltävänä vuonna ja sen tavoitteena on osana varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen jatkumoa vahvistaa lasten oppimisen ja kehityksen edellytyksiä.

 

Selvityksen keskeiset havainnot

 

Laskennallisten paikkojen määrä on kunnallisissa palveluissa 458, luku sisältää esiopetuksen täydentävään varhaiskasvatukseen varatut paikat. Yksityisissä päiväkodeissa on paikkoja 263. Elokuussa lapsia on kirjoilla yhteensä 581. Lasten määrää tarkasteltaessa tulee huomioida, että alle 3-vuotiaan paikkatarve on 1.75 laskennallista paikkaa ja tilanne elää jatkuvasti. Esiopetuksessa on paikkoja 129, ja esiopetuksessa on lapsia 124. Lisäksi noin 100 ruotsinkielistä lasta on tällä hetkellä suomenkielisten palveluiden piirissä.

 

Ruotsinkielisten alle kouluikäisten lasten määrässä ei ole havaittavissa vuoden 2013 palveluverkkoselvityksessä ennakoitua kasvua. Lasten määrä on pysynyt kohtalaisen stabiilina viimeiset kuusi vuotta. Vuoden 2014 jälkeen lasten määrä on jopa hieman laskenut. Palvelunkysyntä on kuitenkin lisääntynyt eli osallistumisaste on noussut. Tällä on vaikutusta päivähoitopaikkojen tarpeeseen.

 

Ruotsinkielisen päivähoidon kattavuusprosentti on nykytilanteessa 70,4 % (laskettu joulukuun 2017 luvuilla). Tavoitteena on ollut, että päivähoitopaikkoja on saatavissa 74,7 %:lle ruotsinkielisistä lapsista vuoteen 2018 mennessä.

 

Valtioneuvosto on päättänyt, että varhaiskasvatuksen maksuja alennetaan, lakiesitys on tällä hetkellä lausunnolla. Maksuttomuuden piiriin siirtyy valtakunnan tasolla noin 6 700 perhettä. On hyvin todennäköistä, että asiakasmaksujen alentaminen vaikuttaa myös palvelun kysyntään sitä lisäävästi.

 

Turkulaisten hakijoiden lisäksi on viimevuosina lisääntynyt lähikuntien ruotsinkielisten lasten hakeutuminen Turun esiopetukseen. Ulkopaikkakuntalaisten määrän lisääntyminen on aiheuttanut painetta erityisesti Cygnaeuksen esiopetusryhmissä. Pääsääntöisesti ei-turkulaisia esioppilaita ilmoittautuu noin 15 vuosittain.

 

Suurin kysyntä ruotsinkielisille varhaiskasvatuspalveluille on keskusta-alueella.

 

Selvityksessä esiin nostetut kysymykset, joihin tarvitaan linjauksia

 

Seudullisten palvelujen hankinta:

 

Ruotsinkielisten esiopetustilojen riittävyys on ollut akuutti jo toistakymmentä vuotta. Esiopetuksen osalta ei näin ollen ole myöskään pystytty sopimaan seutukuntien kanssa muuta kuin vuodeksi kerrallaan. Seutukunnista tulevien esioppilaiden esiopetuspaikat on pystytty varmistamaan vasta keväällä, kun kaikki turkulaiset lapset ovat mahtuneet omiin lähiesiopetuspaikkoihinsa. Tilojen vähentyminen entisestään syksyllä 2018 vie mahdollisuuden tarjota seutukuntien ruotsinkielisille lapsille esiopetusta Turussa.

 

Perusopetuksen osalta on seutukuntasopimuksella sovittu, että opetus järjestetään Cygnaeuksen koulussa. Näin ollen on myös esiopetuksen osalta järjestettävä vastaavat seutukuntapaikat saman oppilaaksiottoalueen yksikköön.

 

Esiopetuspalvelujen osto:

 

Selvityksessä on nostettu esiin myös esiopetuspalvelun osto. Selvityksen yhteydessä toteutettiin kysely palveluntuottajille. Kiinnostusta esiopetuksen tuottamiseen löytyi, mutta tilanpuutteesta johtuen pääsääntöisesti vain pienille oppilasmäärille. Folkhälsanin päiväkoti Gunghästen oli ainoa päiväkoti, joka pystyi tarjoamaan tilat ainakin yhdelle 21 lapsen ryhmälle, mahdollisesti kahdelle. Jokaisessa yksityisessä yksikössä esiopetuksen tuottaminen vähentäisi 1-5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuspaikkoja.

 

Pohdittaessa yksityisen esiopetuksen ostamista ruotsinkielisessä toiminnassa tulee huomioida, että valtaosa esioppilaista tulee kunnallisista yksiköistä, jolloin esiopetusta täydentävän varhaiskasvatuksen tulee seurata kunnallisen toiminnan ehtoja ja maksuja. Tällä hetkellä Turun yksityisissä esiopetusryhmissä täydentävä varhaiskasvatus tuotetaan palvelusetelillä ja perustuu perheiden vapaaehtoiseen valintaan.

 

Tarvittavia muutoksia tilaratkaisuihin

 

Lisäpaikkatarpeeksi selvityksessä arvioitiin vuoteen 2022 mennessä 72 paikkaa eli kolme lapsiryhmää. Mikäli seutukuntien kanssa tehtäisiin pitempi sopimus esiopetuspaikoista kuin aina vuodeksi kerrallaan, lisäpaikkatarve nousee vielä yhden lapsiryhmän verran, kokonaistarpeen ollen 96 paikkaa.

 

Pitkällä aikavälillä tulee nykyisiä ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen tiloja joko peruskorjata tai korvata uusilla tiloilla.

 

Keskustan ruotsinkielisen päivähoitoyksikön (Koulukatu 10) tiloille tulee toteuttaa korvaavat tilat sen myötä, kun nykyinen päiväkoti puretaan Ruusukorttelin kehityshankkeen vuoksi pois. Tämä on ensisijaisesti vähimmillään viiden ryhmän korvaavien tilojen toteutus. Tarvetta on myös kolmen esiopetusryhmän tiloille, koska Cygnaeuksen koulutaloon ei tulevaisuudessa enää mahdu esiopetusta. Mikäli uusien ryhmien tiloja ei pystytä toteuttamaan tämän hankkeen yhteydessä, tulee ne toteuttaa muulla tavalla keskusta-alueelle (Cygnaeuksen koulun oppilaaksiottoalueelle).

 

Sirkkalan päivähoitoyksikön (Tähtitorninkatu 4) päiväkodin tilat tulee korvata uudisrakennushankkeella. Uusien tilojen sijoittamista voidaan tutkia esimerkiksi Itäharjun kehittyvälle alueelle. Hankkeen toteutumisen ajankohta menee tämän verkkotarkastelun ajanjakson (2017-2022) ulkopuolelle. Siihen saakka nykyiset tilat tulee pitää kunnossa. Alueen esiopetuksen tilantarve pitkällä aikavälillä on tarkoitus ratkaista Sirkkalan koulun tekeillä olevassa tarveselvityksessä.

 

Itäisen ruotsinkielisen päivähoitoyksikön (Kuraattorinpolku 7) vuokratiloista tulisi luopua ja keskittää tilat jonkun toisen hankkeen (esimerkiksi Sirkkalan päivähoitoyksikön tai Koulukadun korvaavan uudisrakennuksen) yhteyteen. Mikäli tiloista ei voida luopua, tulee päiväkodin keittiön ja muiden tilojen peruskorjaukseen varautua.

 

Kiireellisesti tulee ratkaista yhteensä kuuden esiopetusryhmän tilapäiset sijoitukset syksystä 2018 alkaen:

-keskusta-alueelle (Cygnaeuksen koulun oppilaaksiottoalue) esiopetustilat kolmelle normaalikokoiselle ja yhdelle pienennetylle ryhmälle.

-Sirkkalan koulun oppilaaksiottoalueella esiopetustilat kahdelle ryhmälle.

 

Toimialan sisäisillä tilajärjestelyillä voi olla mahdollista ratkaista väliaikaisesti Cygnaeuksen koulun esiopetustilojen tarve. Ammatti-instituutin tiloissa Aninkaistenkadun koulutalossa on tiivistetty toimintaa siten, että A-siiven 4. kerroksesta on vapautunut tilaa. Tähän tilaan voitaisiin väliaikaisesti sijoittaa esiopetusta, mikäli ulkoilu saadaan järjestettyä. Muut toiminnot, kuten ruokailu ja liikunta, ovat toteutettavissa koulutalossa. Mikäli Aninkaisten koulutaloa ei voida hyödyntää esiopetuksen käyttöön, ei ratkaisua tilapulaan löydy toimialan sisältä.

 

Sirkkalan esiopetuksen on mahdollista, joskaan ei taloudellisesti kannattavaa, vielä syksyllä 2018 järjestää pienen esiopetusryhmän (14 lasta) esiopetus päiväkodin pihalla sijaitsevassa puurakennuksessa. Muilta osin Sirkkalan esiopetuksella väliaikaisesti käytössä olevat varhaiskasvatustilat tarvitaan takaisin 1-5-vuotiaiden lasten käyttöön viimeistään 1.8.2018. Tämä ei kuitenkaan kata koko esiopetustilojen tarvetta, vaan lisätilaa tarvitaan myös sivistystoimialan nykyisten tilojen ulkopuolelta.

 

Ruotsinkielinen jaosto käsitteli ruotsinkielisten varhaiskasvatus- ja esiopetuspalvelujen tilannetta ja tilatarpeita kokouksessaan 29.8.2017 § 35 ja päätti seuraavaa:

 

Ruotsinkielinen jaosto päätti esittää kasvatus- ja opetuslautakunnalle, että selvitys ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen palveluverkosta liitteessä 1 hyväksyttäisiin. Sen lisäksi ruotsinkielinen jaosto päätti esittää lautakunnalle seuraavaa:

 

Vuosien 2017–2022 aikana lisäpaikkojen tarve on vähintään 72 paikkaa, mutta ottaen huomioon sovitut sopimukset kehyskuntien kanssa, erityispaikkojen tarve sekä tarve kehittää palvelutarjontaa niin, että se vastaa suomenkielisen toiminnan palvelutasoa, tarve on oikeastaan noin 200 paikkaa.

 

Ruotsinkielinen jaosto esittää kasvatus- ja opetuslautakunnalle, että Cygnaeuksen koulun esiopetusryhmät tilapäisesti sijoitetaan Aninkaisten koulutalon tiloihin 1.8.2018 lähtien. Lisäksi käynnistetään heti selvitys mahdollisuuksista rakentaa pysyvät tilat Cygnaeuksen esikoulua varten ja käsityötilojen toteuttamisesta uudisrakennukseen Cygnaeuksen koulun yhteyteen Maariankadun puolelle.

 

Ruotsinkielinen jaosto muistuttaa, että Sirkkalan esikoululle on löydettävä tilapäinen tilaratkaisu syksystä 2018 lähtien, kunnes Sirkkalan uudisrakennus on valmistunut.

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen 31.8.2018:

 

Lautakunnan päätöksenteon jälkeen jokainen hanke tulee aikatauluttaa ja jokaisesta hankkeesta tulee käynnistää erillinen selvitys.

 

Päätöksenteossa tulee ottaa huomioon, että kuntien organisaatiossa pääsääntöisesti varhaiskasvatus vastaa esiopetuksen toteuttamisesta. Muita kuin turkulaisia esiopetusikäisiä ei tulisi ottaa Turkuun vaan heidän esiopetuksensa tulisi järjestää kotikunnassa varhaiskasvatuksen yhteydessä. Turun kaupunki voi toki sijoittaa esiopetustoimintaa koulutiloihinsa turkulaisten lasten osalta.

 

Turun kaupunki hankkii myös ruotsinkielisistä varhaiskasvatuspalveluista suuren osan yksityisiltä tuottajilta. Tapauskohtaisesti on harkittava, tuleeko jossain tilanteessa hankkia myös esiopetuspalveluita yksityiseltä tuottajalta, kuten suomenkielisellä puolella on tehty.

 

Lisäksi valmisteille tulee vielä Sirkkalan koulun tilatarpeet, jolla saattaa olla vaikutus kokonaisuuteen.

 

Liite 1                                  Ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen tilanne ja tilatarpeet 2017-2022

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee tiedokseen ruotsinkielisen jaoston asiassa tekemän päätöksen 29.8.2017 § 35 ja päättää, että liitteenä 1 esitetty selvitys ”Ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen tilanne ja tilatarpeet 2017-2022” hyväksytään.

 

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päättää, että

-tarvittava lisäpaikkamäärä kaudella 2017-2022 on vähintään 100 uutta päivähoitopaikkaa ja

-keskusta-alueen ruotsinkielinen esiopetus sijoitetaan väliaikaisesti Aninkaisten koulutaloon.

 

Edelleen kasvatus- ja opetuslautakunta päättää esittää

-tilajohtajalle, että Cygnaeuksen koulun lisärakentamisesta käynnistetään tarveselvitys, jossa voidaan ottaa huomioon esi- ja perusopetuksen tarpeet, sekä

-Kiinteistöliikelaitokselle, että kahdelle ryhmälle Sirkkalan koulun oppilaaksiottoalueella järjestetään väliaikaiset esiopetustilat. Tilantarve on yhteensä noin 360 m2.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKiinteistöliikelaitos
tpvKonsernihallinto, strateginen tilojen ohjaus
tiedSvenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning
tpvJuselius Minna
tpvKarlsson Hanna
tpvKjellman Liliane
esiKoskiniemi Tuomas
tpvKulmala Vesa


Liitteet:

Kasopelk § 126
Liite 1:Ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen tilanne ja tilatarpeet 2017-2022